Auteur Topic: GPS tomtom garmin  (gelezen 16776 keer)

koifish

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
Re: GPS tomtom garmin
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2010, 12:51:48 »
Heb de zumo toch maar laten zakken en dichter bij het stuur gezet.
Is inderdaad beter zo en nu kan ik heel de teller weer zien,foto's staan in de gallery
(weet nog steeds niet hoe ik ze hier moet krijgen :-[)
Gtr Erwin
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2010, 12:53:20 door erwin »

adonis

• Fly weight poster
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 07 mei 2010, 18:42:03 »
Ik denk me ook een garmin zumo 220 aan te kopen.   Ik weet dat men er verschillende routes in kunt programmeren.

De vraag van mij is:  Kan me er iemand vertellen waar ik reeds geprogrammeerde routes kan downloaden?

Alvast bedankt
groetjes
chris

Zap

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
« Reactie #17 Gepost op: 08 mei 2010, 07:14:31 »
hoi,
Tik in google gps motor en ik denk dat er voldoende routes te vinden zijn. Een mooie plaats om te beginnen is http://gpstracks.nl
Als je op gpstracks een route voor je garmin of tomtom download zit er een tekstbestand bij. Even lezen en de rest gaat bijna vanzelf. groetjes 
I'd rather be riding

Big Smile

• Global Moderator
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 08 mei 2010, 12:11:02 »
Er zitten maar kleine verschillen tussen de route planners van daag de dag, maar er zijn wel een paar belangrijke punten ter overweging!
Ik rij zelf al jaren een tomtom rider 1 en heb ook enige dagen met een garmin zumo 550 gereden.
En we hebben ook een aantal dagen met beide gelijk gereden.
In princiepe kan je met beide toestellen dezelfde dingen te doen, maar er zijn toch ook verschillen die belangrijk kunnen zijn.

Ten eerste de kaarten; ik denk dat het kaartmateriaal van tomtom iets beter is, maar dat is nog niet het grootste probleem.
Storend is gewoon dat de route berekingen en vooral de herberekeningen bij Garmin (te) traag verlopen!
Dit is vooral storend als je ergens verkeerd rijdt, de tomtom heeft voor je de volgende afslag berijkt al een alternatieve route berekend. Terwijl de garmin op het zelfde punt volkomen de kluts kwijt raakte omdat de afslagen zich op dat moment te snel op volgde en dan van de ene herberekenigen in de andere overgaat en dan moet je stoppen omdat je anders helemaal geen navigatie meer hebt.
Een tweede nadeel en dit geldt eigenlijk voor alle navigatie systemen, de schermpjes zijn in de zon zeer slecht af te lezen en wanneer je een zonnebril draagt helemaal niet meer! (Dan kleuren de meeste schermpjes zwart!) En wie draagt er nu geen zonnebril op een mooie zonnige motordag!
Verder vind ik dat het (spreek uit eigen ervaring) heel gevaarlijk kan zijn als je op de motor naar een schermpje zit te turen en niet let op het overige verkeer! De enige goede manier is dat je via een koptelefoontje (of beter bluetooth) luistert naar de gesproken routebeschrijving en het schermpje alleen ter ondersteuning gebruikt. Deze gesporken tekst moet dan wel op tijd komen en verstaanbaar zijn! Dit nu is een zwak punt van de Garmin de intonatie van de uitgesproken tekst is vreemd (Computerstem) en dus moeilijk te verstaan en de tekst wordt vaak te vroeg afgebroken zodat de laatste letters van de zin weg vallen. Nog storender is dat de aanwijzingen vaak te laat komen, zodat je vlink in de ankers moet om de afslag nog te kunnen nemen. Dit laatste heeft ook weer te maken met de rekensnelheid van het apparaat. De tomtom maakt gebruik van ingesproken teksten (Je kan ook je eigen zelf ingesporken tekst uploaden). Een van de nadelen van de tomtom vindt ik dat deze nogal gevoelig is voor verkeerd geplaatste way-points en de garmin is hier veel minder kritisch in ook het aantal way-points wat je in een route kan plaatsen is bij de garmin veel groter. Al is het aantal van 50 (tomtom) in de praktijk meer dag genoeg. De vraag is ook als je als in de garmin zulke lange routes laat of hij nog wel aan route herbereken toe komt als je verkeerd rijdt (Beter is dan ook dat je het route herbereken in de garmin uit schakelt, zodat je moet keren en naar je vaste ingestelde route terug moet keren.) Nadeel hiervan is dat als je route geblokkerd is je eerst het route herbereken aan moet zetten en moet wachten tot hij een alternatieve route heeft gevonden. Dit werk in de praktijk zeer storend als je net lekker aan het toeren bent!
In de parktijk werkt het ook beter (en sneller) als je je route in een paar delen op splitst van tussen stop naar tussen stop.
Een ander nadeel van de tomtom was dat je niet snel een waypoint over kon slaan, maar dit hebben ze met de laatste software update opgelost. (Dus steeds terug werd gestuurd naar het punt wat je had gemist.)
Maar het leukste van een navigatie systeem vind ik nog dat je helemaal geen route op geeft maar alleen een eindbestemming (restaurantje) en dan maar gaat rijden en kijkt welke leuke wegen je onderweg tegen komt, als je dan een navigatie hebt met een snelle route herberekening loodst hij je toch altijd weer naar het goede eindpunt.

Succes met de keuze!
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2010, 12:16:50 door Big Smile »

adonis

• Fly weight poster
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2010, 11:37:12 »
merciekes voor de informatie
Hiermee kan ik al verschillende tourkes maken hé

groetjes

PaulC

• Heavy weight poster
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2010, 12:54:37 »
@BS

Ik heb 3 jaar met een Garmin Zumo 550 gereden en rij sinds eind 2009 rij ik met een Zumo 660.

Ik denk dat er met die Zumo waar jij mee gereden hebt iets niet in orde was, ik herken nl niets van de nadelen die je opgeeft.
Herberekenen, de spraak, de kluts kwijt raken, leesbaarheid in zonlicht zijn voor mij allemaal onbekende klachten/kwalen.
Kaartmatriaal heeft me ook nooit in de steek gelaten.
Ik ben er al diverse keren mee op vakantie geweest(z Frankrijk,binnenland van Spanje,Kroatie)nooit problemen.

Ik vindt alleen de gesproken navigatie erg hinderlijk tijdens het rijden,staat bij mij uit.
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

Big Smile

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2010, 17:35:48 »
@ PaulC,

Ik heb ze alle twee (Letwel Tomtom rider 1 en Garmin zumo 550!) in twee korte vakanties naast elkaar kunnen proberen en dit is gewoon wat me toen op viel en wat voor mij het meest prettige reed. Maar zoveel mensen zoveel smaken, gelukkig maar.

Voordeel van de Tomtom is dat je je eigen gesproken commando's in kunt voeren of die van je voruw, je buurvrouw, je secretaresse of je vakantie vriendin uit italie. Ik heb een voorkeur voor vrouwen.  ;) En als je der zat bent schakel je over naar de volgende.  ;D. Omdat dit mp3-tjes zijn, zijn deze ook goed te verstaan.

Maar jij gaat mij nu vertellen dat je het schermpje van de zumo 660 wel in de zon met zonnebril op kunt aflezen?

P.S. kan jij nog andere dagen dag 6 juni i.v.m. de forumtoer. Ander hebben we straks een datum maar geen toerrit.
En ik heb er geen bezwaar tegen als hij uitgezet wordt met een Garmin  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2010, 17:42:53 door Big Smile »

PaulC

• Heavy weight poster
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2010, 20:58:09 »
Jep ik kan mijn Zumo 660 lezen met zonnebril,heb nul problemen met dat apparaat.

16 Mei kan ik niet
23 Mei is het Jazz in Duke Town......... Biertje dlinke  enne lekke  eette......
30 Mei familiebezoek
6 Juni Vughtse toertocht

Dus voorlopig ben ik ff onder de pannen
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2013, 22:10:57 »
Lezen met zonnebrik heeft te maken met het type glas in de zonnebril. BS heeft waarschijnlijk een wat duurdere met gepolariseerde glazen. Sommig displays worden dan helemaal zwart, het enig dat dan nog helpt is je hoofd 90 graden kantelen naar links of rechts; wordt er natuurlijk niet echt veiliger op !

Overigens lees ik dit topic omdat ik ook een navigatie overweeg, er komt een nieuwe tomtom rider versie uit en die kost 399, best een hoop maar lijkt wel erg ok. Iemand nog nieuwe ervaringen met navigatie?

Big Smile

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 24 februari 2013, 13:41:45 »
De nieuwe Tom-tom zit er veelbelovend uit!
De meeste tekortkomingen hebben ze opgelost.
Heel helder scherm!
Nu routes opslaan, en het terugkijken van de route die je gereden hebt.
Heel makkelijk routes laden, en oversturen naar andere navigatie zonder PC.
Nu kun je de tom tom ook naar "kronkelwegen" laten zoeken!
En nu levenslange kaartupdates!
Nu 8 Gb intern geheugen zodat je alle mappen van europa kwijt kunt, plus alle bezienswaardigheden etc.

Maar het belangrijkste is gebleven, de Tom tom berekent en herberekent zijn routes veel sneller dan een Garmin.
Ik heb dit vorige jaar nog ondervonden met ons geacht forumlid ZAP  ;) met z'n Zumo 660, in Aken raakte z'n Zumo de weg kwijt en kon hem niet meer terug vinden, omdat hij één afslag miste. Termijl mijn tomtom rider 1 na tien meter al de nieuwe route in mijn oor aan het roepen was.
En dit laatste heeft mijn er altijd van weerhouden om een Garmin aan te schaffen, maar ik denk dat dat nu niet meer hoeft want die nieuwe Tom tom ............ ;)

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 02 maart 2013, 17:01:09 »
Ik neig ook naar de tomtom. Is nu ook een korting via MotoPlus, voor ieder jaar lidmaatschap meer korting. Voor mij niet super interessant (ben net lid) maar misschien voor anderen hier?

BertusV

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 02 maart 2013, 17:41:39 »
Zijn die TomTom's en Garmins nog net zo "sloom" of is er inmiddels beter mee te werken?
De eerste de beste Windows 6.5 Smartphone met TomTom is vele malen sneller als de PNA's
Vooral het bij het uitrekenen van een route valt het snelheidsverschil echt op.

ArtStudioG

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 03 maart 2013, 13:17:32 »
Zijn die TomTom's en Garmins nog net zo "sloom" of is er inmiddels beter mee te werken?
De eerste de beste Windows 6.5 Smartphone met TomTom is vele malen sneller als de PNA's
Vooral het bij het uitrekenen van een route valt het snelheidsverschil echt op.

Ik rijd al geruime tijd met de Garmin en die werkt toch wel snel (Zümo 210) en is vooral waterdicht, wat je van de meeste smartphones dan weer niet kan zeggen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds naar Garmin en dan vooral wegens de software die je op de pc kan gebruiken om routes in mekaar te steken (en ook bekijken via Google Earth/Streetview). Weet niet of dat bij TomTom al zo uitgebreid is.
Klik hier voor mijn motorgeschiedenis:
http://www.bikepics.com/members/artstudiog/05mt01/

Big Smile

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 03 maart 2013, 15:36:33 »
Garmin is standaard traag met herbereken, dit komt ook omdat ze (van Garmin) weten dat herbereken erg traag verloopt bij Garmin. Dit is deels te wijten aan de grote hoeveelheid waypoints die er vaak gebruikt worden (Vaak kan dit met veel minder) en deels aan de trage processor.
Het tweede probleem is dat de sofware zeker wil weten of je verkeerd rijdt, en dat niet de weg iets anders loopt dan op de kaart. Er wordt dus softwarematig een pauze van een seconde of vijf ingelast, voordat de route opnieuw berekent wordt, of voordat je gevraagd wordt om om te draaien.
Nu zijn die vijf seconden en de trage herberekening in een stad dus dodelijk om nog een alternatieve route te vinden.
Wat er namelijk gebeurt is dat wanneer je navigatie voor de aankomende afslag een nieuwe route herberekend heeft, je deze al weer voorbij bent!
Je Navigatie moet dan weer 5 seconde wachten en begint weer een alternatief te bereken. Zo kan je kilometers verkeerd rijden zonder dat je een nieuwe goede alternatieve route krijgt. Nog vervelender wordt het wanneer er vlak na de afslag die je miste een waypoint stond, dan namelijk gaat je navigatie een alternatieve route bereken om weer naar je overgeslagen waypoint te rijden, ook al is dat dan misschien helemaal de verkeer richting op die je eigenlijk zou willen. Nu kan je dit waypoint natuurlijk proberen over te slaan, maar daar kom je pas achter als je net de snelweg weer aan de andere kant aan het terugrijden bent.
Ik rij daarom ook nooit op een 3D kaart want daarmee raak je hopeloos het gevoel voor richting kwijt!
Ik rij altijd met een 2D kaart zodat ik in iedergeval mijn gevoel voor richting behoud.
Vaak gebruik ik voor een route soms maar één waypoint, dat is namelijk het punt van de volgende geplande stop.
En als ik linksaf wil ga ik links af of rechts af en dan verwacht in dat mij navigatie me snel de nieuwe route voorschotelt hoe ik bij mijn volgend stop moet komen. En met een Tomtom met maar één waypoint waar die rekening mee hoeft te houden gaat dat razend snel, zelfs op een Tomtom rider 1.
Bedenk dat het navigatie systeem maar een route hulpmiddel is en geen feilloos navigatie systeem, alleen al omdat de kaarten altijd verouderd zijn.  ;)