YAMAHA MT-01 FORUM
Algemeen => Overig => Topic gestart door: eliminator 44 op 11 april 2009, 19:09:15
-
Hee mensen
Steeds op zoek naar minder, ben ik van de winter gestart met de bouw van een kort "kontje".
Inmiddels zijn 8 kg polyester verbruikt en ben ik bij het derde prototype. Dit heeft het ook niet. Van voren en achter ziet het niet verkeerd uit. Van de zijkant gezien, mist het wat.
Enkele liters drank hebben ook al niet aan het licht gebracht wat het mist.
Geef eens raad. :idea:
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1070477.jpg)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1070478.jpg)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1070479.jpg)
-
Lastig hoor, als je niet precies iemand zijn ideeën weet.
Maar ik zal je wat ideeën geven om te overdenken.
Leuk kontje à la MT-0S, wat stoort is de olietank en die olieleiding
Kan die olieleiding niet onderdoor, op de plek waar de originele uitlaat liep?
Voorbeeld
[albumimg]233[/albumimg]
Hier is het midden gedeelte meer één geheel geworden.
Ik vind persoonlijk de achter kant nu wat te kaal en je concept moet je altijd proberen door te zetten van voor naar achter.
Dus achter geen spatbord dan voor ook geen spatbord. Of dit vind ik nog mooier een veel groter spatbord achter naar de eerste portotypen van de MT.
Voorbeeld
[albumimg]234[/albumimg]
Even die dempers wegdenken; er ontstaat zo meer evenwicht tussen de voor en achterzijde met die spatborden.
Als laatste idee, laat de onderzijde van zadelbrug rechtdoorlopen naar je achterlicht.
Je nummerplaat moet dus omhoog, deze integreer je als racessteun in je zadel. Dan kan het geheel nog iets korter worden.
Maar ja ik heb makkeljk praten, ik hoef het niet uit te voeren.
Succes met de verbouwing!
Big Smile :)
-
Ik was er al achter gekomen , dat er nog iets achter het zadel moet.
Een soort race-kontje of een spatbord met hoge zijkanten. Maar dat goed krijgen, zodat het uit alle gezichtspunten goed uitziet of nog beter, een wow-effekt heeft , valt niet mee.
Het middenstuk van de Wakan vind ik te veel plastic. Maar iets dergelijks wat ie heeft achter het zadel, zou er achter moeten. Het achterspatbordje wat het prototype heeft is ook mooi. Maar dan zou je een los zadel moeten hebben, zonder er iets onder.
Ik heb er zelf ook al over nagedacht de olietank ergens weg te werken. Anderen vinden het juist prima zo en jammer als ie weg is. Is alles een kwestie van smaak.
Ik zal de tank laten spuiten, zodat ik kan rijden. En het probleem "kontje over enkele weken nog eens oppakken. Ik ben er bijna 3 maanden mee in de weer geweest. Ondertussen van karton wat "freubelen".
-
Respect wat jij zoal aan je MT "freubelt" 8)
Maar voor freubelen in 3D gebruik(te) ik meestal hardschuim polystyreen (is snel met een warmtedraad te modeleren) of polyurethaanschuim (dit materiaal is sterker en met epoxy zeer glad te plamuren) Je kan hiervan snel een hol afgietsel maken met papier-maché wat je op je MT kan passen, dit kost bijna niets. Je kan als je eenmaal een basis hebt uit schuim deze snel aanpassen door er een stuk aan te plakken of af te halen en dan een nieuw afgietsel te maken. Maar dit even terzijde.
De belangrijkste vraag is nu, hoe groot is je tank nu geworden?
-
@ BS
Die tip met schuim is goed. Je ziet direkt het resultaat en als het goed is kun je er een mal van maken. Dat bespaart een hoop tijd.
Tank.
Ik ben niet in de breedte of hoogte gegaan, dat vond ik niet mooi, maar dat had wel een hoop liters kunnen opleveren.
De zijkanten heb ik een stuk naar voren gezet. Dat levert 1,6 liter op. Dat gaat alleen als je stuur een stuk rechter is als orgineel, anders komt het stuur tegen de tank. Daardoor heb ik wel weer een nieuw plastik kapje moeten maken, tussen tank en kontaktslot.
Aan de onderkant is er ook wat bijgekomen. Zo'n 2,5 l. Dat kan alleen als de luchtfilterkast verwijderd is. Indien je de stage 3 trechters monteerd , zou dit nog een stuk meer kunnen zijn.
In totaal zo'n 4 a 4,5 liter meer.
Het zal spannend zijn als de eerste keer getankt wordt. Rijden door de Ardennen op zondag zal nu een stukje relaxter zijn.
-
Hee mensen, effe een tussenstand van m'n gepruts deze winter.
Het werk van vorige winter is niet helemaal voor niks geweest. Op het eind was me wel duidelijk waaraan het schorte. Het probleem was dat het restant van het orgineel zadel te grof/te hoog was.
Van de zomer heb ik ergens een ducati met een leuk zadeltje zien staan en dat gekocht.
Het subframe is gelast, het zadel zit er vast aan, de elektrik heeft zijn plaatsje gevonden en het kontje is ver gevorderd.
Verder zal ik de raad van BS opvolgen en nog een achterspatbord erop zetten en kijken wat dat doet met de looks.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1070908.jpg)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1070910.jpg)
Het laatste fotootje is niet zo goed. Je ziet niet de diepte.
Schiet er maar op.
-
Best kinky, 8)
had je niet beter het motorblok in een zelfgemaakt frame kunnen zetten? scheelt veel werk. ???
Respect!!!
-
Oei, wat een lekker kort kontje! :-*
Maar moet je niet ergens nog wat ruimte creëren om wat electronica aan te sluiten en op te bergen? :o
Het spatbord zie ik niet als het grootste probleem, maar om die verplichte nummerplaat mooi weg werken is een veel groter probleem denk ik.
Achterspatbord niet te kort maar mooi over het wiel laten buigen à la consept MT. Of................
helemaal geen spatbord, voorspatbord erook af en een minimaal cross-spatbordje onderaan de brug onder je koplamp vastmaken.
Nu die nummerplaat; ik denk dat je een unieke MT maakt als je die plaat toch onder je zadel weg kan werken. Die plaat kan rustig wat achteroverhellen als die van achter maar goed zichtbaar is. Je kan je plaat dan om de vertikaal ook iets rond buigen zodat hij mooi om dat kontje past. Twee led balkjes links en rechts van je plaat als richtingaanwijzers en een rond rem/achterlicht aan het einde op je spatbord.
En dan alles in een matte titanium kleur met een paar glanzende lengte strepen over je MT......................
Ik zie het al helemaal voor me.
Maar het is helaas jouw MT-01. :'(
Succes.
-
Mooi resultaat al, hoor. Raar wat een beetje meer zitje al kan doen. Het beste van alles is dat het blok nu alle aandacht krijgt, en dat is toch het meest bijzondere van de MT.
Succes!
-
Je laatste dysign ziet er erg goed uit :P ben benieuwed naar de look met een spatbord ;D
-
tja wat moet ik er van zeggen, zie er nu nog niet veel in, zal de brommert af moeten zien, nu vind ik het echt nog niet zo
-
@ BS De elektronica past onder het zadel. Ik heb wel de kabelboom moeten open snijden om 'm in de juiste vorm te krijgen en later weer dichtgetaped. Aan het frame pje zijn beugeltjes gelast waar aan de relais zijn ingehaakt
Alleen voor de PC was geen plek, die verhuist onder de tank.
De nummerplaat kan tegen de achterkant, onder het zadel, heb ik al geprobeerd.
Het hangt van de looks af, of ik het spatbord er ook uiteindelijk opzet.
Waarschijnlijk zal er voor de Duitse Polizei toch iets op moeten.
@ Willem. Ik ben inderdaad van plannen om tzt een frame te maken.
-
@ BS Alleen voor de PC was geen plek, die verhuist onder de tank.
PC verhuist onder de tank? :o
Ik denk dat dat niet goed gaat komen, de temperatuur wordt daar voor de PC veel te hoog, zodat je ernstige ontregelingen kan verwachten bij warm weer en bergritten. En je gaat de gevoelige electronica in de PC wel erg dicht bij je bobines plaatsen. Bobines geven altijd hoog-frequent electrische storingen af. Ik denk dat je hem toch het beste onder je zadel moet zien kwijt te raken!
-
Idd Lijkt mij ook niet idiaal om daar je PC te plaatsen.
Ik denk dat z'n chopper spartbord wel goed zal staan, plat over de band. Zonder word je rug beetje zwart ;D
-
@ Eliminator denk eens na over air intake ,s aan de zijkant van het frame,daar kun je veel elektronica in kwijt
-
Als ik de PC nu in een plastic zak stop en met tape ergens vast plak, bv aan het stuur , dan kom ik er ook nog makkelijk bij. ;D
-
Als ik de PC nu in een plastic zak stop en met tape ergens vast plak, bv aan het stuur , dan kom ik er ook nog makkelijk bij. ;D
Ajach, dat verstoord natuurlijk helemaal je naked design!
Verleng kabeltje kopen en de PC onder je jas door in je binnenzak stoppen.
Zit ie lekker droog en op een constante temperatuur! ;)
-
Hoe staat het ervoor met dat kontje???
Ben wel benieuwd ;)
-
Zover als jij bent, ben ik nog lang niet.
Ik heb de afgelopen maand een hoop gedaan, maar ben niet erg opgeschoten.
Om nog eens hetzelfde kontje te kunnen maken, heb ik een tweedelige mal ervan gemaakt. In die mal heb ik dan weer een unikaat gemaakt.
Om het gat tussen de tank en zadel mooi (waterdicht) af te sluiten, had ik van polyester-plamuur een unikaat gemaakt.
In Amsterdam gietrubber gehaald, dan kon ik gelijk kijken welke hardheid het beste was.
Een kastje gemaakt, waarin het unikaat is opgehangen. Het kastje volgegoten met gietrubber. Het uitgeharde gietrubber blok eruit gepulkt. Het unikaat uit het gietrubber gehaald. Toen weer zwart gietrubber in de gietrubberen mal gekiepert. Toen dit was uitgehard, kon ik dit er weer uitpulken en had ik eindelijk het gietrubberen deel wat het gat tussen tank en zadel afsluit.
Tussendoor heb ik nog enkele dagen Engelse "opbezoekkomers", moeten entertainen.
Vandaag is de nummerplaatbevestiging en knipperlichtbevestiging voltooid.
Morgen nog eens kritisch kijken naar de elektriek,het voortandwiel vervangen, de ketting doorslijpen en dan de hele motor uit mekaar schroeven. Dan hoop ik zaterdag het geschuurde frame en achtervork bij de spuiter te kunnen afleveren. De rest kan ik daarna schuren en nog effe twijfelen over de kleur. ;)
Ik zag vandaag enkele foto's van de brommer op het EOD 2009. De brommer was toen in donker spuitplamuur, op sommige plekken had ik door de plamuur heen geschuurd en kwam de lichtere ondergrond te voorschijn dat had ook wel wat.
-
Zover als jij bent, ben ik nog lang niet.
Jezus Jo, bij mij was het enkel demonteren, evt spuiten, andere delen aanschaffen en weer monteren.....bij jou lijkt het op een complete renovatie :( Ik ben wel benieuwd hoe dit eruit gaat zien!
-
Zo heb je wel wat omhanden. ;D
-
Hier een piccie van veel onderdelen.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1070931-1.jpg)
Nou maar hopen dat dit nog goed komt ;) ;) ;) ;)
-
Heilige poep Jo!!
Is er niet genoeg gezeur over wel of niet Hosties uitdelen ;) ;) ;)
-
Nu nog het blok in het busje doen...... en je kan meteen door naar Ulf Penner om wat kleine modificaties te laten doen! ;)
-
Hij zit weer ver in mekaar. Er zijn geen schroeven over. ;D
Opvallend was dat het onderste balhoofdlager weer een beetje gecorrodeerd was. De balhoofdlagers had ik 2 jaar geleden vervangen. Ergens komt toch water in het balhoofd.
Verder is Yamaha karig geweest met het invetten van de draaiende delen van het Link-systeem/achtervork. Bij het in mekaar zetten heb ik maar eens flink gesopt.
De gaskabel was ver heen.
Alle onderdelen heb ik een flinke poetsbeurt gegeven voor het te monteren. De brommer ziet weer uit als nieuw.
Het frame en achtervork is nu zwart glanzend, past prima bij het 2005 motorblok. (grijs).
Tank, spatbord en kontje gaan van de week naar de spuiter, dat wordt matgeel.
-
Ben razend benieuwd :D
-
:o waar begin je aan, is de kont al definitief? 8)
-
Misschien nog interessant voor iemand die ook overweegt om de brommer uit me kaar te halen.
Demonteren duurde zo'n 7 uur. Het monteren zo'n 12 uur, mede door het poetsen ,het opzoeken van aantrekmomenten van bouten en af en toe een bakje doen.
-
Vandaag na een kort tweede proefritje het eerste fotootje geschoten.
Bij het eerste proefritje zaterdag ging gelijk de linker dichtring van de vork eraan. Kon de vork weer uit mekaar.
Na zo'n 4 maanden prutsen kodoot ie weer.(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1070953.jpg)
-
Dat ziet er wel uniek uit Jo!!!
Super dat je zo'n project aandurft 8)
-
Ben benieuwd naar je MT01 Jo.
Die zien we zondag wel als het droog is ;)
Dat van die linkervoorpoot is echt wel een veel voorkomend kwaaltje van de MT01,de mijne begint nl ook te lekken :( en dat na net 10500 km.
Op het MTOC forum klagen ze er ook flink over.
Waar zou dat aan liggen en wat is er aan te doen behalve vervangen,dikkere olie of zwaardere veren er in?
-
@Paul, ik was het zelf schuld.
De orginele beschermkapjes voor de vorkpoten heb ik vervangen door zelfgemaakte.
Tijdens het in mekaar schroeven stond het blok opgebokt op houtblokken. Het linkerbeschermkapje is iets naar achteren geklapt tegen de vorkpoot . Toen ik de blokken verwijderd heb zakte de motor in de vorkpoten en het kapje drukte in de afdichtring. Ik had het niet gezien en tijdens de 1e proefrit, gelijk na 20 m had ik een vluchtheuvel. Toen drukte het hele gewicht op dat kapje en was het voorbij met de dichtring.
Het lek raken van de dichtring is inderdaad een euvel van de MT01. De vork is waarschijnlijk niet berekend op het gewicht van de MT01 Opvallend is ook dat het (bijna) steeds links begint. Ik heb al eens gedacht dat de oorzaak van het links beginnen te lekken, ligt aan de zijstandaard. Iets meer druk op de linker vorkpoot.
Het rare is dat het bij de een al na enkele duizend km's begint en dat een ander al 60.000 km heeft gereden en nog steeds niet lek is. Natuurlijk zal de rijstijl ook van invloed zijn. Willem had al 2 keer zijn dichtringen laten vervangen in 9? maanden tijd.
Vaak gaan ze stuk tijdens het rijden bij lage temperatuur. De dichtring is dan wat stugger. Als je ze al moet vervangen, dan bij voorkeur die nemen van Louis, die blijken wat minder stug te zijn.
-
Ik ben weer gestart met een "kontje".
Om te voorkomen dat ik na enkele kilo's polyester en tientallen uren werk, het resultaat weer in de container kiep, heb ik iemand uit het Duits forum gevraagd om een ontwerp te maken.
Het huidige kontje ziet er wat afgezaagd uit vind m'n eega. De eis die ik gesteld heb aan het ontwerp was dat ie toch kort moest zijn en dat de zithoogte gelijk of 2 cm lager moet zijn dan orgineel.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/k-MT01Jo5.jpg?t=1301581085)
Een achteraanzicht moet nog volgen.
Geef eens effe jullie mening over het ontwerp voordat ik met het knoeiwerk begin..
-
Het gat onder je zadel dicht maken ;) Ik vind dat er niks mis is met je huidige ontwerp.
-
http://www.youtube.com/watch?v=ROVcEmHcZec
Dit is ook wel vet ;D
Frame maken en daar een monoseat op leggen. Lijkt mij makkelijker te maken
-
Ziet er goed uit zo Jo, beter dan wat je nu hebt ;)
-
Ik ben alweer aan de slag met een "kontje". De basis is de eerste helft van het orgineel zadel (ooit gekocht voor een fles whiskey) en een kontje wat ik 2 winters geleden gefabriceerd heb.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080478.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080478.jpg.html)
Het idee was het orgineel frame-pje te gebruiken, echter na passen bleek dit toch zonde te zijn, van het frame-pje bleef maar 1/3 over.
Met behulp van de haakse slijper 2 zelfgemaakte frame-pjes uit mekaar geslepen en van de diverse stukken weer 1 frame gelast. Dat schoot lekker op.
Helaas paste het polyester kontje van geen meter meer en heb ik dit in 3 stukken geslepen. Die moet ik nu weer passend zien te maken onder en achter het zadeltje.
Het zitvlak van het zadeltje is al een stuk smaller gezaagd en nog wat korter. Nu is ie een stuk ranker als orgineel.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080975_zps74473dc8.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080975_zps74473dc8.jpg.html)
Moet nog effe een emmer polyester halen voor het weekend.
-
Jo het begint nu echt ergens op te lijken ziet er mooi uit!!!! 8)
-
Respect Jo.
Mooi, iets maken wat een ander niet kan kopen 8)
Heb al vragen gehad over m'n achterlicht, ze kunnen het niet kopen van mij :P
Ze bedenken het zelf maar toch?
Motor rijden is genot, sleutelen en zelf iets maken voor je hobby maakt het extra leuk 8)
-
Jo het begint nu echt ergens op te lijken!!!! 8)
Prijs de dag niet te vroeg Max, maar.......zelfs de vechtgenote maakte een opmerking in die richting en als die zoiets zegt dan geeft dat de prutser moed. ;).
Ik had 'm een streetfighter-look willen geven door het achterstuk omhoog te buigen, dat vond ze niks, had ze nog gelijk in ook. Misschien had ik 'r wat eerder in het project moeten betrekken, had me emmers polyester kunnen besparen.
Het komt nauw bij de MT01, enkele centimeters omhoog/omlaag of korter/langer en het is niks of goed.
-
Nog effe een fotootje.
De 3 losse delen zijn nou weer aan mekaar geplakt.
Nu eerst aan de binnenkant grotere stukken glasvezel aanbrengen en dan volgt het plamuren en schuurwerk.
De rand aan de onderkant die omhoog loopt zal nog flink wat werk opleveren voordat die mooi vloeiend loopt.
De vechtgenote heeft al een verbod uitgevaardigd om met de Kerst in de garage bezig te zijn ???, vanwege de polyester stank, die is zich al aan het verspreiden door het huis. Garage ligt onder het huis.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080976_zps90cc42f9.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080976_zps90cc42f9.jpg.html)
-
Wel intressant om te zien waar dit heengaat. Heb zelf nog geen vechtgenote, mar de vriendin rijd wel graag mee. Maar een kort kontje is ook wel tof. Keuzes. ??? ???
-
Nog wat gelast tussen de feestelijke verplichtingen. De elektronica heeft weer een plek onder het zadeltje.
Er zijn wel nog wat tyraps nodig om de kabels vast te snoeren.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080978_zpsb183eadd.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080978_zpsb183eadd.jpg.html)
-
De onderkant zit er gedeeltelijk in. De knipperlichten verkl##@ten het uiterlijk.
Een hele hoop gepeins om die achter in de buurt van het achterlicht kwijt te raken en dat het ook nog een beetje uitziet.
De nummerplaat zet ik op het spatbordje.
De olie is niet afkomstig vd motor. Ik heb nog een bus met een olieprobleempje ;)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080982_zpsc4dae489.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080982_zpsc4dae489.jpg.html)
-
:-[ :-[ :-[ pfffff dat je dat allemaal aandurft.
Volgens mij wordt het FANTASTISCH.
Winter 2013 / 2014 breng ik m'n MT voor een kont - lift ;D
-
prachtig plaatje.
dan heb ik het over je foto op zich.
stel je voor, over 30 jaar een oldtimer motor blad, met als tekst
bijzondere vondsten in old barn's
en wat vinden wij hier in deze oude schuur tussen de rommel ..............jawel een MT met een duck tail :P
geloof me die MT van jou wordt legendarisch
ga zo door
-
De onderkant zit er gedeeltelijk in. De knipperlichten verkl##@ten het uiterlijk.
Een hele hoop gepeins om die achter in de buurt van het achterlicht kwijt te raken en dat het ook nog een beetje uitziet.
De nummerplaat zet ik op het spatbordje.
Je hoeft geen richtingaanwijzers te nemen, je kan ook nog steeds je hand uitsteken! ;D
Maar kan je geen knippers op je stuur monteren, van die types die je van voor en achter kunt zien.
(http://www.optitune.nl/media/catalog/product/cache/1/image/390x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/202-270.jpg)
-
De onderkant zit er gedeeltelijk in. De knipperlichten verkl##@ten het uiterlijk.
Een hele hoop gepeins om die achter in de buurt van het achterlicht kwijt te raken en dat het ook nog een beetje uitziet.
De nummerplaat zet ik op het spatbordje.
Je hoeft geen richtingaanwijzers te nemen, je kan ook nog steeds je hand uitsteken! ;D
Maar kan je geen knippers op je stuur monteren, van die types die je van voor en achter kunt zien.
(http://www.optitune.nl/media/catalog/product/cache/1/image/390x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/202-270.jpg)
Ik wil persee de orginelen gebruiken, die gaan niet stuk. Zowat op elke treffen zie ik iemand rondrijden, waarvan het knipperlicht alleen nog vast hangt aan de kabel, aftermarket spullen.
-
Soms vraag je je af als je aan een auto of motor sleutelt of de ontwerper er geen rekening mee houdt dat er ook nog gesleuteld moet kunnen worden.
Onder de motorkap bij auto's is tegenwoordig alles volgepropt. Bij onze brommer krijg ik het geneacologengevoel als ik onder de accu moet zijn, bij die 2 plastic kapjes.
Eerst moet je zowat 1/3 van de motor demonteren en dan zitten de kabels en relais nog steeds in de weg en zijn kleine handen een groot voordeel.
Vandaag het sluitmechanisme gemaakt, dat zorgt dat het zadel vastgehouden wordt en geopend kan worden.
Als laatste moest dit met een kabel verbonden worden met het slot links onder, zodat als je aan de sleutel draait je het zadel kunt afnemen. Gelukkig ligt de motor grotendeels uit mekaar en moest alleen de accubak verwijderd worden. Het oogje waarin de binnenkabel gehaakt wordt zag je zo zitten en je komt er zowaar bij, maar net niet helemaal.
De buitenkabel kon je zo inhaken, maar die binnenkabel..... Na zo'n uurtje zat het tonnetje eindelijk in het oog. :-[ :-[
Gelukkig werkt het.
-
Vandaag het zadeltje weg gebracht om opnieuw te laten overtrekken. Een gedeelte van het schuim wordt vervangen door harder schuim. Ik kon me nog vaag herineren, dat ik pijn aan de kont kreeg op het origineel zadel na een lang dagje rijden, het was te zacht.
Het kontje is naar het schadeherstel bedrijf voor een laag spuitplamuur.
Zondag had ik fik in de garage.
Eerst had ik een pot met polyesterverharder omgestoten op de houten werkbank.
Om het spul te deppen had ik tissuepapier eroverheen gedrappeert en weer verder gegaan met lassen. Toen ik m'n laskap afzette, zag ik vuur op de werkbank.
Heb het eerst geprobeerd te doven met een t-shirt dat ook al snel in brand stond. Inmiddels waren de vlammen al 75cm hoog en snel maar de poederblusser erop gericht en met 2 stootjes gedoofd.
Een deel van de garage zag wit van het poeder. Met de stofzuiger het meeste opgezogen, maar van die ging een rood lampje branden, waarschijnlijk zit de filter dicht met het poeder. ???
Toch maar een koolzuurblusser gaan kopen.
-
Maak je alles heeeel goed schoon met een poederblusser moet je eigenlijk alleen bij de buren blussen! Het is echt rommel wat erin zit beter een schuim te nemen? Gr eddy
-
Wat Eddy zegt! Stofzuiger kan je ook weg gooien, dat poeder oxideert alles weg!
Maar het blust prima ;)
-
Dan zal ik de garage maar een schrobbeurt geven, anders gaat alle elektronica eraan. >:(
-
Het zadeltje is terug van de stoffeerder, nieuw overtrokken en gevuld met harder schuim. Hopenlijk de laatste keer zij ie. ;D
Het kontje zit nu ook in de spuitplamuur.
De laatste dagen heb ik weer wat tijd gehad en een rekje gemaakt, waarop de roltas makkelijk past en een beugel gemaakt voor de kentekenplaat. Die zit nu op het spatbordje.
Een veel mooiere plek voor de nummerplaats is onder het kontje direkt onder het achterlicht. Rekening houdend met de maximale invering (120mm) kan ie niet vertikaal, maar moet dan schuin staan onder een hoek van 30graden. Eens opzoeken of dat nog legaal is. Aan de zijkant zoals bij choppers is geen gezicht.
Een andere optie voor mooi weer, is met een beugel op de achterband, zoals nu met dat achterspatbordje maar wat hoger.
De nieuwe banden zitten er ook op. Als alles gelakt en gepoedercoat is, zal ik ook enkele uren besteden aan een poetsbeurt. ;), De laatste keer was zo'n 2,5 jaar geleden.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080986_zps1e69c591.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080986_zps1e69c591.jpg.html)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080983_zps5ebd636b.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080983_zps5ebd636b.jpg.html)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080987_zpse28f2c08.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080987_zpse28f2c08.jpg.html)
-
Het ziet er weer spannend uit !
Behalve het rekje ..... ::)
-
Het ziet er weer spannend uit !
Behalve het rekje ..... ::)
Het rekje kan er snel op en af, beter dan met een zware rugzak in de nek.
Is ooit voor een toertje naar Marokko. Af en toe mee rijden en kijken of alles werkt, zo niet, dan aanpassen.
-
Goed bezig!! Gr eddy
-
Dapper hoor, wordt mooi.
Bij een hoogte van de kentekenplaat tot 1.20m mag de hoek tussen de -10 en +30 graden t.o.v. het wegdeksel zijn ;)
Mag ook meer zijn als er geen zwaantjes in de buurt zijn :P
-
Is ooit voor een toertje naar Marokko.
Ik ga mee !
-
Dapper hoor, wordt mooi.
Bij een hoogte van de kentekenplaat tot 1.20m mag de hoek tussen de -10 en +30 graden t.o.v. het wegdeksel zijn ;)
Mag ook meer zijn als er geen zwaantjes in de buurt zijn :P
Ik heb gezocht en gevonden dat als de kentekenplaat naar achteren gebogen is, dat ie dan 30 graden uit de verticale stand mag zijn.
Als ie naar voren gebogen is, dwz onderkant meer naar voren dan de bovenkant) maar 15 graden. Deze is bij mij het geval. >:( 15 graden schuin ga ik nooit redden, dan raakt de band de kentekenplaat bij inveren.
-
gelakt en gepoedercoat ....
gepoedercoat lijkt me duidelijk, het rekje
gelakt is ook duidelijk het kontje neem ik aan moet zo en zo.
maar je opmerking als "alles gelakt wordt " , ga je voor een hele nieuwe kleur ? 8)
wat gaat dat dan worden ? :D
-
Dapper hoor, wordt mooi.
Bij een hoogte van de kentekenplaat tot 1.20m mag de hoek tussen de -10 en +30 graden t.o.v. het wegdeksel zijn ;)
Mag ook meer zijn als er geen zwaantjes in de buurt zijn :P
Ik heb gezocht en gevonden dat als de kentekenplaat naar achteren gebogen is, dat ie dan 30 graden uit de verticale stand mag zijn.
Als ie naar voren gebogen is, dwz onderkant meer naar voren dan de bovenkant) maar 15 graden. Deze is bij mij het geval. >:( 15 graden schuin ga ik nooit redden, dan raakt de band de kentekenplaat bij inveren.
Volgens mij voldoe jij hieraan: "Indien de vorm van het voertuig zulks vereist...."
Uit http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/geldigheidsdatum_14-02-2014 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/geldigheidsdatum_14-02-2014)
"De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:
a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt."
-
Volgens mij voldoe jij hieraan: "Indien de vorm van het voertuig zulks vereist...."
Uit http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/geldigheidsdatum_14-02-2014 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/geldigheidsdatum_14-02-2014)
"De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:
a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt."
Ik val in de catagorie b
De gradenboog en waterpas heb ik erbij gehouden en dan moet de plaat minstens een schuinte krijgen van 30 graden wil de band niet aanlopen. Volgens voorschrift mag ie maximaal 15 graden schuin staan.
Het rekje en de beugels voor het spatbordje en nummerplaat worden zwart gepoedercoat
Alles wordt weer opnieuw gespoten, weer in geel maar nu een tint donkerder. Nu in de Yamaha competition kleuren geel, wit en zwart. Een streep wit/zwarte schaakbord blokjes vanaf het voorspatbord tot achteren. Een hoop afplakwerk.
Misschien heeft de vechtgenote nog een beter creatief idee.
Haar voorstel was een airbrush op de tank van eekhoorn die een blondine aan het vogelen was. Jatten ze dan m'n tank. ;)
-
@EL44
1e Jij kan beter boetseren dan meten ;D (Jij valt namelijk in categorie A!)
2e Die eekhoorn met die blondine is me niet geheel duidelijk ::)
Bedoel je zo iets?
(http://fc05.deviantart.net/fs50/i/2009/331/1/c/squirrel_girl_by_cuson.jpg)
-
eerder zoiets, denk ik:
(http://ochogame.files.wordpress.com/2011/09/squirrel-girl-by-j-scott-campbell.jpg)
-
eerder zoiets, denk ik.
Weet jij het verschil niet tussen blond en rood? :-\
-
@EL44
1e Jij kan beter boetseren dan meten ;D (Jij valt namelijk in categorie A!)
a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
Als de kentekenplaat verticaal staat, staan de bovenkant en onderkant in een verticaal vlak
Als je nu de onderkant van de kentekenplaat verder naar voren zet (richting stuur) dan de bovenkant, is de van het kenteken voorziene zijde niet meer naar boven gekeerd, maar naar onderen, dus situatie a
Zou je de onderkant verder naar achteren trekken dan de bovenkant, dan heb je de van het kenteken voorziene kant boven, dus b.
Zowat alle motoren hebben situatie b
Ik zal morgen een fotootje maken van de situatie, dan gaat er misschien een licht branden.
-
@EL44
1e Jij kan beter boetseren dan meten ;D (Jij valt namelijk in categorie A!)
a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
Als de kentekenplaat verticaal staat, staan de bovenkant en onderkant in een verticaal vlak
Als je nu de onderkant van de kentekenplaat verder naar voren zet (richting stuur) dan de bovenkant, is de van het kenteken voorziene zijde niet meer naar boven gekeerd, maar naar onderen, dus situatie a
Zou je de onderkant verder naar achteren trekken dan de bovenkant, dan heb je de van het kenteken voorziene kant boven, dus b.
Zowat alle motoren hebben situatie b
Ik zal morgen een fotootje maken van de situatie, dan gaat er misschien een licht branden.
Maar situatie B mag pas als je de bovenrand van de kenteken plaat boven de 120cm zit!!!!!!!
En dat is wel erg hoog Jo ;)
Vandaar dat in jou situatie en voor bijna alle motoren alleen optie A mogelijk is!!!!!!
Lees de quote van BartjeV maar eens goed door deze is correct!
Ik weet niet of er dan bij jou dan licht gaat branden ;)
-
@EL44
1e Jij kan beter boetseren dan meten ;D (Jij valt namelijk in categorie A!)
a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
Als de kentekenplaat verticaal staat, staan de bovenkant en onderkant in een verticaal vlak
Als je nu de onderkant van de kentekenplaat verder naar voren zet (richting stuur) dan de bovenkant, is de van het kenteken voorziene zijde niet meer naar boven gekeerd, maar naar onderen, dus situatie a
Zou je de onderkant verder naar achteren trekken dan de bovenkant, dan heb je de van het kenteken voorziene kant boven, dus b.
Zowat alle motoren hebben situatie b
Ik zal morgen een fotootje maken van de situatie, dan gaat er misschien een licht branden.
Maar situatie B mag pas als je de bovenrand van de kenteken plaat boven de 120cm zit!!!!!!!
En dat is wel erg hoog Jo ;)
Vandaar dat in jou situatie en voor bijna alle motoren alleen optie A mogelijk is!!!!!!
Lees de quote van BartjeV maar eens goed door deze is correct!
Ik weet niet of er dan bij jou dan licht gaat branden ;)
In mijn geval zit de van het kenteken voorziene zijde aan de onderkant.Dan mag je 'm 15 graden verdraaien als ie hoger zit dan die 1,2m . Zit ie lager dan mag je 'm maar die 5 graden verdraaien.
Is ook logisch. Als ie hoog zit kun je de nummerplaat nog goed zien, indien laag praktisch niet meer.
Bij BartjeV zijn a en b omgedraaid.
Misschien kan GJ uitsluitsel geven,dan wacht ik nog effe met naar de poedercoater te gaan.
Ik heb GJ effe een pm gestuurd.
PS dat van die eekhoorn en die blondine was zwaar pornografisch. Ze waren bezig met de daad. Dat levert problemen op in Marokko, gaat m'n kop eraf.
-
Een poging om wat duidelijkheid in dit vraagstukje te brengen. Eigenlijk staat het er al: optie a zou bij Jo van toepassing moeten zijn; kentekenplaat in het midden van de motor, tekstzijde naar "boven" gekeerd, niet hoger dan 120 cm vanaf het wegdek, en max 30 graden.
Echter bestaat er ook de regel dat een voertuig zo moet blijven zoals deze ooit door de importeur ter keuring is aangeboden, en zijn type goedkeuring heeft gekregen. Dat is de basis regel. Staat ook nog een verwijzing naar in de Regeling Kentekens en Kentekenplaten:
Artikel 7
2.Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
Als daartoe bestemde plaats bedoelt de wetgever de plaats die door de constructeur oorspronkelijk is aangebracht en bedoeld tbv die kentekenplaat.
Dus als je de basisregel aanhoudt, mag je feitelijk niets aan de constructie van het voertuig wijzigen. Blijven er niet veel MT's meer over als daarop gehandhaaft gaat worden..... Buiten dat zijn er niet veel handhavers ("zwaantjes" kende ik nog niet) die zich aan dit soort feiten wagen. Veel verder dan af en toe een geluidsmeting gaat het niet.
Kentekenplaat aan de zijkant van een motorfiets, ter hoogte van bv de achteras, is dus absoluut uit den boze. Mag niet en daar wordt sporadisch op geverbaliseerd.
Even terug naar de casus van Jo; de kentekenplaat in het midden van z'n motor, onder het achterlicht en boven het achterwiel, is dus de beste optie. Discussie over de originele staat van zijn motor, of voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring, is m.i. ruim gepasseerd....! De plaat mag hier een helingshoek hebben van max 30 graden. Als je zicht hebt op de linkerzijde van de motor dan loopt de plaat van linksboven naar rechtsonder. zo dus: \ klik (https://www.google.nl/search?q=maximale+hoek+kentekenplaat+motor&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IaUAU6_cC4Sm0AWCq4CIDg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=666#q=kentekenplaat+hoek&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=RNIdQ001YWx0yM%253A%3Br63fX2GkYWlxPM%3Bhttp%253A%252F%252Fi877.photobucket.com%252Falbums%252Fab332%252Fpasd1960%252FDSC_0206_zps92e200aa.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcharlesb52.xsbb.nl%252Fviewtopic.php%253Ff%253D1236%2526t%253D819946%3B1024%3B576) Daarbij mag de plaat max 120 cm hoog zijn aangebracht, dat heeft weer te maken met het zicht op de plaat. Vooral die van "de camera"!!!
Optie b, met de max hellingshoek van 15 graden, zie wel eens als de kentekenplaat boven het achterspatbord wordt gemonteerd of bv aan de achterzijde van een sissybar. Feitelijk helt de plaat dan "achterover", zo dus / klik (https://www.google.nl/search?q=maximale+hoek+kentekenplaat+motor&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IaUAU6_cC4Sm0AWCq4CIDg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=666#q=kentekenplaat+sissybar&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=xl5G6D8c3LBiGM%253A%3B-rgYLCso3ScVmM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.l-l-choppers.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F04%252FStefan-05961.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.l-l-choppers.com%252Fstephan%252F%3B896%3B600) Tevens moet hier sprake zijn van 120 cm of hoger, zodat er voldoende zicht blijft op de plaat. (klopt dan weer niet in het voorbeeldplaatje....)
Deze dicussie is ook al een op een ander forum gevoerd: forum (http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=23713) En daar vind je veel terug wat hier ook gezegd is, met nog wat aanvulling.
-
Een poging om wat duidelijkheid in dit vraagstukje te brengen. Eigenlijk staat het er al: optie a zou bij Jo van toepassing moeten zijn; kentekenplaat in het midden van de motor, tekstzijde naar "boven" gekeerd, niet hoger dan 120 cm vanaf het wegdek, en max 30 graden.......................................
Zoals ik al schreef eigenlijk BartjeV het precies goed omschreven, nu maar hopen dat Jo het ook heeft begrepen! ;)
-
Inhoudelijk zal het allemaal wel kloppen ;) , mocht je echter besluiten het anders te maken,
:P neem ik graag het spul van je over :P
Het is gewoon Gaaf
Complimenten, en ben benieuwd naar het eindresultaat
-
"zwaantjes" kende ik nog niet
Is een Belgisch koosnaampje voor oom agent ;)
-
"zwaantjes" kende ik nog niet
Is een Belgisch koosnaampje voor oom agent ;)
niet helemaal, zwaantje is koosnaampje exclusief voor politie op de moto.
-
"zwaantjes" kende ik nog niet
Is een Belgisch koosnaampje voor oom agent ;)
niet helemaal, zwaantje is koosnaampje exclusief voor politie op de moto.
Leuk hoor, ben wel benieuwd waar dat nou weer z'n oorsprong heeft.....!
-
Een poging om wat duidelijkheid in dit vraagstukje te brengen. Eigenlijk staat het er al: optie a zou bij Jo van toepassing moeten zijn; kentekenplaat in het midden van de motor, tekstzijde naar "boven" gekeerd, niet hoger dan 120 cm vanaf het wegdek, en max 30 graden.......................................
Zoals ik al schreef eigenlijk BartjeV het precies goed omschreven, nu maar hopen dat Jo het ook heeft begrepen! ;)
Lezen is ook een kunst.
Fout dus, de plaat helt achterover heb ik al die tijd proberen te vertellen. Situatie b
Zal toch maar een fotootje posten. Ik heb maar weer alles effe in mekaar geschroefd.
Het stokje is die 120 mm veerweg en staat niet helemaal juist, maar heb ik hier zo ertussen gezet om de plaat vast te houden.
De plaat staat zo wel in de juiste stand ivm veerweg en heeft nu een schuinte van 30 graden terwijl in dit geval maar 15 graden mag, als ie hoger zat als die 1,20m en dat is ook niet het geval.
De plaat draaien naar achteren ( de normale stand) is ook geen optie, want dan staat ie nagenoeg horizontaal.
De kentekenbeugel is klaar. De plaat zit in het midden op zo'n 35-40 cm boven het asfalt met nog een lampje voor de plaatverlichting erop.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080989_zps46b13888.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080989_zps46b13888.jpg.html)
-
Een poging om wat duidelijkheid in dit vraagstukje te brengen. Eigenlijk staat het er al: optie a zou bij Jo van toepassing moeten zijn; kentekenplaat in het midden van de motor, tekstzijde naar "boven" gekeerd, niet hoger dan 120 cm vanaf het wegdek, en max 30 graden.......................................
Zoals ik al schreef eigenlijk BartjeV het precies goed omschreven, nu maar hopen dat Jo het ook heeft begrepen! ;)
Lezen is ook een kunst.
Fout dus, de plaat helt achterover heb ik al die tijd proberen te vertellen. Situatie b
Zal toch maar een fotootje posten. Ik heb maar weer alles effe in mekaar geschroefd.
Het stokje is die 120 mm veerweg en staat niet helemaal juist, maar heb ik hier zo ertussen gezet om de plaat vast te houden.
De plaat staat zo wel in de juiste stand ivm veerweg en heeft nu een schuinte van 30 graden terwijl in dit geval maar 15 graden mag, als ie hoger zat als die 1,20m en dat is ook niet het geval.
De plaat draaien naar achteren ( de normale stand) is ook geen optie, want dan staat ie nagenoeg horizontaal.
De kentekenbeugel is klaar. De plaat zit in het midden op zo'n 35-40 cm boven het asfalt met nog een lampje voor de plaatverlichting erop.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080989_zps46b13888.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080989_zps46b13888.jpg.html)
Deze had ik niet verwacht! Zo zie je maar, dat niet alles is zoals het lijkt. Een heel bijzondere oplossing Jo.
Maar wel eentje die in strijd is met eerder genoemde regelgeving. Nu maar hopen dat de "zwaantjes" je dichtelijke vrijheid willen gaan tolereren......!
-
"zwaantjes" kende ik nog niet
Is een Belgisch koosnaampje voor oom agent ;)
niet helemaal, zwaantje is koosnaampje exclusief voor politie op de moto.
Leuk hoor, ben wel benieuwd waar dat nou weer z'n oorsprong heeft.....!
ik weet niet als het klopt en kan het niet verifiëren maar staat ergens op wikipedia:
"Zwaantje
(Vlaams) Motoragent, van de Wegpolitie (Federale Politie, vroeger Rijkswacht) door hun opzwaaiende Kledij"
ik gokte wel al dat het klopt dat het iets te maken had met kledij van vroeger, dat ze misschien in wit/zwarte lederen kleren op die moto's zaten en wat weg had van zwaan maar blijkbaar niet. weet alleen niet wat 'opzwaaiende met zwaantje heeft maken behalve de overeenkomst van enkele letters...'
-
Vroeger hadden de motoragenten van die lange leren jassen aan, die een lange split hadden aan de achterkant, zodat de lange panden over de dijbenen konden blijven zitten, terwijl men op de motor zat. Dat dit bij op snelheid rijden niet altijd bleef zitten en dus opwaaide, zorgde voor de naam 'zwaantjes' waarbij de panden reminiscenties (http://www.encyclo.nl/begrip/reminiscentie) oproepen aan de vleugels van een zwaan op volle snelheid zwemmend in het water. ;)
Greetz, kowalski.
-
Gj nog een bedankje, was ik vergeten.
De oplossing ziet er heel normaal uit. Ik denk dat de "vriend en helpers" hier geen aanstoot aan zullen nemen.
Lijkt op de nummerplaatbevestiging van de Ducati Diavel.
-
Lezen is ook een kunst. Zeg dat wel ;)
Fout dus, de plaat helt achterover heb ik al die tijd proberen te vertellen. Dat heb ik wel begrepen! Situatie b Dat zou je het liefst willen, maar omdat de bovenrand van je kenteken plaat beneden de 120cm zit kan dit dus niet en val je dus in categorie A waardoor je je kenteken alleen verticaal mag plaatsen of mag je de zijde met het kenteken 30 graden naar boven draaien! (Voor jouw motor dus de onderzijde van de plaat naar achteren!)
Zal toch maar een fotootje posten. Ik heb maar weer alles effe in mekaar geschroefd.
Het stokje is die 120 mm veerweg en staat niet helemaal juist, maar heb ik hier zo ertussen gezet om de plaat vast te houden.
De plaat staat zo wel in de juiste stand ivm veerweg en heeft nu een schuinte van 30 graden terwijl in dit geval maar 15 graden mag (en dat is dus niet juist je plaat moet verticaal staan!), als ie hoger zat als die 1,20m en dat is ook niet het geval.(Dus verticaal!)
De plaat draaien naar achteren ( de normale stand) is ook geen optie, want dan staat ie nagenoeg horizontaal.
De kentekenbeugel is klaar. De plaat zit in het midden op zo'n 35-40 cm boven het asfalt met nog een lampje voor de plaatverlichting erop.
Dit was mijn laatste poging hoor! >:(
Maar van mij mag je doen wat je wilt. ;D
O.ja en niet meer over vuile wegen rijden want een kenteken plaat moet ook nog eens goed leesbaar zijn! ;)
-
O.ja en niet meer over vuile wegen rijden want een kenteken plaat moet ook nog eens goed leesbaar zijn! ;)
Na zoveel "disign en gepruts" moet er toch ook nog wel tijd en ruimte over blijven om een kleine sproei-installatie op die kentekenplaat te monteren.....! ;)
En het tweede woord van dit topic: gePRUTs, krijgt zo een heel nieuwe betekenis!!! ???
-
Vandaag de hele dag in de weer geweest met spuiten. Helaas is er lak onder de tape gekomen ondanks stevig aandrukken. De boel maar laten drogen en dan eraf schuren.
Een tweede poging zal weinig zin hebben denk ik, de fine line tape krijg ik niet diep genoeg aangedrukt in de overlap. De spuit heb ik ook al wat verder af gehouden, zodat de lak er niet in geperst wordt.
Heeft iemand een idee of het schaakbord patroon ook in folie te koop is, die moet wel overspuitbaar zijn met blanke lak.
Of iemand misschien toch een idee hoe ik de blokjes kan spuiten, dat heeft nog steeds m'n voorkeur.
De blokjes zijn 12x12mm ,,kan max 15x15mm.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080991_zps50201b19.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080991_zps50201b19.jpg.html)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080997_zps56a114bd.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080997_zps56a114bd.jpg.html)
-
http://www.presentsathome.nl/plakfolie-dambord-zwart-wit.html
of hij overspuitbaar is met blanke lak durf ik je niet te zeggen, maar zou je het ook niet nadat je het geheel hebt gelakt kunnen aanbrengen?
Heb zelf wel eens de de kuip proberen te wrappen maar dat viel vies tegen. maar het zit er nog strak op!
-
Hey Jo,
Ik denk dat het het handigst is om gewoon blokjes te snijden, is wel lekker wat werk maar dan moet je niet het klassieke kruisschema afplakken - nog een keer kruisschema afplakken om ze te krijgen. Kun je een mal voor maken om snel te snijden, zou het niet zo heel erg veel tijd moeten kosten.... Je zou ook low-tac kunnen halen, en die met een latje lekker lui in blokjes kunnen snijden, ben je nog sneller uit...
Welke maskingtape gebruik je? Gewone blauwe KIP of HPX of zo? Die zijn best irritant om te snijden...
Je zou ook clear coat kunnen zetten om te proberen die randjes te sealen, maar dan heb je ook weer een of twee lagen clear coat nodig, is ook extra werk, en misschien neem je ze niet allemaal mee en dan kan het nog steeds fout gaan....
Denk trouwens dat jou laag nogal dik erop ligt, heb je met spuitbussen gespoten? Voor dit soort werk gebruik je eigenlijk best een airbrush, denk ik, maar da's mijn mening :)
Als je er echt niet uitkomt kan ik volgende week eventueel een testje draaien met mijn airbrush, zien of het mij lukt?
Deze mensen hebben er misschien ook verstand van: http://www.airbrush-services-almere.nl, zou je eens kunnen bellen?
-
Elk reclame bedrijf die stikkers en letters snijdt kan voor jouw zo'n patroon snijden in folie.
Je kan het zelfs laten verlopen van kleine naar grote blokjes.
Die blokjes, of wat dan, ook plaatsen ze op een drager folie zodat je gemakkelijk ergens op kunt plakken.
Kost vaak maar een paar tientjes. Wij doen dit op hele tekst blokken in een keer ergens op te plakken.
Wij gebruiken ze ook vaak als een negatieve lettermal om snel tekst ergens op te kunnen spuiten.
En wij gebruiken 2 componenten lakken ;)
-
Elk reclame bedrijf die stikkers en letters snijdt kan voor jouw zo'n patroon snijden.
Je kan het zelfs laten verlopen van kleine naar grote blokjes.
Die blokjes, of wat dan, ook plaatsen ze op een drager folie zodat je gemakkelijk ergens op kunt plakken.
Kost vaak maar een paar tientjes.
Wij gebruiken ze ook vaak als een negatieve lettermal om snel tekst ergens op te kunnen spuiten.
En wij gebruiken 2 componenten lakken ;)
Je kan het ook laten snijden, natuurlijk...
Maar in mijn ervaring is het plakken van zo'n dragervel op gebogen oppervlaktes tricky, en moet je ook weer naar de winkel, etc... als je het manueel doet kost het misschien wat meer tijd, maar het is wel zekerder :) En aangezien je het toch voor de lol doet...
-
@El44
Ik vind dat je hele dikke tape gebruikt hebt, en het spuitwerk is ook erg dik!
Beter meerder dunne lagen spuiten!
Je moet veel dunnere tape gebruiken (of folie laten snijden).
Je kan namelijk zien dat in de zwarte blokjes de verf tegen de taperanden omhoog is gekropen! >:(
(en natuurlijk onder de tape)
Een scalpel doet wonderen daarmee kun je de tape netjes langs elkaar afsnijden, of dubbel doorsnijden zodat ze precies in elkaar passen.
-
@El44
Ik vind dat je hele dikke tape gebruikt hebt, en het spuitwerk is ook erg dik!
Beter meerder dunne lagen spuiten!
Je moet veel dunnere tape gebruiken (of folie laten snijden).
Je kan namelijk zien dat in de zwarte blokjes de verf tegen de taperanden omhoog is gekropen! >:(
(en natuurlijk onder de tape)
Een scalpel doet wonderen daarmee kun je de tape netjes langs elkaar afsnijden, of dubbel doorsnijden zodat ze precies in elkaar passen.
Volgens mij zeggen wij net hetzelfde...
-
Ik zal eerst achter de folie aangaan, dat lijkt me de makkelijkste oplossing, als ze het patroon gelijk eruit snijden. Wat waarschijnlijk toch een probleem gaat opleveren met steeds een los blokje in het midden, tevens met de bolling van het voorspatbord.
Anders wordt het weer handwerk.
Wat op de foto staat is eigenlijk pas de helft van het aantal blokjes.Uiteindelijk moet het een dambordpatroon worden.
De lak die ik gebruikt heb is basislak, daarop komt dan als laatste de blanke lak. Het zwart is gespoten in 3 lagen met het spuitpistool, 2-2,5 bar. Blauwe fine line tape van Follex aan de zijkant, de blokjes met een groene tape is van een Duits merk? en die was inderdaad wat dikker.
@Tim wat is je druk met de airbrush en kan die aan de normale compressor? Een airbrushspuit kan er nog wel bij.
@BS 2k lak gaat bijna niet. Die moet na elke kleur uitharden, dan moet je op de plek waar de volgende kleur komt matteren (licht schuren voor de hechting van de volgende laag). Om die plek te bepalen moet je die eerst aftapen en dan is de kans groot dat je de randjes ervan beschadigt of je moet 'm weer opnieuw aftapen om te spuiten.
Nu kan ik blijven doorgaan met steeds een kleur te spuiten (na een uurtje drogen) en hoef niet te tussendoor te matteren. Pas op het einde komt de afsluitlaag (blanke lak) erop.
-
Jo,
Ik spuit meestal op 2 bar, en zou voor zoiets een 0,4-0,6 mm gebruiken of zo. Airbrush kan bij aan de gewone compressor, maar liefst eentje die niet te nat spuit (lees: een drukvat heeft) ...
Steinbeck en Harder is mooi spul, maar eigenlijk is een airbrush een airbrush... (zolang je maar het basissysteem van naald en kopje hebt..)
-
Ik ben bij een beletteringsbedrijf langs geweest met het voorpatbord.
Een hele streep folie met kant en klaar zwart-witte blokjes gaat het niet worden. Door de bolling van het spatbord en dan ook nog naar 2 zijdes, krijg je plooien, wat ik ook al verwacht had.
Er wordt nu 1 rijtje zwarte blokjes met openingen ertussen op een drager folie gemaakt.
Die moet ik dan op de witte streep gaan plakken, 4 naast mekaar. Dit zal ook weer problemen gaan opleveren op het voorspatbord doordat de 2 middelste rijtjes iets langer zijn dan de 2 buitenste. ergens zal ik iets weg moeten gaan snijden. Ik heb maar flink wat meters laten maken. ;)
-
De blokjes zitten er eeeeeindelijk op. Toch een goeie tip van de bruggenbouwer, met die zwarte blokjes op dragerfolie ging het vrij makkelijk.
Eerst alles er weer af geschuurd, dan het gele opnieuw gelakt. Gisteren 3 uur gemeten en afgeplakt, om daarna in enkele minuten de witte streep te spuiten.
Nu naar het schadebedrijf voor wat kennis en dan nog een laag blanke lak erover spuiten voor de glans en bescherming.
Dikke week laten uitharden en monteren maar.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080998_zps9383a903.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080998_zps9383a903.jpg.html)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1080999_zps294f591c.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1080999_zps294f591c.jpg.html)
-
supermooi
-
supermooi
Ja dat is een leuke hond ;). Die liep zo maar in het beeld.
Met de blanke lak erop is het net een spiegel. Ik heb hoogglans gepakt.
-
supermooi
Ja dat is een leuke hond ;). Die liep zo maar in het beeld.
Met de blanke lak erop is het net een spiegel. Ik heb hoogglans gepakt.
Bedoel je nou de hond of de tank ;)
-
De hond natuurlijk ;)
-
Ziet er nu mooi geblokt uit Jo! 8)
Ik ben jaloers op je......want waar haal jij al die vrije tijd vandaan? :(
Hoe gaat het met de lagers van je tweede project?
-
Ben ook jaloers, dat je vrouw het toelaat, de spullen in de woning te nemen... 8)
-
Ben ook jaloers, dat je vrouw het toelaat, de spullen in de woning te nemen... 8)
De onderdelen spuiten in de kamer vind ze nog niet goed. ;) Direkt na het spuiten til ik de spullen in de kamer. De temperatuur is daar goed, zodat de lak goed vloeit en sneller aandroogt.We moeten dan wel af en toe de deur open zetten ivm de geur van de verdunner.
Ik ben jaloers op je......want waar haal jij al die vrije tijd vandaan? :(
Hoe gaat het met de lagers van je tweede project?
Ik weet niet goed raad met het getal van het draagvermogen wat staat bij de info van de lagers.
Als je werkdag heel vroeg begint ( 05.15 uur) of vrij laat (17.30 uur), dan hou je veel vrije tijd over.
Verder mag ik 2 vd 3 weekenden werken. :(
-
Ziet er idd goed uit Jo.
Jij bent toch echt wel onze Yamahawulf van het Nederlandse forum.
;)
-
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NUQNZLVZ.jpg)
Ziet er goed uit Jo. Doet me denken aan mijn ouwe soes!!
Ik durfde dit kleurtje niet aan met mijn MT. Heb toen maar "veilig" gekozen voor het originele Yamaha zilver grijs.
-
Foto's?
Nu ben ik best nieuwsgierig hoe het hele ding eruit ziet..
-
Dan moet je nog wachten, eerst laat ik alles uitharden minstens 1 week en dan pas alles monteren.
Nog een fotootje van het resultaat.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/P1090182_zpsomkae1vu.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090182_zpsomkae1vu.jpg.html)
-
Citaat van: Baci op Vandaag om 14:39:49
(https://www.motech.nl/contents/media/t_shark-factory-1.jpg)
Komt ie nu boven de achteras uit Jo, evenwijdig aan het subframe ?
Ja, zo wil ik 'm wel bevestigen, liefst zo laag mogelijk. Het is maar een kort dempertje ( 25cm) , daaraan zit nog een dikke buis, die, zo lijkt het, ook dempt. Ik heb al een kort inwendig onderzoek gedaan. ;)
De beugel heb ik er vandaag afgeslepen, dat maakt passen een stuk makkelijker.De klem onder moet er ook af.
Het kontje ligt ook uit mekaar, dat wordt smaller en wat meer gebogen. Het achterlicht enkele cm's omhoog gedraaid, zo past de nummerplaat er onder.
Het gaat weer verder, de zoektocht naar de graal/ het mooiste kontje.
Zo houden we ook het forum een beetje op gang in de komkommertijd. ;)
Tijdens de laatste Kempenrit is de nummerplaathouder afgebroken, daardoor kwam ik weer op het idee om de nummerplaat onder het achterlicht te plaatsen. De afstand tussen band en achterlicht is te klein, daardoor moet het achterlicht zo'n 4 cm omhoog gedraaid worden, dan past de nummerplaat er onder.Na wat denkwerk de boel strategisch eruit gezaagd.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090633_zpsbh21kilf.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090633_zpsbh21kilf.jpg.html)
Al doende heb ik de haakse slijper in de rest van het kontje gezet. Ik vond het na een poos toch te breed, als je vanachter, naar de onderkant keek.
-
Ik ben toch rigoreuzer geweest en heb de haakse slijper er verder ingezet.
Ik vond het kontje te breed, als je er van achter naar keek. Zo'n 20 cm vanaf het frame aan de onderkant en de helft van de zijkant eruit geslepen. 2 Stukjes aan de zijkant weer hergebruikt. Is nu aan elke 4 cm smaller en niet meer vlak, maar gebogen, als je van de zijkant ernaar kijkt.
1 dag in de weer geweest met hars en glasvezelmat en 2 dagen geplamuurd en geschuurd. Morgen nog een paar keer plamuren en schuren en dan kan de boel in de spuitplamuur.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090634_zpswh1iy9we.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090634_zpswh1iy9we.jpg.html)
Tussendoor de haakse slijper in de bochten gezet en weer een nieuw stukje buis gehecht. De andere bocht komt voor deze bocht, precies erlangs.
Die moet ik ergens laten buigen met de juiste radius, dat wordt effe zoeken.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090635_zpsx3auxqxo.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090635_zpsx3auxqxo.jpg.html)
En nog een prettige jaarwisseling ieder.
-
Ben benieuwd........
Al lijkt het dat de haakse slijper je beste vriend is. ;D
-
Een berichtje uit het arctische zuiden.
De buitenbocht laten maken bij een bedrijf met een doornbuigmachine. Het instellen van de machine is prijzig, daarom gelijk maar 2 stuks laten buigen. Die 2de krijg je dan voor een prikje.
Vorige week opgehaald, op maat gemaakt en vastgebakken.
Dit hele weekend in de weer geweest met de demper, nou ja tussen de familiaire verplichtingen door.
Eerst positioneren en dat viel niet mee, het ding draaide en glee steeds weg. Ik wou hem zo ver mogelijk naar voren plaatsen, maar ik moest mijn voet wel nog normaal op de voetsteun kunnen zetten.
Daarna met het uiteinde omhoog en omlaag gedraaid en uiteindelijk toch maar evenwijdig met het kontje gezet.
De buis die aan de demper vast zat is in 3 stukken geslepen, het middelste stuk is ertussen uit, het onderste stuk zo gedraaid dat ie naar de bocht (voren) wijst en aan mekaar gehecht . Daarna de originele klem eraf geslepen en die van de oude demper erin gestopt. Nu kan de demper met 2 veren vast aan de bocht.
Een "pain in the ass"was de ophangbeugel (niet op de foto). Maar er zit er uiteindelijk een aan vast.
De toekomst zal uitwijzen of die vibratie-bestendig is. Bij de vorige uitlaat trilde die steeds kapot, soms al na 3 maanden, vaker pas na 3 jaar.
Nu eerst een thee en dan een biertje pakken.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090643_zpslopz2l7z.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090643_zpslopz2l7z.jpg.html)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090645_zps8xvdgk0o.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090645_zps8xvdgk0o.jpg.html)
-
Ziet er goed uit Jo, veel beter dan die vorige los hangende knalpijp.
Als weer een beugeltje maakt moet je hem "taai" harden, dan zijn ze minder breuk gevoelig.
Ze breken als je metaal koud gaat buigen. Harden doe je door je beugel rood gloeiend te stoken met een gasbrander en daarna af te laten koelen in water. Dit herhaal je een tweede keer. De derde keer net rood stoken en daarna in olie af te laten koelen. Dan wordt elk stukje ijzer zo sterk en veerkrachtig als verenstaal. ;)
-
Dat kan ik alsnog doen. De demper gaat vandaag weg om af te lassen, als ie terug is zal ik dat doen.
Bedankt voor de tip.
-
Vandaag was een spannende dag.
Alvorens verder te gaan met de uitlaat moest eerst worden gemeten of de bochten even lang zijn, dit bij gelijke diameter. Heb je bochten met verschillende diktes, dan moet je de lengte zo varieren, dat het volume gelijk is.
Gisteren de bochten los geschroefd, flink wat kit op de openingen gedaan en die gedicht met plaatjes, de plek waar een bus is afgekit en de boel zo een dag laten staan drogen.
Vanmiddag de boel op z'n kop gehouden en daar waar de bochten aan mekaar zitten elke bocht gevuldt met water, in de ene ging 950ml, in de ander 920ml. Ik laat het hierbij, die paar procentjes verschil wegen niet op tegen het werk wat nodig is om het gelijk te krijgen.
Bij de vorige uitlaat heb ik me verdiept in het maken van een uitlaat, met als doel meer vermogen te verkrijgen. Het begint met de boerenwijsheid, als zo min mogelijk scherpe bochten, dan komen de moelijke formules, daarna zie je dat je geavanceerde apparatuur nodig hebt om flow etc, te meten. Dan besef je dat het als leek zoiets is, als schieten op een mier van grote afstand. ;)
-
Vandaag was een spannende dag.
Alvorens verder te gaan met de uitlaat moest eerst worden gemeten of de bochten even lang zijn, dit bij gelijke diameter. Heb je bochten met verschillende diktes, dan moet je de lengte zo varieren, dat het volume gelijk is.
Gisteren de bochten los geschroefd, flink wat kit op de openingen gedaan en die gedicht met plaatjes, de plek waar een bus is afgekit en de boel zo een dag laten staan drogen.
Vanmiddag de boel op z'n kop gehouden en daar waar de bochten aan mekaar zitten elke bocht gevuldt met water, in de ene ging 950ml, in de ander 920ml. Ik laat het hierbij, die paar procentjes verschil wegen niet op tegen het werk wat nodig is om het gelijk te krijgen.
Bij de vorige uitlaat heb ik me verdiept in het maken van een uitlaat, met als doel meer vermogen te verkrijgen. Het begint met de boerenwijsheid, als zo min mogelijk scherpe bochten, dan komen de moelijke formules, daarna zie je dat je geavanceerde apparatuur nodig hebt om flow etc, te meten. Dan besef je dat het als leek zoiets is, als schieten op een mier van grote afstand. ;)
Niet te veel over wakker liggende. Dat de FLOW van elke cilinder het zelfde moet zijn, komt vooral de rustigere loop van je motor ten goede! ;D ................Wat nu....rustige loop bij een MT! :o En als je al bijna geen demping hebt in je uitlaat, maakt het al helemaal niet meer uit!!
Succes met je uitlaat.
-
De uitlaat is klaar en zit erop.
De afgelopen dagen heb ik flink wat uren gepolijst. Het beste resultaat krijg als je eerst met schuurlinnen aan de slag gaat en daarna pas met de borstels. De borstels schroef ik op een oude vlakvandikte bank, die is niet te stoppen. Wat wel als nadeel heeft, als je werkstuk "hapt"dan vliegt dat door de garage.
Het kontje zou morgen eindelijk in de spuitplamuur worden gezet. Ze hebben het hardstikke druk met schadeherstel van auto's, door de sneeuw en ijs van afgelopen periode.
Nu effe een douche nemen, want m'n gezicht is zwart van de polijstpasta.
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090646_zpsfkmowx4i.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090646_zpsfkmowx4i.jpg.html)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090649_zpsrysjnwgi.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090649_zpsrysjnwgi.jpg.html)
(http://i121.photobucket.com/albums/o237/eliminator44/th_P1090648_zpsmxu1r4wz.jpg) (http://s121.photobucket.com/user/eliminator44/media/P1090648_zpsmxu1r4wz.jpg.html)
-
Ben benieuwd. Ik denk dat ik het resultaat pas in Frankrijk zie.
Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.
Kunnen we nog een afspraak maken voor het nakijken van m'n klepspeling ?
-
Ben benieuwd. Ik denk dat ik het resultaat pas in Frankrijk zie.
Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.
Kunnen we nog een afspraak maken voor het nakijken van m'n klepspeling ?
Als jij al alles van de brommer af schroeft, zodat ik er alleen het voelermaatje hoef in te steken, dan is dat geen probleem.
Bertus zou een kleppenstelweekend houden. Volgende week gaat het weer vriezen, dat zou ideaal weer zijn om het dan buiten te houden. ;)
Organiseer weer een Brabantritje in het voorjaar, dan kunnen we gelijk testen of ik niks meer verlies. Die kinderkopjesweggetjes waren een slijtageslag voor de brommer de laatste rit.
Gisteren het kontje opgehaald, dat was duidelijk een vrijdagnamiddag product (nog effe de spuit erop en dan aan het bier).
De onderkant zat vol met lopers. Het was geen ramp, maar wel onnodig schuurwerk.
Tussendoor ben ik ook weer bezig met de oldtimerbus, die moet klaar dit jaar.
-
Organiseer weer een Brabantritje in het voorjaar, dan kunnen we gelijk testen of ik niks meer verlies. Die kinderkopjesweggetjes waren een slijtageslag voor de brommer de laatste rit.
Ik neem de spin wel weer mee ;D :)
-
Ben benieuwd. Ik denk dat ik het resultaat pas in Frankrijk zie.
Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.
Kunnen we nog een afspraak maken voor het nakijken van m'n klepspeling ?
Als jij al alles van de brommer af schroeft, zodat ik er alleen het voelermaatje hoef in te steken, dan is dat geen probleem.
Zap "sleutelt" alleen maar met een boormachine om te kijken of er ergens een kabelboom achter loopt! ;D
Daarentegen draadjes solderen kan hij nu als de beste! ;)