YAMAHA MT-01 FORUM

Algemeen => Stel je voor... => Topic gestart door: matej op 17 februari 2011, 22:58:25

Titel: hallo iedereen
Bericht door: matej op 17 februari 2011, 22:58:25
Hello iedereen!, Ik ben jan, 46 jaar oud en woon in belgie.
 Heb vandaag een voorschot gegeven op een occasie
MT-01, bouwjaar 2006, 10.000 kilometertjes op de teller!
 Hoop binnen enkele weken de trotse eigenaar te zijn van deze buitengewone motorfiets. (Foto's volgen wellicht :)
Hier op het forum is heel wat te lezen over deze bike, ga ik zeker werk van maken.
groetjes uit belgie,
jan
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 17 februari 2011, 23:08:23
Welkom bij de club Jan! Er zijn nog meer leden uit Pajottenland  ;D
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 17 februari 2011, 23:22:15
Dankjewel voor je reactie baci, ik ben van de kanten van antwerpen..
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Acom op 17 februari 2011, 23:34:21
Welkom ben benieuwd naar de foto's!
Had tijdje terug mijn Rapidbike module van een belgse MTer overgekocht 8)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 17 februari 2011, 23:40:35
Thanx Acom! Een rapidbike module?? :-[ ???
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Acom op 17 februari 2011, 23:42:15
Thanx Acom! Een rapidbike module?? :-[ ???
Tapje tuning (http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=397.0) ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: lage giering op 18 februari 2011, 05:51:32
welkom jan!

je kan zeker een hoop wijzer te worden op het forum.
hopen dat tie snel voor de deur staat! ;D
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: kowalski op 18 februari 2011, 07:10:30
Welkom naamgenoot!
Dit forum gaat over informatie vragen, leveren en beschikbaar maken voor iedereen. Zie bijvoorbeeld het item over remolie vervangen door marco. Samen met het forum lukt het hem.
De MT-01 is een bijzondere fiets, onbekend, dus onbemind. Hier zitten alleen maar liefhebbers van allerlei pluimage, doorrijders  ::), posers  ;), en alles wat daar tussen hangt. Met één gezamenlijke passie: rijden op een MT-01. Dus geniet - binnenkort - van je MT-01 en van de informatie hier op het forum. Vraag gerust van alles - domme vragen bestaan niet, dus schroom niet. Misschien tot ziens bij een forum-rit!

Greetz, kowalski.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: ArtStudioG op 18 februari 2011, 07:45:27
Welkom om 't forum Jan.
Mijn hometown is Wuustwezel boven Antwerpen, misschien komen we mekaar onderweg wel ergens tegen.
Ben je al lang motard of is 't je eerste fiets?
Greetz,
Gie
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: PaulC op 18 februari 2011, 09:06:16
Welkom Jan,
Tot de eerste forummeeting?
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 18 februari 2011, 12:48:30
welkom jan!

je kan zeker een hoop wijzer te worden op het forum.
hopen dat tie snel voor de deur staat! ;D
Thanx lage giering, hoop ik ook ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 18 februari 2011, 13:02:28
Welkom naamgenoot!
Dit forum gaat over informatie vragen, leveren en beschikbaar maken voor iedereen. Zie bijvoorbeeld het item over remolie vervangen door marco. Samen met het forum lukt het hem.
De MT-01 is een bijzondere fiets, onbekend, dus onbemind. Hier zitten alleen maar liefhebbers van allerlei pluimage, doorrijders  ::), posers  ;), en alles wat daar tussen hangt. Met één gezamenlijke passie: rijden op een MT-01. Dus geniet - binnenkort - van je MT-01 en van de informatie hier op het forum. Vraag gerust van alles - domme vragen bestaan niet, dus schroom niet. Misschien tot ziens bij een forum-rit!

Greetz, kowalski.
Hallo Jan
Dankjewel voor de openhartige ontvangst, Lijkt me wel een relaxte Community hier,( zou het aan de fiets liggen?? ;)) Andere MT rijders ontmoeten en samen een rit maken spreekt me wel aan dus ik houd de kalander in het oog. Ik heb idd nog wel een aantal vraagjes rond de MT. Heb via google al het een en ander gevonden maar er blijven nog vragen. Ik kijk eens eerst wat er hier te vinden is op het forum. Vind ik het niet terug dan roep ik wel ff, Greetz Matej
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 18 februari 2011, 13:31:42
Welkom om 't forum Jan.
Mijn hometown is Wuustwezel boven Antwerpen, misschien komen we mekaar onderweg wel ergens tegen.
Ben je al lang motard of is 't je eerste fiets?
Greetz,
Gie
Hej Guy dankjewel, ik ben uit Brasschaat dus dat zit er wel in dat we elkaar eens tegenkomen!
Ik ben in 2003 begonnen met motorrijden, m'n eerste bike was een bmw GS650, daarna heb ik een tijdje gereden op een bmw K1200S, Die vond ik toch wat té, Een Yamaha fazer 600 gekocht, maar het hoogtoerige karakter van deze motorfiets beviel me niet zo. De MT heeft me altijd ergens blijven fascineren, Het concept van een cruiser motor in een sportchassis vind in te gek. En hij ziet er ook heel apart uit. Een beetje vreemd dat de bike in belgie niet echt aansloeg. Maakt een wel exclusief. Ik heb al heel wat filmpjes op u-tube gezien, en het een en ander gelezen,  maar sta echt te popelen om m echt te rijden!!
greetz
jan
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 18 februari 2011, 13:34:53
Welkom Jan,
Tot de eerste forummeeting?
Hello Paul, dankjewel voor het welkom
De eerste forummeeting, Ik zal er bij zijn!
groetjes,
matej
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: koifish op 18 februari 2011, 14:30:06
Hallo jan,welkom hier op het forum.
Het lijkt nu wel of ook de belgen de weg naar het forum hebben gevonden ;D

Grtn Erwin.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Bluedog op 18 februari 2011, 15:45:58
Hé Jan, straks lekker genieten van deze cult bike en voor nu genoeg leesplezier!
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 18 februari 2011, 16:55:57
Hallo jan,welkom hier op het forum.
Het lijkt nu wel of ook de belgen de weg naar het forum hebben gevonden ;D

Grtn Erwin.
hallo Erwin, dankjewel voor het welkom, waarde landgenoot ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 18 februari 2011, 16:59:50
Hé Jan, straks lekker genieten van deze cult bike en voor nu genoeg leesplezier!
Thanx Bluedog, ja binnenkort lekker snorren en nu zorgen dat ik straks een woordje kan meepraten. Ecu2, pc3, stage2... ::)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 18 februari 2011, 18:12:24
Komt vanzelf...1½ jaar geleden wist ik alleen dat het een motor was met 2 cylinders en 1700 cc  :-[  ;D
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: eliminator 44 op 19 februari 2011, 11:19:56
Ook nog welkom.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 19 februari 2011, 13:47:28
Komt vanzelf...1½ jaar geleden wist ik alleen dat het een motor was met 2 cylinders en 1700 cc  :-[  ;D
haha die is goed, zover ben ik nu ongeveer :). Deze motorfiets heeft hier en daar ook wel wat negatieve kritieken gehad, onterecht blijkbaar, want de mensen die er eentje bezitten zijn wel  enthousiast.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 19 februari 2011, 13:48:04
Ook nog welkom.
Thanx mate
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Acom op 19 februari 2011, 23:37:47
Negatieve kritieken? Dat zijn bepaalt soort mensen  :-X Kamikaze piloten op scheurijzers is hij niet snelgenoeg en mensen die op wckuipen rijden is het te naked ;)

Alles is gewoon goed aan deze bike 8) Al zijn er wel wat kleine aanpassing op het standaard ontwerp nodig om hem perfect te maken ::)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 20 februari 2011, 00:59:21
Negatieve kritieken? Dat zijn bepaalt soort mensen  :-X Kamikaze piloten op scheurijzers is hij niet snelgenoeg en mensen die op wckuipen rijden is het te naked ;)

Alles is gewoon goed aan deze bike 8) Al zijn er wel wat kleine aanpassing op het standaard ontwerp nodig om hem perfect te maken ::)
haha ;D mooi gezegd Acom! Ja en die "kleine aanpassingen" daar lees ik gretig over hier op het forum. Soms zie ik door het bos de bomen niet meer, maar dat zal zijn omdat het allemaal nog nieuw is ???. En om nu 4000/6000 piek neer te tellen voor een uitgebreide tuning, dat vind ik er op het moment wat over. Wil eerst de standaart bike leren kennen, er vertrouwd mee geraken en dan zie ik wel wat ik er nog aan wil veranderen. Een paar kleine ingrepen met het beste resultaat, ik denk dat daar m'n voorkeur naar uitgaat. Zaken die er echt toe doen, het rijplezier verhogen zonder het blok z'n levensduur te verkorten. Op het moment lijkt het spelen met de tandwielverhoudingen wel een relatief goedkope en efficiente ingreep..Heb je nog andere tips, ik ben een en al oor. Greetz en bedankt voor je reactie,
matej
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Acom op 20 februari 2011, 01:41:21
Tunen had ik in het begin ook in mijn hoofd zitten ;)
Tandwielverhouding moet je je wel even afvragen of je het echt wil. Je moet meer toeren gaan draaien voor de zelfde snelheid. Nu is het voor nederlandse snelheiden heel gunstig!
De motor is beetje terug getuned om aan milieu eisen te voldoen. Ik had mazel dat ik een rapidbike1 kon over kopen van een ex MTer zelf nog K&N filter aangeschaft en filter deksel er af gelaten. Nu heb ik 92pk en 175Nm. koste me plus afstellen op mijn openuitlaat onder de 300euro. Het vermogen is bijna net zoveel als een stage2 prijsen weetje wel voor z'n setje 
Rapidbike is universeel dus je kan hem zo op andere motor over zetten en laten afstellen. Daar zou ik voor gaan als je gaat tunen!

Nu de rapidbike en K&N fiter erin zitten loopt het blok zoals het hoort, het leek alsof hij door een rietje zoog. Echt een powerbeest is het nu! 8)

De veering bij standaard MT vind ik ook erg stijf (sport veren). Ik vind toch wel fijn wat comfort bezoekje gebracht aan hyperpro en kreeg er een totaal ander motor voor terug. waar je met 30 zat te hobbelen op klinkers kan je nu met 60 en je voelt het amper :-*. 380 euro gekost.

Om het waanzinnige geluid van de 850cc per cilinder te horen is een open akra stage1 mooie oplossing. Heeft nu z'n waanzinnig zwaar geluid zeer zeer verslavend  ;D ;D ;D 


Voor de rest is kan je aan het uiterlijk nog heeel veel veranderen. Zo maakt iedereen zijn MT uniek en helemaal naar zijn smaak.

De MT is voor mij mijn droom motor en zou ook geen enkele ander motor weten waar ik hem voor zou willen in ruilen. De looks het geluid het waanzinnige koppel!!!
Je zult er zeker geen spijt van krijgen
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 20 februari 2011, 11:54:50
Hello Acom
Met veel interesse gelezen, thanks!

Zo'n rapidbike1 in combinatie met een K&N filter lijkt me inderdaad een hele mooie oplossing, je wint dus een paar paardjes maar vooral meer koppel  :P En voor een prijs die idd wel meevalt. Je schreef dat je mazzel had dat je een rapidbike op de kop hebt kunnen tikken, zijn die die dingen dan niet meer in de handel, of bedoel je dat je er anders heel wat meer voor betaalt? Eens googelen en kijken wat er te vinden is..

Een Akra uitlaatset staat zeker op m'n verlanglijstje.De yamaha dealer sprak van een 2000 euro...
 Het is wel m'n bedoeling om af en toe eens iemand achterop te nemen, kan het nog met zo een uitlaat of verbrandt hij of zij zijn/haar billen??
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Acom op 20 februari 2011, 12:21:21
De mazel is inderdaad het geld ;) Laten mappen/ afstellen kost best wel veel. Omdat de RB van een MT af komt is de mapping al inorde, maar zoals je kunt lezen in topic over de RB ben ik ook vooruit gegaan met brandstof verbruik.
90pk en 150 Nm is crankshaft gemeten op het achterwiel is dit lager 85pk en 145Nm had ik hier ergens gelezen. Dus het is een beste boost die de motor krijgt.

Akra's zijn duur inderdaad bij mij zaten ze er al op met kopen van de motor ::) Iemand achterop kan prima al is het wel warm kaggeltje. Je kan de kappen van de orginele uitlaat ook over akra's zetten. Dan zie je niks van de akra en zou je ook kunnen gaan voor DAM uitlaat, die zijn stuk goedkoper en meer herrie dan stage1 akra.

Veel lezen op forum zo ben ik er ook allemaal achter gekomen 8)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 20 februari 2011, 20:34:28


Een Akra uitlaatset staat zeker op m'n verlanglijstje.De yamaha dealer sprak van een 2000 euro...
 Het is wel m'n bedoeling om af en toe eens iemand achterop te nemen, kan het nog met zo een uitlaat of verbrandt hij of zij zijn/haar billen??

Denk dat jou dealer dan iets teveel vraagt  :(
Gebruikte kun je kopen tussen de 7 en 900,- . Nieuwe kosten ca 1500.
Je kunt gewoon iemand achterop nemen, zelfs zonder de standaard hitteschilden! Mijn vriendin heeft ook al achterop gezeten en de Akras worden veel minder warm dan de standaard uitlaten.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 februari 2011, 19:41:20
Tja een officiele deal er werkt met nieuw materiaal..Duur dus. Heb al een beetje rongekeken op belgische tweedehands-sites, maar omdat de MT-01 in belgie maar pover over de toonbank ging, zijn er ook weinig tweedehandsspullen in omloop. Eens kijken op Nederlandse sites...
Misschien 1 dom vraagje, maar het uitlaatsysteem is tweeledig juist, de uitlaten zelf (de Akra's in dit geval) en het bochtenset. Nu mijn vraag: Is het nodig beiden te vervangen voor een optimaal resultaat (sound & power) Ik dacht gelezen te hebben dat de Akra's op het standaard bochtenset aangesloten kunnen worden. Maar win je dan uberhaupt iets??
Goed nieuws wat betreft de bijzitters/ Hitte van de Akra's!
Thanks voor je reactie Baci!
Greetz
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 februari 2011, 19:53:26
 "maar zoals je kunt lezen in topic over de RB ben ik ook vooruit gegaan met brandstof verbruik."

Mooi meegenomen toch, thanks voor de tips Acom, te gek dat jullie jongens me een beetje op weg helpen ;D
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 februari 2011, 19:57:27
Akra Stage 1 zijn enkel dempers. Bij de RP12 kun je ze gelijk aansluiten op het Y-stuk. RP18 Stage 1 Akras passen niet op het originele Y-stuk en worden geleverd met een Akra Y-stuk. Wil je ook Akra bochten dan moet je een complete set incl ECU aanschaffen!
Akra Stage 2 dempers zijn anders dan Stage 1 dempers!
Optimaal resultaat qua power en sound is de Stage 2 set....maar die kost dan ook wat meer  :-[
Wil je nog meer dan de Stage 3 set.
Ik weet waarschijnlijk nog wel een set Stage 1 Akras te koop.....voor veel minder dan 2000,-  ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 februari 2011, 21:12:16
[Ik weet waarschijnlijk nog wel een set Stage 1 Akras te koop.....voor veel minder dan 2000,-  ;)
[/quote]
Aha music to my ears ;D Misschien kan je me de coordinaten eens doorgeven...
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 februari 2011, 22:17:37
Ik zal ff informeren  ;) Solozadel met carbonschilden ook erbij ? Die kan ik ook nog krijgen.....en evt ook nog Rizoma rem/schakelset, carbon spatborden en airboxcover  ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 februari 2011, 22:48:49
Hello Baci
super dat je dat zou willen doen!..maar misschien ben ik wat voorbarig geweest :-[. Dit is allemaal heel nieuw voor me.. Wie weet opteer ik uiteindelijk wel voor een stage 2 als ik meer en meer bijleer over deze bike, en dan heb ik geld uitgegeven voor iets wat ik niet nodig heb. Carbon hitteschilden, zou niet weten hoe dat er dan gaat uitzien. En het duo zadel wil ik echt wel behouden.
Een Rizoma rem/ schakelset, kan je me daar iets meer over vertellen??
Maar hej nogmaals heel tof van je dat je een leek op weg wil helpen :-*
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 februari 2011, 22:53:18
Lees dit topic goed door....dat helpt je een heel eind op weg  ;) http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=637.0
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 februari 2011, 22:58:47
Lees dit topic goed door....dat helpt je een heel eind op weg  ;) http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=637.0
Ga er mateen werk van maken! btw is dat jouw bike met die rode accenten?? wat een prachtmachine man :)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 februari 2011, 23:00:57
Ja, die rode is van mij....maar die delen liggen allemaal op zolder  ;) Oranje bevalt me beter  ;D
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 15 september 2011, 12:53:47
Hallo jongens (..en meisjes )
Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets van mij heb laten horen. Ik hoop dat iedereeen deze zomer van veel prettige en veilige kilometers heeft genoten!
 Ik ben sinds het voorjaar de trotse bezitter van de bike waarover iedereen praat hier ;) en wilde na een er een duizendtal kilometertjes mee gereden te hebben graag m'n bevindingen even "in de groep gooien"

Even samenvatten..mijn moto is van einde 2005, in de kleuren kobaltblauw-grijs, geen enkele mod erop, dus zoals ie van de band rolde, net geen 12000 km op de teller.
Vlak na aankoop bij de dealer laten doen: Groot onderhoud, nieuwe batterij, nieuw ketting-tandwielenset en nieuwe banden ( Michelin pilot pct 2).
Omdat ik al vrij snel doorkreeg dat de positie van standaard spiegels voor niet veel deugde ( had ik hier ook al gelezen ;)) heb ik een verbreding- verhogingset van motozoom geplaatst, waar ik héél tevreden van ben (http://www.motozoom.nl/)

En nu m'n bevindingen bij het rijden met deze unieke bike: Ik had voor m'n aankoop al heel wat gelezen, onderandere hier op het forum, dus wist ongeveer wat ik kon verwachten maar zoals bij de meeste zaken in het leven moet je het echt zelf ondervinden..goed..ga ik dan:
-Het is een redelijk zware bike, de machine een kleine helling opduwen met de motor af is zweten geblazen, maar eens de 1700 zn toertjes draait vind ik hem licht handelbaar, goed in balans en stabiel, zelfs bij lage snelheden.
- Bochtenwerk gaat verassend goed vind ik, ook hier een gevoel van stabiliteit en zekerheid.
-De remmen zijn echt goed en geven veel vertrouwen, het gedrag tijdens stevig doorremmen heel positief (Gelukkig nog geen echte noodstop moeten maken, fingers crossed)
-Het comfort in het zadel en de zithouding: comfortabel!, zelf bij lange afstanden, en de rechtop/licht-sportieve zithouding geeft me een goed overzicht in het verkeer. lange stukken autostrade zijn minder comfortabel wegens veel wind ( naked bike toch!?)
-Nu wat over de krachtbron..een beetje gemengde gevoelens..De twin 1700 is een krachtig blok zonder twijfel, als je op snelheid bent tegen pak 4000rpm en je draait eens goed de kraan open, nou dat is wel indrukwekkend ( ;D)en de topsnelheid is meer dan genoeg naar mijn mening.
Maar ik twijfel.... of ik het blok wel echt soepel vind.... en de MT01 laat hier een kant zien die ik niet echt verwacht had...en waar ik misschien wel iets zou willen aan verbeteren(tuning??)
Ik had dit graag even geillustreerd met enkele voorbeelden, dingen die ik ervaren heb tijdens het rijden. HEEL BELANGRIJK moet ik erbij vermelden dat het misschien allemaal aan mij ligt, aan mijn relatief kleine rijervaring op de motorfiets!

Enkele voorbeelden dus..
-Een vriend van me rijdt met een bmw scarver en tijdens éen van onze ritten daagde hij mij uit om eens een stoplichtrace te doen. Nou waarom niet dacht ik..bijna 1700cc, 150nm tegen 650cc 1 pitter, iets van een 50 nm(?)..kan geen probleem zijn, toch? Bleek dat we gelijke tred hielden! Iets wat ik helemaal niet verwacht had en me toch een beetje een minder fijn gevoel gaf. Ik had verwacht dat de MT PRESIES op dit vlak uitblonk...maar nogmaals misschien lag het aan mij..zeker zijn er mensen hier met meer ervaring die me hier wat over kunnen vertellen..
-Ik ben rustig op een normale manier aan het rijden, tweede versnelling, iets boven de 1000rpm. Ik wil links of rechtsaflaan dus rem een beetje en rond de hoek nog steeds in z'n tweede. Bij het uitkomen van de bocht begint het blok nukkig te stampen, de toerenteller zakt en ik moet naar z'n eerste terugschakelen om terug goed op gang te komen. Ik had verwacht dat juist dit iets zou zijn waar de MT door z'n massa aan koppel geen problemen mee had!! Weeral, misschien moet ik maar eens leren rijden  ;)

Je leest hier veel over tunig van het blok. Misschien zijn het wel de zaken die ik hierboven vermeld die de mensen aanzet het blok te gaan tunen..Iets wat ik nu ook aan het overwegen ben.
Het is wel een heel technisch onderwerp waar ik soms door het bos de bomen niet meer zie, de ene zegt zus , de andere zegt zo...  moet m'n weg hier nog in zoeken..

Mijn dealer zei me het volgende over tuning:
 "Blijf van het blok af, ten eerste je went aan alles, en je gaat veel centen spenderen voor een minimaal verschil" En: " Door tunig ga je de harmonie in de motorfiets verstoren, het is een straatje zonder einde, en het komt de levensduur van je blok niet ten goede"

Ga nu eens rustig terug lezen wat hier allemaal over tuning te lezen staat en of het uberhaupt wel zin heeft het blok te tunen..Feedback en goede raad is zeer welkom mensen!!

greetz, jan
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: KlaasH63 op 15 september 2011, 17:41:18
Als je net boven de 1000 toeren bij de bocht komt en je remt iets af, dan kom je net onder de 1000 toeren. Dat is zo'n beetje het stationair toerental. Dan moet je heel rustig het gas open draaien om bokken te voorkomen. Je kunt betere voor de bocht terugschakelen en als je meer ervaring hebt opgedaan, ga je vanzelf wat sneller door de bocht.
Nog veel rij plezier van het jaar.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Big Smile op 15 september 2011, 18:00:04
Tja Jan, wat ik er van zeggen. Je hebt je MT01 prima aangevoeld, daar is niets mis mee. Het is leuk om weer eens iemand enthousiast over z'n motor te zien schrijven.
Je hebt ook prima de fun en de zwaktes van de MT bloot gelegd. En ik ben het met je dealer eens blijf van dat blok af.
Kan je alleen nog het een en ander toelichten;
Het blok van de MT01 stamt uit de Warrier een echte cruser. Het verschil is echter dat Yamaha het blok een 14 kilo's gemaakt heeft voor de MT01.
De grootste gewichts besparing komt van een veel lichter vliegwiel. Het voordeel hiervan is dat het blok sneller op toeren komt en je er dus sportiever mee kunt rijden.
Nadeel is (en dat heb je zelf al gemerkt) dat hij bij lage toeren tallen minder makkelijk rond draait. Yamaha heeft dit proberen te compenseren door een ingenieus brandstof injectiesysteem voor de MT01 te ontwikkelen en een exup klep te monteren. Maar als je dus langzaam rijdt en je vraagt dan ineens veel vermogen laat het systeem het afweten en begint hij te bokken. Vooral mensen die een viercilinder hebben gereden hebben hier in het begin moeite mee. Korte rechtsebochten neem ik ook meestal in de eerste versnelling. (Of even met twee vingers de koppeling erbij gebruiken.  ;))

Ja en als je sprintjes wilt trekken met een motor die de helft weegt moet je wel zelf heel veel trekkracht extra hebben  ;)
en die eerste 1500 toeren zijn niet de beste van de MT01. Maar probeer volgende keer maar eens een vliegende start vanaf 25 km/uur kijken of hij je nog bij kan houden.

Tja en opvoeren, dat geef je zelf al aan is meestal een heleboel geld voor een handje vol extra PK's.
Het enige wat wel je rijplezier doet toenemen (vooral in het middentoeren gebied) is een stage 2 setje, je motor hangt dan veel beter aan het gas, loopt veel makkelijker rond (omdat o.a. de exup-klep is verdwenen) en het koppel in met midden gebied neemt merkbaar toe.
Maar er is tegenwoordig steeds moeilijker aan te komen en het kost heel veel euri's, maar je krijgt er een helboel fun voor terug, al was het alleen al het geluid  :D
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: eliminator 44 op 15 september 2011, 21:07:58


-Ik ben rustig op een normale manier aan het rijden, tweede versnelling, iets boven de 1000rpm. Ik wil links of rechtsaflaan dus rem een beetje en rond de hoek nog steeds in z'n tweede. Bij het uitkomen van de bocht begint het blok nukkig te stampen, de toerenteller zakt en ik moet naar z'n eerste terugschakelen om terug goed op gang te komen. Ik had verwacht dat juist dit iets zou zijn waar de MT door z'n massa aan koppel geen problemen mee had!! Weeral, misschien moet ik maar eens leren rijden  ;)

greetz, jan

Fout, fout, je moet 'm minimaal met 1500tpm rijden , beter 1800 tpm.
 Zoals BS al verteld heeft, de krukas is extra gemaakt om met hoge toeren te rijden.
Met 1000tpm door de bocht is echt een kwelling voor de motor, beter terug schakelen en met meer toeren door de bocht.
Als ik aan het cruisen ben dan tussen de 2200 en 3200 tpm.
Als je het terugschakelen vervelend vindt, is een oplossing een groter tandwiel achter. De overbrenging wordt minder en de motor moet meer toeren maken voor dezelfde snelheid.
Ik heb achter 41 (39 orgineel) en alleen in korte haarspeldbochten moet ik nog wel eens terugschakelen in de 1.

Tja en wat het tunen betrefd, je kunt het zo gek maken als je portemonnee dik is. Veel meer zal je motor er niet van slijten, bij de Hongaren zit iemand die de 100.000km is gepasserd met een Stage3.
Mijn ervaring is dat het vooral van de berijder afhangt. Hoe meer durf, hoe sneller ie gaat. Nog niet zo lang geleden aan de  borrel met de "hardcore" MT01 piloten (Gruppe 1) Die waren aan het klagen dat ze zoveel setjes banden per jaar nodig hadden, want na 2500km was het setje opgebrand. De kampioen had na 800km (Dunlop Roadsmart) het setje versleten.
Misschien een cursusje volgen bij hun. ;), is zeker goedkoper.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 16 september 2011, 19:42:34
Hallo Klaash63, BS en E44, heb met veel plezier jullie entry's gelezen....heel interressant!

Ik reed de MT01 op momenten als ware het een diesel...en dat is ie niet echt helemaal. Een beetje hoger in de toeren, eventueel wat met de koppeling spelen...ik ga het zodadelijk uitproberen  :)

Stage 2 kitje zegt me wel wat. klinkt goed.. Ik zal eens googelen en kijken hoe en waar ik er aan kan geraken, ook eens kijken wat het kost..

Een tandje minder achteraan lijkt me wel een effectieve en relatief goedkope keuze. maar ik heb net een nieuw set tandwielen/ ketting.. :-\

2500 km voor een stel banden, en zelfs iemand die er maar 800km mee doet!..Wordt een cursusje bij Gruppe 1 toch een dure zaak uiteindelijk ;D

dankjewel jongens!
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 16 september 2011, 19:47:43


Stage 2 kitje zegt me wel wat. klinkt goed.. Ik zal eens googelen en kijken hoe en waar ik er aan kan geraken, ook eens kijken wat het kost..



Stage 2 kom je bijna niet meer aan  :( Kostte  ruim € 4000,- !
Evertje heeft nog wel wat te koop voor een mooie prijs.....en ik misschien binnenkort  ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 17 september 2011, 01:51:22
Dankjewel voor je reaktie Baci

4000 euro... oesje! 
Verkoop jij binnenkort de gehele stage twee kit, of onderdelen daarvan?
En wie is evertje?
mvg
jan
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: eliminator 44 op 17 september 2011, 11:48:00

Een tandje minder achteraan lijkt me wel een effectieve en relatief goedkope keuze. maar ik heb net een nieuw set tandwielen/ ketting.. :-\

Niet zo'n probleem, het 41" er tandwiel kan net met de orginele kettinglengte.
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 18 september 2011, 20:11:34
Dankjewel voor je reaktie Baci

4000 euro... oesje! 
Verkoop jij binnenkort de gehele stage twee kit, of onderdelen daarvan?
En wie is evertje?
mvg
jan

Als het allemaal mee zit de complete....nieuw  ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 19 september 2011, 01:03:04
tempting...maar veel centjes... geef een seintje
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Acom op 19 september 2011, 11:37:29
http://link.marktplaats.nl/471112358
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 15:36:50
thanx Acom, zo eens kijken :)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 16:47:11
Evert Franzen heeft nog een stage 2 kit liggen, nieuw, voor 3000, en dat zou ik morgen willen oppikken :P.
Hij zei me dat het kit heel goed zelf geplaatst kan worden, is dit te doen? heeft iemand van jullie hier ervaring mee, blijkbaar is er een hele goede handleiding bij?
En..Garantie kon Evert me niet geven, is een particulier..Ik mag maar hopen dat het een betrouwbaar persoon is...
Bij de set hoort een single seat conversion, maar kan je het oude duo zitje nog plaatsen, ik bedoel te zeggen kan je nog een duo rijder meenemen , want dat is wel belangrijk om weten
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 18:24:08

Een tandje minder achteraan lijkt me wel een effectieve en relatief goedkope keuze. maar ik heb net een nieuw set tandwielen/ ketting.. :-\

Niet zo'n probleem, het 41" er tandwiel kan net met de orginele kettinglengte.

o dat is goed nieuws! thnx E44!
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 september 2011, 18:34:00
Duo rijder kan niet meer mee zonder het een en ander terug te bouwen. Of je moet de Stage 2 mudguard laten zitten met het risico dat er water etc tussen het zadel en het frame door komt. Steun van de carbon schildjes moet je ook doorboren en langere bouten gebruiken voor de voetsteunen.
Zelf monteren is te doen maar ben je wel even mee bezig, zeker als je nog nooit gesleuteld hebt  ;)
ECU moet je registreren op je sleutels, exup is ff lastig en moeilijk bij te komen, 1 boutje van de achterste cylinder idem dito.

Werkplaatshandboek heb je ook nodig, de montagehandleiding  is slecht, ECU registreren staat er niet in en tevens niet waar de Exup motor zit, de aansluiting van de Lambdasonde etc.

Prijs is verder ok....

Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 19:22:57
Dankjewel voor je reaktie Baci

 Er is dus wel degelijk een oplossing zodat je het duo zadel kan laten zitten, zei het niet eenvoudig.. en de carbon afdekschildjes plaatsen in combinatie met het originele duozadel, mits doorboren schildjes en langere bouten voor de voetsteunen...okee, misschien dat ik eens moet gaan kijken bij iemand die me dit al eens heeft voorgedaan ;)

Enige sleutelervaring heb ik wel (als loodgieter weliswaar ;D) dus ik geef mezelf wel kans de klus te klaren. maar een goeie handleiding is zeker noodzakelijk, en dat is niet het geval zeg jij..spijtige zaak..
Een werkplaatshandboek dus..eens kijken hoe waar ik eraan kan geraken
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 september 2011, 19:33:40
Weliswaar in het Duits (http://www.axmag.com/data/201011/U6977_F10761/index.html)   ;)

Als je hulp nodig hebt...ik heb er al 2 gemonteerd, 1 zelfs half in het donker op een maandag avondje ver van huis  :P
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 19:43:48
Weliswaar in het Duits (http://www.axmag.com/data/201011/U6977_F10761/index.html)   ;)

Als je hulp nodig hebt...ik heb er al 2 gemonteerd, 1 zelfs half in het donker op een maandag avondje ver van huis  :P

ja heb het verhaal gelezen ;D Nou dat aanbod sla ik niet af Baci, ik woon in Brasschaat, belgie, en jij?
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 september 2011, 19:59:34
Ik vlakbij Schiphol. Maar ik ben best bereid om een keer langs te komen  ;)
Maar als je geen solozadel wil....dan hoef je toch niet de hele set te kopen  ??? Zonde van het geld  :(
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 20:04:55
Ik vlakbij Schiphol. Maar ik ben best bereid om een keer langs te komen  ;)
Maar als je geen solozadel wil....dan hoef je toch niet de hele set te kopen  ??? Zonde van het geld  :(
ja gelijk heb je!..zo zou ik met het volledige Akra uitlaatset, hitteschildjes en ecu2 gesteld zijn voor een stuk minder geld..zijn deze zaken dan afzonderlijk te koop??

Ik zag dat je vlakbij Schiphol woont, is niet echt bij de deur..ik wil je best wat geven voor je brandstof, geen probleem. Een gerust gevoel als je weet dat er iemand bij is die de ervaring heeft :)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 20:06:04
eens horen morgen bij evert, misschien wil die wel het complete set kwijt, en niet enkele stukken eruit...
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 september 2011, 20:15:44
Evert noemt het Stage 2 plus.....maar dat is onzin  ;) Stage 2 is normaal gesproken alleen de Akra met de ECU. Solozadel en carbon schilden zijn apart te bestellen. Volgens Yamaha moet dat erbij maar.........dus niet  ;)
Stage 2 gaat ook met de originele hitteschilden. En evt Akra eindringen. Solozadel moet in principe wel met carbon schildjes....of je moet gaan verbouwen.

Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: Baci op 21 september 2011, 20:19:43


Ik zag dat je vlakbij Schiphol woont, is niet echt bij de deur..ik wil je best wat geven voor je brandstof, geen probleem. Een gerust gevoel als je weet dat er iemand bij is die de ervaring heeft :)

Auto van de zaak, dus brandstof word al betaald  ;)
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 20:25:05
Evert noemt het Stage 2 plus.....maar dat is onzin  ;) Stage 2 is normaal gesproken alleen de Akra met de ECU. Solozadel en carbon schilden zijn apart te bestellen. Volgens Yamaha moet dat erbij maar.........dus niet  ;)
Stage 2 gaat ook met de originele hitteschilden. En evt Akra eindringen. Solozadel moet in principe wel met carbon schildjes....of je moet gaan verbouwen.
Net met evert gebeld hierover, hij wil alleen het gehele set verkopen, alles of niets... Hij opperde ook dat alles wat ik niet nodig zou hebben, zo terug doorverkocht is, markt genoeg hiervoor zegt ie..Verder zei hij nog dat de aparte onderdelen nieuw zeer moeilijk verkrijgbaar zijn...mmm niet makkelijk beslissen..
Titel: Re: hallo iedereen
Bericht door: matej op 21 september 2011, 20:27:01


Ik zag dat je vlakbij Schiphol woont, is niet echt bij de deur..ik wil je best wat geven voor je brandstof, geen probleem. Een gerust gevoel als je weet dat er iemand bij is die de ervaring heeft :)

Auto van de zaak, dus brandstof word al betaald  ;)
haha ja dat is praktisch ;D