Auteur Topic: Kat in de zak?  (gelezen 5820 keer)

Joe Bee

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Kat in de zak?
« Gepost op: 28 oktober 2013, 08:44:41 »
Hallo,
Jaaaren geleden twijfelde ik tussen een vtr 1000 pf een tl 1000 s. In de eerste reviews werd de tl de hemel ingeprezen. Toen het stof van enthousiasme was gedaald kreeg de tl bijna het predicaat "gevaarlijk" . Het kan verkeren. De mt kreeg ook lovende recensies, maar de afschrijving spreekt boekdelen. De beperkte kilometrages vertellen het verhaal van een geweldige motor, waar niet hartstochtelijk veel op wordt gereden...
Dealers zijn hem liever kwijt dan rijk. Waar zit m dat toch in? Is er dan toch ergens een zwaarwegend argument om je maar niet met een mt 01 in te laten? Ik vind de mt geweldige looks hebben. Zonder meer een karakterfiets ( hoewel een recensist gebrek aan karakter schreef!?!?!).
Ik durf te zeggen dat alledaags gebruik, woon / werkverkeer, kennelijk geen sterk punt van de mt is. Maar waarom dan niet?  Ik vind hem niet "smeuig" , soepel rijden. Om dat te bereiken moet je in de stad vaak sneller dan 50 km p uur rijden. De mt bepaalt de snelheid, niet ik, lijkt het wel. Herkent iemand dit?  Vr.gr. Jb



ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: Kat in de zak?
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2013, 09:55:44 »
Hi Joe,

Ik heb mijn motor gekocht van een vrouw. Ze was niet erg groot, maar vond het teveel power en koppel. Had'm gekocht op looks. Haar man reed japanse sportmotors, en vond de motor te weinig pk hebben. Ze waren beide niet erg groot, dus moesten ook op de baltippen van de voet rijden, dat helpt ook niet.

Waarmee ik dus bedoel: Het is een grote, ietwat logge motor, vergeleken bij de snellere japanse concurrentie. (een R6/zx6r heeft 30 pk meer en weegt 40 - 50 kg minder). Tevens is het een zwaar donderend blok, niet voor niets hoor je kerels hun mt 'jachtbommenwerper, etc..' noemen.
Hij is ook redelijk prijzig vergeleken bij de concurrentie: een fz-8 of z800 rijd je al van rond de 8000-8500 nieuw, ik denk dat de MT voor bijna het dubbele ging.

Ik vind Heineken lekker, maar een westmalle dubbel toch wel lekkerder. Zit meer pit en karakter in, maar drink je niet elke dag. Het is een 'zwaarder' biertje :). Dat is een beetje mijn gevoel met de mt vergeleken bij een 4-cylinder naaimachientje...

En dat er 'zoveel' bij dealers staan: valt heel erg mee. Je ziet ze niet zoveel, en als je ze ziet zijn het bijna uitsluitend stage 1's (stage 2 en 3 gaan heel snel weer weg, weet ik). In mijn ervaring staan er bijvoorbeeld meer Superduke R's en r1200r's en streetfighter 1200's te koop...

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Re: Kat in de zak?
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2013, 10:54:43 »
Ik rij mijn 'jachtbommenwerper' elke dag - en dus ook vandaag ;) - en heb er sinds aankoop, met 3000km op de teller, nu 57000km in 3,5 jaar gedaan. Ik vind het juist een blok met twee gedaantes, cruiser en bruiser. Je kan er rustig mee tokkelen en je kan er goed mee sporten. Ik vind hem juist wel soepel rijden, niet zo soepel als mijn Bulldog, maar anders. Maar het blijft een motor met een ruw randje. Het is geen turbine 4-cilinder, maar dat ruwe randje houdt het voor mij leuk. Al ben ik wel voorgoed verpest, want wat moet je hierna rijden? Vanmiddag weer door de storm terug. 8)

Greetz, kowalski.
State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

Joe Bee

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Kat in de zak?
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2013, 11:37:48 »
Hallo,
Dank voor jullie reactie. Het is een motor met identiteit en yamaha kwaliteit.
Bmw doet het nu volgens mij nog eens dunnetjes over met de nine t.
Ook een motor met looks en eenvoud (en een prijskaartje).
Het blok van de mt oogt echter slanker. Ik verwacht niet dat er in de nabije toekomst
Snel weer een dergelijk concept op de markt wordt gebracht. Dus wat dat betreft one of a kind.
Exclusiviteit. Kritiekpunten zijn bekend, maar geen echte manko's : actieradius en bagage/bijrijder, tenzij de voorveren als te slap worden gezien. Ik kan dat zelf niet goed beoordelen.
Gr. Jb

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: Kat in de zak?
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2013, 12:05:40 »
Actieradius en bagagedrager? Welke bagagedrager? Welke actieradius? :P

Props voor Jan om met dit weer te rijden. Niet echt verantwoordelijk, wel stoer en met een goed schijt-aan-de-wereld-gehalte.

Slappe voorvering: de meest 'gewaardeerde' aanpassing aan een MT is denk ik de hyperpro-vering. Wacht er mee tot je balhoofdlagers stuk zijn, en zet er ineens kegels in. Kan ook ineens de voorvorkkeerring vervangen worden door een echte...

Oh ja: en koop alsjeblieft een stage 2. Dat maakte het voor mij echt de moeite waard...

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Re: Kat in de zak?
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2013, 12:55:45 »
Ach, zo stoer is het niet. Vanmorgen waaide het windkracht 6 op de Van Brienenoord en da's nu wel effe meer. En vanmiddag is dat ook al weer stukken minder als ik naar huis ga. Maar ik laat me niet gauw tegenhouden, dat wel. En inderdaad wel schijt aan de wereld, ja, maar dat terzijde.

Ik tank om de 2 dagen met 180 km op de dagteller, dan maak ik circa 1:16,5. Ach, je leert er mee omgaan. ;) Bagage is voor mij geen probleem. Op de tank een SW Motech Quick Lock Engage Sport, achterop een grote tailbag van hetzelfde merk, als de rit er om vraagt. Bijrijders doe ik niet aan. Hyperpro is één van de beste accessoires voor je MT-01, altijd doen. Ik hoef geen Stage 2, maar ik begrijp dat anderen dat wel willen, de looks zijn geweldig, meer power hoeft voor mij niet. 8)

Greetz, kowalski.
State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

fujin

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 651
    • Bekijk profiel
Re: Kat in de zak?
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2013, 16:09:28 »
Ik heb helemaal niet het gevoel dat er zovelen van afwillen en er een gigantische afschrijving is.
Ik heb zelfs de indruk dat de prijzen voor mooie exemplaren stabiel blijven of terug stijgen.

De goedkoopste MT01's die ik nu zie te koop staan kosten meer of evenveel als  wat ik in 2010 betaalde voor mijne.

Het is een moto die zijn liefhebbers heeft en vele andere die er niet durven aankomen. Maar mt01's liefhebbers zijn meestal zo enthousiast en velen daarvan (niet mijn geval als student maar soit :-)) ook kapitaalkrachtig genoeg om te zorgen dat de tweedehands markt gezond blijft, mooie opties moeilijk te vinden en zelfs worden opgepot en motoren in prima staat blijven door deftig onderhoud.

Zwakke vering los je inderdaad op met hyperpro. Verbruik vind ik prima, 6 liter op 100 dat doet een typische pendelmotor als een RT1200 ook. En een SW motech erop en je basis bagageprobleem is opgelost. Het laagtoerige maakt het zelfs een fijne autostrade motor, zeker met ruitje (wat esthetisch misschien minder is maar soit). Het gaat nooit een GSXR en nooit een 1600 GT worden, maar ik vind het eerder van alles voldoende als van alles te weinig.


Berry

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Re: Kat in de zak?
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2013, 18:06:09 »
Een MT is de ideale fiets om met dit weer uit te laten. ;)
Bij straffe zijwind weinig reactie en met een stevige rukwind lang niet zo zenuwachtig als een "plastiek beklede" fiets.

En 180 op de dagteller, is toch wel na 1,5 dagen forenzen bereikt. Verbruik ligt iets hoger als dat van Jan ;) (Snelheid waarschijnlijk ook in m`n nagenoeg controlevrije traject  ;))

Grtz, and have fun when you get one.
It might be a cat, but this one can scratch you`re back ;)