Auteur Topic: Eindelijk een MT-01  (gelezen 33958 keer)

BertusV

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 581
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #60 Gepost op: 14 augustus 2012, 08:59:03 »
Nu we het toch over lagen toeren hebben is het normaal dat onze mt,stussen de 1500 en 1995 toeren wat harder trilt.

Ja, dat is normaal.
Bij deze lage toerentallen en de relatief lichte krukas (vliegwiel) "voel" je de klappen die de zuigers te verwerken krijgen.
Als je rustig accelereert vanaf deze toerentallen is het niet echt slecht voor je bike.
Als je de boel lostrekt met deze lage toerentallen krijgt vooral je eind aandrijving, zoals ketting, kettingwielen, versnellingsbak etc echt op z'n kloten.
Is geen rocket science je voelt het namelijk zelf, hij loopt niet "mooi" rond.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2012, 13:44:08 door BartjeV »

M2eland

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 98
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #61 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:33:09 »
De afstelling op de MT-01 is helemaal niet fout. De fiets is zeer handelbaar in de stad en op een paar hele kleine punten kan ik verbetering bereiken. De KTM is een ander verhaal, de motor is veel meer op de limiet gebouwd (ik bedoel hoog vermogen en hoge toeren). Om aan de emissie-eisen te voldoen gaat men in de mapping zitten “rommelen”. In de toeren- of snelheidsgebieden waar de meetinstanties meten knijpt men de inspuiting c.q. afstelling om aan de geldende eisen te kunnen voldoen. Vaak staan de motoren daardoor veel te arm, wat trouwens ook veel hitteproductie tot gevolg heeft. Gevolg onregelmatig of in ieder geval niet perfect lopen. In de praktijk is een moeilijk toeren gebied 2000 tot zeg 4200 toeren bij de KTM. Een gebied waar je natuurlijk in de praktijk veel rijdt, stad, binnenwegen en bijvoorbeeld file. Het horten en stoten is puur de afstelling. Transmissie-speling is zeer netjes, de fiets zit heel goed in elkaar. Zodoende was en ben ik benieuwd naar praktijkervaring met de PC.     

M2eland

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 98
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #62 Gepost op: 19 augustus 2012, 13:06:32 »
A.s. vrijdag (24-08-2012) gaat de KTM naar MWS in Almere voor een Powercommander en wat testruns. Ben heel benieuwd wat het verschil gaat zijn in de praktijk. De claim is aanzienlijk mooier lopen in het lage en middengebied en een betere, snellere acceleratie. Werkt het echt dan doe ik de MT ook. Laat het wel weten.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #63 Gepost op: 19 augustus 2012, 13:15:02 »
Ben benieuwd naar het resultaat!

PC op een MT01 met een ecu1 gaat niet werken, in iedergeval niet bij lage toerentallen!

M2eland

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 98
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #64 Gepost op: 19 augustus 2012, 13:18:38 »
Oke?? Wist ik niet...

M2eland

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 98
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #65 Gepost op: 25 augustus 2012, 08:01:59 »
De PowerCommander 5 zit nu op de Ktm. Het verschil in het lage en middengebied is enorm. Het blijft natuurlijk een dikke twin met met een (te ??) lichte krukas, dus heeft een beetje aparte loopcultuur. De motor is duidelijk docieler en gemakkelijker te rijden. Maar dit was hiervoor dan ook een drama, kan niet anders zeggen. Bij hoge toerentallen merk ik niet veel verschil, maar dan heb ik het misschien ook te druk met op mijn omgeving te letten. Want gaan doet dat ding wel. Meetwaarden waren 120 nm en 142 pk aan het achterwiel. Wat een geweld op zo'n vermogensbank, prachtig. Nu loopt de MT-01 voorbeeldig onderin en vraag mij af wat ik ga winnen. Het plaatsen en testruns ( deze zijn echt nodig) kost toch wel serieus geld. MWS geeft aan dat er bij een MT veel te winnen valt. Bij de KTM zit de winst in; veel meer koppel in het lage en middengebied, veel gemakkelijker te rijden bij gangbare toeren ( zeg 3000 t/m 5500 toeren), mooier accelereren vanuit elk toerental. Dit verschil is echt goed merkbaar. Doe er je voordeel mee. Trouwens vreemd dat er relatief weinig praktijkervaringen op het web te vinden zijn en ook de (vak)media geen testen laat zien.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012, 03:10:41 door M2eland »

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #66 Gepost op: 25 augustus 2012, 13:21:57 »
Lees ook dit eens........
http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=980.msg10083#msg10083

Een ecu1 vormt met de lambdasonde een zgn closed loop, dat wil zeggen als de PC iets verandert de ecu dit weer te niet doet.
Dit geldt voor het werkgebied van de lambda sonde en dat is tot 2750 toeren/min.
Nu hebben ze voor de PC5 een optimizer die dit probleem dus weet te voorkomen. (zeggen ze)
Dit hadden ze voor de PC3 ook al, maar dit werkte voor geen meter en de ECU1 raakte hier van helemaal van slag! Met alle minder prettige gevolgen en een zeer slecht lopende motor.

Bedenk verder dat een testrun is een moment opname die de werkelijkheid slechts benadert! De beste metingen doe je op een rijdende motor!
Al is het maar dat (als je je originele luchtfilterhuis nog hebt) dat door de rijwind de luchtdruk in het luchtfilter enkel tienden bar hoger kan komen te liggen en daarmee je precieze rollenbank afstelling in het honderd gooit.
En als je je motor van de week bij 30 graden hebt afgesteld, dit nu bij 20 graden en een hoop regen ineens niet meer zo optimaal is.  ;)

Staar je dus niet blind op die laatst paar pk's!
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2012, 13:23:32 door Big Smile »

M2eland

  • Stage 1 poster
  • ***
  • Berichten: 98
    • Bekijk profiel
Re: Eindelijk een MT-01
« Reactie #67 Gepost op: 25 augustus 2012, 15:19:26 »
Hey smile. Klopt, daar (moment opname) valt weinig tegen in te brengen, maar dat is idem voor de fabrieksafstelling. Ook dat is een compromie om in de meest uiteenlopende omstandigheden "fatsoenlijk" en conform regelgeving te presteren. Maar je hebt een absoluut een punt. Eigenlijk zou het wel leuk en nuttig zijn een avond met een specialist te organiseren voor het forum. Mijn gevoel was en misschien is dat niemand echt het fijne ervan weet en veel mensen een beetje. Het is ook wel specifieke materie die veel praktijk ervaring vraagt en misschien een wat minder wetenschappelijke benadering. Ik bedoel te zeggen dat uiteindelijk de beleving op straat de investering rechtvaardigd of niet.