Auteur Topic: back fire  (gelezen 11946 keer)

jozwi

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
back fire
« Gepost op: 03 mei 2006, 14:18:10 »
Beste MT 01 vrienden,

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een splinternieuwe MT 01.
Prima machine, rijdt geweldig!!
Ik heb op het moment 400km. gereden. Wat mij opvalt is dat bij het terug schakelen en bij het gas terug geven hij af en toe klapt de zogenaamde back fire, is dit normaal bij een nieuwe MT?
Heeft iemand dezelfde ervaringen?

De groeten uit España,

Johan.



marco

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 376
    • Bekijk profiel
    • http://mt01.valenkamp.nl
back fire
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2006, 15:20:19 »
Beste Johan,

gefeliciteerd en welkom bij de MT-01 'gekken'!

Nou heb ik zelf geen ervaring met een SPLINTER-nieuwe, die van mij is immers 'al' een jaartje oud... maar denk dat het klappen dat jij omschrijft bij de motor hoort!

Zoals ik het heb begrepen is het echte 'backfire' iets dat in je carburateurs afspeelt en zeker niet gezond (vervuiling/kapot gaan)! Knallen uit je uitlaat komt door het open karakter van de pijpen; een grote doorstoom van vers mengsel. Wordt daar pas verbrand en knalt daarom lekker. Deze zou niet zo schadelijk zijn.

Heb wat info op het motor-forum gevonden, zie ook http://www.motor-forum.nl/forum/topic/19404.

Groeten,
Marco

jozwi

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
back fire
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2006, 15:28:05 »
Beste Marco,

Bedankt voor de snelle reactie. Wat je schrijft klinkt aannemelijk het zal een soort paranoia zijn het is namelijk mijn eerste NIEUWE motor.
Ik heb ook een topic geplaatst over bouwjaar, hoe kan ik dat achterhalen?
Meestal kan je het bouwjaar  herleiden uit het framenummer.
groeten,

johan.

Anonymous

  • Gast
back fire
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2006, 16:10:30 »
hallo allemaal
mijn mt
ploft en blaft ook als een gek
hoort bij het afstel gedrag wat ze op de brommert hebben gezet
kan volgens yamaha geen kwaad maar hoort bij het kodo gevoel zeggen
ik heb een 2006 mt
jouw mt kan maar uit 2005 of 2006 komen

jozwi

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
back fire
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2006, 10:07:05 »
Beste gast,

Goed dat te horen. Ik moet over 500km. voor de eerste service beurt, zal het ook eens aan de monteur vragen.
Is dat zo dat hij alleen uit 2005 of 2006 kan zijn?

un saludo,

Johan.

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
back fire
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2006, 19:46:45 »
Hallo Jozwi,

Klopt , de eerste Mt01's zijn april 2005 uitgeleverd.
Ik vind  super wat uit de utlaat komt  als je het gas dicht draaid. Laat hem maar flink knallen.
With blonds more fun.

MTnuléén

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 90
    • Bekijk profiel
back fire
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2006, 22:05:32 »
jozwi, volgens mij schreef je dat je sinds afgelopen zaterdag een splinternieuwe MT-01 hebt.

Volgens mij is het bouwjaar dan dus 2006. Of is dat te simpel gedacht? Of ben je soms bang dat je motor eind vorig jaar geproduceerd is en nu dus eigenlijk al een jaar oud is.

Dat maakt nl. niets uit, datum dat hij op kenteken is gezet is het bouwjaar.

En, het is al gezegd, dat ploffen door het luchtfilter hoort er bij. Netzoals af en toe een klap uit de uitlaat. Dat is juist het karakter van deze brommert.

Anonymous

  • Gast
back fire
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2006, 10:16:20 »
Ik berijp je redenering, hier in Spanje is de MT 01 pas dit jaar uit.
Hij zou dus uit 2006 moeten zijn. Ik hoorde echter dat ze in 2005 al een hele serie hadden staan hier. Het maakt niet uit, gewoon voor de weet is het wel leuk.Ook wil het nog wel eens gebeuren dat bepaalde jaren of series iets mankeerd wat bij latere modellen aangepast wordt. Dan is het wel belangrijk dat je weet wanneer hij geproduceerd is.
Hij rijdt overigens super, ik ga eind deze week voor de 1000km. beurt.
Ben dik tevreden!!

Laters, johan.

Anonymous

  • Gast
back fire
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2006, 16:56:07 »
Citaat
Ook wil het nog wel eens gebeuren dat bepaalde jaren of series iets mankeerd wat bij latere modellen aangepast wordt. Dan is het wel belangrijk dat je weet wanneer hij geproduceerd is.


Yep, zoals het fameuze benzinepomp probleem... Heb inmiddels geverifieerd bij mijn dealer en die had het netjes voor mijn aankoop al geregeld. Zit een nieuwe in.

Marco

Nooitgenoeg

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 76
    • Bekijk profiel
back fire
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2006, 11:12:55 »
Backfire is normaal gezien bij een seriemotor , (en zéker één met injectie ipv carburators) , niet 'normaal'.
Het is absoluut niet schadelijk , maar wijst toch op een onjuiste lucht-brandstof verhouding .
Natuurlijk zal de dealer je vertellen dat dat normaal is , aan een injectiemotor is nu eenmaal weinig bij te regelen .
Of je moest je electronica besturen met een ander apparaat (zoals powercommander of de rapid bike-module) , maar dat mag niet van Yamaha én het kost geld.
Simpelste regel , draai de bougies eruit , zien ze roetzwart , staat hij te rijk... zien ze écht wit , staat hij te arm ... een mooi blauwachtig kleurtje is perfect , maar dat is héél moeilijk te bereiken.

Het is wél normaal dat hij knalt als je d'er andere dempers opzet , je krijgt dan een andere gasdoorstroming.  :!:

Dit is wat ik nog weet van m'n 5 jaren gepecialiseerde motortechniek...
Hoewel dat al 12 jaar geleden is .

Groetjes  :lol:
Is het ooit genoeg ?