Nou, nou 50 verkeersdoden op en motor per jaar..........pinuts!
Het gros van de verkeersdoden valt op provinciale wegen of in de stad. Maar een heel klein percentage van de verkeersdoden valt op de snel weg. (ongeveer honderd). Als je dan weet dan bij 90% van deze verkeersslachtoffers er een vrachtwagen betrokken is. Dan begrijp je hoe belangrijk het is om op snelwegen auto's te gaan controleren op maximum snelheid, met namelijk meer dan 5.000.000 bekeuringen per jaar.
Totaal geen invloed dus! Want het is niet de snelheid van de auto's, zou het misschien iets met vrachtwagens te maken hebben? Maar aan het beveiligen van vrachtauto daar gaan wij ons niet aan branden. Neen, vrachtwagens hoeven nog geen kreukelzones te hebben , daar gebruiken ze de personen auto's wel voor!
Nee, dan zou het bekeuren van snelheidsovertredingen op B wegen of in de stad meer soelaas bieden. Maar dat moet de lokale politie nu doen, en laat nu net het aantal uitgeschreven bekeuring van deze dienders te zijn verminderd tot minder dan 5% van het totaal. Want de werkdruk is hier zo hoog dat ze daar geen tijd voor hebben.
Maar wat te denken aan bv het aantal doden door verkeerd medicijngebruik ~5000 per jaar! en nog eens 5000 door de bijwerkingen van medicijnen! En dit zijn nog maar voorzichtige tellingen en schatting, want sommige instellingen denken dat dit wel eens in de tienduizenden doden per jaar zou kunnen zijn. Want in de ziekenzorg hebben ze nog steeds een grote hekel om te registreren en te leren van fouten laat staan van elkaars fouten. Dus alles lekker in de doofpot stoppen. En dan die artsen maar wel klagen over bv. die paar doden die er door vuurwerk vallen, daar gaan we dan tenminste weer maatregelen voor nemen. En niemand die zich verder druk om maakt over die dingen waarop wel een aanzienlijke verlaging van het aan tal doden is te realiseren.