Het probleem is ZOAB, oftewel Zeer Open Asfalt Beton! (en dat kennen ze nog niet erg in Duitsland)
De voordelen zijn natuurlijk groot, maar..............
1) Dat ZOAB heel goed regenwater afvoert is prima, maar dat dit wegdek zo open is dat het s 'winters bijna helemaal kapot vriest dat vergeten we maar even
2) Dat ZOAB door zijn samenstelling (oa. rubber, asfalt en grind) heel stil is prima, maar omdat het grind geheel in het asfalt zit,
is nieuw ZOAB spiegelglad omdat je op een rubber laagje rijdt. Eerst moet de toplaag eraf slijten voordat het grind bloot ligt,
zodat je met een rubberband weer grip krijgt op het wegdek.
De oplossing (voor auto's) hiervoor hebben ze ook gevonden, je zet gewoon een bord langs de weg met "pas op langere remweg" .
Dat er nog motoren op twee wielen proberen te rijden wordt maar even vergeten.
3) Gewoon asfalt werd vroeger af gestrooid met 5 mm grint, vervelend voor de lak ja!
In ZOAB gebruiken ze grind van 15 mm, ik ben potverdorie al aan mijn derde voorruit dit jaar bezig!
4) Omdat ZOAB zo open is kun je er geen strepen meer op trekken/spuiten, maar moeten ze strepen gieten omdat ze anders niet zichtbaar zijn. En door dit gieten liggen ze ook bovenop het asfalt en slijten ze maar langzaam. Dat deze strepen vooral als ze nieuw zijn spiegel glad zijn och, het bordje met "pas op langere remweg" stond er toch al
En al die milieu ambtenaren maar zeggen dat ze toch zo goed bezig zijn
Zo ik ben mijn gal weer kwijt
Nu mijn voorruit nog laten vervangen.