YAMAHA MT-01 FORUM

Algemeen => Stel je voor... => Topic gestart door: Zap op 13 augustus 2009, 17:33:07

Titel: Weer eentje
Bericht door: Zap op 13 augustus 2009, 17:33:07
Hi,
Bezit ik een MT-01?  nee !
Wat doe ik dan hier ?
De eerste MT-01 die ik in het wild zag was op ringweg Eindhoven. Hij reed rustig op de meest rechter rijstrook met een duo passagier. (waarschijnlijk zijn vrouw).

Eerst dacht ik even….Hé een V-max.  Net als Alfa Romeo een liefde die nooit, maar dan ook nooit over zal gaan..
Dichterbij zag ik al snel dat het geen V-max was, maar wel een Yamaha. Type aanduiding kon ik zo snel niet zien, surfen op internet bood uitkomst.…….een MT-01.

Komt er een?. JA.

Nu viel mijn oog op een Duitse MT-01. Oranje tank.
Via RDW site ben ik erachter gekomen dat je iets meer dan 19% BPM moet betalen, ongeacht kilometers en jaartal van catalogusprijs van moment van aanschaf ( 1e eigenaar)

Weet iemand de catalogusprijs van een MT-01, 2007 en 2008, of was het toen ook 15.999 min de BTW ?

Groetjes Mark
Titel: Weer eentje
Bericht door: eliminator 44 op 13 augustus 2009, 22:27:05
Welkom in de groep.

Effe jouw BPM verhaal recht zetten, want dat klopt niet.

(netto catalogusprijs+ bpm ) + 19% btw = consumentenprijs=15.999
BPM = 19,4 % vd netto catalogusprijs
(100 + 19,4 ) + 19% = 15,999
100% + 19,4% = 13.445
BPM bij nieuwkoop is 2185 euro's
Koop je een gebruikte brommer in het buitenland (EU), dan is het BPM bedrag dat je moet betalen afhankelijk hoe oud de brommer is.
Hoe ouder, hoe minder er betaald moet worden.

vb is de brommer die je wilt kopen 1,5 j oud dan is de afschrijving 37%,
dwz je moet nog 63% betalen van die 2185 euro's. Hierbij komen nog de kosten van de RDW keuring en kenteken.
Denk er wel aan dat de brommer minstens 6000km op de teller moet hebben staan , anders valt ie in de catagorie " nieuwe motorvoertuigen"
en betaal je de hoofdprijs.

Kijk hier, voor hoe de regeling in mekaar zit.
http://www.douane.nl/

Als je echt goedkoop wil importeren, kijk dan in de UK. Veul plezier  en laat ons wat horen.
Titel: MT-01 aanschaffen
Bericht door: MTnuléén op 14 augustus 2009, 21:56:30
Zapflex, goede beslissing deze motor aan te schaffen.

De mijne is ook te koop. Uit 2005, paars.
Titel: Weer eentje
Bericht door: Big Smile op 14 augustus 2009, 23:35:02
Citaat van: "eliminator 44"
Welkom in de groep.

Effe jouw BPM verhaal recht zetten, want dat klopt niet.

(netto catalogusprijs+ bpm ) + 19% btw = consumentenprijs=15.999
BPM = 19,4 % vd netto catalogusprijs
(100 + 19,4 ) + 19% = 15,999
100% + 19,4% = 13.445
BPM bij nieuwkoop is 2185 euro's
Koop je een gebruikte brommer in het buitenland (EU), dan is het BPM bedrag dat je moet betalen afhankelijk hoe oud de brommer is.
Hoe ouder, hoe minder er betaald moet worden.

vb is de brommer die je wilt kopen 1,5 j oud dan is de afschrijving 37%,
dwz je moet nog 63% betalen van die 2185 euro's. Hierbij komen nog de kosten van de RDW keuring en kenteken.
Denk er wel aan dat de brommer minstens 6000km op de teller moet hebben staan , anders valt ie in de catagorie " nieuwe motorvoertuigen"
en betaal je de hoofdprijs.

Kijk hier, voor hoe de regeling in mekaar zit.
http://www.douane.nl/

Als je echt goedkoop wil importeren, kijk dan in de UK. Veul plezier  en laat ons wat horen.


Goed de volgende site van de douane lezen!!!!!
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-20.html#P336_33453

Er zijn namelijk drie manieren om je BPM-bedrag uit te rekenen, en jij mag zelf de voordeligste uitkiezen!
Zoals hierboven door Eliminator al is uitgelegd is dit de nummer drie. De andere twee kunnen met de huidige malaise in de auto/motor branche wel eens voordeliger zijn! (taxatierapport!)

En als je een Europese motor koopt hoeft hij niet meer gekeurd te worden want dan valt hij automatisch onder een Europese type goedkeuring.

De door jou gevonden oranje MT-01 is waarschijnlijk een speciale Duitse editie geweest met stage1 uitlaten. (Welke ook iets meer kostte dan de standaard MT01)

Succes met je aankoop!

Big Smile  :)
Titel: Weer eentje
Bericht door: Zap op 16 augustus 2009, 12:35:45
Thanks,

Gezien de prijzen in het buitenland denk ik dat hij daar vandaan moet komen.
Ik weet een motorzaak die motoren importeert uit Engeland. Een paar maanden geleden had hij er 2 staan die scherp geprijsd waren. Nu heeft hij geen MT-01

Misschien een praatje pot met de eigenaar van deze zaak. Wellicht spaart hij mij een hoop werk voor weinig geld.

Jammer dat er eerst 6000 km op moet staan. Ik wilde een gebruikte met weinig kilometers. Nu is 6000 km niet veel, maar een maagd kun je het ook niet meer noemen.

Mogelijkheid is wel een met weinig kilometers kopen in Duitsland. Een Kurzzeitkennzeichen erop (4 daags kenteken) en 6000 kilometer rijden in 4 dagen. Dan de RDW keuring aanvragen.  :shock:

Groetjes Mark
Titel: Weer eentje
Bericht door: Big Smile op 16 augustus 2009, 16:09:21
Citaat van: "Zapflex"
Thanks,

Gezien de prijzen in het buitenland denk ik dat hij daar vandaan moet komen.
Ik weet een motorzaak die motoren importeert uit Engeland. Een paar maanden geleden had hij er 2 staan die scherp geprijsd waren. Nu heeft hij geen MT-01

Misschien een praatje pot met de eigenaar van deze zaak. Wellicht spaart hij mij een hoop werk voor weinig geld.

Jammer dat er eerst 6000 km op moet staan. Ik wilde een gebruikte met weinig kilometers. Nu is 6000 km niet veel, maar een maagd kun je het ook niet meer noemen.

Mogelijkheid is wel een met weinig kilometers kopen in Duitsland. Een Kurzzeitkennzeichen erop (4 daags kenteken) en 6000 kilometer rijden in 4 dagen. Dan de RDW keuring aanvragen.  :shock:

Groetjes Mark


Een gevalletje van de klok en de klepel :?:

Voor de BPM maakt het niet uit hoeveel kilometers je hebt gereden, als je gaat rekenen met de tabel geldt alleen de leefdtijd van je motor na de eerste toelating! (zelfs met nul kilometer op de teller!)

Echter de douane beschouwd een motor met minder dan 6000km of jonger dan zes maanden als een nieuw voertuig zodat je dus ook omzetbelasting moet betalen (19% BTW)  :shock:
Dan wordt die motor uit het buitenland ineens erg duur, tenzij je natuurlijk ondernemer bent want dan kun je die BTW weer aftrekken.

En je kunt met een ontheffing maximaal twee weken op een buitenlands kenteken in Nederland rondrijden! Maar in het buitenland veel langer, want daar kennen ze geen BPM, zodat die zesduizend kilometer helemaal geen probleem hoeft te zijn als je een paar weken de tijd (vakantie) hebt. :wink:

Leesvoer: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/belasting_personeneautos_motorrijwielen_bpm0211z17fd.pdf

Het belastingparadijs Nederland is niet zo moeilijk, als je de weg maar kent.

Groetjes,

Big Smile  :)
Titel: Weer eentje
Bericht door: Zap op 17 augustus 2009, 09:08:40
Ja euh,

BTW is toch al betaald in duitsland. Motor die ik  op het oog heb heeft minder dan 1000 gelopen maar is in Duitsland op kenteken gezet begin 2008.

Als ik in Duitsland BTW betaal, ook al is het nieuw, hoeft het toch niet weer betaald te worden in Nederland. (6000 km) verhaal. Of bedoel je BPM ?

Ik heb je link nog niet gelezen......dit is even een snelle reactie.

Groetjes Mark
Titel: Weer eentje
Bericht door: ArtStudioG op 17 augustus 2009, 09:35:51
Als je kan bewijzen (via aankoopfactuur erkend verkoper) dat je in het buitenland (binnen de Europese Unie) BTW betaald hebt, dan moet je die uiteraard niet meer betalen in eigen land! Ik heb hier al navraag over gedaan en dit bevestigd gekregen vanuit Brussel.
Greetz,
Gie
Titel: Weer eentje
Bericht door: Big Smile op 17 augustus 2009, 23:17:44
Citaat van: "ArtStudioG"
Als je kan bewijzen (via aankoopfactuur erkend verkoper) dat je in het buitenland (binnen de Europese Unie) BTW betaald hebt, dan moet je die uiteraard niet meer betalen in eigen land! Ik heb hier al navraag over gedaan en dit bevestigd gekregen vanuit Brussel.
Greetz,
Gie


Fout,fout en nogeens fout

Als je in Nederland een voertuig (maakt niet uit wat voor voertuig) wilt importeren met met minder dan 6000km op de teller moet je omzetbelasting betalen! Het voertuig wordt dan als nieuw voertuig beschouwd!

De BTW zal je dus in het land van aankoop terug moeten vorderen, anders betaal je dus dubbel! Dit is een maatregel die genomen is omdat  er in het verleden nogal eens werd gerommeld in de EEG met de BTW op auto's die in het ene land als nieuwe auto's zonder BTW werden gekocht (export) en in het andere land als tweedehands auto's met 10km op de teller zonder BTW werden verkocht!  :wink:

Voor België zou ik niet weten of ze hiervoor een wetgeving hebben, maar ik zou het maar eens goed uitzoeken voordat je voor verrassingen komt te staan.


@Zapflex

BTW heeft niets met BPM te maken, zou het pdf-je maar eens goed lezen.
Dus als de BTW in Duitland al betaald is heb je pech en betaal je de BTW twee keer. Maar als de motor op naam van de dealer staat heb je misschien geluk, want dan kan je de motor misschien zonder BTW kopen (export). Maar ik weet niet zeker of dit ook bij verkoop aan particulieren nog geldt/kan.
En als deze MT01 dus echt tweedehands is zou ik voorzichtig zijn met de KM stand, want die is met zo'n electronische teller makkelijk te resetten!

Groetjes,

Big Smile :)
Titel: Weer eentje
Bericht door: eliminator 44 op 18 augustus 2009, 22:32:42
Met 6000km is ie net ingereden. Ik zou er zelfs de voorkeur aangeven, aan een brommer met wat meer km's, dan een die een paar ritjes  heeft gemaakt in 2 of 3 jaar.
Maar wil je toch een "maagdelijke" dan leen gewoon een teller met de passende kilometers erop, van iemand voor een dagje, als je naar de douane en (RDW?) moet.
Alle problemen omzeild.
Titel: Weer eentje
Bericht door: Zap op 07 september 2009, 14:25:11
Sorry voor mijn late reactie. Drie weken in Spanje gezeten. 4500 kilometer gereden en geen MT-01 gezien.
Daar gaat mijn vertrouwen in de digitale teller.  :(
Is hij zo gemakkelijk op 0 te krijgen ?.
Een Onderhoudsboekje kan dan alleen uitkomst bieden tijdens de aanschaf.

Een teller lenen is geen oplossing. Ik weet niemand met een MT-01.  Al is Landgraaf maar een paar kilometer van Heerlen :D
Een MT-01 onder de 6000 km uit het buitenland gaat het nu ook niet meer worden met dat BTW, BPM verhaal.

Nog even wachten dan maar……

Groetjes Mark
Titel: Weer eentje
Bericht door: Big Smile op 07 september 2009, 17:37:49
Je had hem moeten kopen voordat je naar Spanje ging, dan had je er nu bijna geweest :wink:
Titel: Weer eentje
Bericht door: Zap op 07 september 2009, 18:33:44
:lol:  :lol:  :lol:

Ja idd.

We waren met teveel man/vrouw. Ik heb nog een 9 persoons busje gehuurd.
Ik heb wel geinformeerd of er een trekhaak te krijgen is. Met de 150 Nm die de MT-01 beschikbaar heeft moest het trekken van mijn caravan geen probleem zijn.  :lol:
Titel: Weer eentje
Bericht door: eliminator 44 op 07 september 2009, 19:12:18
Citaat van: "Zapflex"

Daar gaat mijn vertrouwen in de digitale teller.  :(
Is hij zo gemakkelijk op 0 te krijgen ?.
Een Onderhoudsboekje kan dan alleen uitkomst bieden tijdens de aanschaf.

Groetjes Mark


Waar haal je die wijsheid vandaan?
Het enige wat je met de teller kunt doen is 'm omzetten van "miles" naar km.
De teller terugdraaien is nog niemand gelukt. Je kunt er natuurlijk wel een maagdelijke tellert opzetten. Hoewel, dat zal een dure grap zijn.

Ik zie ook geen reden om een brommer te kopen met minder dan 6000km. Inmiddels zijn er minstens 2 die de 100.000km zijn gepasseert, zonder ook maar enige problemen.

Nog maar effe doorsparen dan en van de winter kijken.
Titel: Weer eentje
Bericht door: PaulC op 07 september 2009, 20:47:04
Kijk eens op marktplaats daar staan hele frisse fietsen vanaf 8000 euro.
Titel: Weer eentje
Bericht door: Zap op 08 september 2009, 12:29:01
Citaat van: "Big Smile"

 
En als deze MT01 dus echt tweedehands is zou ik voorzichtig zijn met de KM stand, want die is met zo'n electronische teller makkelijk te resetten!

Groetjes,

Big Smile :)


Gewoon van hierboven.

Het gaat mij er niet om een motor te kopen van onder de 6000 km. Ik heb in Duitsland een zien staan die minder gelopen heeft. Veel minder. Het vervelende is dan dat deze, belasting technisch, gezien worden als nieuw. Ik had het beter gevonden als hij meer op de teller had staan. Spaart een hoop geld.
Een teller terugdraaien of op 0 zetten is al helemaal niet interessant.
Ik wil juist kilometers erop en niet minder.

Zeggen ze niet, bezit is het einde van het genot. Of begint het genot pas met deze Dampfhammer ?  :lol:
Groetjes Mark
Titel: Weer eentje
Bericht door: Baci op 28 september 2009, 21:40:30
Citaat van: "Big Smile"
Maar als de motor op naam van de dealer staat heb je misschien geluk, want dan kan je de motor misschien zonder BTW kopen (export). Maar ik weet niet zeker of dit ook bij verkoop aan particulieren nog geldt/kan.


Groetjes,

Big Smile :)


Ik ben ook bezig met import uit UK. Nieuwe pre registered classed as used, VAT free worden aangeboden voor 6499,- pond!

Als mijn rekensom dan klopt komt dit op €7043,- + €2555,- BTW + €2185 BPM = €11783,- !

Is de moeite waard om ff op en neer te rijden  :wink:
Titel: Weer eentje
Bericht door: Big Smile op 29 september 2009, 00:31:47
Citaat van: "Baci"
Citaat van: "Big Smile"
Maar als de motor op naam van de dealer staat heb je misschien geluk, want dan kan je de motor misschien zonder BTW kopen (export). Maar ik weet niet zeker of dit ook bij verkoop aan particulieren nog geldt/kan.


Groetjes,

Big Smile :)


Ik ben ook bezig met import uit UK. Nieuwe pre registered classed as used, VAT free worden aangeboden voor 6499,- pond!

Als mijn rekensom dan klopt komt dit op €7043,- + €2555,- BTW + €2185 BPM = €11783,- !

Is de moeite waard om ff op en neer te rijden  :wink:


Je kan missschien nog wat op de BPM besparen want dit is al een in Engeland geregistreerde motor. Maar er komen ook nog wat kosten bij kenteken, leges, kosten registratie RDW, transport en verzekering.

Ik heb in Nederland al eens een nieuwe MT-01 voor €11.999,- kunnen kopen, dan is het verschil ineens niet zo groot meer!

Succes met je aankoop!
Titel: Weer eentje
Bericht door: Baci op 29 september 2009, 18:47:21
Transport kost me gelukkig niks, heb een trailer en een leasebak  :wink:
Maar ik zal toch eerst mijn Dragstar moeten verkopen...anders kom ik toch eerder op de aanbieding bij Termaat uit.

Een gebruikte is ook geen probleem, maar ik wil er graag 1 met een zwart blok  8) Heb ik nog niet kunnen vinden, buiten die van Johnny Bravo...die overigens dezelfde kleur heeft als de aanbieding in UK.
Alle tips zijn welkom dus, kleur maakt niet uit als het blok maar zwart is!
Titel: Weer eentje
Bericht door: ArtStudioG op 29 september 2009, 19:56:26
Weet een zwarte tweedehandse te koop staan in heel goeie staat met weinig km maar ... is in België. Toch eens gaan kijken? Zie http://www.motomarktvrints.be/home.aspx voor de gegevens. Mijn MT-01 komt daar ook vandaan. Zij doen trouwens ook overnames van motorfietsen.
Greetz,
Gie
Titel: Weer eentje
Bericht door: Big Smile op 29 september 2009, 20:58:14
Citaat van: "Baci"
Transport kost me gelukkig niks, heb een trailer en een leasebak  :wink:


Ik heb altijd al gehoord dat ze die "leasebakken" privé afraggen, maar om er nu de Noordzee mee door te crossen?  :roll:


PS: http://www.speurders.nl/overzicht/gebruiker-1299915/yamaha-mt01-50831681.html
http://vdheyden.onlinevoorraad.nl/s32d1aa033fbfc5a81946822c3d8c908b/motor/details/?sid=2071167 Deze is een stuk goedkoper! :wink:
Titel: Weer eentje
Bericht door: Baci op 30 september 2009, 18:53:34
Nou, ik rag hem niet af hoor, ben er best zuinig op. Moet er tenslotte ook privé mee rijden. Maar je hebt gelijk, aangezien brandstof en onderhoud niets kost word er wel eens flink gas gegeven en rijd je makkelijker grote afstanden  :oops:

Bedankt voor de tips, vooral die bij vdHeyden...dat ik die niet gezien heb  :?

Ik ken Marcel vrij goed, laatst nog gebeld en toen had hij er (nog) geen staan. Mijn Dragstar ook nieuw daar gekocht. Prima kerel om leuk mee te onderhandelen  :wink:

PS, misschien dat de mod deze berichten kan verplaatsen naar het board wat ervoor bestemd is?
Sorry voor het vervuilen van een topic waarin iemand zich voorstelt  :oops:
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: Zap op 01 november 2009, 10:05:37
Ik heb hem gekocht. Eindelijk.

Mijn pijlen waren gericht op Eingeland, maar het is Duitsland geworden.
Er kwam een voorbij die ik niet kon laten staan.

Besparing is aanzienlijk. Het is een nieuwe MT-01 van 2008 met 20 kilometer op de teller.
Het moest een 2008 zijn, omdat ik de kleurstelling silver sand zo mooi vind.

http://www.yamaha-motor-europe.com/Images/2008-MT-01-colour-silver_tcm26-207859.jpg

Gelukkig stond hij op naam van de Yamaha dealer zodat hij meer dan 6 maanden oud is.

Over 2 weekjes moet alles geregeld zijn en kan het inrijden beginnen. Jammer dat het weer wat minder is.

Greetz Mark
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: Acom op 01 november 2009, 10:44:29
(http://www.yamaha-motor-europe.com/Images/2008-MT-01-colour-silver_tcm26-207859.jpg)

Inderdaad mooie kleursamenstelling, veel plezier er mee  ;D
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: Baci op 01 november 2009, 23:53:44
Mooi bike man, veel plezier ermee!
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: eliminator 44 op 02 november 2009, 12:14:16
Ja, veel plezier met de brommer.
Moet je nu toch nog naar de RDW met je brommer voor een keuring/schouwen,of is dat verleden tijd?
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: Zap op 03 november 2009, 14:08:11
nee, dat moet nog altijd.
Vrijdag gaat hij naar een RDW station.
Ze kijken naar de identiteit van de motor. (hoort het chassisnummer bij het type voertuig). Kilometerstand enz. Technische staat wordt eigenlijk niet naar gekeken. Omdat deze uit Duitsland komt is het meeste werk een administatief aangelegenheid.

Eliminator 44, thanks voor je aanbod een paar weken geleden.

Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: eliminator 44 op 03 november 2009, 20:49:36
De mijne heb ik 4 jaar geleden ook uit Duitsland ingevoerd.
In Elsloo naar de RDW geweest voor de keuring. De keuring stelde inderdaad niet veel voor.
Zij deden het kijkwerk voor de douane. De RDW gast had zelf ook motor gereden en de 01 viel wel bij 'm in de smaak. Opvallend vond ik, dat het geluid wel stipt werd gecontroleerd.
Na afloop kon je de beurs leegmaken bij de douane. Dat was snel verdiend voor de overheid.
Ik heb ook al eens een motor zelf gebouwd en moest toen naar Lelystad voor de keuring. Daar ging het anders aan toe.
Veel succes ermee.
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: Zap op 12 november 2009, 18:25:03
 ;D ;D ;D ;D Hij is binnen  ;D ;D ;D ;D

Vandaag kwam het kentekenbewijs binnen. Heerlijk zo'n 100 kilometer gereden.

Tijdens proefritten op 2 andere mt's viel het me niet op, maar wat trilt deze beest lekker.

Was wel even wennen met de Metzler banden. Ze wilden niet snel warm worden (deze moeten er snel af), maar toen alles op temperatuur was reed het HEERLIJK.

Moet wel rustig met haar, of is het een mannetje iK ben er nog niet uit, doen. Ze moet nog ingereden worden. Maar oooh wat is dat moeilijk.

Gelukkig komen er nu vele dagen slecht weer. Anders verwaarloos ik het vrouwtje teveel.
Er staat namelijk een groot concurrent in de garage. mmmmmmm

Greetz mark
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: Baci op 12 november 2009, 18:45:07
Veel succes Mark met de concurrent van je vrouwtje  :P
Weer zit idd niet mee  >:( Ik sta elke ochtend om 6 uur op om te kijken of ik met de lease bak naar mijn werk ga of met de MT....helaas te veel met het koekblik  >:(
Titel: Re: Weer eentje
Bericht door: kowalski op 13 november 2009, 07:04:15
Veel succes Mark met de concurrent van je vrouwtje  :P
Weer zit idd niet mee  >:( Ik sta elke ochtend om 6 uur op om te kijken of ik met de lease bak naar mijn werk ga of met de MT....helaas te veel met het koekblik  >:(
Bij mij zou die rood-zwarte gewoon elke dag aan de bak moeten, hoor.  ;) Gewoon om 5 voor 6 de buren wakker hoesten met die Akra's en door weer en wind naar Rotterdam, pekel of geen pekel. Dat moet de Bulldog ook...al 3 jaar lang. :-*

Greetz, kowalski.