YAMAHA MT-01 FORUM

Algemeen => Stel je voor... => Topic gestart door: tripleXsix op 15 december 2014, 21:44:23

Titel: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 15 december 2014, 21:44:23
Ha die Valenkampers,

't is om u te melden dat er binnen afzienbare tijd 'nen Zuid-Vlaamsche schone met beachtelijk volume uwen lokale wegen doorgaans zal teisteren, gij zeit verwittigd!

Tulpen uit Amsterdam,
Kees
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Baci op 15 december 2014, 22:28:46
Werd tijd Kees  ;) Ennuh....wij zijn geen Valenkampers.... :-\
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 15 december 2014, 22:49:41
Ha Bart,
heb ik nu in mijn eerste post al op lange tenen getrapt,
excuus zulle!!!

Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 15 december 2014, 23:54:56
Affijn, na lang zoeken naar een betaalbare MT-01, in Duitsland (te duur en suf gepoetst) en Frankrijk, goedkoper maar taal toch wat problematischer en ook al gauw erg ver, is mijn nieuwe schone een RP 12, 2005, armour/silver geworden uit zuid-west Vlaanderen.
'k wou perse een Stage 2 en ze was nog bijna maagdelijk met nog geen 13 k op de teller.
Dat zegt ook weer niet zo veel, uit de facturen blijkt ze de afgelopen vier jaar gemiddeld zo'n 600 km p/jr te hebben gereden. Veel buiten gestaan ook. Papieren bleken ook nog kwijt.
Via de verkopende eenmans onderhoudszaak na overtuigende testrit toch aanbetaald en na vijf weken en nieuwe documenten de moto opgehaald met de trailer van Bart, die me ook geweldig geholpen heeft met de identificatie van de Stage 2 componenten en hoe evt. terugroep mods te herkennen.

Dus nu eerst maar eens op punt brengen.
Bougies, luchtfilter AS-Motor, Motul 7100 vol synth.
Afstelling AFR op rollenbank.
ABM MultiClip Tour clip-ons zijn net binnen, met 1.92 m maar reach van 2.04 zat ik wel erg op het achterwiel.
Carbon hitteschilden verkocht aan Bart, carbon solo-zit kontje gaat er ook nog af later.
Helemaal niet mijn ding, carbon.

Ik heb in grote lijnen een ombouw plan.

Mazzel Tof!

Kees

Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: lage giering op 16 december 2014, 12:38:39
Welkom kees!  8)
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 16 december 2014, 12:55:45
Dank.

Eerste schade, nu al! maar zelf veroorzaakt.
Bij verwijderen van de hopeloze spiegels (alleen schouders in beeld) vergeten dat de rechter spiegel een links draad heeft!
Gevolg: afgebroken, waarbij klemming rem armatuur niet meer tof is.
De Nissin armaturen vind ik juist zo mooi.
'k ben nog wat roestig qua sleutelen, het is dan ook al weer een tijd terug.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: eliminator 44 op 16 december 2014, 14:20:15
welkom hier en veel plezier toegewenst met/op je 01.
Bij Bart ben je in goede handen en hou ons op de hoogte van de sleutelactiviteiten.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Zap op 16 december 2014, 17:08:41
Welkom, welkom welkom.

Veel lees en schrijf plezier op het forum. V
Vergeet niet om foto's te plaatsen van je chop.

Zap
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: eddy-mt op 16 december 2014, 17:28:35
Welcom op het forum,1 advies geen volsynt erin!Vinden de kopp platen niet lekker! Gr eddy
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: ElTimm op 16 december 2014, 18:10:47
Welkom op het Forum, ik rijd een Oostvlaamse MT, en dat valt op zich goed mee!
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Baci op 16 december 2014, 20:56:38
Welcom op het forum,1 advies geen volsynt erin!Vinden de kopp platen niet lekker! Gr eddy
Dat had ik hem ook al verteld  ;)
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 17 december 2014, 01:29:39
Motul 7100 20W-50 zit er al in en ik wist van het risico op slippende koppeling.
Noem me maar eigenwijs! Tot nu toe, na 30km, geen probleem.
We gaan het zien!
Anders de Barnett drukgroep erin.

Ik sta gewoon op vol synthetisch, vooral vanwege luchtkoeling en hydraulische klepstoters.
deze olie transformeerde m'n zes-in-lijn Volvo 3.0 24 klepper (ook met hydraulische klepstoters) al jaren geleden in een zoemende turbine.
Na 10k bij de olie wissel nog mooi amber kleurig.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: eliminator 44 op 17 december 2014, 15:35:35
Ik rij al 70.000km met volsynthetisch zonder problemen. Het probleem is niet de volsynthetisch, maar het wisselen van merk/type olie. Je zou eigenlijk bij het wisselen van eigenaar, aan de vorige eigenaar moeten vragen welke olie die erin gekiept heeft of wat zijn werkplaats erin gekiept heeft. Het eigenlijke probleem is dat de koppeling te zwak is geconstrueerd. Ondanks die olie heb ik toch problemen met de klepstoters gehad.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 17 december 2014, 17:04:29
Er zat Bardahl 20W-40 half synth. in per 04-2013 waarmee ca 900 km gereden is. Kwam er evengoed zwart uit.
Door het vele stilstaan, en evt wash-down tijdens koude fase en verzamelde sludge want erg rijk lopend, wilde ik de Motul 7100 vol synth. vooral ook om de klepstoters schoon en doorgespoeld te krijgen.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: GJ op 17 december 2014, 18:45:51
Welkom Kees. Weer een NH-er erbij!  ;D

Waar komt je forumnaam vandaan?  ???
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 17 december 2014, 19:40:01
tripleX: de drie Andreas kruisen in het wapen van Amsterdam, dus nee niet de Porno XXX  ;)
six: rij de afgelopen tien jaar de laatste achterwiel aangedreven Volvo 960-II en V90 topmodellen
(van 1994 t/m 1998 gebouwd) met de onwaarschijnlijk mooi lopende zes-in-lijn 24 klepper 3.0 of 2.5 liter motoren. De B6304 en B6254 motoren zijn indertijd op verzoek van Volvo ontwikkeld door Porsche.
Mijn huidige V90 3.0 heb ik 2 jaar terug in Liverpool gekocht. Voor haast niets.
Heel zeldzame uitvoering met handbak M90-2.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 17 december 2014, 19:49:09
Maar dit is natuurlijk geen Volvo forum.
Ik kan wel zeggen dat het overstappen uit de Volvo, met z'n fluweel zachte bottom power,
 op het rauw/soepele oergeweld dat de MT uitbraakt een kick van hier tot Tokio geeft.
Heb m'n mondhoeken al moeten laten hechten!!!
Deze gaat nooit meer weg.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 17 december 2014, 21:44:20
@ eliminator: enig idee wat de oorzaak van de problemen met je klepstoters is geweest?
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Berry op 17 december 2014, 22:33:40
Welkom Kees.

Veel plezier en tot op een van de forumritjes
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 17 december 2014, 22:37:39
Dat is zeker een goed plan!
Maar even niet naar Groningen.
Een handvol MT's moet toch wel registreren op de schaal van Richter!!!
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Big Smile op 17 december 2014, 22:52:42
Welkom op het MT forum Kees en nog veel veilige kilometers op je nieuwe aanwinst!
Je begint in iedergeval erg goed met een stage 2!   8)
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: GJ op 18 december 2014, 11:51:36
tripleX: de drie Andreas kruisen in het wapen van Amsterdam, dus nee niet de Porno XXX  ;)
six: rij de afgelopen tien jaar de laatste achterwiel aangedreven Volvo 960-II en V90 topmodellen
(van 1994 t/m 1998 gebouwd) met de onwaarschijnlijk mooi lopende zes-in-lijn 24 klepper 3.0 of 2.5 liter motoren. De B6304 en B6254 motoren zijn indertijd op verzoek van Volvo ontwikkeld door Porsche.
Mijn huidige V90 3.0 heb ik 2 jaar terug in Liverpool gekocht. Voor haast niets.
Heel zeldzame uitvoering met handbak M90-2.

Mooie uitleg en passend bij je passie. Ik moest ook even denken aan een licht beruchte motorclub; de Triple Sixers..... Maar dat heeft er dus (gelukkig) niks mee te maken....!  :P
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 18 december 2014, 12:34:19
Citaat GJ: Ik moest ook even denken aan een licht beruchte motorclub; de Triple Sixers..... Maar dat heeft er dus (gelukkig) niks mee te maken....!  :P

Mogelijk wordt de MT, ondertussen " Eloise " gedoopt, nog wel (licht) berucht!
Vanwege de zware klappen. ;D
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: eliminator 44 op 18 december 2014, 14:00:17
@ eliminator: enig idee wat de oorzaak van de problemen met je klepstoters is geweest?

Het meest waarschijnlijke is dat de zuiger in de klepstoter vast geklemt zat.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 18 december 2014, 16:48:48
Klote zeg.
Maar dat is bij de MT heel heel zeldzaam toch?
Wat voor inlaat systeem heb je dan, zou het daar mee te maken kunnen hebben?
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: eliminator 44 op 18 december 2014, 19:24:53
Klote zeg.
Maar dat is bij de MT heel heel zeldzaam toch?
Wat voor inlaat systeem heb je dan, zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Ja is wel zeldzaam. Waarschijnlijk is ie bij het afkoelen vast gaan zitten.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 18 december 2014, 21:13:14
Geen water bij gekomen via de inlaatkant?
Dat is wat ik van Bart begreep, bleek bij hem uiteindelijk ook de klepstoter te zijn, mogelijk veroorzaakt (mijn hypothese, so please correct me if i'm wrong!) door de combinatie van zeer zware regen en de Patrick Racing Hi-Flo Air Kit.
Ik heb in ieder geval voor nu besloten de airbox, hoewel rudimentair, te houden.
Heb de AS.Motorradtechnik airboxdeksel & K&N filterset gekocht op ebay.
Want:
A. liever geen geklooi met PC III of V, hopelijk.
B. toch wat meer bescherming tegen de elementen, ondanks maximale doorlaat met behoud airbox.
C. loopt ze dan toch te schraal en niet bij te regelen, kan ik altijd nog het open deksel gedeeltelijk afplakken / met klittenband verkleinen. 
D. in de bergen boven 1000m. de tape of klittenband er heel of gedeeltelijk weer af halen, ok, wel wat gedoe!

Graag jullie mening!

Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Big Smile op 18 december 2014, 23:31:01
Geen water bij gekomen via de inlaatkant?
Dat is wat ik van Bart begreep, bleek bij hem uiteindelijk ook de klepstoter te zijn, mogelijk veroorzaakt (mijn hypothese, so please correct me if i'm wrong!) door de combinatie van zeer zware regen en de Patrick Racing Hi-Flo Air Kit.
Ik heb in ieder geval voor nu besloten de airbox, hoewel rudimentair, te houden.
Heb de AS.Motorradtechnik airboxdeksel & K&N filterset gekocht op ebay.
Want:
A. liever geen geklooi met PC III of V, hopelijk.
B. toch wat meer bescherming tegen de elementen, ondanks maximale doorlaat met behoud airbox.
C. loopt ze dan toch te schraal en niet bij te regelen, kan ik altijd nog het open deksel gedeeltelijk afplakken / met klittenband verkleinen. 
D. in de bergen boven 1000m. de tape of klittenband er heel of gedeeltelijk weer af halen, ok, wel wat gedoe!

Graag jullie mening!

Waarom, waarom, waarom!

Als je niets bij kunt regelen in de brandstofinspuiting en/of ontsteking werkt elke wijziging in het inlaat traject tot en met je uitlaat vaak averechts!
Geen extra vermogen en geen extra trekkracht, alleen meer herrie!  ;)

Water in je inlaat kan nooit bij je klepstoterskomen. En als je een beetje water naar binnen krijgt verbrand dit gewoon in je blok. Dan heb je dus wel een paar pk extra, want dit heet namelijk waterinjectie.
Tenzij je je motor geheel onderwater zet en de inlaat vol water laat lopen dan mol je je zuigers, zuigerstangen, kleppen en/of krukas. Bart dacht dat hij waterslag had (heel onwaarschijnlijk maar.....) de krukas, zuiger, zuigerstang en kleppen bleken dus goed. Klepstoters blijven hangen als de passing niet helemaal goed is of als je met vervuilde olie rond rijdt. Zowel Baci als Eliminator zijn fervente sleutelaars, en er hoeven maar een paar korreltjes vuil in je blok te komen of er kan iets vast lopen.
Of metaaldeeltjes in de olie, die bv. van een lager schaal, schakel stang, tandwielen of koppeling afkomen. Want bij een MT stroom de olie door het hele blok. En er zit dan wel een olie filter in je MT maar die houdt ook niet alles 100% tegen.  ;)
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 19 december 2014, 00:56:15
Bedankt voor je input! Dus ga ik eerst maar eens 2x magnetische aftappluggen M14x1,5 bestellen.

Het open airbox deksel met nieuw K&N filter heb ik juist gekocht om op de rollenbank tot een goede AFR ratio te kunnen komen zonder PC.
Eloise liep erg rijk, roetig, verbruik 1: 13 in oude staat, ging over hele toerengebied als de brandweer, dat dan weer wel.
Oude luchtfilter (rood katoen / met alu binnenzijde geperforeert, no name) erg vet en zwart geroet aan de aanzuig/katoen kant.
Ga het oude olie filter openzagen en beoordelen.

Het plan is om na montage  van de nieuwe bougies en luchtfilter en clip-ons, passend maken van rem- en koppelings slang en evt. gas kabel, ontluchten etc. Eloise eerst maar eens een tank fors los te rijden.
Als ze ondertussen geen schraal lopende/bokkende motor lijkt fase 2.
Opnieuw olie vervangen, nog een tank hard los rijden, daarna klepspeling meten, bougie beeld bekijken, luchtfilter bekijken en al die tijd het verbruik bij houden.
Daarna naar Uithoorn, Jeroen van de Meer, en daar AFR meten, vooral op deellast, en zo mogelijk optimaliseren dmv. evt. verkleining doorlaat luchtfilterdeksel mbv. klittenband stroken.

Tja, Old School???



Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Baci op 19 december 2014, 01:36:56
ahhh je hebt Jeroen toch gevonden  ;)

Eloise is trouwens een leuke naam ...1 van mijn favorieten aller tijden  8)

http://youtu.be/MHIAZUxlr8g
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 19 december 2014, 02:05:24
Ja, voor mij als 10 jarig ventje met krantenwijk om een afgeragde Mobylette Kapteijn te kunnen kopen, spatborden afzagen, spoelpoorten uitvijlen om zo te kunnen "crossen" en hopelijk ook de wouten voor te blijven, kwam "Eloise' aan als een moker, 'k was helemaal gek van dat nummer en nog.
Voorlopig is vooral de strofe: "You know i'm on my knees for you!" heel toepasselijk!  ;D

Top clipje heb je uitgezocht Bart, wel jammer dat aan het einde de spannende, toenemende waanzin weggedraaid / -geapplaudiseerd wordt.
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: Baci op 19 december 2014, 20:11:46
De originele single zit in mijn Jukebox  8)
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 19 december 2014, 23:22:34
De originele single zit in mijn Jukebox  8)

De Jukebox meenemen naar EOD 2015 Bart!!!
Gewoon achterop je MT, max volume spelend ook!  :)
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: ArtStudioG op 20 december 2014, 09:26:18
Hey Kees, welkom op het forum, man. Je lijkt me ook een zeer gepassioneerd mens te zijn. Veel plezier met ons knalmonster, hopelijk zitten de weergoden ons in 2015 ook mee. En wat betreft "Eloise", uitgekomen in 1968 (ik toen 10 jaar), een betere naam kan je niet bedenken voor je MT. Succes !!
Titel: Re: Nieuwe in Mokum
Bericht door: tripleXsix op 20 december 2014, 12:42:15
Aan iedereen in het Forum,
bedankt voor het warme welkom.
So far so very good!!!
Hopelijk de komende maand tijd om aan de slag te gaan.

K heb trouwens een interessante correspondentie lopen met Herr Ralf Schmitz,
van bkg-bikeparts.de over de triple-clamp die zij voor de Boso-san Black Bull MT-01 RP18
gemaakt hebben indertijd. Ook interessante verstelbare voetsteunen.
Ik wacht nog op een laatste reactie van zijn kant, dan zal ik er een draadje over openen.