Auteur Topic: design/gepruts  (gelezen 68193 keer)

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #105 Gepost op: 31 december 2016, 18:16:27 »
Ik ben toch rigoreuzer geweest en heb de haakse slijper er verder ingezet.
Ik vond het kontje te breed, als je er van achter naar keek. Zo'n 20 cm vanaf het frame aan de onderkant en de helft van de zijkant eruit geslepen. 2 Stukjes aan de zijkant weer hergebruikt. Is nu aan elke 4 cm smaller en niet meer vlak, maar gebogen, als je van de zijkant ernaar kijkt.
1 dag in de weer geweest met hars en glasvezelmat en 2 dagen geplamuurd en geschuurd. Morgen nog een paar keer plamuren en schuren en dan kan de boel in de spuitplamuur.


Tussendoor de haakse slijper in de bochten gezet en weer een nieuw stukje buis gehecht. De andere bocht komt voor deze bocht, precies erlangs.
Die moet ik ergens laten buigen met de juiste radius, dat wordt effe zoeken.



En nog een prettige jaarwisseling ieder.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2016, 18:18:22 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: design/gepruts
« Reactie #106 Gepost op: 01 januari 2017, 19:35:19 »
Ben benieuwd........

Al lijkt het dat de haakse slijper je beste vriend is.  ;D
I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #107 Gepost op: 22 januari 2017, 19:25:26 »
Een berichtje uit het arctische zuiden.
De buitenbocht laten maken bij een bedrijf met een doornbuigmachine. Het instellen van de machine is prijzig, daarom gelijk maar 2 stuks laten buigen. Die 2de krijg je dan voor een prikje.
Vorige week opgehaald, op maat gemaakt en vastgebakken.

Dit hele weekend in de weer geweest met de demper, nou ja tussen de familiaire verplichtingen door.
Eerst positioneren en dat viel niet mee, het ding draaide en glee steeds weg. Ik wou hem zo ver mogelijk naar voren plaatsen, maar ik moest mijn voet wel nog normaal op de voetsteun kunnen zetten.
Daarna met het uiteinde omhoog en omlaag gedraaid en uiteindelijk toch maar evenwijdig met het kontje gezet.
De buis die aan de demper vast zat is in 3 stukken geslepen, het middelste stuk is ertussen uit, het onderste stuk zo gedraaid dat ie naar de bocht (voren) wijst en aan mekaar gehecht . Daarna de originele klem eraf geslepen en die van de oude demper erin gestopt. Nu kan de demper met 2 veren vast aan de bocht.

Een "pain in the ass"was de ophangbeugel (niet op de foto). Maar er zit er uiteindelijk een aan vast.
De toekomst zal uitwijzen of die vibratie-bestendig is. Bij de vorige uitlaat trilde die steeds kapot, soms al na 3 maanden, vaker pas na 3 jaar.
Nu eerst een thee en dan een biertje pakken.



« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 22:04:34 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #108 Gepost op: 22 januari 2017, 22:29:00 »
Ziet er goed uit Jo, veel beter dan die vorige los hangende knalpijp.

Als weer een beugeltje maakt moet je hem "taai" harden, dan zijn ze minder breuk gevoelig.
Ze breken als je metaal koud gaat buigen. Harden doe je door je beugel rood gloeiend te stoken met een gasbrander en daarna af te laten koelen in water. Dit herhaal je een tweede keer. De derde keer net rood stoken en daarna in olie af te laten koelen. Dan wordt elk stukje ijzer zo sterk en veerkrachtig als verenstaal.  ;)

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #109 Gepost op: 23 januari 2017, 05:55:11 »
Dat kan ik alsnog doen. De demper gaat vandaag weg om af te lassen, als ie terug is zal ik dat doen.
Bedankt voor de tip.
With blonds more fun.

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #110 Gepost op: 24 januari 2017, 19:02:07 »
Vandaag was een spannende dag.
Alvorens  verder te gaan met de uitlaat moest eerst worden gemeten of de bochten even lang zijn, dit bij gelijke diameter. Heb je bochten met verschillende diktes, dan moet je de lengte zo varieren,  dat het volume gelijk is.
Gisteren de bochten los geschroefd, flink wat kit op de openingen gedaan en die gedicht met plaatjes, de plek waar een bus is afgekit en de boel zo een dag laten staan drogen.
Vanmiddag de boel op z'n kop gehouden en daar waar de bochten aan mekaar zitten elke bocht gevuldt met water, in de ene ging 950ml, in de ander 920ml. Ik laat het hierbij, die paar procentjes verschil wegen niet op tegen het werk wat nodig is om het gelijk te krijgen.

Bij de vorige uitlaat heb ik me verdiept in het maken van een uitlaat, met als doel meer vermogen te verkrijgen. Het begint met de boerenwijsheid, als zo min mogelijk scherpe bochten, dan komen de moelijke formules, daarna zie je dat je geavanceerde apparatuur nodig hebt om flow etc, te meten. Dan besef je dat het als leek zoiets is, als schieten op een mier van grote afstand. ;)

With blonds more fun.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #111 Gepost op: 24 januari 2017, 19:12:12 »
Vandaag was een spannende dag.
Alvorens  verder te gaan met de uitlaat moest eerst worden gemeten of de bochten even lang zijn, dit bij gelijke diameter. Heb je bochten met verschillende diktes, dan moet je de lengte zo varieren,  dat het volume gelijk is.
Gisteren de bochten los geschroefd, flink wat kit op de openingen gedaan en die gedicht met plaatjes, de plek waar een bus is afgekit en de boel zo een dag laten staan drogen.
Vanmiddag de boel op z'n kop gehouden en daar waar de bochten aan mekaar zitten elke bocht gevuldt met water, in de ene ging 950ml, in de ander 920ml. Ik laat het hierbij, die paar procentjes verschil wegen niet op tegen het werk wat nodig is om het gelijk te krijgen.

Bij de vorige uitlaat heb ik me verdiept in het maken van een uitlaat, met als doel meer vermogen te verkrijgen. Het begint met de boerenwijsheid, als zo min mogelijk scherpe bochten, dan komen de moelijke formules, daarna zie je dat je geavanceerde apparatuur nodig hebt om flow etc, te meten. Dan besef je dat het als leek zoiets is, als schieten op een mier van grote afstand. ;)

Niet te veel over wakker liggende. Dat de FLOW van elke cilinder het zelfde moet zijn, komt vooral de rustigere loop van je motor ten goede!  ;D ................Wat nu....rustige loop bij een MT!  :o  En als je al bijna geen demping hebt in je uitlaat, maakt het al helemaal niet meer uit!!

Succes met je uitlaat.

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #112 Gepost op: 03 februari 2017, 18:44:40 »
De uitlaat is klaar en zit erop.
De afgelopen dagen heb ik flink wat uren gepolijst. Het beste resultaat krijg als je eerst met schuurlinnen aan de slag gaat en daarna pas met de borstels. De borstels schroef ik op een oude vlakvandikte bank, die is niet te stoppen. Wat wel als nadeel heeft, als je werkstuk "hapt"dan vliegt dat door de garage.
Het kontje zou morgen eindelijk in de spuitplamuur worden gezet. Ze hebben het hardstikke druk met schadeherstel van auto's, door de sneeuw en ijs van afgelopen periode.
Nu effe een douche nemen, want m'n gezicht is zwart van de polijstpasta.





With blonds more fun.

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: design/gepruts
« Reactie #113 Gepost op: 04 februari 2017, 22:57:10 »
Ben benieuwd. Ik denk dat ik het resultaat pas in Frankrijk zie.
Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.

Kunnen we nog een afspraak maken voor het nakijken van m'n klepspeling ?
I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #114 Gepost op: 05 februari 2017, 11:45:43 »
Ben benieuwd. Ik denk dat ik het resultaat pas in Frankrijk zie.
Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.

Kunnen we nog een afspraak maken voor het nakijken van m'n klepspeling ?

Als jij al alles van de brommer af schroeft, zodat ik er alleen het voelermaatje hoef in te steken, dan is dat geen probleem.
Bertus zou een kleppenstelweekend houden. Volgende week gaat het weer vriezen, dat zou ideaal weer zijn om het dan buiten te houden. ;)

Organiseer weer een Brabantritje  in het voorjaar, dan kunnen we gelijk testen of ik niks meer verlies. Die kinderkopjesweggetjes waren een slijtageslag voor de brommer de laatste rit.

Gisteren het kontje opgehaald, dat was duidelijk een vrijdagnamiddag product (nog effe de spuit erop en dan aan het bier).
De onderkant zat vol met lopers. Het was geen ramp, maar wel onnodig schuurwerk.
Tussendoor ben ik ook weer bezig met de oldtimerbus, die moet klaar dit jaar.

With blonds more fun.

ArtStudioG

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 867
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #115 Gepost op: 05 februari 2017, 13:27:54 »
Organiseer weer een Brabantritje  in het voorjaar, dan kunnen we gelijk testen of ik niks meer verlies. Die kinderkopjesweggetjes waren een slijtageslag voor de brommer de laatste rit.

Ik neem de spin wel weer mee  ;D :)
Klik hier voor mijn motorgeschiedenis:
http://www.bikepics.com/members/artstudiog/05mt01/

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #116 Gepost op: 05 februari 2017, 15:44:57 »
Ben benieuwd. Ik denk dat ik het resultaat pas in Frankrijk zie.
Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.

Kunnen we nog een afspraak maken voor het nakijken van m'n klepspeling ?

Als jij al alles van de brommer af schroeft, zodat ik er alleen het voelermaatje hoef in te steken, dan is dat geen probleem.

Zap "sleutelt" alleen maar met een boormachine om te kijken of er ergens een kabelboom achter loopt!  ;D

Daarentegen draadjes solderen kan hij nu als de beste!  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2017, 15:46:32 door Big Smile »