Vandaag was ik eventjes te gast bij Yamaha in een hotelcomplex op Lanzarote. Hier wordt momenteel de MT-07 geïntroduceerd aan de pers. Via een vriend kwam ik in contact met een van de coördinatoren van dit evenement en omdat ik op dit moment op Lanzarote verblijf, werd ik prompt uitgenodigd daar een kijkje te komen nemen. Een buitenkansje dus.
Marc Vrind showde mij de nieuwe MT-07 die in de afgelopen twee jaar tijd werd ontwikkeld. Na de introductie van de MT-09 en nu de MT-07 vermoed ik dat er in de komende jaren nog meer in de MT-pijplijn zit. We wachten af!
De MT-07 is een zeer doordacht concept. Alles is erop gericht om de kwaliteit zo hoog mogelijk en de prijs tegelijkertijd zo laag mogelijk te houden. Dat komt in allerlei details naar voren, zoals een uitlaat uit een stuk, bepaalde karbondelen die niet in kleur gespoten hoeven te worden en zo meer. Ook de accessoirelijn die verkrijgbaar is voor de MT-07 is goed doordacht zodat iedereen zijn MT een individueel tintje kan geven.
De MT-07 is natuurlijk niet te vergelijken met de MT-01. Niet alleen is de techniek de afgelopen 10 jaar natuurlijk op tal van punten vooruit gegaan, ook het concept van blok en frame zijn totaal anders. De MT-01 is een laagtoerige koppelgeweldenaar, terwijl de MT-07 behoorlijk wat meer toeren maakt. Daarbij produceert het watergekoelde blok van 689 cm3 dan wel mooie waarden als het om pk’s en koppel gaat: 55.0 kW (74.8PS) @ 9,000 rpm en 68.0 Nm (6.9 kg-m) @ 6,500 rpm. Dat in combinatie met het lage gewicht van ca. 179 kg (volledig rijklaar en volgetankt) geeft een zeer wendbaar en vlot eindresultaat. Neem ook maar eens een kijkje op
http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/motorcycles/mt/mt-07.aspxBij het afscheid kreeg ik van Marc nog een bijzonder fraai MT-T-shirt mee, mijn dag kan niet meer stuk!
Een paar foto’s kun je hier bekijken:
https://www.dropbox.com/sh/ttbvgfwmckeaezj/cHEwgUVH2HJos (vanuit een zonnig Lanzarote
)