Auteur Topic: Pekelbescherming  (gelezen 7751 keer)

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Pekelbescherming
« Gepost op: 17 november 2006, 18:01:16 »
Hallo allemaal,

Nu de winter weer een beetje voor de deur staat (zou je niet zeggen met de huidige temperaturen), ben ik benieuwd wat jullie doen aan pekelbescherming. Ik lees goede verhalen over ACF-50 en Corrosion Block (wat is het verschil trouwens?), maar misschien hebben jullie nog wel andere ideeen....

Buiten "niet rijden" natuurlijk....want 4 maanden niet rijden trek ik niet hoor ;)


Kododododododododododo

marco

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 376
    • Bekijk profiel
    • http://mt01.valenkamp.nl
Pekelbescherming
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2006, 20:36:26 »
Hey Jarno,

zoals ik al eerder meldde, ben ik aan de Corrosion Block. Zoals ik het heb begrepen is dit de iets dikkere variant van ACF-50, 't is eigenlijk hetzelfde spul. Beetje paarsig goedje en droogt op in een dun, doorzichtig laagje. Tja, of ik tevreden ben weet ik pas na de winter denk ik  :P  Maar ik geloof er in  :roll:  Dus van de winter af en toe wat koud water spoelen en klaar.... hoop ik.

Groet,
Marco

em(t01)iel

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Pekelbescherming
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2006, 22:36:54 »
Ik heb ook de Corrosion Block gekocht. Naast de smerende en roestwerende werking, is het superspul voor in sloten en op scharnieren. Het is een (kostbaar) wondermiddeltje :-)

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Pekelbescherming
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2006, 10:15:23 »
Ik heb gisteren ook nog even de importeur van ACF-50 / Corrosion Block gemaild. Dit was zijn antwoord, volgens mij interessant voor iedereen:


Een uitstekend plan om uw motor te gaan behandelen, in Engeland zijn er een aantal bedrijven begonnen dit op professionele basis te doen met ACF-50.
Zie
http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=4608863&articleCategory=NEWS_PRODUCT-NEWS

Of zoek op www.motorcyclenews.com naar ACF-50

Terug naar jouw vragen,

ACF-50 en Corrosion-Block zijn zijn hetzelfde product (zelfde
samenstelling) het een is transparant rose, het ander transparant groen.
Op een motor zie je het verschil nauwelijks.

ACF-50 is op de markt gebracht voor vliegtuigen (vliegdekschepen, zout
water) daarom staan op de spuitbus ook alleen maar vliegtuig-modellen afgebeeld.
In de VS geven verzekeringsmaatschappijen 15% korting op de premie voor vliegtuigen behandeld met ACF.
Helaas geld dat niet voor motorverzekeringen in NL.

ACF-50 wordt door ons verkocht in spuitbus  van 400 ml. Literflessen en 4-litercans.
Corrosion-Block is er in spuitbus, literfles en als vet.

Voor één motor is een spuitbus voldoende, maar ivm. de verzendkosten is het voordeliger om de literfles te overwegen, deze wordt geleverd met een navulbaar pompflesje, hiemee kun je vele jaren vooruit.
Ook het overwegen waard is de herfstaanbieding, waarbij zoveel korting wordt gegeven dat de verzendkosten eigenlijk al betaald zijn.

De Motor kan in z'n geheel behandeld worden, let wel op dat er niets op de remschijven komt. Eventueel in een poetsdoek wikkelen gedrenkt in een zeep-oplossing.
Ook verdient het aanbeveling een zeiltje onder de motor te leggen, hoewel de vlekken op de oprit of straat sneller verdwijnen als bv olie, blijft het toch enkele weken zichtbaar.

Bovendien kan het afgelekte product dan opnieuw gebruikt worden bv met een doekje.
De doekjes kun je bewaren in een plastic zak om bv je velgen in de winter een keer schoon te maken of je ketting, er zit dan meteen weer een beschermlaagje op.

De genoemde producten zijn onschadelijk voor rubber plastic en lak, kunnen dus probleemloos worden toegepast op kuipdelen, tank (vergeet niet de
onderkant)
Ook is het aan te bevelen alle electrische verbindingen in te spuiten, ook hier treedt vaak corrosie op met storingen als gevolg.

Het hele motorblok ook inspuiten, op extreem hete onderdelen brandt het er wel vrij snel af (beetje rook, beetje geur) bijvoorbeeld op de uitlaatbochten. Dit weegt zeker op tegen een gecorrodeerd klepdeksel of onstekingsproblemen vanwege vocht in de ontsteking.

Dus,
Alles inspuiten behalve de remschijven.
een druppeltje op de remzuigers is wel belangrijk om te voorkomen dat deze in de winter vast gaan zitten.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord, Als je nog iets wilt weten, mail gerust.

Groeten
Kododododododododododo

em(t01)iel

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Pekelbescherming
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2006, 11:37:04 »
Nuttige aanvulling :-)

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Pekelbescherming
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2006, 14:34:07 »
En op de vraag of en zo ja hoe je het product na de winter weer moet verwijderen volgde het volgende antwoord:


Het product is nauwelijks te zien, dus niet erg als het blijft zitten.
Er zijn zelfs mensen die vinden dat de motor er beter door uitziet, mooier glanst etc.

Na de winter kun je het vuil van je motor wassen en zie je niet meer dat er product opzit. De werking verminderd wél door vaak te wassen !
Vóór de volgende winter gewoon weer opnieuw behandelen.

Zie je ergens corrosie ontstaan, dan kun je er de vloeistof daar óók opspuiten, het stopt namelijk ook het corrosie-proces.

ACF-50 en Corrision block zijn diëlectrisch, ze geleiden géén stroom.
Het is dus belangrijk dat je ook de bougie-kabels inspuit, en als het niet teveel moeite is IN elke electrische connector en stekker-verbinding.

Het zal een hoop electronica-gerelateerde problemen voorkomen.

Lees maar eens deze klantenreportages:
http://www.learchem.com/cbusers.htm

Zelf heb ik de proef op de som genomen en mijn GSM ingespoten.
(niet aan te bevelen voor telefoons met camera!) Ik heb twee keer demonstratief mijn telefoon in het water laten vallen, indrukwekkend dat hij het nog steeds doet.

Kododododododododododo

marco

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 376
    • Bekijk profiel
    • http://mt01.valenkamp.nl
Pekelbescherming
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2007, 19:33:29 »
Na de winter maar eens even naar het resultaat gekeken van Corrosion Block.... al was de winter niet zo winters.

Wel door weer en wind gereden, weer-alarmpje hier en daar, dus toch veel vocht enz. Anyway, de motor had een behoorlijke smeer-achtige laag over zich heen, dus het spul lijkt heel wat tegen/vastgehouden te hebben. Eventjes goed poetsen en alles ziet er weer blinkend uit (al zitten er nog wel wat lastige plekken om bij te komen). Moet zeggen dat ik van de winter wel eens een keer wat extra heb bijgespoten.

Dus tot nu toe lijkt het OK, maar nog geen echt goede test vind ik. Vind wel dat de uitlaatbochten er iets minder uitzien. Die houden de Block natuurlijk niet goed vast met die hitte. Hier en daar zie ik wat vlekjes. Meeste kon ik wegpoetsen, maar niet helemaal.

Groeten,
Marco

marco

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 376
    • Bekijk profiel
    • http://mt01.valenkamp.nl
Pekelbescherming
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2007, 15:06:08 »
Overigens nog leuke resultaten gelezen in deze test:
http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

Toevallig was ik bezig met de bestelling van een nieuwe voorraad en heb het dus meteen even voorgelegd aan Corrosion Control... antwoord:


Een zeer interessante test op die site,
Leuk gedaan van die mensen.
En ACF-50 komt er als beste uit van de olie-achtigen.
Ben benieuwd hoe Corrosion-Block het in zo'n test zou doen.

Of hoe een wasachtig product het zou doen bij reeds bestaande corrosie.

Het plotselinge omslagpunt van ACF-50 is wel enigszins te verklaren, het
is namelijk een aktieve corrosie-vertrager, niet een sealer/afdichtmiddel.
zie de site van Learchem.com (fabrikant)
Door de regelmatige aanval met zoutspray, raakt de belangrijkste
eigenschap van ACF (het verdrijven van vocht uit de roestcel) op den duur
verzadigd.
Als dat verzadigingspunt bereikt is, krijg je die plotselinge omslag.
Door op tijd een nieuwe laag aan te brengen, voeg je weer actief
bestanddeel toe, en werkt het weer als vanouds.
Zo'n soort test (latere applicatie van ACF-50) staat bv op:
http://www.corrosion-control.com/CorrosionAbatementReport.pdf


Groet,
Marco