Auteur Topic: Even Voorstellen: Niels  (gelezen 55723 keer)

eliminator 44

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
Re: Even Voorstellen: Niels
« Reactie #45 Gepost op: 10 juni 2012, 22:28:47 »
Kijk eens eerst in de klok voor een foutmelding en check de accu polen of die vastzitten en of de accu-kabel niet gebroken is , in het bijzonder onder en bij het rode plastic. Daar wil ie wel eens afbreken en krijg je het horten en stoten ook.
With blonds more fun.

steph

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 10 juni 2012, 22:31:47 »
Wat hebben die polen er nou weer mee te maken? En of ze nou vastzitten of niet: we zijn toch geen asperges aan het steken hier??

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 11 juni 2012, 06:53:16 »
@Jo
de motor is inderdaad standaard, en ik zag niets in de klok bij stilstand. ik heb er niet echt meer mee gereden omdat ik meteen de ANWB heb gebeld.
Als ik het gas loslaat dan slaat de motor ook zeker af! hij duikt zo onder de 500 toeren en stopt!
Dat de 2 cilinders tegelijk ploffen, en niet om en om (dat lijkt mij een veel rustiger motor geven)
Ik zal nog een keer de batterij checken, maar hij heeft gister wel probleemloos 10x gestart.
Er zit overigens ook een kabeltje tussen de 2 polen met een weerstand en een kabeltje wat naar onder wegloopt. de Wegenwacht dacht dat dit misschien voor een winter druppelaar was, maar dat weet ik natuurlijk niet. ik kan proberen dit kabeltje weg te halen, maar aan de andere kant heeft dit er altijd op gezeten zonder problemen.

@Steph
BEIDE cilinders lopen slecht. niet slechts 1!
de bochten zijn even heet en doen beide volledig mee, ze lopen gewoon enorm slecht. en zoals ik zei ruikt het enorm naar (onverbrande) benzine.
Dat de motor hikt is nog een understatement :) Hij hokt alle kanten op, ik dacht dus dat dat kwam doordat de 2 cilinders tegelijk ploften, maar jij zegt dat dit klopt, dus dat kan het niet zijn.
Is deze injector hetzelfde voor 2 cilinders, want dan zou het inderdaad kunnen. dan krijgen ze gewoon vloeibare benzine.

Ik hoor steeds de TPS voorbij komen, dus ik zal eens kijken of ik die kan vinden. kan ik die los trekken om te testen?
Waar zit dat ding precies?

eliminator 44

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 11 juni 2012, 11:33:06 »
Als je aan het rijden bent en ie begint problemen te krijgen moet je eerst een blik op de klok gooien, dan zie je of er een foutmelding komt (een cijfer staat dan in het display). Dat is op een makkelijke manier info vergaren.

Nu niet gelijk alles beginnen los te trekken, maar kijk eerst eens in het geheugen, want daar worden de foutmeldingen opgeslagen. De procedure om in de klok (geheugen)  te komen staat in het instructieboekje.
Mocht je dat niet hebben, dan wil ik je de procedure ook nog wel meededelen.
With blonds more fun.

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 11 juni 2012, 12:42:50 »
Er zit overigens ook een kabeltje tussen de 2 polen met een weerstand en een kabeltje wat naar onder wegloopt. de Wegenwacht dacht dat dit misschien voor een winter druppelaar was, maar dat weet ik natuurlijk niet. ik kan proberen dit kabeltje weg te halen, maar aan de andere kant heeft dit er altijd op gezeten zonder problemen.
Dat is waarschijnlijk van de Scottoiler Niels.

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 11 juni 2012, 13:06:59 »
Ah ja, dat zal het zijn.
die Scottoiler heeft nu mijn hele achterband ondergepiest :)

Wat raar trouwens dat die errorcode alleen verschijnt bij het rijden. Wat nu als je niet kunt rijden, dan weet je nooit wat de fout is?
Volgens mij heb ik een tabel gevonden op pagina 7-28 van de service manual.
Eerst weer even rijden dus...

steph

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 11 juni 2012, 13:49:18 »
Beide cillinders hebben hun eigen injector dus daar zal het dan ook niet aan liggen.

De TPS zit vast aan je gasklephuis. Die 'ziet' hoever de vlinderkleppen openstaan.
Kun je losgooien maar dan ziet 'ie nog steeds een fout want hij krijgt immers geen signaal meer.

Er moet wel een testprocedure zijn voor de TPS en zelfs misschien een reset procedure.

iemand een workshopmanual van zo'n ding?

Vonken de bougies mooi fel blauw en blijft de vonk tussen en de electrode en massa of zwerft de vonk?

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 11 juni 2012, 14:08:25 »
Hi Steph,

kijk bij die bougies houdt het een beetje op bij mij. kan ik die er gewoon uitschroeven en weer aansluiten om te kijken? Ik heb denk ik ook niet de benodigde sleutels om die los te draaien.
denk je dat het met nieuwe bougies opgelost zou kunnen zijn ? dat zou ideaal zijn :)

Overigens net weer een stukje gereden en hij lijkt het bij hoge toeren wel weer redelijk te doen, bij lage toeren nog steeds hetzelfde.
Het display geeft geen bijzonderheden aan, geen error code dus !

steph

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 11 juni 2012, 14:46:05 »
Bougies haal je eruit met een bougiesleutel, dat stelt niks voor! Eruit halen, terug in de dop steken en dan tegen het blok aanleggen terwijl je start.

Je moet een felblauwe vonk zien die precies tussen de electrode en de massa (het puntje en het bruggetje eroverheen zeg maar) in vonkt.
Als de vonk rood is of heel klein of langs de electrode en massa vonkt dan is het einde oefening.

Kan best dat er een of meerdere bougies vetgeslagen zijn waardoor hij, zeker bij lage toerentallen het mengsel niet goed meer ontsteekt.

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 11 juni 2012, 15:02:10 »
Hi Steph,

kijk bij die bougies houdt het een beetje op bij mij. kan ik die er gewoon uitschroeven en weer aansluiten om te kijken? Ik heb denk ik ook niet de benodigde sleutels om die los te draaien.
Bougiesleutel zit bij je gereedschapsetje Niels!

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 11 juni 2012, 15:37:42 »
Kan ik de catalysator verbranden door er op deze manier mee naar een garage te rijden?
Of zal ik dit toch maar met een karretje doen?

steph

• Stage 1 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 11 juni 2012, 16:00:59 »
Als je nou eerst ff de moeite doet om samen met ons te kijken dan bespaar je misschien wel wat geld...
Bougies eruit pakken is een kleine moeite en zo snel verbrand een kat niet dus daar zou ik me vooral niet te druk om maken.

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 11 juni 2012, 19:01:50 »
HI Steph,

ik begrijp je, maar het is voor mij best nieuw allemaal, dus ik moet er even de tijd voor nemen.
vandaag was ik ook ziek, dus ik zal morgen eens kijken of ik wat kan vinden.
ik wil wel stoppen voor ik de accu helemaal leeg trek, want dan krijg ik hem niet meer bij de garage als het moet.

wat ik vreemd blijf vinden is dat beide cilinders hetzelfde vertonen. dat zou betekenen dat de bougies aan beide kanten niet goed meer zijn, en dat overnight.

eliminator 44

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 11 juni 2012, 21:26:51 »
Hee Niels ik zet hier effe het verhaal om in het geheugen te komen, dan heeft misschien ook nog een ander wat aan het verhaal.
De procedure staat in het werkplaatsboek op pagina 7-34.

1 Kontactslot op Off en de killerswitch op "Rondje".
2 De stekker van de benzinepomp los maken.
3 De "Resetknop" van de klok ingedrukt houden en dan contaktslot op "ON" draaien, daarna de "Resetknop" minstens 8 sec. 
   ingedrukt houden.           
4 De "Select" knop drukken om de Diagnosemodus "dIAG" te kiezen
5 Nadat "dIAG" gekozen is de "Select" en "Reset" knoppen tegelijker tijd minstens 2 sec ingedrukt houden, om de         
   diagnosemodus  te aktiveren.  d01 verschijnt in het display
6 de killerswitch op "rondje met 2 kruisjes" drukken
7 Door het drukken van select en reset kun je nu door het diagnosemenu lopen.
   Met reset ga je een nummer lager
   Met select ga je een nummer hoger

De stekker van de benzinepomp zit helemaal onder aan de tank, net voor en boven de accu. Waarschijnlijk krijg je 'm te pakken zonder de boel te slopen.
MOcht het niet lukken horen we het.

With blonds more fun.

NielsG

• Stage 3 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 12 juni 2012, 11:31:15 »
@Jo
de code die hij aangeeft is 53: Exup servo motor
ik heb gekeken en als ik het contact aanzet dan zie ik de servo motor wel even open en dicht gaan, dus het lijkt me dat die functioneert.
dit is de geschiedenis van de codes:
d01 -> 53
d02 bestaat niet?
d03 -> 100
d04 -> 99
d05 -> 15
dit is volgens de service manual fault code tabel de TPS.
Is dat weer wat anders dan de diagnostics code? hij heeft namelijk diag code 01 en die zag ik niet in het scherm.

@Steph
helaas toch geen sleutel voor de bougies. de 'sleutel' die in het setje zit past niet, is te klein. zelf heb ik een bougie sleutel, maar die is weer veel te groot.
ik kan wel makkelijk bij de voorste 2, maar voor de achterste zal ik de tank en het luchtfilter helemaal los moeten halen en een soort steunbalk moeten verwijderen? het zit zo diep dat ik er in ieder geval niet bij kan.