Auteur Topic: technisch vraagje  (gelezen 7729 keer)

bliksem

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 560
    • Bekijk profiel
technisch vraagje
« Gepost op: 31 januari 2015, 11:22:09 »
Mijn vrouw haar peugeot 308Cc 1,6 stottert bij lage toerentallen, dit nadat eerder deze week de koelvloeistof indicatie aanging.

Bijgevuld en blijft sindsdien op max. dus geen lekkage.
Geen drukopbouw in de leidingen bij lopende motor.

Eenmaal de motor warm, loopt ie normaal.
`
Enig advies wat dit zou kunnen zijn?




Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2015, 12:40:00 »
Afgezien van het feit dat het raar is dat je koelvloeistof verliest, is dit stotteren een veel voorkomend probleem bij oudere auto's.
Vaak zit dit in de zomer /winterstand van de inlaat.
Nu ken ik deze 308 niet precies, maar vaak zit er ergens in de luchtinlaat een klep (vroeger handmatig) die de lage buiten temperatuur compenseert. Vaak aangestuurd door een bimetaal, deze kleppen willen nog wel eens blijven hangen waardoor het benzine luchtmengsel bij koude motor niet meer optimaal is.
Het kan ook zijn dat er een automatische choke in zit met een zelfde soort klep met dezelfde problemen.
Een beetje smering van zo'n klep doet wonderen. (WD40)

Maar het kan ook heel simpel zijn, het kan ook aan je vrouw liggen, wanneer je de start procedure niet goed op volgt. Bij een auto met automatische choke mag je absoluut het gaspedaal niet aanraken voor het starten wat dan schakel je de choke uit, en dan loopt de motor de eerste minuten niet goed.

Maar ik zou die koelvloeistof ook maar in de gaten houden, want dat is ook niet goed. De boel kan ook pas gaan lekken als de motor warm of heet is, terwijl je bij een koude motor niets ziet. En heb je de kachel al vol aangezet want soms zit daar de lekkage in het kachelsysteem.

voorlopig genoeg mogelijk heden.

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2015, 14:03:54 »

Stotteren bij koud weer: Wat Smile zegt kan goed kloppen, maar dit is waar ik ook nog aan denk, heb ik zelf een keer gehad...

Denk dat je een beschadigde cilinderkop hebt (of iets dergelijks, in elk geval een cilinder die gek doet), die het nog wel doet. Als ie nog niet warm is stottert hij misschien of doet hij het niet lekker (weerstand/slagen missen?). Koelvloeistof heeft hier niet direct iets mee te maken, maar zou een oorzaak van het probleem geweest kunnen zijn.

Just my 2 cents...
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2015, 14:18:52 door ElTimm »

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2015, 18:27:54 »
Is het 'n diesel of benzine motor?

Zoals BS al zegt, ik zou zeker het koelvloeistof niveau/lekkage in de gaten houden, dit kan opeens hard gaan.
Hier lagen er eerst enkele druppels onder de auto, na 2 weken miste ie 1,5 liter per dag en dan rijdt de vechtgenote maar enkele kilometers op 'n dag. Waterpomp kapot.
With blonds more fun.

bliksem

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 560
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2015, 18:52:04 »
Bedankt voor de response.

De auto is 3 jaar oud met 27.000 km, dus nog niet zo oud, enkel met Gulf getankt, en mijn vrouw, wel rijd perfect👸🙈🙉🙊

bliksem

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 560
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2015, 18:55:21 »
Iets te snel op verzend gedrukt....👴

Er lagen helemaal geen druppels onder de auto.

Er is een geur van warm water in de auto, dus misschien toch een lek het verwarmingsysteem.

Ik dacht ook aan de ontsteking, zou dat kunnen?

Groetjes
Eddy

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2015, 14:25:59 »
Iets te snel op verzend gedrukt....👴

Er lagen helemaal geen druppels onder de auto.

Er is een geur van warm water in de auto, dus misschien toch een lek het verwarmingsysteem.

Ik dacht ook aan de ontsteking, zou dat kunnen?

Groetjes
Eddy

Wat meer gegevens van je auto bij de start zou het iets eenvoudiger maken!  ;)

Tja, geur van warm water is waarschijnlijk je kachelkraan die lekt.
Ontsteking is niet waarschijnlijk, want deze is elektronisch, wat wel bv kan is de temperatuur sensor die defect is. Het probleem zit hem in de koude start compensatie regeling.

Maar als je Peugeot 308 een 1.6 THP motor heeft, dan heb ik slecht nieuws voor je. Dit is een heel slecht ontwerp, met heel veel mankementen! Dit is een zogenaamde High Presure Turbo benzine motor die door Peugeot en BMW is ontwikkeld, die heel zuinig is met toch een behoorlijk vermogen, maar die heel veel mankementen kent. Dezelfde motor wordt ook in Citroën en BMW mini toegepast.

Maar als deze auto nog maar drie jaar oud is en met zo weinig kilometers zou ik er mee terug gaan naar een Peugeot dealer en een coulance regeling vragen. Want een auto moet tegenwoordig gewoon voor 7 a 8 jaar probleemloos blijven rijden.

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2015, 17:28:52 »
Wat BS klopt, de THP kent best wat problemen. Rij zelf de dieselvariant, (HDI) en die staan bekend als onverwoestbaar. Wel 6 pk minder en een stuk duurder in aankoop...

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2015, 20:15:13 »
Check eens onder je matten of het daar misschien vochtig is ? Ik weet niet precies waar de kachel van een Peugeot zit maar ik heb ooit een lekke kachel gehad in mijn Calibra ! Koelvloeistof moest ik bijvullen in Italie en onderweg nog regelmatig, zonder ergens lekkage onder de auto te zien  ??? Toen ik de kachel op een gegeven moment aan zette begonnen mijn ramen te beslaan met vette troep en ik kreeg ze niet meer schoon. Op een gegeven moment zag ik dat alle matten nat waren....bleek dat ik een gat in mijn kachel had ! Kachel zit bij een Calibra precies tussen het motor compartiment en het interieur. Complete dashboard moest eruit !

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

bliksem

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 560
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2015, 21:23:26 »
Is gelukkig geen turbo, oef😸

Ik heb een afspraak morgen bij Peugeot, ik ben benieuwd.
Bedankt voor alle goede tips.

Ik zal laten weten wat er was.


bliksem

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 560
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2015, 21:42:19 »
Opgelost.

Was de temperatuursensor van het koelwater.

Bij koude stuurde ie een signaal dat het warm was, daarom niet genoeg brandstof.
Eens warm, geen probleem, tot vandaag... Ging ie in foutmelding dat het koelwater te warm is.

Sensor vervangen en koelwatersysteem ontlucht, 136€ armer

Dus geen kratje Belgisch bier bij het volgende forum treffen...🙀

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2015, 09:28:46 »
136 euri schade valt nog flink mee... Dat kan zo veel erger..

Toen ik nog BMW reed hebben ze een keertje 'de waterpomp' en nog wat andere dingen moeten vervangen, 2300 euro armer.... (zonder te vragen of ze het wel moesten doen).

Kun je raden waarom ik nu peugeot rijd..

bliksem

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 560
    • Bekijk profiel
Re: technisch vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2015, 13:41:28 »
Dat geloof ik.

Ik heb ook een BMW en, tot nu toe (93,000km), nog altijd super.

Die 136€ was ook ok, want hebben ook gratis een huurauto gekregen.
Heel tevreden van Limauto in Genk.