He Willem.. ik herken de DAMs! Maar hoe kan dit nou dan?! Hoe is dat dan gegaan allemaal mbt verzekering enz. en nu dan zo op Marktplaats?!
In het algemeen vergoeden verzekeringen alleen de schade tot de huidige marktwaarde(zonder schade)
Dus als het schadebedrag plus de restwaarde van het wrak hoger is dan de marktwaarde van je motor dan is je motor totalloss.
Dus wat die schade-experts altijd proberen te doen is van een opkoper een zo'n hoog mogelijk bedrag te krijgen voor het wark.
Dan hopen ze dat de motor totalloss is en dan hoeven ze dus minder uit te keren.
Namelijk alleen nog maar het verschil tussen de marktwaarde en de rest waarde van het wrak.
Voorbeeld; MT01 heeft nog een marktwaarde van € 11.000,- (Dit is erg hoog voor een MT die al aan z'n derde set banden bezig was
).
Het schade bedrag was € 9000,- en fa. Putte bood €4000,- voor het wrak.
Motor is dus totalloss €9000,- + €4000,- = €13000,- dat is hoger dan €11.000,-.
De verzekering keert dus €11.000,- uit en houdt zo €2000,- in de knip.
Nu kan het dus voordelig zijn vooral als je zelf handig bent, om je eigen wrak op te kopen voor die €4000,- en dan met tweedehands onderdelen je motor op te knappen.
Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat dit binnen de rest van het bedrag. €11000,- - €4000,- = €7000,- ook lukt. Anders kan je beter voor die €11000,- een goede tweedehands kopen.
Het is handig om te weten hoe lang jou verzekering bij schade aan je motor de nieuwwaarde vergoed, of na één jaar al meteen overgaat op de dagwaarde. (Er zijn verzekeringen die vergoeden de eerste drie jaar de nieuwwaarde!)
Groetjes,
Big Smile