YAMAHA MT-01 FORUM
Algemeen => Stel je voor... => Topic gestart door: M2eland op 25 september 2011, 10:51:15
-
Foto's van de MT-01
[url=http://postimage.org/image/1fdvg51qc/] (http://postimage.org/image/1fdvg51qc/)
-
En een foto van de gehele motor met Tirax handels en Yamaha (OEM) Air-Intakes. Op de achtergrond mijn nieuwe lease-auto.....
http://postimage.org/image/1fdtslp8k/
-
Mooie fiets man! Zeker dat zwarte doet 't goed. En die trekker, die is helemaal gaaafffff ;)
-
Gefeliciteerd ... en weer een heel fraai exemplaar erbij !!
Veel plezier en vele veilige kms
Greetz,
Gie
-
Ja die rode trekker is het helemaal. Alleen.... boven de 240km/h in een bocht tijdens het overschakelen naar de vierde versnelling begint hij iets te slingeren. Andere schokbrekers ??
-
Foto van de Spondon Kawa (fotosessie voor het blad Motor); http://postimage.org/image/igj3f7521/
-
Foto van de Indian in Spanje op weg naar Portugal; http://postimage.org/image/2etab3hfo/
-
Mooie motoren Ron 8) Wel lastig kiezen met welke je gaat rijden :-[
-
Wat een gafe motoren!
-
Ik ben op zoek naar een stel carbon schilden voor de originele uitlaten (er zitten wel Akrapovic dempers op). Iemand ??
Gr Ron
-
Een reactie plaatsen bij de advertenties scoor je wellicht beter/sneller. (Onderdelen/Accessoires)
Eric.
-
Ik ben op zoek naar een stel carbon schilden voor de originele uitlaten (er zitten wel Akrapovic dempers op). Iemand ??
Gr Ron
Hoi Ron,
Ik weet niet precies wat je bedoelt ???
Je hebt nu de originele schilden met de Akra ringen. Zoek je dezelfde complete schilden in carbon of de ( korte) carbon schilden uit het accessoire programma zodat de Akras bloot liggen?
-
een van de mooiste mt-01's die ik voor zover heb gezien? welk jaar? ik ben geen expert dus het vele zwart hoort bij bepaalde jaren geloof ik, maar weet het niet vanbuiten. machtig ding.
weet iemand waarom ze hier eigenlijk in belgie enzo al tijdje niet meer gevoerd word, terwijl hij wel nog geproduceerd word?
groeten
ward
-
De productie is gestopt. Wat nog als voorraad is wordt verkocht en dan is het op.
-
Hey Bart, help mij even de "korte" schilden passen toch niet op de standaard situatie ( ik bedoel twee zitplaatsen ) en alleen op de 1 zitter?? Ik wil de tweezits behouden, mijn dochtertje gaat heel graag achterop. Zodoende dacht ik aan covers voor de gehele dempers, dus met de ringen.
Zit ik er naast??
Gr Ron
-
Hey Fujin, het is gewoon een standaard MT uit 2011. Ik vind de hele zwarte look ook top. Past ook goed bij mijn sobere uitstraling.........
-
Hey Bart, help mij even de "korte" schilden passen toch niet op de standaard situatie ( ik bedoel twee zitplaatsen ) en alleen op de 1 zitter?? Ik wil de tweezits behouden, mijn dochtertje gaat heel graag achterop. Zodoende dacht ik aan covers voor de gehele dempers, dus met de ringen.
Zit ik er naast??
Gr Ron
Met wat aanpassen past alles Ron ;)
http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=637.msg11545#msg11545
-
Hey Fujin, het is gewoon een standaard MT uit 2011. Ik vind de hele zwarte look ook top. Past ook goed bij mijn sobere uitstraling.........
alle en twee posts terug reageert iemand op mijn vraag dat de productie gestopt is, of is dat dan pas? Hier in Belgie wordt hij toch al 2 jaar niet meer verkocht, of heb ik het mis?
vandaag druilerig ritje gehad door brussel met de stakingen, was wel leuk, geen gripproblemen zoals vorige keer, en de meid achterop (die vervoer nodig had ivm sollicitatie) vond het helemaal geweldig. twee straten verder 3 alarmsystemen van wagens tegelijk af... heb je met DAM zonder db killers in stedelijk gebied zeker?
-
Heb je nog een setje liggen voor mij, Bart? Gr Ron
-
Ps zo ja, bel even dan pak ik deze vandaag nog op. mits mogelijk.
-
Hey Baci, mijn carbon tankcover is niet meer. Tijdens een wat enthousiaste acceleratie (op het achterwiel) sloeg de wind er onder en weg was hij. Toch maar iets anders verzinnen om e.e.a. te bevestigen. Gelijk maar een nieuwe bij Carbon Styling in Duitsland gekocht. Stond wel mooi....
-
Heb trouwens ook maar besloten de vering voor en achter onderhanden te laten nemen door Jos Den Ouden (Spondon en Vincents) in hooglanderveen (Amersfoort). Heb hier heel goede ervaring mee met de Kawa. Scheelt echt een slok op een borrel. Tevens de remleinding te vervangen door stalen exemplaren.
-
Hey Baci, mijn carbon tankcover is niet meer. Tijdens een wat enthousiaste acceleratie (op het achterwiel) sloeg de wind er onder en weg was hij. Toch maar iets anders verzinnen om e.e.a. te bevestigen. Gelijk maar een nieuwe bij Carbon Styling in Duitsland gekocht. Stond wel mooi....
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen :o Hij valt toch onder de airbox cover! Moet eigenlijk geen wind onder kunnen komen...
-
Nog even wachten op de spullen van Carbon Styling en dan heeft de MT een carbon look. Staat erg stoer in combi met de zwarte uitvoering... Kan niet wachten.
-
Dit weekeinde weer lekker sleutelen aan de MT. Mijn rem/ schakelset (toch maar gekozen voor Sato Racing) is eindelijk binnen. Ziet er gelikt uit. Volgende week gaat de vering uit elkaar en gaat de MT verder door het leven op Wilbers vering voor en achter. En vervang ik de rem en koppelingsleidingen door stalen exemplaren. Zit nog te wachten op de spullen van Carbon Styling maak mij hier toch wel wat zorgen over (niets meer vernomen), moet ik straks weer naar Duitsland om mijn spullen te halen.
Gr Ron
-
Duizend maal excuus aan Carbon Styling. Vandaag een berichtje gekregen dat de spullen voor verzending zijn aangeboden. Dus wel wat laat maar lijkt allemaal goed te komen. Lekker sleutelen met een biertje naast de kachel. Het leven is lijden.....
-
Mooi
-
Man!
-
Ik,
-
Snap hem....
-
Ik
-
Niet
-
Vandaag gaan de remleidingen erop en de vering eronder. Even proefrijden zit er ben ik bang niet in. De rem/schakel set van Sato Racing staat prachting en de MT is nu helemaal in carbon look. Staat stoer het matte carbon met de verder geheel zwarte fiets.
En inderdaad Lars ( welkom bij het forum) zwart is de kleur........
-
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de "metalen worst" die tot doel heeft de achterste cilinder van meer koeling te voorzien? Deze lijkt mij zeer overbodig. Ik bedoel, de luchtstroom komt langs de olietank, welke warm is tijdens het rijden. Tevens "koelt" hij de onderzijde van de cilinder. Als er al extra koeling noodzakelijk is, is dat bij de achterste cilinderkop en niet de voet van de cilinder. Zonder de luchtgeleider komt het blok aan de linkerzijde veel meer tot zijn recht. Wat is het trouwens toch een prachtig blok!! Iemand?? Gr Ron
-
Zonder de luchtgeleider komt het blok aan de linkerzijde veel meer tot zijn recht. Gr Ron
Dat vond ik ook. Ik rij al zo'n 50.000km zonder het luchtgeleiderding. Geen problemen.
De motor van Luc Andre, de Belg, heeft er 120.000km opzitten zonder dat onderdeel. Die heeft het wat wetenschappelijker aangepakt en heeft een warmtescan laten doen van de beide cilinders. De achterste was inderdaad wat warmer. maar dat was iets van 1 a 1,5 graad celcius meer.
-
Helemaal bedankt, Eliminator. Even mijn slijptol opzoeken en een frees. Het is echt veel mooier zonder.
-
Enkele sleutels is voldoende, slijptol en frees is wat te brut.
Als je toch bezig bent, de deksels links en rechts tussen de cilinders kunnen er ook af. Daarachter zit weliswaar het een en ander, maar sommige dingen zijn overbodig (links)en andere kun je verbergen. Jij bent goed bezig. ;D
-
Ik wil de bevestigingspunten van de luchtgeleiding verwijderen om een zo strak mogelijke look te krijgen. De gaten waar de bouten zaten dop ik gewoon af met een sierdop.
-
]Hey Bart,
Bij deze de foto's van de Sato Racing rem/schakelset en de gehele motor zoals hij nu is. Bijna alles is carbon, geeft een mooie sobere look. Ik heb de rem/schakelset via Kyleusa gekocht. Site adres:http://www.kyleusa.com/ (http://www.kyleusa.com/). Verder is de vering voor en achter van Wilbers (642) en specifiek op/voor de MT en mijn persoontje afgesteld. Dit is wel wennen, de motor lijkt wat meer op zijn "kop" te staan en stuurt wezenlijk anders. Onrustiger wil ik niet zeggen, hij is is zeer strak en wendbaar. Ik ben wel benieuwd wat de impact is op hogere snelheden. Echter op een bochtige weg (zelfs bij nat wegdek) een waar feestje en geeft zeer veel vertrouwen en gevoel. De remleidingen zijn van metaal. Top, je voelt veel beter waar het drukpunt ligt En ik heb bij Pro-bold nettere bouten en moeren gekocht (afdoppen). De spoiler onder is verdwenen, en ook de metalen worst aan de linkerzijde is komen te vervallen. De kunst van het weglaten dus.
(http://s16.postimage.org/z0njn7805/DSC_0062.jpg)(http://s16.postimage.org/843kevp6t/DSC_0063.jpg[img][img]http://s16.postimage.org/843kevp6t/DSC_0063.jpg)
-
De gehele motor zoals hij nu is.
(http://s16.postimage.org/4906cb611/DSC_0064.jpg)
-
Waaaaw, een heuse Knight Rider ... zeer mooi en zeer strak gedaan. En zoals je al zegt, de kunst van het weglaten. Less is more.
Weer een zeer fraai exemplaar klaar voor de weg.
Greetz en succes,
Gie
-
Maar één woord voor: prachtig!
Sato rearsets zien er mooi uit, maar ik verslikte me gelijk toen ik de prijs zag. :o
Greetz, kowalski.
-
Woho! Wat een geweldig schitterende mooie bike zeg!!
Mooi gedaan allemaal, de weggelaten luchtgeleider staat prachtig, de V-twin komt veel beter uit zo.
Zitten er rode stiksels in de buddyseat? deze steken mooi af samen met de MT badges op de uitlaatkappen.
Ga je het blank aluminium schakelstangetje ook nog zwart maken?
Grt,
Eric.
-
SCHITTEREND Ron 8) 8) 8) Dat nieuwe type is toch echt de mooiste! En bedankt voor de tip voor de Sato's ;)
-
geweldige motor ron, 8)
dat word genieten van het voorjaar!
-
wat een prachtig ding man, zoveel quasi perfecte details, zoals het terugkerende rood, de contrasten, etc. proficiat
de schakel en remset voldoet hopelijk volledig.. voor die prijs, wow.
-
Mooie MT-01.
Persoonlijk vind ik zwart niet zo mooi. Details vallen teveel weg.
Het wordt zo'n zwart geheel. Je Sato voetsteunen zie je bijna niet meer,
Je hebt dat wel mooi opgevangen door veel weg te laten.
Ik sta versteld van de hoeveelheid geld dat wordt uitgegeven :-[
Ik wil een PC5, maar moet dan wel eerst mijn uitlaat aanpassen.
2 sensoren moeten in de uitlaat voor de autotune, dus akra valt af.
Devil maakt een incompleet set en Dam wilt maar geen bochten buigen >:(
Denk aan http://www.london-exhaust.com.
Kowalski ik begrijp je maar al te goed.
Ik heb weer een staatslot gekocht voor maart. ::)
-
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak en persoonlijk voorkeur. Ik wilde gewoon iets anders, dan... Dat begon al met de aanschaf van de MT. Voor het geld dat een MT kost, (wees eerlijk) kun je heel veel mooie fietsen kopen of bouwen. MV, Ducati, KTM en ga zo door. Juist het sobere dat de motor (maar eigenlijk elke mooie fiets of auto) uitstraalt maakt het mooi. Als je dichterbij komt, de details en aandacht welke er aan besteed is maakt iets mooi. Niet het geld dat eraan uitgegeven is. De persoonlijke beleving die het 'jouw fiets' maakt, ongeacht wat iets kost. Je kunt langer sparen voor dingen en kopen wat volgens jou mooi is of een compromie sluiten. Ik spaar liever wat langer. En dan nog is het natuurlijk aan smaak en persoonlijke voorkeur onderhevig.
-
Super vet helemaal in het zwart! 8)
De sato's passen heel erg goed bij het donkere zwart beest! ;D
-
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak en persoonlijk voorkeur. Ik wilde gewoon iets anders, dan... Dat begon al met de aanschaf van de MT. Voor het geld dat een MT kost, (wees eerlijk) kun je heel veel mooie fietsen kopen of bouwen. MV, Ducati, KTM en ga zo door. Juist het sobere dat de motor (maar eigenlijk elke mooie fiets of auto) uitstraalt maakt het mooi. Als je dichterbij komt, de details en aandacht welke er aan besteed is maakt iets mooi. Niet het geld dat eraan uitgegeven is. De persoonlijke beleving die het 'jouw fiets' maakt, ongeacht wat iets kost. Je kunt langer sparen voor dingen en kopen wat volgens jou mooi is of een compromie sluiten. Ik spaar liever wat langer. En dan nog is het natuurlijk aan smaak en persoonlijke voorkeur onderhevig.
Juist Eland, Je raakt precies de kern. Dit is nu precies waar het om gaat. ;D
-
Hey Ron, GEFELICITEERD met je fiets! Geniet ervan, het is een plaatje!
-
Nu heren toffe reacties, doet een mens echt goed!!
-
Hi Ron,
Ben even erg druk geweest, kijk vervolgens op het forum en jez, weer een MT-broeder die het begrepen heeft. 'Black is not a color,it's a way of life'!!
Zwart laat de essentie van het ontwerp zien. inderdaad vallen, zoals gemeld in eerste instantie details weg, maar zodra de essentie van de vorm herkent en erkent is, krijgt het oog rust voor details! Jij hebt het volledig begrepen! Top en welkom.
Groet Lars
-
....ja hoor....zilver, rood, wit, oranje, blauw, paars, geel, .... zijn ook heeeel mooie kleuren.... ;)
-
Hey Rob,
Jos den Ouden in Hooglanderveen doet het onderhoud aan mijn motoren. Waarom? Hij heeft er lol in doet het werkelijk goed. Maar ik ben een pietje precies. Jos bouwt fantastisch mooie dingen en heeft echt twee rechter handen. De voor en achtervering zijn geheel aangepast en op maat. En ... het is een zeer fors verschil met rijden in positieve zin. Gr Ron
-
Vraagje; ik overweeg een Powercommander te laten monteren. Dit zowel op de MT-01 als op de KTM RC8R. De MT-01 loopt fantastisch onder alle omstandigheden, dus feitelijk .... niet echt nodig. De KTM is een ander verhaal, die loopt alleen mooi als wat harder gaat (wat harder is dit geval niet goed voor mijn rijbewijs). In de stad is de gasreactie echt te scherp en onregelmatig. Horten en stoten bij lage snelheden.. Wat brengt een Powercommander? Ik bedoel is het verschil in de praktijk heel groot, met of zonder? Graag wat ervaringen.
-
Vraagje; ik overweeg een Powercommander te laten monteren. Dit zowel op de MT-01 als op de KTM RC8R. De MT-01 loopt fantastisch onder alle omstandigheden, dus feitelijk .... niet echt nodig. De KTM is een ander verhaal, die loopt alleen mooi als wat harder gaat (wat harder is dit geval niet goed voor mijn rijbewijs). In de stad is de gasreactie echt te scherp en onregelmatig. Horten en stoten bij lage snelheden.. Wat brengt een Powercommander? Ik bedoel is het verschil in de praktijk heel groot, met of zonder? Graag wat ervaringen.
Ik denk niet dat een PC de oplossing is voor jou probleem. Een snelle gasreactie wordt hiermee niet verholpen! :o
Ik heb eens op een BMW K1200R sport gereden, (4 cilinder!!) ook met een super gasreactie, maar er viel in de stad haast niet rustig mee te rijden.
Ook als gevolgvan de gas reactie en de speling in de aandrijving! Terwijl deze BMW nog een veel soepeler motor had was de speling in de aandrijving te groot, waardoor de motor tussen belast en onbelast heen en weer bleef horten en stoten. Dit zal bij de twee cilinders nog erger zijn. Onze MT heeft er ook een beetje last van maar door het motormanagement en het "smoren" van het blok o.a. door exup klep, wordt dit op de MT01 aardig binnen de perken gehouden. Bij een MT01 met stage 2 of 3 is de gasreactie duidelijk beter, maar deze heeft dan ook meer last van horten en stoten bij lage toeren maar daar is mee te leven/rijden. Die KTM RC8R is duidelijk meer op toeren ontwikkeld en je zal dit blok dan ook veel hoger in de toeren moeten rijden als een MT om lekker te rijden.
Er rijden met onze forum toertjes ook wel eens dames mee op een Ducati monster en die hebben precies herzelfde probleem als er te langzaam gereden wordt. ;)
-
Ik had na het installeren van de PowerCommander op de MT een litertje benzine minder nodig om dezelfde afstand als daarvoor te rijden. Actieradius met PC was 210km en toen ging het lampje branden. Ik rij sportief maar niet zot ! Dat vond ik al wel een leuk extraatje. Voor de rest merkte ik niet echt veel verschil voor en na.
-
Bij een MT01 met stage 2 of 3 is de gasreactie duidelijk beter, maar deze heeft dan ook meer last van horten en stoten bij lage toeren maar daar is mee te leven/rijden.
dat klopt Wouter. Maar dat is bij mij juist verholpen met de PC ;D
-
Bij een MT01 met stage 2 of 3 is de gasreactie duidelijk beter, maar deze heeft dan ook meer last van horten en stoten bij lage toeren maar daar is mee te leven/rijden.
dat klopt Wouter. Maar dat is bij mij juist verholpen met de PC ;D
Er is een verschil tussen
1) het niet kunnen rijden met lagen toerentallen,
2) het niet rustig snel kunnen optrekken bij lage toerentallen
3) het niet constant kunnen rijden met lagen toerentallen.
Onze MT01 heeft wel eens last van nummer twee en dat kun je wel bijregelen met een PC.
Onze MT01 blijft gewoon rijden als is het net boven stationair toerental.
De KTM (en ook de Monster) heeft last van nummer 3 dat is er moeilijker (niet) uit te krijgen.
Dit heeft meer te maken met het vrijkomen van het vermogen en de speling in de aandrijftrein.
Maar ik moet ook maar afgaan wat de vraagsteller schrijft, en proberen kan geen kwaad kost alleen wat euri's
-
Nu we het toch over lagen toeren hebben is het normaal dat onze mt,stussen de 1500 en 1995 toeren wat harder trilt.
Ja, dat is normaal.
Bij deze lage toerentallen en de relatief lichte krukas (vliegwiel) "voel" je de klappen die de zuigers te verwerken krijgen.
Als je rustig accelereert vanaf deze toerentallen is het niet echt slecht voor je bike.
Als je de boel lostrekt met deze lage toerentallen krijgt vooral je eind aandrijving, zoals ketting, kettingwielen, versnellingsbak etc echt op z'n kloten.
Is geen rocket science je voelt het namelijk zelf, hij loopt niet "mooi" rond.
-
De afstelling op de MT-01 is helemaal niet fout. De fiets is zeer handelbaar in de stad en op een paar hele kleine punten kan ik verbetering bereiken. De KTM is een ander verhaal, de motor is veel meer op de limiet gebouwd (ik bedoel hoog vermogen en hoge toeren). Om aan de emissie-eisen te voldoen gaat men in de mapping zitten “rommelen”. In de toeren- of snelheidsgebieden waar de meetinstanties meten knijpt men de inspuiting c.q. afstelling om aan de geldende eisen te kunnen voldoen. Vaak staan de motoren daardoor veel te arm, wat trouwens ook veel hitteproductie tot gevolg heeft. Gevolg onregelmatig of in ieder geval niet perfect lopen. In de praktijk is een moeilijk toeren gebied 2000 tot zeg 4200 toeren bij de KTM. Een gebied waar je natuurlijk in de praktijk veel rijdt, stad, binnenwegen en bijvoorbeeld file. Het horten en stoten is puur de afstelling. Transmissie-speling is zeer netjes, de fiets zit heel goed in elkaar. Zodoende was en ben ik benieuwd naar praktijkervaring met de PC.
-
A.s. vrijdag (24-08-2012) gaat de KTM naar MWS in Almere voor een Powercommander en wat testruns. Ben heel benieuwd wat het verschil gaat zijn in de praktijk. De claim is aanzienlijk mooier lopen in het lage en middengebied en een betere, snellere acceleratie. Werkt het echt dan doe ik de MT ook. Laat het wel weten.
-
Ben benieuwd naar het resultaat!
PC op een MT01 met een ecu1 gaat niet werken, in iedergeval niet bij lage toerentallen!
-
Oke?? Wist ik niet...
-
De PowerCommander 5 zit nu op de Ktm. Het verschil in het lage en middengebied is enorm. Het blijft natuurlijk een dikke twin met met een (te ??) lichte krukas, dus heeft een beetje aparte loopcultuur. De motor is duidelijk docieler en gemakkelijker te rijden. Maar dit was hiervoor dan ook een drama, kan niet anders zeggen. Bij hoge toerentallen merk ik niet veel verschil, maar dan heb ik het misschien ook te druk met op mijn omgeving te letten. Want gaan doet dat ding wel. Meetwaarden waren 120 nm en 142 pk aan het achterwiel. Wat een geweld op zo'n vermogensbank, prachtig. Nu loopt de MT-01 voorbeeldig onderin en vraag mij af wat ik ga winnen. Het plaatsen en testruns ( deze zijn echt nodig) kost toch wel serieus geld. MWS geeft aan dat er bij een MT veel te winnen valt. Bij de KTM zit de winst in; veel meer koppel in het lage en middengebied, veel gemakkelijker te rijden bij gangbare toeren ( zeg 3000 t/m 5500 toeren), mooier accelereren vanuit elk toerental. Dit verschil is echt goed merkbaar. Doe er je voordeel mee. Trouwens vreemd dat er relatief weinig praktijkervaringen op het web te vinden zijn en ook de (vak)media geen testen laat zien.
-
Lees ook dit eens........
http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=980.msg10083#msg10083
Een ecu1 vormt met de lambdasonde een zgn closed loop, dat wil zeggen als de PC iets verandert de ecu dit weer te niet doet.
Dit geldt voor het werkgebied van de lambda sonde en dat is tot 2750 toeren/min.
Nu hebben ze voor de PC5 een optimizer die dit probleem dus weet te voorkomen. (zeggen ze)
Dit hadden ze voor de PC3 ook al, maar dit werkte voor geen meter en de ECU1 raakte hier van helemaal van slag! Met alle minder prettige gevolgen en een zeer slecht lopende motor.
Bedenk verder dat een testrun is een moment opname die de werkelijkheid slechts benadert! De beste metingen doe je op een rijdende motor!
Al is het maar dat (als je je originele luchtfilterhuis nog hebt) dat door de rijwind de luchtdruk in het luchtfilter enkel tienden bar hoger kan komen te liggen en daarmee je precieze rollenbank afstelling in het honderd gooit.
En als je je motor van de week bij 30 graden hebt afgesteld, dit nu bij 20 graden en een hoop regen ineens niet meer zo optimaal is. ;)
Staar je dus niet blind op die laatst paar pk's!
-
Hey smile. Klopt, daar (moment opname) valt weinig tegen in te brengen, maar dat is idem voor de fabrieksafstelling. Ook dat is een compromie om in de meest uiteenlopende omstandigheden "fatsoenlijk" en conform regelgeving te presteren. Maar je hebt een absoluut een punt. Eigenlijk zou het wel leuk en nuttig zijn een avond met een specialist te organiseren voor het forum. Mijn gevoel was en misschien is dat niemand echt het fijne ervan weet en veel mensen een beetje. Het is ook wel specifieke materie die veel praktijk ervaring vraagt en misschien een wat minder wetenschappelijke benadering. Ik bedoel te zeggen dat uiteindelijk de beleving op straat de investering rechtvaardigd of niet.