Auteur Topic: Weer eentje  (gelezen 19012 keer)

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Weer eentje
« Gepost op: 13 augustus 2009, 17:33:07 »
Hi,
Bezit ik een MT-01?  nee !
Wat doe ik dan hier ?
De eerste MT-01 die ik in het wild zag was op ringweg Eindhoven. Hij reed rustig op de meest rechter rijstrook met een duo passagier. (waarschijnlijk zijn vrouw).

Eerst dacht ik even….Hé een V-max.  Net als Alfa Romeo een liefde die nooit, maar dan ook nooit over zal gaan..
Dichterbij zag ik al snel dat het geen V-max was, maar wel een Yamaha. Type aanduiding kon ik zo snel niet zien, surfen op internet bood uitkomst.…….een MT-01.

Komt er een?. JA.

Nu viel mijn oog op een Duitse MT-01. Oranje tank.
Via RDW site ben ik erachter gekomen dat je iets meer dan 19% BPM moet betalen, ongeacht kilometers en jaartal van catalogusprijs van moment van aanschaf ( 1e eigenaar)

Weet iemand de catalogusprijs van een MT-01, 2007 en 2008, of was het toen ook 15.999 min de BTW ?

Groetjes Mark


I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:27:05 »
Welkom in de groep.

Effe jouw BPM verhaal recht zetten, want dat klopt niet.

(netto catalogusprijs+ bpm ) + 19% btw = consumentenprijs=15.999
BPM = 19,4 % vd netto catalogusprijs
(100 + 19,4 ) + 19% = 15,999
100% + 19,4% = 13.445
BPM bij nieuwkoop is 2185 euro's
Koop je een gebruikte brommer in het buitenland (EU), dan is het BPM bedrag dat je moet betalen afhankelijk hoe oud de brommer is.
Hoe ouder, hoe minder er betaald moet worden.

vb is de brommer die je wilt kopen 1,5 j oud dan is de afschrijving 37%,
dwz je moet nog 63% betalen van die 2185 euro's. Hierbij komen nog de kosten van de RDW keuring en kenteken.
Denk er wel aan dat de brommer minstens 6000km op de teller moet hebben staan , anders valt ie in de catagorie " nieuwe motorvoertuigen"
en betaal je de hoofdprijs.

Kijk hier, voor hoe de regeling in mekaar zit.
http://www.douane.nl/

Als je echt goedkoop wil importeren, kijk dan in de UK. Veul plezier  en laat ons wat horen.
With blonds more fun.

MTnuléén

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 90
    • Bekijk profiel
MT-01 aanschaffen
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2009, 21:56:30 »
Zapflex, goede beslissing deze motor aan te schaffen.

De mijne is ook te koop. Uit 2005, paars.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2009, 23:35:02 »
Citaat van: "eliminator 44"
Welkom in de groep.

Effe jouw BPM verhaal recht zetten, want dat klopt niet.

(netto catalogusprijs+ bpm ) + 19% btw = consumentenprijs=15.999
BPM = 19,4 % vd netto catalogusprijs
(100 + 19,4 ) + 19% = 15,999
100% + 19,4% = 13.445
BPM bij nieuwkoop is 2185 euro's
Koop je een gebruikte brommer in het buitenland (EU), dan is het BPM bedrag dat je moet betalen afhankelijk hoe oud de brommer is.
Hoe ouder, hoe minder er betaald moet worden.

vb is de brommer die je wilt kopen 1,5 j oud dan is de afschrijving 37%,
dwz je moet nog 63% betalen van die 2185 euro's. Hierbij komen nog de kosten van de RDW keuring en kenteken.
Denk er wel aan dat de brommer minstens 6000km op de teller moet hebben staan , anders valt ie in de catagorie " nieuwe motorvoertuigen"
en betaal je de hoofdprijs.

Kijk hier, voor hoe de regeling in mekaar zit.
http://www.douane.nl/

Als je echt goedkoop wil importeren, kijk dan in de UK. Veul plezier  en laat ons wat horen.


Goed de volgende site van de douane lezen!!!!!
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-20.html#P336_33453

Er zijn namelijk drie manieren om je BPM-bedrag uit te rekenen, en jij mag zelf de voordeligste uitkiezen!
Zoals hierboven door Eliminator al is uitgelegd is dit de nummer drie. De andere twee kunnen met de huidige malaise in de auto/motor branche wel eens voordeliger zijn! (taxatierapport!)

En als je een Europese motor koopt hoeft hij niet meer gekeurd te worden want dan valt hij automatisch onder een Europese type goedkeuring.

De door jou gevonden oranje MT-01 is waarschijnlijk een speciale Duitse editie geweest met stage1 uitlaten. (Welke ook iets meer kostte dan de standaard MT01)

Succes met je aankoop!

Big Smile  :)

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Weer eentje
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2009, 12:35:45 »
Thanks,

Gezien de prijzen in het buitenland denk ik dat hij daar vandaan moet komen.
Ik weet een motorzaak die motoren importeert uit Engeland. Een paar maanden geleden had hij er 2 staan die scherp geprijsd waren. Nu heeft hij geen MT-01

Misschien een praatje pot met de eigenaar van deze zaak. Wellicht spaart hij mij een hoop werk voor weinig geld.

Jammer dat er eerst 6000 km op moet staan. Ik wilde een gebruikte met weinig kilometers. Nu is 6000 km niet veel, maar een maagd kun je het ook niet meer noemen.

Mogelijkheid is wel een met weinig kilometers kopen in Duitsland. Een Kurzzeitkennzeichen erop (4 daags kenteken) en 6000 kilometer rijden in 4 dagen. Dan de RDW keuring aanvragen.  :shock:

Groetjes Mark
I'd rather be riding

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2009, 16:09:21 »
Citaat van: "Zapflex"
Thanks,

Gezien de prijzen in het buitenland denk ik dat hij daar vandaan moet komen.
Ik weet een motorzaak die motoren importeert uit Engeland. Een paar maanden geleden had hij er 2 staan die scherp geprijsd waren. Nu heeft hij geen MT-01

Misschien een praatje pot met de eigenaar van deze zaak. Wellicht spaart hij mij een hoop werk voor weinig geld.

Jammer dat er eerst 6000 km op moet staan. Ik wilde een gebruikte met weinig kilometers. Nu is 6000 km niet veel, maar een maagd kun je het ook niet meer noemen.

Mogelijkheid is wel een met weinig kilometers kopen in Duitsland. Een Kurzzeitkennzeichen erop (4 daags kenteken) en 6000 kilometer rijden in 4 dagen. Dan de RDW keuring aanvragen.  :shock:

Groetjes Mark


Een gevalletje van de klok en de klepel :?:

Voor de BPM maakt het niet uit hoeveel kilometers je hebt gereden, als je gaat rekenen met de tabel geldt alleen de leefdtijd van je motor na de eerste toelating! (zelfs met nul kilometer op de teller!)

Echter de douane beschouwd een motor met minder dan 6000km of jonger dan zes maanden als een nieuw voertuig zodat je dus ook omzetbelasting moet betalen (19% BTW)  :shock:
Dan wordt die motor uit het buitenland ineens erg duur, tenzij je natuurlijk ondernemer bent want dan kun je die BTW weer aftrekken.

En je kunt met een ontheffing maximaal twee weken op een buitenlands kenteken in Nederland rondrijden! Maar in het buitenland veel langer, want daar kennen ze geen BPM, zodat die zesduizend kilometer helemaal geen probleem hoeft te zijn als je een paar weken de tijd (vakantie) hebt. :wink:

Leesvoer: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/belasting_personeneautos_motorrijwielen_bpm0211z17fd.pdf

Het belastingparadijs Nederland is niet zo moeilijk, als je de weg maar kent.

Groetjes,

Big Smile  :)

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Weer eentje
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2009, 09:08:40 »
Ja euh,

BTW is toch al betaald in duitsland. Motor die ik  op het oog heb heeft minder dan 1000 gelopen maar is in Duitsland op kenteken gezet begin 2008.

Als ik in Duitsland BTW betaal, ook al is het nieuw, hoeft het toch niet weer betaald te worden in Nederland. (6000 km) verhaal. Of bedoel je BPM ?

Ik heb je link nog niet gelezen......dit is even een snelle reactie.

Groetjes Mark
I'd rather be riding

ArtStudioG

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 867
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2009, 09:35:51 »
Als je kan bewijzen (via aankoopfactuur erkend verkoper) dat je in het buitenland (binnen de Europese Unie) BTW betaald hebt, dan moet je die uiteraard niet meer betalen in eigen land! Ik heb hier al navraag over gedaan en dit bevestigd gekregen vanuit Brussel.
Greetz,
Gie
Klik hier voor mijn motorgeschiedenis:
http://www.bikepics.com/members/artstudiog/05mt01/

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2009, 23:17:44 »
Citaat van: "ArtStudioG"
Als je kan bewijzen (via aankoopfactuur erkend verkoper) dat je in het buitenland (binnen de Europese Unie) BTW betaald hebt, dan moet je die uiteraard niet meer betalen in eigen land! Ik heb hier al navraag over gedaan en dit bevestigd gekregen vanuit Brussel.
Greetz,
Gie


Fout,fout en nogeens fout

Als je in Nederland een voertuig (maakt niet uit wat voor voertuig) wilt importeren met met minder dan 6000km op de teller moet je omzetbelasting betalen! Het voertuig wordt dan als nieuw voertuig beschouwd!

De BTW zal je dus in het land van aankoop terug moeten vorderen, anders betaal je dus dubbel! Dit is een maatregel die genomen is omdat  er in het verleden nogal eens werd gerommeld in de EEG met de BTW op auto's die in het ene land als nieuwe auto's zonder BTW werden gekocht (export) en in het andere land als tweedehands auto's met 10km op de teller zonder BTW werden verkocht!  :wink:

Voor België zou ik niet weten of ze hiervoor een wetgeving hebben, maar ik zou het maar eens goed uitzoeken voordat je voor verrassingen komt te staan.


@Zapflex

BTW heeft niets met BPM te maken, zou het pdf-je maar eens goed lezen.
Dus als de BTW in Duitland al betaald is heb je pech en betaal je de BTW twee keer. Maar als de motor op naam van de dealer staat heb je misschien geluk, want dan kan je de motor misschien zonder BTW kopen (export). Maar ik weet niet zeker of dit ook bij verkoop aan particulieren nog geldt/kan.
En als deze MT01 dus echt tweedehands is zou ik voorzichtig zijn met de KM stand, want die is met zo'n electronische teller makkelijk te resetten!

Groetjes,

Big Smile :)

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2009, 22:32:42 »
Met 6000km is ie net ingereden. Ik zou er zelfs de voorkeur aangeven, aan een brommer met wat meer km's, dan een die een paar ritjes  heeft gemaakt in 2 of 3 jaar.
Maar wil je toch een "maagdelijke" dan leen gewoon een teller met de passende kilometers erop, van iemand voor een dagje, als je naar de douane en (RDW?) moet.
Alle problemen omzeild.
With blonds more fun.

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Weer eentje
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2009, 14:25:11 »
Sorry voor mijn late reactie. Drie weken in Spanje gezeten. 4500 kilometer gereden en geen MT-01 gezien.
Daar gaat mijn vertrouwen in de digitale teller.  :(
Is hij zo gemakkelijk op 0 te krijgen ?.
Een Onderhoudsboekje kan dan alleen uitkomst bieden tijdens de aanschaf.

Een teller lenen is geen oplossing. Ik weet niemand met een MT-01.  Al is Landgraaf maar een paar kilometer van Heerlen :D
Een MT-01 onder de 6000 km uit het buitenland gaat het nu ook niet meer worden met dat BTW, BPM verhaal.

Nog even wachten dan maar……

Groetjes Mark
I'd rather be riding

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2009, 17:37:49 »
Je had hem moeten kopen voordat je naar Spanje ging, dan had je er nu bijna geweest :wink:

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Weer eentje
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2009, 18:33:44 »
:lol:  :lol:  :lol:

Ja idd.

We waren met teveel man/vrouw. Ik heb nog een 9 persoons busje gehuurd.
Ik heb wel geinformeerd of er een trekhaak te krijgen is. Met de 150 Nm die de MT-01 beschikbaar heeft moest het trekken van mijn caravan geen probleem zijn.  :lol:
I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2009, 19:12:18 »
Citaat van: "Zapflex"

Daar gaat mijn vertrouwen in de digitale teller.  :(
Is hij zo gemakkelijk op 0 te krijgen ?.
Een Onderhoudsboekje kan dan alleen uitkomst bieden tijdens de aanschaf.

Groetjes Mark


Waar haal je die wijsheid vandaan?
Het enige wat je met de teller kunt doen is 'm omzetten van "miles" naar km.
De teller terugdraaien is nog niemand gelukt. Je kunt er natuurlijk wel een maagdelijke tellert opzetten. Hoewel, dat zal een dure grap zijn.

Ik zie ook geen reden om een brommer te kopen met minder dan 6000km. Inmiddels zijn er minstens 2 die de 100.000km zijn gepasseert, zonder ook maar enige problemen.

Nog maar effe doorsparen dan en van de winter kijken.
With blonds more fun.

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Weer eentje
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2009, 20:47:04 »
Kijk eens op marktplaats daar staan hele frisse fietsen vanaf 8000 euro.
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.