Hallo jongens (..en meisjes )
Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets van mij heb laten horen. Ik hoop dat iedereeen deze zomer van veel prettige en veilige kilometers heeft genoten!
Ik ben sinds het voorjaar de trotse bezitter van de bike waarover iedereen praat hier
en wilde na een er een duizendtal kilometertjes mee gereden te hebben graag m'n bevindingen even "in de groep gooien"
Even samenvatten..mijn moto is van einde 2005, in de kleuren kobaltblauw-grijs, geen enkele mod erop, dus zoals ie van de band rolde, net geen 12000 km op de teller.
Vlak na aankoop bij de dealer laten doen: Groot onderhoud, nieuwe batterij, nieuw ketting-tandwielenset en nieuwe banden ( Michelin pilot pct 2).
Omdat ik al vrij snel doorkreeg dat de positie van standaard spiegels voor niet veel deugde ( had ik hier ook al gelezen
) heb ik een verbreding- verhogingset van motozoom geplaatst, waar ik héél tevreden van ben (
http://www.motozoom.nl/)
En nu m'n bevindingen bij het rijden met deze unieke bike: Ik had voor m'n aankoop al heel wat gelezen, onderandere hier op het forum, dus wist ongeveer wat ik kon verwachten maar zoals bij de meeste zaken in het leven moet je het echt zelf ondervinden..goed..ga ik dan:
-Het is een redelijk zware bike, de machine een kleine helling opduwen met de motor af is zweten geblazen, maar eens de 1700 zn toertjes draait vind ik hem licht handelbaar, goed in balans en stabiel, zelfs bij lage snelheden.
- Bochtenwerk gaat verassend goed vind ik, ook hier een gevoel van stabiliteit en zekerheid.
-De remmen zijn echt goed en geven veel vertrouwen, het gedrag tijdens stevig doorremmen heel positief (Gelukkig nog geen echte noodstop moeten maken, fingers crossed)
-Het comfort in het zadel en de zithouding: comfortabel!, zelf bij lange afstanden, en de rechtop/licht-sportieve zithouding geeft me een goed overzicht in het verkeer. lange stukken autostrade zijn minder comfortabel wegens veel wind ( naked bike toch!?)
-Nu wat over de krachtbron..een beetje gemengde gevoelens..De twin 1700 is een krachtig blok zonder twijfel, als je op snelheid bent tegen pak 4000rpm en je draait eens goed de kraan open, nou dat is wel indrukwekkend (
)en de topsnelheid is meer dan genoeg naar mijn mening.
Maar ik twijfel.... of ik het blok wel echt soepel vind.... en de MT01 laat hier een kant zien die ik niet echt verwacht had...en waar ik misschien wel iets zou willen aan verbeteren(tuning??)
Ik had dit graag even geillustreerd met enkele voorbeelden, dingen die ik ervaren heb tijdens het rijden. HEEL BELANGRIJK moet ik erbij vermelden dat het misschien allemaal aan mij ligt, aan mijn relatief kleine rijervaring op de motorfiets!
Enkele voorbeelden dus..
-Een vriend van me rijdt met een bmw scarver en tijdens éen van onze ritten daagde hij mij uit om eens een stoplichtrace te doen. Nou waarom niet dacht ik..bijna 1700cc, 150nm tegen 650cc 1 pitter, iets van een 50 nm(?)..kan geen probleem zijn, toch? Bleek dat we gelijke tred hielden! Iets wat ik helemaal niet verwacht had en me toch een beetje een minder fijn gevoel gaf. Ik had verwacht dat de MT PRESIES op dit vlak uitblonk...maar nogmaals misschien lag het aan mij..zeker zijn er mensen hier met meer ervaring die me hier wat over kunnen vertellen..
-Ik ben rustig op een normale manier aan het rijden, tweede versnelling, iets boven de 1000rpm. Ik wil links of rechtsaflaan dus rem een beetje en rond de hoek nog steeds in z'n tweede. Bij het uitkomen van de bocht begint het blok nukkig te stampen, de toerenteller zakt en ik moet naar z'n eerste terugschakelen om terug goed op gang te komen. Ik had verwacht dat juist dit iets zou zijn waar de MT door z'n massa aan koppel geen problemen mee had!! Weeral, misschien moet ik maar eens leren rijden
Je leest hier veel over tunig van het blok. Misschien zijn het wel de zaken die ik hierboven vermeld die de mensen aanzet het blok te gaan tunen..Iets wat ik nu ook aan het overwegen ben.
Het is wel een heel technisch onderwerp waar ik soms door het bos de bomen niet meer zie, de ene zegt zus , de andere zegt zo... moet m'n weg hier nog in zoeken..
Mijn dealer zei me het volgende over tuning:
"Blijf van het blok af, ten eerste je went aan alles, en je gaat veel centen spenderen voor een minimaal verschil" En: " Door tunig ga je de harmonie in de motorfiets verstoren, het is een straatje zonder einde, en het komt de levensduur van je blok niet ten goede"
Ga nu eens rustig terug lezen wat hier allemaal over tuning te lezen staat en of het uberhaupt wel zin heeft het blok te tunen..Feedback en goede raad is zeer welkom mensen!!
greetz, jan