Auteur Topic: Leeftijd van een helm.  (gelezen 7091 keer)

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Leeftijd van een helm.
« Gepost op: 26 oktober 2013, 16:37:13 »
Aangezien mijn helm bijna 7 jaar is - en ik overal lees dat dat de pensioengerechtigde leeftijd is - denk ik er over om volgend jaar een nieuwe te kopen. Er zijn altijd wel ergens aanbiedingen - ook vandaag weer. Maar hoe kan ik zien of de helm van mijn keuze niet al 2 jaar op de plank ligt in de winkel? Met andere woorden: is er ergens een label of zo waar het productiejaar af te lezen valt? ???

Greetz, kowalski.


State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

ArtStudioG

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 867
    • Bekijk profiel
Re: Leeftijd van een helm.
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2013, 16:39:42 »
Volgens mij is het datum vanaf wanneer je'm begint te dragen die telt en niet de productie-datum. Maar ik kan mis zijn ...
Klik hier voor mijn motorgeschiedenis:
http://www.bikepics.com/members/artstudiog/05mt01/

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Leeftijd van een helm.
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2013, 18:12:57 »
Alle kunststoffen verouderen zodra ze uit de fabriek komen, dus ook helmen!
De meeste kunststoffen worden onder invloed van Uv-licht en warmte bros.

Dus een oude helm die wanneer je hem nodig hebt versplintert, daar heb je niet zo veel meer aan.

Het laatste keurmerk is de ECE 22-05 al dan niet gevolg door een landen letter en een toelatingsnummer
Landenletter staat vaak in een cirkel E4 = Nederland, E1 =Duitsland, E11 = Engeland etc.
Helmen met ECE 22-04 en ECE 22-03 keurmerk links laten liggen deze voldoen niet meer aan de laatste keuringseisen!

Koop een nieuwe helm met een 2013 model deze voldoen meestal aan de hoogste eisen, want ook hier gaan de ontwikkelingen snel.

Ik heb zelf dit jaar de nieuwe Shoei GT air gekregen (leuk verjaardag cadeautje hè!), daar ben ik zeer enthousiast over.
Voor mij is de pasvorm van Shoei ideaal, het gehele binnenwerk is met drukkers te verwijderen of eventueel aan te passen aan de vorm van je gezicht.



Helm is stil, ik kan in principe zonder oordoppen rijden tot 100 km/h.
De helm heeft nu (eindelijke) een opklapbaar zonnevizier, die niet ten koste gaat van de veiligheid van de helm!
De helm heeft een heel groot pinlock vizier zodat je nooit meer een beslagen vizier hebt.
De helm heeft nu een veel ruimer kin stuk zodat je meer ruimte hebt voor je mond om bv een microfoon te plaatsen.
De helm heeft een veiligheidssluiting zodat de vulstukken gemakkelijk door derden zijn te verwijderen en je helm niet meer van je hoofd gerukt of gezaagd hoeft te worden na een ongeval.
De helm heeft nu een ratel sluiting i.p.v. dubbel D daar was ik eerst wel wat sceptisch over maar het werk verbluffend goed. Deze sluiting is nu zelf tijdens het rijden gemakkelijk iets strakker te zetten.


Maar er zijn nog een heleboel andere keuzes gelukkig  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2013, 18:14:43 door Big Smile »

BertusV

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 581
    • Bekijk profiel
Re: Leeftijd van een helm.
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2013, 20:40:08 »
Ik heb mij laten vertellen dat een Polycarbonaat helm met 5 jaar "op" is.
Een Kevlar of Glasfiber helm (of combi's hiervan) staan voor 10 jaar.
Als de helm niet meer goed zit, te ruim zit bv, dan natuurlijk gelijk afscheid nemen.

NielsG

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Re: Leeftijd van een helm.
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2013, 17:21:42 »
@BS waar heb je die shoei gekocht ? mijn raid II vind ik ook super fijn, maar het wordt bijna tijd voor iets nieuws

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Leeftijd van een helm.
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2013, 19:50:42 »
@BS waar heb je die shoei gekocht ? mijn raid II vind ik ook super fijn, maar het wordt bijna tijd voor iets nieuws

In de winkel.........  :-\

Ik heb hem gekregen! Van mijn lieve vrouw  :D
Prijs maakte toen niet zo veel uit, want hij was splinter nieuw en moest zelfs speciaal besteld worden en de prijzen bij Shoei liggen redelijk vast.
Meestal kan je bij louis.de nog wel eens geluk hebben met een korting aktie, maar dan sluiten ze de nieuwste modellen vaak uit!

NielsG

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Re: Leeftijd van een helm.
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2013, 09:59:41 »
motozoom heeft ze inderdaad in sale... 10 euro goedkoper  :'(
Ze zijn echt duur ja, en ik heb een HJC op gehad die ongeveer een derde kost en super uit de test kwam maar wat minder mooi is. Lastig hoor ;)