Auteur Topic: Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor  (gelezen 15620 keer)

Toon

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Gepost op: 25 september 2006, 21:38:48 »
Hé MT01-liefhebbers,

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Toon, 37 jaar, helemaal gek van de MT01. Echter ik ben nog aan het lessen en hoop volgende maand samen met mijn vrouw mijn rijbewijs te halen. Ik heb mijn schuur al helemaal verbouwd zodat we onze fietsen kunnen stallen.

Wellicht kunnen jullie mij een eerlijk antwoord geven. Ik ben gek op de MT01, een van de redenen om mijn belofte aan mijn ouders te breken en toch mijn rijbewijs te halen, maar kun je op deze fiets beginnen. Ik wil niet gelijk tussen 6 plankies terecht komen. Bij Goedhart (bodengraven) zeiden ze dat het wel een zware fiets is maar gezien mijn postuur kon ik er prima op beginnen. Bij Hans van Wijk (zoetermeer) vonden ze het niet verstandig omdat het een motor is die geen foutjes toestaat. Blokkerend achterwiel bij foutief terugschakelen en een achterwiel dat je probeert in te halen.

Stel nou dat ik je broer of beste vriend ben die net zijn rijbewijs heeft en van plan is de MT01 aan te schaffen wat zouden jullie hem dan adviseren.

Alvast bedankt voor jullie advies,

Toon

Hopende ook een MT01 berijder te worden.



Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2006, 23:36:44 »
Hai Toon,

Pff...lastige vraag...ik denk dat ik het niet zomaar iedereen zou aanraden. Het blijft een zware machine, maar het allerbelangrijkste is de gashandel... iets tever open en de machine gaat met je op de loop. Het hangt dus heel erg van je eigen karakter af.

Misschien een paar algemene tips om het risico te verkleinen:

* Het allerbelangrijkste: don't push your limit. Als je van jezelf weet dat je dat wel doet - vergelijk het met hoe je reed toen je net je autorijbewijs haalde - koop eerst een kleiner machientje.

* Volg jij je lessen bij een KNMV instructeur? Zo niet: pak na het halen van je roze papiertje een paar lessen van zo'n man. Alternatief is een RMT (regionale motorrij training)

* Doe heel snel een VRO met je MT

* Wees jezelf bewust van het koppel dat je onder je kont hebt...pas op met die gasknop

* Ga met je MT op een parkeerterreintje bijzondere verrichtingen oefenen. Dat is de beste manier om je fiets te leren kennen (en bovendien...mocht je onderuit gaan...is het niet meteen motor total loss ;))

* Last but not least: verzeker hem Allrisk.

Ik rij inmiddels zelf al wat jaren motor maar zo af en toe verrast de MT mij ook nog, hierboven staan allemaal tips die ik zelf ook nog steeds terharte neem (ik ga van het voorjaar mijn 2e RMT doen, hartstikke leuk en superleerzaam)

Grtz...Ullie
Kododododododododododo

em(t01)iel

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2006, 10:49:18 »
Het is een luxeprobleem "mijn eerste motor een MT01?" :-) Toen ik begon met motorrijden was het een 57 pk 550 cc. Als ik de rijeigenschappen van de MT01 vergelijk met die van een Suzuki GSX550 dan is er een wereld van verschil ten gunste van de MT01. Beide motoren zijn ongeveer even zwaar maar de MT01 remt veel beter, is veel stabieler en je kunt het zo gek maken als je wilt.

Afgelopen week kon ik met mijn Transalp van 54 pk een Yamaha R1 bijhouden in de bergen dus PK's doen er niet zoveel toe. Belangrijker is de souplesse van de motor en de gasresponse. De MT01 kan zowel als een cruiser danwel als een racer bereden worden dus wat dat betreft een allemansvriend, mits je je gaspols goed onder controle hebt!

Ik zou zeker de VRO3 aanraden! Het klinkt als een overtreffende trap van VRO1 en 2 maar naar mijn idee is dat het zeker niet. In VRO3 wordt geoefend in:
1. noodstops (altijd handig als je op de motor onderweg bent ook/vooral als beginner)
2. bochtentechniek/kijktechniek
3. uitwijken in de bocht voor onverwacht obstakel (trekkertje in de bocht)
4. sprint vanuit stilstand (kun je zo gek maken als je zelf wilt, belangrijk is dat je voelt welke kracht de motor heeft en hoe je dat kunt beheersen
5. bermvlucht. Rijdend op het asfalt, dan in de (gras)berm belanden met zo'n 80 km/uur en vervolgens zonder te vallen netjes weer terug op het asfalt komen  (het nut hoeft geen betoog)
6. Rondjes rijden op het circuit waarbij je zelf bepaald hoe hard je gaat (het uitsteeksel van de jiffy kan zonder probelmen aan de grond :-). Er zit geen wedstrijdelement in dus je kunt goed je grenzen verkennen (die van de motor liggen veel verder weg).
Het voordeel van een VRO is, dat je voor je ziet dat het kan ook al heb je zelf het idee dat het niet kan.

Betoog: het grootste deel van de ongevallen wordt veroorzaakt door dat jouw grenzen zijn overschreden en niet die van de motor

Toon

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2006, 13:00:10 »
Hoi Ullie en Emiel,

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik les inderdaad bij een KNMV instructeur. Moet ook zeggen dat ik sinds ik op de motor zit anders auto rij. We zijn ook van plan zo snel mogelijk de VRO te gaan doen.

Ik ben me er terdegen van bewust dat starten met een MT01 niet de meest logische keuze is, maar vooral een emotionele keuze. Maar als je kan beginnen op je droommotor waarom zou je dan wachten (althans zo denk ik er over). Het rijden moet echter leuk zijn en ik moet niet tijdens of na een ritje telkens het angstzweet in mijn ... voelen.

Mij is duidelijk dat ik het rechterpolsje in bedwang moet houden en dat is (volgens mij ) geen probleem want ik heb, sinds ik aan het lessen ben, een gezonde dosis "Angst" (ik weet niet of dit het goede woord is).

Als ik jullie stukjes goed lees zeggen jullie in principe hetzelfde; Niet meest logisch en kijk uit met het gas. Jullie zeggen niet dat ik het echt niet moet doen. Ik huur er straks wel eentje een week en op basis wat ik dan ervaar maak ik mijn keuze. Ik hou jullie op de hoogte.

Toon

Georgie

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2006, 13:27:21 »
Citaat van: "Toon"
Hoi Ullie en Emiel,

Bedankt voor jullie snelle reactie.

...

..., sinds ik aan het lessen ben, een gezonde dosis "Angst" (ik weet niet of dit het goede woord is).

Als ik jullie stukjes goed lees zeggen jullie in principe hetzelfde; Niet meest logisch en kijk uit met het gas. Jullie zeggen niet dat ik het echt niet moet doen. Ik huur er straks wel eentje een week en op basis wat ik dan ervaar maak ik mijn keuze. Ik hou jullie op de hoogte.

Toon


Wellicht zijn er hier geen financiële beperkingen, niet !
Dan zou ik jou adviseren om meerdere motoren te huren, telkens voor een volle week of zo.  Dan kan je licht van gewicht en vermogen beginnen en zo opbouwen.  Zo leer je ook dat design en feeling van een model pas echt kan afwegen tov het praktische nut van het ding door er effectief mee om te gaan.  (Persoonlijk heb ik meer bagagemogelijkheden nodig dan een MT-01 standaard biedt.)
Als je dan met de juiste dosis "angst" je een MT-01 onder je kont zult houden, ...
Ik wens je veel succes in deze keuze ...

CU
Georgie
meer koppel dan pk

marco

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 376
    • Bekijk profiel
    • http://mt01.valenkamp.nl
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2006, 14:49:07 »
Beste Toon,

Misschien mag ik meteen een andere tip geven, zonder al te wijsneuserig over te komen  :wink: want als ik je over 'angst' hoor, denk ik altijd meteen aan de, tja... je zou het de Bijbel kunnen noemen van de motorrijder? Twist of the Wrist (van Keith Code).

Misschien is het nog wat vroeg, en het kan een hele kluif zijn als je net begint met rijden, maar zeker de basisprincipes (zoals over angst) zijn erg goed om te kennen/weten en nooit te vergeten! Mocht je het boek nog niet hebben gelezen, kijk 's op internet, er zijn vaak verschillende 'persoonlijke digitale kopieen' in omloop zeg maar  :?

Groeten,
Marco

Georgie

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2006, 16:28:24 »
Citaat van: "marco"
Beste Toon,

Misschien mag ik meteen een andere tip geven, zonder al te wijsneuserig over te komen  :wink: want als ik je over 'angst' hoor, denk ik altijd meteen aan de, tja... je zou het de Bijbel kunnen noemen van de motorrijder? Twist of the Wrist (van Keith Code).

Misschien is het nog wat vroeg, en het kan een hele kluif zijn als je net begint met rijden, maar zeker de basisprincipes (zoals over angst) zijn erg goed om te kennen/weten en nooit te vergeten! Mocht je het boek nog niet hebben gelezen, kijk 's op internet, er zijn vaak verschillende 'persoonlijke digitale kopieen' in omloop zeg maar  :?

Groeten,
Marco


http://home.wanadoo.nl/r.zaremba/motorrijtechniek2.htm
hiermee zou je een heel eind ver kunnen geraken, is wel een pak tekst.

CU
Georgie
meer koppel dan pk

Arjen

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 86
    • Bekijk profiel
Ik heb de MT01 als eerste motor gekocht...
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2006, 20:08:35 »
Toon, ik zat met hetzelfde dilemma en ik heb het dus wel gedaan. Er zijn 1000 overwegingen te maken en die zijn voor eenieder anders.

Emiel raakt wat mij betreft de kern, onze mt is wel een hele goede machine: (zeer) goede remmen, stabiel, stevig, prachtig afgewerkt en technisch erg sterk. Nu geloof ik dat Emiel vrij sportief kan rijden maar dat hoeft niet. Het gaat er uiteindelijk om wat je met de motor doet. Eentje met slechts 50pk kan ook erg gevaarlijk zijn.

Voor mij was het uiteindelijk een 100% emotionele keuze. Als je je verstand gebruikt dan ga je in een auto zitten. Luxeprobleem, dat wel, want ik hoef 'm niet te gebruiken voor woon-werk of vakantie. Wil ik een weekend weg, dan zit ik aan de rugzak - het zal zo zijn. Het is gewoon een vreselijk mooie motor en daar ging het mij uiteindelijk om. Ik heb wel overwogen om met een andere te beginnen (bij mij was dat de suzuki gsr 600 in matzwart) maar het zou waarschijnlijk resulteren in wachten...wachten totdat ik 'm wel "mocht" kopen. Toen ik dat door had was de keuze snel gemaakt.

En als je "angst" leest voor "respect", dan geloof ik niet dat je het slecht doet. Alle overige tips zijn overigens volstrekt aan te raden: oefenen, vro, lezen, etc.

Kortom, neem alle raadgevingen ter harte en maak je eigen afweging. Succes!

Toon

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2006, 07:56:37 »
Heren,

bedankt voor alle reacties en verwijzigen. Ik heb gisteren Twist of the Wrist uitgeprint en ben aan het lezen geslagen. Inderdaad een pak tekst, maar helpt wel bij een stukje bewust wording. Ik zal het toch in de praktijk moeten ervaren en moeten uitproberen. Prio 1 is nu zo snel mogelijk mijn rijbewijs te halen. We hebben vrij veel lessen gehad en vandaag moeten we op voor het AVB.
Ik ben benieuwd want ik ben toch enigzins gespannen.

Ik wens jullie veel goede kilometers op jullie waanzinnige fietsen en wellicht komen we elkaar in de toekomst tegen. We hebben al heel wat routes door het hele land in het vooruitzicht met een paar motorvrienden van ons. Ik kan echt niet meer wachten.

Toon

em(t01)iel

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2006, 12:23:51 »
Toon succes met je rijles!

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
vervuiling forum
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2007, 23:50:13 »
@ encejotard5,

 Hallo malloot,

Jij vervuild ons hele forum. Kruip op je brommer en hopenlijk ga je in de eerste bocht rechtdoor. Full speed.
With blonds more fun.

em(t01)iel

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2007, 13:12:57 »
Onmiddelijk bannen die man. Hij heeft niet eens een brommer  :twisted:

gompie

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2007, 13:43:28 »
Aan Encejotard5;

Vrolijke vriend. Waarschijnlijk lees je het forum om de verschillende reacties te zien.
We zijn niet zo blij met je.
Waarschijnlijk moeten jij en je vriendjes erg lachen om jullie actie. Geloof me; het is verre van grappig. Ik hoop voor je dat je dat nog eens in gaat zien.

Tot die tijd twee adviezen. Grow up of zoek psychische hulp. Mocht dat allemaal niet helpen dan ben je van harte welkom op het eerstvolgende MT toertje. Hoop alleen dat je dan wel de ballen hebt om niet anoniem te blijven.

Fijn weekend

(MOD, kun je die berichten wissen?)
There is no substitute for cubic inches...

em(t01)iel

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2007, 16:35:40 »
Citaat
MOD, kun je die berichten wissen?)


Marco, zit je nog in de winterslaap ? ;-)

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Advies; Wel of geen MT01 als eerste motor
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2007, 18:37:10 »
Hé jongens, geen aandacht meer aan schenken,
en vooral niet op de link klikken.  :oops:

Als Marco klaar is met eieren zoeken, (hij reageert ook niet op een PM.)
zal hij best wel maatregelen nemen.  :lol:

Groetjes

Big Smile