YAMAHA MT-01 FORUM
Algemeen => Stel je voor... => Topic gestart door: Do It op 17 augustus 2014, 14:20:50
-
Hallo MT 01 Fanaten,
Normaal gesproken stap je op mijn leeftijd (bijna 63) over op een makkelijker te berijden motor. Na ruim 8 jaar Honda Super Magna weer het gevoel een jongen te zijn die zijn eerste trommel ka(o)do krijgt. Een vriend stapte 3 jaar geleden van een TDM over op een MT 01 en ik werd gelijk verliefd op de looks en het geluid van deze machine. Twee jaar geleden het besluit genomen te sparen voor mijn standaard (blauwe tank en spatbord) MT 01, import uit België bouwjaar juli 2008 met lekke voorvorkkeerringen. Op mijn eerst proefrit vond ik de MT 01 nogal zwaar (onder-)sturen maar merkte tijdens mijn tweede proefrit dat het wellicht gewenning zal zijn. Sinds 4 weken dat ik hem heb valt het me op steeds meer één te zijn met dit prachtige lichaam en wat een trekkracht...heeeerlijk. Ik ben en blijf lid van de MC Magna en van MCZegveld met een hoog BMW gehalte. Jullie allen dank voor de leerzame berichten via dit forum en hoop jullie een keer te ontmoeten op een rit.
Groeten uit Den Haag,
Andre
-
Welkom Andre en tot ziens op 1 van de ritten. Volgens mij hebben we via mail al contact gehad ;)
-
Welkom Rene.
Nog vele veilige kilometers op je MT.
Zap.
-
Welkom andre, dat plezier op de mt komt wel goed :D en wieweet tot een volgende rit. De 30e kun je je vering laten afstellen 8)
groet marcel
-
Welkom Andre, nog vele jaren trommelplezier.
Da's wel een hele verandering van de super magna naar de 01. Heb er ook een gehad, half jaartje.
Welkom Rene.
Nog vele veilige kilometers op je MT.
Zap.
Flink aan de wiskey geweest Zap? ;)
-
HiK,
Whats in a name...... ;)
-
Welkom Andre,
Veel mooie kilometers gewenst, en pas op met je grijns, die kan blijvend zijn. :P
De 30e ben je van harte welkom voor een afstelsessie vering, ritje, drankje en aansluitende BBQ.
(De 31e ook, al kan ik dan geen ritje verzorgen)
Grtz,
Berry
-
Bedankt voor de welkomsberichten.
Het voelt aan als een warme motor die dankbaar al tikkend van het verreden genot aan het afkoelen is.
Ik zie het helemaal zitten om de 30e langs te komen en bij droog weer mijn fiets kennis te laten maken met de rest van al die mooie MT maccinas uit NL.
Ik heb wel gemerkt dat als ik over een kuiltje rijd ik een bonkje voel; kan dat een speling zijn van het balhoofdlager of een versleten onderdeel boven aan de veerpoten? Dit was al zo voordat ik verleden week de lekkende oliekeerringen heb laten vervangen door vanveenmotoren.nl
@Bart; heb je al je GSG boodschappen gedaan?
Zie graag jullie berichten tegemoet.
-
Ik heb wel gemerkt dat als ik over een kuiltje rijd ik een bonkje voel; kan dat een speling zijn van het balhoofdlager of een versleten onderdeel boven aan de veerpoten?
Kan speling of meestal een versleten balhoofdlager zijn, andere onderdelen van de voorvork gaan nagenoeg niet kapot. Behalve de keerringen dan. De orginele kogellagers zijn vaak verroest.
Kun je zelf controleren door met een krik de voorkant van de motor omhoog te krikken, zodat het voorwiel vrij van de grond is. Dan de onderkant van de vorpoten vast te houden en naar voren en achteren bewegen, een speling kun je dan voelen. ook moet je het stuur makkelijk kunnen draaien.
-
Ben bang dat je gelijk hebt E44, wat gaat het vervangen van een balhoofdlager(s) ongeveer kosten?
-
Is goedkoper als je ineens Hyperpro's laat steken... tip: neem conische balhoofdlagers, die gaan langer mee...
-
Kan speling of meestal een versleten balhoofdlager zijn, andere onderdelen van de voorvork gaan nagenoeg niet kapot. Behalve de keerringen dan. De orginele kogellagers zijn vaak verroest.
Heb eea na laten kijken. Klopt het was speling en de bovenste moer kon behoorlijk worden aangetrokken. Het balhoofdlager is ietwat versleten en dat na nog geen 15K km? Nou maar hopen dat het as zaterdag droog blijft en wij Berry met zijn verjaardag kunnen feliciteren.
Van mijn oude Jethelm vizier kan ik een windscreen maken; heeft iemand nog steuntjes die ik hiervoor nodig heb?
-
Welkom op het MT forum, ben zelf net terug van een rondje Duitsland Frankrijk en Italië, en bij deze voor jou ook veel veilige kilometers op je MT gewenst.
Even nog wat jouw MT betreft, ik heb zelf al voor vele duizenden euro's aan mijn MT verbouwd, maar geen één is zijn geld zo waard geweest als een bezoekje aan Hyperpro! Als ik een motor uit 2008 zou rijden waar misschien de voorvork olie dus al ruim zes jaar in zit, dan kan je afstellen aan de vering wat je wil, maar het komt eigenlijk nooit goed! Je laat toch ook geen motorblok afstellen als je waarschijnlijk al weet dat er zes jaar geen olie ververst is? Het enige goede advies in deze is ga naar Hyperpro en laat je voorvorken nakijken, doorspoelen!, olie vernieuwen en afstellen. En gelijk eventueel progressieve veren, oliekeerringen en balhoofdlegers vernieuwen en monteren. Ben je voor iets meer dan € 400,- klaar en je krijgt echt een nieuwe véél beter sturende fiets terug. En dit moet je echt alleen bij Hyperpro zelf laten doen en niet bij een motordealer.
Tweede advies wat ik je kan geven is; heb je al gekeken wat voor banden erop zitten en hoe oud zijn die?
Onze MT is gevoelig voor een verkeerd type band.
Succes met je keuzes en je MT
-
Hoi Big Smile; fijn te lezen dat je weer veilige kms achter de rug hebt. Zelf ga ik jaarlijks met een aantal maten toeren in het buitenland zoals: Route des Grandes Alpes; zuid West Engeland; Pyreneeën; Dolomieten, Vogezen enz. Jammer dat ik je goede voorstellen nu pas lees. Inmiddels zijn de voorvorkkeerringen vervangen en de speling van het balhoofdlager aangedraaid. Volgende keer volg ik je Hypro advies op. De banden zijn nog goed en niet uitgedroogd en zonder cupping: Batlax voor en Pirelli achter. Nog even zoeken naar het mm?? jaartal.
Heb wel vanmiddag een behoorlijk glijmoment met de achterband gehad in de regen remmend voor een rood stoplicht bij de Meern oprit richting Den Haag. Je kent het wel, na een rotonde even hard optrekken en tussen de gladde pijlen ietwat harder remmen om op tijd stil te staan bij het stoplicht. Ben er niet echt van geschrokken maar er zal wel wat oliesporen op het middenvlak van de baan hebben gelegen.
Ik heb wel een lekkage ontdekt in de buurt van het voortandwiel van de ketting. Zit daar een oliekeerring achter?
Heb inmiddels op het forum gezien dat je een prachtig exemplaar heb.
Bedankt voor je welkomswoorden.
-
Is er in het Noorden van Nederland ook een goed bedrijf voor de afstelling dan wel aanpassing van vering en voorvork?
-
De enige waar ik een nog een beetje vertrouwen in zou hebben is het motorhuis in Langezwaag, hoewel ik ze persoonlijk niet ken. Toevallig gisteren nog met Predator van het Duitse forum erover gesproken dat er heel veel foute en slechte montages plaats vinden van voorvorken uitgevoerd door motorgarages!
Een voorvork is een heel complex ding waar veel montage fouten op kunnen treden. Vaak worden bij het vervangen van de keerring alleen even de olie vervangen, maar er wordt vergeten de kamer onderin te spoelen waar juist de meeste prut zit.
Veel erger er vinden nu juist montage fouten plaats waardoor de vork slecht of niet goed meer werkt! En dit kan gebeuren bij de "beste" motor zaken. Heel belangrijk bij de montage is ook dat er superschoon gewerkt wordt. Dit betekent voor de monteur, na demontage van je vork, handen wassen zodat er absoluut geen vuil in je vork terecht komt. Elk vuiltje in je vork kan later ernstige slijtage veroorzaken. Heb je dat een monteur in een motorzaak wel eens zien doen? Ik alleen bij Hyperpro werkendam en Nijmegen!
Een ritje van 150 km is zo slecht toch niet? Ik moest voor mijn laatste bezoek ook van Breda ook naar Nijmegen en heb daar drie uur staan kijken (met koffie) hoe mijn MT onderhanden genomen werd. 8)
Waar mag dat tegenwoordig nog ;)
-
Bij hyprpro in Alphen ad Rijn ook 5 uur bezig geweest met vering Voor en achter,keerkringen en balhoofd lagers vervangen afstelen van alles! Netjes gewerkt en vakbekwaam personeel( David)! Gr eddy