Auteur Topic: Even Voorstellen: Niels  (gelezen 55718 keer)

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
Re: Even Voorstellen: Niels
« Reactie #30 Gepost op: 28 mei 2012, 12:48:11 »
Thx, ik trek er straks weer ff op uit, opeens allemaal redenen om familie te bezoeken :)
En inderdaad, het weer werkt mee!

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 03 juni 2012, 12:58:37 »
Voor de mensen die twijfelden: met lucht in de banden rijdt de MT een stuk beter!
Ding zwabberde alle kanten op :)

Vervolgens een motor storing gekregen op de afrit van de snelweg, ding wilde maar niet lekker lopen en moest hem met gashendel boven de 1000 toeren houden. voor mij voor het eerst een motor met motormanagement dus had geen idee wat me overkwam. meteen Bart bellen natuurlijk, maar gelukkig was het voldoende om het contact aan en uit te doen.
Blijft wennen; computers op je fiets....

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2012, 18:46:11 »
Helaas toch wat tegenslag met de Schotse fiets.
Vandaag met de ANWB gekeken naar een motor die voor geen meter loopt en rook uitblaast.
Meneer van de ANWB denkt dat de motor veel te rijk loopt en hij kon er verder niet veel aan doen.

De motor valt zonder extra gas terug onder de 500 toeren en valt stil. Ik kan met de hand het toerental boven de 1000 houden, maar dat klinkt echt niet al te best (hard en ongelijk) en er komt dus wat rook uit.

We hebben geprobeerd de lambda te ontkoppelen, en ook de warmte meter is los geweest (volgens de ANWB want ik geloof hem op zijn woord). Mocht helaas niet baten, hij blijft pruttelen en horten en stoten.

Mijn eerste idee was dat 1 cylinder niet meedeed, maar ze worden beide warm, en ook uit beide uitlaten komt dezelfde hoeveelheid rook. Later merkte ik dat ze beide tegelijk ontbranden, is dat normaal? Ik heb het idee dat de motor hierdoor extra hort en stoot.

Ik heb dit een keer eerder gehad voor een stoplicht na een ritje snelweg, maar toen was het over nadat hij een poosje stilstond. Helaas is het nu dus ook gebeurd bij koud starten terwijl ik er gister nog gewoon mee gereden heb zonder iets te merken.

Heeft iemand op basis van deze info een idee van wat het zou kunnen zijn? Ik zou het liever zelf oplossen dan hem nu al na 400 Km bij een dealer langs te brengen. De motor heb ik net, dus ik weet echt nog niet van de hoed en de rand, dus alle hulp is welkom, maar wel in een soort Jip en Janneke taal.

Niels

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 10 juni 2012, 20:42:39 »
 :'( Ik zou het ook niet weten Niels  :-\ De motor liep perfect, heb er zelf ook ca 150 km mee gereden. Vreemd dat ie het dan wel en dan weer niet doet  ???
Er is verder technisch en motorisch ook niks veranderd aan de motor, PC is eruit gehaald en de ECU2 is vervangen door de originele ECU1. Originele airbox zit er ook weer in. Is allemaal niet zo spannend en kan niks aan mis gaan. Exup en Lambda is niks mee gebeurd, dat zat allemaal nog aangesloten.
Misschien de TPS? De eerste modellen hadden hiervoor een terugroepactie. Weet niet of dat bij deze gebeurd is!

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 10 juni 2012, 21:12:08 »
Wat is de TPS?

Is er een manier om de ecu te resetten of zo? (ik zeg ook maar wat) want ik heb het idee dat het een software probleem is (en dat hoop ik ook een beetje natuurlijk)
Feit is dat ik er nu niet op kan rijden, dus als iemand nog een idee heeft?
Toen de man van de ANWB aan het zoeken was naar de Lambda stekker had hij deze wel heel snel los. Hij had het idee dat de kabel al een beetje los zat. Kan dit op een of andere manier blijvende schade achterlaten?

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 10 juni 2012, 21:16:21 »
Heeft ie je tank eraf gehaald ?

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2012, 21:18:35 »
ja, daar hebben we de lambda weer aangesloten en we hebben even de bedrading bekeken.
Ook de rechter kap aan de zijkant is er af geweest, daar zat volgens hem een temp. meter, door die los te koppelen hoopte hij een soort standaard programma te triggeren.

Klopt het trouwens dat de 2 cilinders tegelijk ontbranden? Lijkt me zo vreemd

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 10 juni 2012, 21:24:06 »
OK, zoals ik al zei, die stekker is nooit los geweest! Lambdasonde is er nooit vanaf geweest want er zaten Devil bochten op die bevestigd zijn aan het deel waar de lambdasonde in zit.
Welke rechterkap is eraf geweest? Van de uitlaat?

TPS is overigens de Throttle Position Sensor. Zit volgens mij rechts onder de tank  :-\

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 10 juni 2012, 21:37:28 »
Nee de kap onder de tank, zo'n Alu bescherm kap aan de zijkant met wat electronica er achter. (zit ook aan de andere kant)

TPS kan ik niets over melden, geen idee of daar iets mis mee is.

Klopt het trouwens dat de 2 cilinders tegelijk ontbranden? Lijkt me zo vreemd

steph

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 10 juni 2012, 22:05:28 »
Hey Niels,

Twee cillinders die tegelijkertijd ontbranden is het zogenaamde 'wasted spark' principe, da's normaal.

Heel belangrijk om te weten in dit geval: welke kleur is de rook?

Zwart?

Blauw?

Wit?

Ruikt de rook zoetig of branderig?

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 10 juni 2012, 22:16:23 »
Hi Steph,

bedankt voor je inmenging :)

de rook is zwart en ik ga daarin mee met de man van de wegenwacht dat het gaat om een teveel aan bezine. zo ruimt het ook, alsof de choke heel hoog staat. (ookal heeft hij die niet)

de motor staat nu zo te schudden en bonken dat ik dacht dat dat niet hoorde. als ik rij dan lijkt het ook of hij veel te weinig toeren maakt. vandaar dat ik eerst dacht dat 1 cilinder niet meeliep.

eliminator 44

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 10 juni 2012, 22:19:29 »
Is de motor helemaal standaard of zit er een Powercommander op?
Heb je in de klok gekeken of er een foutmelding in staat of kwam er tijdens het rijden een foutmelding in de klok?
Als de TPS hapert, dan slaat de motor plotseling af.
Dit lijkt zo'n beetje op de problemen die we in het begin hadden als je een PC op je motor hebt en de Lambda sensor aangesloten. Na een poos begon de motor te horten en stoten en kwam er zwarte rook uit de pijpen.

Hoezo 2 cilinders tegelijk ontbranden?
With blonds more fun.

steph

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 10 juni 2012, 22:22:49 »
Als het aan de TPS of anderzins aan de software zou liggen dan zouden alle twee de cillinders slecht lopen en niet 1...

Ik zou kijken welke cillinder slecht loopt:

Als je aan de uitlaatbochten voelt, zijn ze dan even heet?

of:

met lopende motor trek de beide bougiekabels van een cillinder er af. Als de motor afslaat liep die cillinder nog goed/redelijk.
Blijft de motor hetzelfde lopen is het de andere.

Heb je alle vier de bougies gecontroleerd?

TPS wil wel eens fout gaan maar doorgaans reageert de motor dan slecht op het gas en/of hikt.

Als een injector verstopt zit dan gaat deze druppelen i.p.v. nevelen en dan kun je ook dergelijke symptomen krijgen.

Zit er op de MT-01 geen diagnosefunctie die je uit kunt lezen middels foutcodes op de km-teller?

Ik heb info nodig dan kan ik met je meedenken.

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2012, 22:25:30 »
Is de motor helemaal standaard of zit er een Powercommander op?

Jo, de PC is eruit gehaald. Motor is helemaal standaard!

steph

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 10 juni 2012, 22:27:15 »
Als de TPS niet meer mee wil spelen dan mag ik hopen dat dit als foutmelding op je display komt dus daar zijn we snel genoeg achter...