Vandaag viel het MAGazine in de brievenbus met de uitslag van de enquete die we ruim 1 jaar geleden hebben ingevuld.
De bijlage is 7 kantjes dik.
Ik wil jullie niet lastig vallen met alle details en getallen, maar heb er enkele dingetjes uitgeplukt.
Er zijn 3803 bruikbaar ingevulde antwoorden ontvangen.
Als je de uitslag vergelijkt met de CBS gegevens, zijn de respondenten vaker dan gemiddeld lid van een motororganisatie, lezen ze vaker een motorblad en rijden ze meer dan gemiddeld. Zo de kritische noot.
Hier wat aardige wetenswaardigheden uit de enquete.
De motorrijder is vooral man 91% en is 49 jaar oud.
Heeft 22 jaar het motorrijbewijs en 28 jaar het autorijbewijs.
Vooral veelrijders hebben meer dan gemiddeld een vervolgopleiding gevolgd
Met de meest gebruikte motor(35% heeft er meer dan 1) wordt 8900 km gereden per jaar, dat is ruim tweemaal meer dan wat het CBS aanhoudt..
Vrouwen rijden minder motorkilometers dan mannen
94% gebruikt de motor wekelijks of maandelijks, 51% ook voor woon-werk verkeer
De helft, 50%, van de motorrijders heeft tenminste 1 motorongeval gehad. Vrouwen minder dan mannen.
De meest voorkomende externe oorzaak van eenzijdige ongevallen is olie of diesel op de weg 26%
Nog een aardige:
BMW rijders kijken meer naar Japanse merken als alternatief dan andersom.
Vooral de oorzaak van motorongevallen is flink doorgespit.
Het is de bedoeling dat met de uitslag ook nog wat gedaan wordt, gedacht wordt de gegevens te gebruiken in opleiding en examinering,veiligheidsbeleid, bewustmakings campagne en het APK-beleid (geen APK).