Helaas toch wat tegenslag met de Schotse fiets.
Vandaag met de ANWB gekeken naar een motor die voor geen meter loopt en rook uitblaast.
Meneer van de ANWB denkt dat de motor veel te rijk loopt en hij kon er verder niet veel aan doen.
De motor valt zonder extra gas terug onder de 500 toeren en valt stil. Ik kan met de hand het toerental boven de 1000 houden, maar dat klinkt echt niet al te best (hard en ongelijk) en er komt dus wat rook uit.
We hebben geprobeerd de lambda te ontkoppelen, en ook de warmte meter is los geweest (volgens de ANWB want ik geloof hem op zijn woord). Mocht helaas niet baten, hij blijft pruttelen en horten en stoten.
Mijn eerste idee was dat 1 cylinder niet meedeed, maar ze worden beide warm, en ook uit beide uitlaten komt dezelfde hoeveelheid rook. Later merkte ik dat ze beide tegelijk ontbranden, is dat normaal? Ik heb het idee dat de motor hierdoor extra hort en stoot.
Ik heb dit een keer eerder gehad voor een stoplicht na een ritje snelweg, maar toen was het over nadat hij een poosje stilstond. Helaas is het nu dus ook gebeurd bij koud starten terwijl ik er gister nog gewoon mee gereden heb zonder iets te merken.
Heeft iemand op basis van deze info een idee van wat het zou kunnen zijn? Ik zou het liever zelf oplossen dan hem nu al na 400 Km bij een dealer langs te brengen. De motor heb ik net, dus ik weet echt nog niet van de hoed en de rand, dus alle hulp is welkom, maar wel in een soort Jip en Janneke taal.
Niels