Auteur Topic: even voorstellen: vlammetje  (gelezen 5563 keer)

Vlammetje

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
even voorstellen: vlammetje
« Gepost op: 01 juli 2014, 12:59:04 »
Beste mensen,
Ik heet Jos, 55 jaar, woon in Eindhoven, en noem me vlammetje, omdat ik van vlammen(gasgeven) houd, houd van fikkie stoken, vuurwerk en andere gevaarlijke dingen(daarom ben ik de scheikunde in gegaan), vlammen in de muziek met een beste audio installatie en hardrock, en omdat ik sinds kort in mezelf het vuur heb omdekt, waar velen zolang naar op zoek zijn. Verder vinden sommigen me een lichtje in de duisternis.
Ik heb vanaf 17 jaar Yamaha gereden. Ben begonnen met een handgeschakelde zündapp, en toen snel over naar een Yamaha FS1 bromfiets, met roterende schijf. Makkelijk op te voeren en goedkoop. Ik reed er 70 cc Kreidlers met waaierpet eruit, met hun 22 mm carburateur. Dat brommertje heb ik 8 jaar onderhouden en gekoesterd. op 23 jaar ging ik motoren op een honda CB400F. Net een opgevoerde brommer! het gilde over de weg. Dat vond ik niks. Ik wilde een zware 2pitter. En kwam al snel een Yamaha TR1 tegen (XV1000). Het werd mijn nieuwe liefde voor vele jaren. Ik heb er 140.000 km me gereden en alle onderhoud en reparaties zelf gedaan.
Nu heb ik pas m'n 2e TR1 verkocht, omdat er moeilijk aan onderdelen uit 1984 is te komen (uitlaat)
Toen dacht ik met een zwaar 1300 blok wel van de hoge toeren af te zijn en kocht ik een XJR 1300 Yamaha. Tjonge, wat trekt zo'n ding !!
Maar wat een teleurstelling!! Bij 90 al 40000 tpm in z'n 5e versnelling en vandaar alleen maar omhoog kunnen, da's niks voor mij !! Toen zag ik een MT01. wat een beauty !! Ik was meteen verliefd. Het enigste wat ik er op aan te merken heb, is de smalle vermogensband. onder 25000 toeren rijd ie niet soepel, maar rukt ie bij 't optrekken aan de ketting. en boven de circa 4200 valt de trekkracht al weg. Ik krijg hem met moeite in z'n 4 aan de 175 km /uur. Da's zo'n 5000 toeren. En in de 5e versnelling doet ie dan verder bijna niks meer, en laat ie me al bij zo'n 4000-4200 toeren in de steek. Dat vindt ik maar slapjes voor een 1700 cc blok met 90 pk en 150Nm.Terwijl er bij 5500 tpm in de 5e versnelling theoretisch 230 mee kan worden gehaald. IK hoop dus ook een manier te vinden om meer vermogen te krijgen bij toeren tot 5500 tpm. Maar ik ben bang dat dat alleen gaat door de nokkenassen te vervangen, want wat ik begrijp is, dat het blok gewoon gemaakt is voor lage toeren en heeft ie vroege klepopeningstijden. Mijn XV1000 had 70 pk en 90 Nm, maar had een bijna even hoge topsnelheid.( ook een naked bike)



Berry

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2014, 16:20:57 »
Welkom Jos, en gefeliciteerd met je smaak en keuze.

Nu weet ik niet waarom je zo nodig max in toeren wil rijden, en op een enkele test na, 230 kan zonder problemen, weet ik niet waarom het zo hoog in toeren moet.
Soepeler word het al gauw met een 41 of groter achter en de exup eruit of open/los.
Diverse topics met diverse mogelijkheden alhier.

Veel plezier met je aankoop.

Grtz,

Berry

GJ

  • Gast
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2014, 16:21:19 »
Welkom Jos en heel veel plezier van je MT. Al maak ik uit je verhaal nog niet op dat je er al eentje hebt aangeschaft..... Natuurlijk willen we hier foto´s zien!!!  ;D

Ik ben je in je verhaal af en toe wel effe kwijt wat betreft de genoemde waardes; een XJR die bij 90 km/h 40.000 toeren draait.... en een MT die onder de 25.000 niet soepel rijdt....  :P. Mocht je echt de illusie hebbend at een MT-01 de 230 gaat halen, dan kom je van een koude kermis thuis. Net iets boven de 200 en dan houdt het echt op. Tis en blijft een V-twin, dus weinig toeren, grote klappen en eigenlijk altijd veel kracht. In 2005, op een "proefrijMT01", heb ik zonder gas te geven, vanuit stilstand in z'n 5e versnelling, heeeeeel langzaam de koppeling op laten komen. Dan rolt 'ie hortend en stotend weg. Ik heb de mijne nu 9 jaar, maar heb de MT echt nog nooit als "slapjes" ervaren..... In welk toerengebied dan ook!

Succes met je project en ik ben er van overtuigd dat we nog veel van je gaan horen!

« Laatst bewerkt op: 01 juli 2014, 16:22:58 door GJ »

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2014, 19:33:23 »
Welkom Jos,

EINDHOVEN !!!!!!!!!!

Zelf kom ik ook uit Eindhoven, dus we moeten maar een afspreken.

Tot snel !

ZAP
I'd rather be riding

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2014, 21:50:35 »
Welkom Jos, en als je andere nokkenassen en evt zuigers wilt, Stage 3 dus......die heb ik binnenkort waarschijnlijk nog wel  ;)

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2014, 22:30:45 »
Welkom op het forum Jos, ik hoop dat je veel plezier hebt aan je MT01.
Ik weet alleen niet of die MT wel zo'n geschikte motor voor je is?
Want wie wil er nu harder dat 140 km/h op een "naked bike" rijden?  :o

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2014, 08:56:20 »
Hallo Jos,

Welkom bij het forum, als je vermogen zoekt moet je zeker eens naar de ECU kijken, dat maakt heel veel uit... Heb kort op een 'normale' gereden, dat is echt laffer dan een stage 2 ECU (met PC)...

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2014, 15:50:17 »
Welkom Jos, en veel veilige kilometers gewenst. Maar 't is geen R1, hč. ;) Anders dan bv. een Aprilia Tuono is de basis geen raceblok, maar een blok uit een cruiser, de XV1700 Warrior. Een stage III is natuurlijk een mogelijkheid, al vond ik die onder de 3000rpm niet prettig rijden. Dan was er weinig thuis. Je kan natuurlijk altijd nog naar 1900cc of turbo, maar eigenlijk is dit gewoon het karakter van de bike. 't Is geen racebike om boven de 150 te knallen - althans niet continu en als een R1.

Misschien tot ziens bij een ritje van het forum. 8)

Greetz, kowalski.
State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

Vlammetje

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Wat een warm en fijn ontvangst op dit forum
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2014, 22:25:31 »
Dank jullie voor dit warme thuiskomen. Dit voelt als Yamaha-land. Enne...i.d.d. ik wil dus graag even als een vlag uitwaaien met 200+ km/u op een naked bike. En persé zonder enig schermpje ervoor, zelfs geen vliegenschermpje. Enne, ik ben een stevige gast, die zich niet zomaar van de motor af laat blazen en ook niet gauw buigt voor de weerstand. Ik wil graag het gevoel hebben dat ik hard ga. (En 180 km/u is nét niet genoeg tegenwind.)  Daarom heb ik ook 30 jaar op een oude TR1 rondgecrossed, met slechte vering en demping, dan voel je tenminste dat je hard gaat door een bocht. En dan moet je werken om door een bocht te komen. (wat ik trouwens in haakse bochten ook met de MT01 ervaar.) En als je valt , breek je niet zoveel, omdat het niet bij topsnelheden gebeurt. (tegenwoordig rijd ik wat behoudener, haha)
Verder wil ik (eigenlijk van jongsaf een Ducati of een XT500) gewoon een motor die in elke versnelling trekt, en bij elk toerental. En liefst geen 8000 tpm maakt. Maar die er als een pijl vandoor gaat en die stuurt !!
 

Verder vind ik een kruissnelheid van 160 km/u bij 3500 tpm heerlijk !! En dat lijkt me toch niet teveel gevraagd van zo'n powerblok??
 
Ik heb zoveel boeiende reakties gehad, dat jullie zeker nog benaderd worden door mij. En ik doe graag mee aan toertochtjes.!! Lekker op je sloffen door het landschap.

Iemand schreef. Het lijkt soms wel of hij leeft.  Dat heb ik ook: als hij stil staat te stoten voor een stoplicht, dan is het net een paard, wat aan de hengsels trekt, omdat hij wat ongedurig is. Als je een stootje gas geeft, briest het paard. En als je je hand om het gas(teugels) klemt, dan gaat hij er in galop vandoor, wat door die klappen niet al te gladjes gaat, maar dat vind ik juist leuk. Net paardebenen.
Ga eerst es rond neuzen wat jullie al weten over het modificeren van een MT01.
De mijne is trouwens uit 2005, met metallic blauw frame en verder zilver geloof ik. Met grote gele letters: "1670 V-twin" op de tank. Eerst was ik daar trots op, maar nu ik weet dat de top zo beperkt is, denk ik erover om het eraf te halen. 
 Foto volgt nog.
In principe ben ik zo blij met deze motor ,omdat hij de bochten heeft als een Ducati, het blok als een Harley, en het frame van een racer, én het is mijn geliefde merk.  Verder houd ik niet van het imago wat Harley heeft, met insignes, en erg macho, en veel oud leer. Bovendien hebben veel Harley rijders blijkbaar weing zin om elkaar te groeten, wat ik jammer vind.

groeten, Jos

lage giering

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 973
    • Bekijk profiel
Re: even voorstellen: vlammetje
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2014, 22:43:18 »
 ;D die luchtinlaten met die grote gele letters komen van mijn motor af. Vond ze zelf niet mooi maar blijf ze overal tegenkomen!! Zit
Wel blanke lak over die stickers heen.