Als non-MT-er beperk ik me meestal tot lezen, totdat ik het ook voor mekaar heb: een MT-01. Het was de bedoeling pas volgend jaar serieus naar een MT te gaan kijken, maar ja...
Ik ben vandaag wezen proefrijden bij MotorCentrum West te Naaldwijk op een Yamaha MT-01 Kando met Stage 3 (volgens MCW intern verbouwd) / stage 2 (volgens een andere proefrijder, hoewel die ook sprak van intern verbouwd). Full Akra's van voor tot achter, prachtige witte lak en een geweldig geluid. Alleen, dit was dus geen standaard MT, dus een tikje gifitiger dan de gewone. Het vulde me met wat ontzag te weten dat ik dat zometeen mocht mennen. Ik besloot het beest rustig te leren kennen, na 2 bochten onderuit gaan leek me tenslotte ook wat zonde van de middag. :? We zouden rijden in een groep: een R1 met full Akra's, een FZ1 met Akra, een FZ1 Fazer, een XJ6, een XT660X Supermotard, een V-max et moi, voorop een FJR van de organisatie. Starten was al een kick: wat een geluid uit die Akra's!
Grote vette klappen, niet te vergelijken met de klappen uit mijn Lasers, en instant power bij het draaien van gas. Rustig wennen! Na ettelijke kilometers grijnzen wist ik wel dat ik er één wilde als opvolger, alleen niet deze. Het gas was dermate nerveus, dat ik het gevoel kreeg dat er nauwelijks in lage toeren te rijden was. Één draai en hij sprong vooruit, dat zou wat gemoedelijker mogen voor mij. Het 'rückelen' in de aandrijving was ook goed merkbaar. Waarschijnlijk een gevolg van de gewijzigde ECU. Maar ik zat er prima op, ook bij snelheden boven de 100. Het draaide prima; het gewicht viel me mee; het veerde wat steviger dan de Bulldog, maar ik voelde me er prima op. Teruggekomen - na vele tussensprintjes over de route, oeh, dat geluid met gas erop en dan weer gas eraf, magnifiek - wist ik dat ik wel gevallen was voor deze MegaTwin. Om kort te gaan: er staat daar een MT-01 uit 2007 met 2500km en ze hebben me een mooi bod gedaan. Niet wat ik er voor wilde hebben, maar in samenhang met de prijs voor de MT wel een deal die ik aan zou willen gaan, mits ze het stuur willen vervangen door het superbikestuur van de Bulldog FL (daar heb ik er nog 1 van, namelijk, en ik vind het standaardstuur wat smal) zonder meerprijs vanwege de te verlengen leidingen. Helaas is mijn persoonlijke boekhouder tegen :oops: , dus vrees ik dat ik nog gewoon tot m'n Abraham zal moeten wachten (was ook de planning), hoe verleidelijk ook. Bovendien wil ik toch ook nog een rit maken op een standaard-versie om te kijken of die grijns niet alleen bij een Stage 2/3 optreedt. En of de gasrespons echt een gevalletje aangepaste ECU is, of een product van de injectie. Ach, tijdens de terugreis dacht ik ook wel weer, dat als ik nog een jaar op de Bulldog moet rijden, ik mezelf heus geen stakker hoef te vinden. De Bulldog is en blijft ook een geweldige fiets.
Greetz, kowalski.