Algemeen > Overig

remmen lopen aan

(1/3) > >>

eliminator 44:
Twee van de drie remmen lopen aan. Vandaag in de achterste rem gezocht naar de oorzaak.
De zuigertes eruit gepompt, die zien er nog goed uit, glad. gaan ook weer makkelijk in de remklauw. De remklauw is heen en weer te bewegen en op de glijbout zat nog vet.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat de dichtrubbers in de remklauw uitgehard zijn in de 15 jaar.
Ik heb een setje nieuwe dichtrubbers  voor alle remklauwen besteld.


Zap:
Als ik de mijne aan de hand meeneem hoor ik altijd een slepend geluid. Heeft ie vanaf het begin gedaan.

eliminator 44:
Dit is erger.
Ik stond bij een kruispunt met een rij auto's voor me, de weg liep iets omlaag. Het rijtje voor me ging iets vooruit, dus ik liet de remmen los, met het idee dat de motor vanzelf omlaag zou lopen, maar dat gebeurde nagenoeg niet.
Thuis heb ik de motor opgebokt, zodat de wielen van de grond kwamen en er toen aan gedraaid, dan stond het wiel weer snel stil. Ik heb toen de remklauw losgemaakt en van de schijf af getrokken, daarna draaide het wiel een stuk beter.
Op weg naar huis heb ik nog eens aan de schijven gevoeld of ze niet warm waren,  dat viel wel mee, dus hopelijk zijn de schijven niet krom.

Big Smile:
Even met de hamer een slag in je remschijf slaan, dan heb je van aanlopen nooit geen last meer  ;D

eliminator 44:
De rubbers zijn aangekomen, het is een setje van Touratech typenr. BCF-215. Op het setje staat Tourmax.


Je moet eerst effe alles sorteren. Er zijn 8 dikke en 8 dunne ringen met ook nog eens verschillende diameters, uiteindelijk heb je 4 setjes. De dikke hebben aan de buitenkant een kleurcode, zo kun je ze makkelijk bij mekaar zoeken.

Je zult de remklauw los moeten schroeven, de remleiding moet later los, en de remblokken eruit halen.
Het veiligst is de zuigertjes eerst eruit pompen met de handle, met je vingers moet je dan sturen dat ze er gelijk uit komen, anders floept 1 eruit en de andere zit er nog onder in. Ook kun je ze eruit laten ploppen mbv compressorlucht, echter dit gaat nogal explosief. Ter voorkoming van schade aan de zuigertjes moet je dan er een doek tussen stoppen.
De oude ringen kun je makkelijk met een schroevendraaiertje eruit wippen. Dan remmenreiniger in de klauw spuiten, zodat de remolie uit de groeven verdwijnt. De de groeven grondig inspecteren op corrosie, als iets in de groef zit drukt dat later tegen de dichtring en die houdt het zuigertje vast.
De tijd nemen zodat de remmenreiniger uit de klauw is verdampt. De dichtring insmeren met het remmenvet  (roze spul) en dan de dichtringen  in de groeven stoppen. De dikke moet onderin, de dunne boven. De dunne is de stofkap en heeft 2 lippen. De zuigertjes insmeren met het remmenvet, die kun je dan moeiteloos in het gat drukken. Moet je hierbij meer druk uit oefenen dan zit er iets verkeerd met de rubbers.
De achterste remklauw heb ik inmiddels gedaan en het wiel draait merkbaar makkelijker rond.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Go to full version