Garmin is standaard traag met herbereken, dit komt ook omdat ze (van Garmin) weten dat herbereken erg traag verloopt bij Garmin. Dit is deels te wijten aan de grote hoeveelheid waypoints die er vaak gebruikt worden (Vaak kan dit met veel minder) en deels aan de trage processor.
Het tweede probleem is dat de sofware zeker wil weten of je verkeerd rijdt, en dat niet de weg iets anders loopt dan op de kaart. Er wordt dus softwarematig een pauze van een seconde of vijf ingelast, voordat de route opnieuw berekent wordt, of voordat je gevraagd wordt om om te draaien.
Nu zijn die vijf seconden en de trage herberekening in een stad dus dodelijk om nog een alternatieve route te vinden.
Wat er namelijk gebeurt is dat wanneer je navigatie voor de aankomende afslag een nieuwe route herberekend heeft, je deze al weer voorbij bent!
Je Navigatie moet dan weer 5 seconde wachten en begint weer een alternatief te bereken. Zo kan je kilometers verkeerd rijden zonder dat je een nieuwe goede alternatieve route krijgt. Nog vervelender wordt het wanneer er vlak na de afslag die je miste een waypoint stond, dan namelijk gaat je navigatie een alternatieve route bereken om weer naar je overgeslagen waypoint te rijden, ook al is dat dan misschien helemaal de verkeer richting op die je eigenlijk zou willen. Nu kan je dit waypoint natuurlijk proberen over te slaan, maar daar kom je pas achter als je net de snelweg weer aan de andere kant aan het terugrijden bent.
Ik rij daarom ook nooit op een 3D kaart want daarmee raak je hopeloos het gevoel voor richting kwijt!
Ik rij altijd met een 2D kaart zodat ik in iedergeval mijn gevoel voor richting behoud.
Vaak gebruik ik voor een route soms maar één waypoint, dat is namelijk het punt van de volgende geplande stop.
En als ik linksaf wil ga ik links af of rechts af en dan verwacht in dat mij navigatie me snel de nieuwe route voorschotelt hoe ik bij mijn volgend stop moet komen. En met een Tomtom met maar één waypoint waar die rekening mee hoeft te houden gaat dat razend snel, zelfs op een Tomtom rider 1.
Bedenk dat het navigatie systeem maar een route hulpmiddel is en geen feilloos navigatie systeem, alleen al omdat de kaarten altijd verouderd zijn.