Auteur Topic: MT-10 testride  (gelezen 3241 keer)

ArtStudioG

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 867
    • Bekijk profiel
MT-10 testride
« Gepost op: 06 juni 2016, 09:08:33 »
Wat ik gedaan heb? Ik ben gister gaan testrijden met de nieuwe MT-10. Man, man, man, wat een machine!
Bloedheet was het gisteren kort na de middag en mijn poriën gingen nog verder open toen ik te horen kreeg dat ik de MT-10 een half uurtje in mijn uppie ter beschikking kreeg. Zweethanden bedekt met handschoenen, helm op en gaan met de banaan.
Ik ben gestart in de "standaard"modus, bandjes warm gereden (wat niet echt nodig was) en een bochtenweg opgezocht. Met zijn 210kg (volgetankt) is het wel even aanpassen na een rit met de MT-01 maar dat gaat even snel als 0 naar 130kmu. Poeh, wat een trekkracht. Terug naar de bochten eerst in standaard, dan in B (rain) en dan ... kaboem in A (sport). Met een maximum koppel van 111 Nm bij 9000 rpm en een vermogen van 161 pk hoef ik hier geen tekeningetje bij te maken dat de MT-10 vooruit gaat. Als MT-01 fanaat is de standaard voor mij al meer dan genoeg, de sport is te nerveus.
De zithouding op de MT-10 is nagenoeg perfect: goed hard zadel, benen mooi rond de tank (genepen), tamelijk recht stuur, duidelijk zicht op de goed leesbare tellerpartij (staat misschien iets te veel informatie bijeen). Het kleine schermpje vooraan alsook de tellerpartij staan vast op het frame en draaien dus niet mee met de voorvork. Dat kleine schermpje doet overigens goed zijn werk.
De goede (instelbare) vering drukt het geheel goed tegen het asfalt en de bochtjes werden dan ook met veel genot geabsorbeerd. Mijn V-twin verleden indachtig, ben ik nog altijd geneigd om te vroeg te schakelen. Af en toe ging ik dan toch eens naar de 7 à 8.000 rpm ... pfff, billen dicht nijpen en voorwiel van de grond in zijn 3. De vierzuigerremklauw vooraan doet meer dan behoorlijk zijn werk aangezien bij noodstop het ABS ingrijpt. De zesklauw van de R1 had waarschijnlijk nog beter geweest. De electronische cruise control heb ik niet getest (wie zet er nu een cruise control op zo'n machine, maar blijkbaar kan je'm ook ombouwen naar een touring versie). Qua verbruik kan ik niet oordelen wegens te weinig tijd maar naar verluid zou ie tussen de 7 en 8 liter nodig hebben om 100km te overbruggen (in de standaard mode). Dus is de 17 liter tank (reserve 4 liter incluis) geen overbodig luxe maar dit kwaaltje van een te kleine tank kennen wij al langer ...
Ik had grijs/fluo versie mee op pad maar in de zaak stond ook de blauwe (minder geslaagd, vind ik). De TechBlack-versie was nog niet beschikbaar in NL. Qua prijs zit ie op 14.500 euro in B en rond de 15.000 euro in NL.
Besluit (voor mij persoonlijk): wat een schitterende machine die qua looks (you like it or you hate it) toch weer iets speciaals op de markt plaatst. Brute maar mooie afwerking zoals we van Yamaha gewend zijn. De basis versie is vrij compleet (zelfs cruise control) maar als eerste item zou ik uiteraard de spiegels vervangen met exemplaren waar je wel iets door ziet. De 998cc van de aangepaste R1-motor (vierpitter) is voor elkeen geschikt en de sportieve asfaltschuiver zal hier ook heel veel plezier aan beleven wegens perfect handelbaar.
Wordt dit dan de eindelijk de opvolger van de MT-01? Volmondig neen. Het zijn twee totaal verschillende motoren en trouwens ... kan je wel een opvolger maken voor de iconische godfather van de Master of Torque-serie? Nogmaals volmondig neen. Het is niet mijn type van motor (smaken verschillen) maar ben toch blij even het Rossi-gevoel gehad te hebben. Laat deze motor de adrenaline in mijn bloed werken? Volmondig JA. Wat een heerlijke machine. Goed gedaan Yamaha en hartelijk dank Van Meel.
Ga zelf maar eens testen als je kan, zeker de moeite waard.
Greetz,
Gie


Klik hier voor mijn motorgeschiedenis:
http://www.bikepics.com/members/artstudiog/05mt01/

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: MT-10 testride
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2016, 18:05:26 »
De zesklauw van de R1 had waarschijnlijk nog beter geweest. 

Die heeft ook geen 6 zuigerklauw meer Gie. Yamaha is weer terug bij 4 zuigerklauw  ;)

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: MT-10 testride
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2016, 18:42:24 »
De zesklauw van de R1 had waarschijnlijk nog beter geweest. 

Die heeft ook geen 6 zuigerklauw meer Gie. Yamaha is weer terug bij 4 zuigerklauw  ;)

Vierzuiger remklauwen remmen ook beter dan zeszuiger remklauwem!

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: MT-10 testride
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2016, 19:10:51 »
Blijkbaar wel  ;) ik kan het niet beoordelen want ik ging van 6 zuiger met standaard schijven en voorpoten ineens naar 4 zuiger R1 met Galfer schijven en Öhlins  8) tja, dan merk je gelijk verschil  ;D

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!