Auteur Topic: Nieuw zonder MT-01 (nu met)  (gelezen 7632 keer)

Arlon

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Nieuw zonder MT-01 (nu met)
« Gepost op: 05 juni 2019, 21:16:44 »
Hallo,
Zoals het hoort, stel je voor en begroet als je ergens binnen komt.
Dus bij deze:
Mijn naam is Arno, 53jr en woon in De Meern.
Ben niet in het bezit van een MT-01, nog niet....
Heb al diverse motors gehad in mijn leven.
Gestart met een Suzuki GS550 na het behalen van mijn rijbewijs zo’n 33jr geleden.
Na wat rijervaring overgestapt op een Suzuki GSX750EF en daarna over op een Kawasaki GPZ1000RX, Yamaha FJR1300 en daarna mijn eerste cult-bike de Yamaha V-Max 1200
Naar mijn idee enigszins vergelijkbaar met de MT-01
Dik V blok met hoog koppel en beide afkomstig uit een heeft ander type motor.
Heel veel plezier aan gehad en veel van geleerd mede door andere V-Max rijders van de V-Max club Holland.
Maar omdat dit nou niet echt een motor is om met zijn tweeën lekker te gaan toeren heb ik met enige pijn in hart de V-Max verkocht en is mijn oog gevallen op een BMW K1600GT de ultieme toerbuffel.
Dit rijd echt geweldig en dan tikken de km’s behoorlijk snel onder je door. Het is een geweldig comfortabel en van alle gemakken voorzien bakbeest met een super soepele 6cyl motor.
Maar deze motor even pakken om zo maar even een stukje te gaan rijden is toch wel een dingetje. Dit weerhoud je dan al snel om even op de motor weg te gaan. En om eerlijk te zijn, er zijn zó veel andere leuke dingen te doen als het lekker weer is dat de tijd om te motet rijden dan vaak wat naar achter schuif. Dan is het eigenlijk toch zonde om zo’n motor te laten stofhappen in de garage. Dus, de beslissing is genomen om na nog een weekend naar de Ardennen met een vriendengroepje de BMW in de verkoop te doen en een andere, en in dit geval een MT-01 aan te gaan schaffen.
Vandaar dat ik mij heb aangemeld op dit forum en zodoende wat meer te weten te komen over de MT-01

Zo zijn er al wat vragen zover:
De MT-01 is voor het eerst in 2005 op de markt gekomen. In Ned tot 2008 verkocht (zover ik weet) In andere landen tot 2012. Klopt dit en wat is de reden dat in ned de verkoop is gestopt?
Zijn er modificaties over de jaren geweest vanaf 2005?
Wat zijn belangrijke punten (mankementen) waar je op moet letten bij de zoektocht?

Enige andere tips zijn natuurlijk welkom

Groeten en kijk uit naar reacties
Arno (Arlon)
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2019, 20:23:12 door Arlon »



oldfool

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 26
  • mankind pré MT-01 age
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2019, 23:27:24 »
Goedenavond Arno,
Welkom op dit forum waar ik zelf nog kakelvers ben. Ik reageer dan ook met nul kennis maar 1 ding weet ik wel. De MT-01 is NIET geschikt voor passagiers, tenzij de dame aan yoga doet en haar knieën in oksels op kan vouwen. De stepjes zijn mooi maar hoog, hoog, nee...echt hoog! :o

lage giering

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 973
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2019, 06:12:24 »
Welkom Arno,

Leuk, een MT01 uitzoeken!!  8) houdt er rekening mee dat accesoires erg zeldzaam geworden zijn(en dus duur) als je ze wil kun je het best een goed aangeklede mt01 aanschaffen.
Voor zover ik weet is de mt01 in Nederland gewoon tot einde productie verkocht in Nederland. Voor de duopassagier is het idd geen ideale motor maar er zijn ook duostep verlagers te verkrijgen op ebay.
Veel staat al op het forum. Leesvoer genoeg.

Martijn

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2019, 11:52:31 »
Welkom Arno! mocht je serieus een MT willen kopen...ik heb nog een mooie zwarte te koop  ;) Bouwjaar 2009.

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2019, 13:07:25 »
Welkom in het forum en succes met het zoeken naar een nieuwe brommer.

Modificaties/terugroepacties zijn er  geweest op de benzinepomp, TPS en de beugel van de achterschokbreker. Normaliter zijn die allemaal gedaan bij een Nederlandse motor. Gebruik effe de zoek funktie hier in het forum dan vind je daar alles over.

Zwakke punten: De dichtingsrubbers van de voorvork willen nog wel eens gaan lekken en kijk naar de aanwezigheid van de aanslag nok op het frame bij het balhoofd. Die wil verdwijnen bij een schuiver, of zelfs als ie omvalt.
Verder is het een hele betrouwbare motor die met wat onderhoud de 200k kilometers haalt en meer.

Veel plezier bij de zoektocht.
With blonds more fun.

Arlon

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2019, 21:07:20 »
Thx zover!!
Altijd handig wat tips te krijgen van ervaringsdeskundigen.
Het lijkt dus wel mee te vallen met zwakheden bij de 01. Dat was bij de V-Max wel anders.
Ik had inderdaad al gemerkt dat de zithouding voor de duopassagier verre van optimaal is.
Ik heb je zwarte MT uit 2009 op MP zien staan Baci. Ziet er erg strak uit!
Blijf effe lekker verder snuffelen en zoeken en daarnaast moet ik eerst mijn BMW kwijt.
Ik hou het forum in de gaten en doorzoek veel onderwerpen om wat wijzer te worden.

Greetzzz

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #6 Gepost op: 08 juni 2019, 14:09:59 »
Welkom Arlon,

Veel leesplezier hier op het forum in je zoektocht naar een MT-01. Ennuh, ik zou die Beemer er maar bij houden. Ik zou mijn vrouw er niet aan blootstellen om achterop te gaan op een MT-01, als ze dat ooit zou willen.

Greetz, kowalski.
State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

MTfanaatDrenthe

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 229
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2019, 01:07:43 »
Welkom Arlon.

Op marktplaats staat ook een mooie. Rood uit 2011 en maar 3449 op de teller.

Persoonlijk zou ik wel een nieuwer model willen (heb zelf 2005) en mijn speciale onderdelen overzetten. Heb er alleen niet het budget voor en de knowhow om mijn huidige motor origineel te maken en de speciale onderdelen op de nieuwe te zetten..   ???  :-\

BertusV

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 581
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2019, 14:34:56 »
Welkom Arlon,

Gewoon van 2 walletjes eten, de toerbuffel voor de ritjes met directrice, een MT-01 voor jezelf  8)
Voor de verzekering (WA) en belasting hoef je het niet te laten en afschrijven doe je niet meer op een MT (als je hem netjes houdt)
Ik weet uit ervaring dat een duo passagier, ook met verlaagde stepjes, het super lastig heeft achterop.

Ik heb er dus een toermachine bij aangeschaft, de MT gaat bij mij nooit meer weg  8)

oldfool

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 26
  • mankind pré MT-01 age
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2019, 20:56:47 »
Ik weet uit ervaring dat een duo passagier, ook met verlaagde stepjes, het super lastig heeft achterop.

Mijn duo steps zijn vaak bekeken. Maar nee... geen enkele poging. Die (achter)brug is echt te ver voor stervelingen.
Ik ken maar één dame die er geen moeite mee heeft. Ze stond vorige week op de posters bij de Rai als top danseres van L.M. dansschool. Maar ja, ik reed al 25 jaar toen zij nog geboren moest worden ;D

@Bart: Solo-seat plan gaat door hoor !  ;)

BertusV

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 581
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2019, 21:08:39 »
Ik weet uit ervaring dat een duo passagier, ook met verlaagde stepjes, het super lastig heeft achterop.

Ik ken maar één dame die er geen moeite mee heeft. Ze stond vorige week op de posters bij de Rai als top danseres van L.M. dansschool.

Je bedoelt mijn vriendin?  :P 8)

oldfool

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 26
  • mankind pré MT-01 age
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2019, 21:09:33 »
You wish !  hahaha

Maar geacht topic starter.... het is waar. MT staat niet voor Multi Tenant. Het zadel kent vaak maar 1 bewoner en als u de forum ledenlijst bekijkt is dat nog vaak een 50+'er ook.
In die leeftijdsgroep zijn er wel dames lenig genoeg om hun knieën op oorhoogte te houden maar die heten dan "dochter".  ;D

Arlon

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nog)
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:21:32 »
Nou het eindelijk zover. De BMW is twee weken van eigenaar gewisseld en vanmiddag het ik een 2005 MT-01 met 39000km op de teller aangeschaft. Eerst natuurlijk een proefrit gemaakt. Oeps alles schud en trilt aan deze motor. Maar er gebeurt wel iets als je de rechter pols beweegt.

Knaakie

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nu met)
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2019, 21:02:04 »
Gefeliciteerd. Dat gaat genieten worden.
Wen alvast maar aan het feit dat je helm lastiger afgaat na het rijden.
Zit klem door de glimlach.
Sa ist en net oars, want as 't oars wie, wie het net sa.

lage giering

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 973
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw zonder MT-01 (nu met)
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2019, 16:45:02 »
Gefeliciteerd!!  8)