De MAG-a-zine is weer in de bus gevallen.
Hierin weer een artikel over de APK voor motoren. In de loop van het jaar neemt "Brussel" een beslissing over de wettelijke invoering van euro4 en 5 normering en dan wordt ook beslist over een Europese richtlijn over APK voor tweewielers.
Effe de cijfers.
Er zijn 700.000 motoren in Nederland. Hiermee wordt gemiddeld 3000km per jaar mee gereden.Het aandeel motorfietsongevallen waarbij een technisch defekt aan de motor de oorzaak van het ongeval was, is 0,3%. 3 op de 1000. Van die 0,3% is de toestand van de banden de grootste boosdoener.
In het artikel is de RAI de voorstander van invoering, met als redenen dat het voertuig blijft voldoen aan milieu en veiligheidseisen. Naast motoren moet ie ook gelden voor brommers en scooters.
Interessant is de opmerking van de RAI-man, dat de invoering van de APK niet het einde is van de streetfighter-scene. De motor (streetfighter) moet wel voldoen aan de RDW-eisen.
De MAG is natuurlijk tegenstander met de argumenten:
Op veiligheidsgebied: 3 ongevallen door technische oorzaak op de 1000 is echt niks, waarbij als er een APK is, dan is de bandencontrole maar een controle van de toestand van die dag.
milieueisen: De koper van een nieuwe motorfiets mag er toch zeker van uit gaan dat die motorfiets 30.000km (gemiddeld 10 jaar rijden) blijft voldoen aan die eisen.
Het lidmaatschap van de MAG kost 30 euro's per jaar, een schijntje, als je de kosten van het motorrijden voor een heel jaar opteld.
De MAG, een vereniging van vrijwilligers die al vele jaren opbokst tegen overheid/overheden en organisaties, die steeds maar weer drempels (letterlijk en figuurlijk) willen opleggen aan motorrijders.
Die opmerking van de RAI-man kan ik niet goed plaatsen.
Tot nu is het niet zo, dat als ik iets aan m'n motorfiets verander ik dat kan laten goedkeuren bij de RDW. Ik kan wel een motorfiets zelf bouwen en aanbieden bij de RDW voor keuring, maar dan betaal ik dat fiks bedrag BPM.