Booring? 960nm en de MT01 heeft "maar" 160nm, die trekt gaten in het asfalt.
Groot voordeel is dat er maar weinig van techniek in zit tov de verbrandingsmotor, dan kan er ook weinig kapot gaan.
Helaas de prijs en je komt maar 300km ver, dan zijn de batterijen leeg.
Ik kan me voorstellen dat als de prijs zakt en de techniek van de batterijen nog verbeterd, dat dit toch de toekomst wordt.
Als ik nu voor 20 euro tank, kom ik 235 km ver. Bij die elektrische auto's kost het opladen zo"n 4 a 6 euro's.
Ik hoop wel dat ze er een programma voor het rijden in regen hebben opzitten.
Deze motor heeft maar 80 Nm en de MT-01 is dat 160 Nm! Die 960 Nm is de trekkracht die theoretisch op de
weg geleverd kan worden als de band dit tenminmste aan zou kunnen. Dus dat is 80Nm keer de overbrengingsverhouding. En dat is bij deze motor erg leuk want dat is een CVT. Voor de jongeren onder ons een zelfde soort aandrijving als er vroeger in de dafjes van 50 jaar gelden gemonteerd werd, oftewel een Continu Variabele Transmissie.
Hoeft niets mis mee te zijn, maar de rendementen van die CVT's zijn niet zo best.
Veel leuker en uit oogpunt van rendement veel beter zou een direct drive zijn. En dan wel een 2x2 dus zowel aandrijving op het voorwiel als op het achterwiel. De topsnelheid is dan wel beperkt vanwege het ontbreken van welke versnellingsbak dan ook, "maar 160 km/h topsnelheid" zou toch snel moeten zijn. En met twee motoren komt hij wel aan een echte 160Nm. Dat wil zeggen 160Nm van stilstand tot topsnelheid. Welke motor kan je dan nog bijhouden bij stoplicht sprintjes.
Nog even iets over de kosten; Deze motor heeft een accu van 12kWh om deze accu geheel op te laden met een lader (rendement 0,5) moet je dus 12/0,5=24kWH aan stroom leveren met een kostprijs van €0,20 cent is dat dus € 4,80 per keer. En op een normaal stopcontact heeft hij daar dus de hele nacht voor nodig.
En wat het geluid betreft, een 1000 Watt versterker met een paar hoornluidsprekers doen wonderen. Je hebt toch stroom genoeg bij je en je kan hem bij een controle met een draaikknop veel zachter zetten. En laat ze dan maar een een geluidsmeting doen als je geen uitlaat hebt.
Maar ik denk wel dat dit de toekomst wordt, maar ik zou nog een paar generaties electrische motoren wachten, voor tot aanschaf over te gaan.