Auteur Topic: Juridisch vraagje  (gelezen 13045 keer)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Juridisch vraagje
« Gepost op: 20 november 2013, 20:11:29 »
ik heb zoals bijna iedereen weet 3 MT's. 1 ervan heb ik in mei gekocht en 1 dag later gereserveerd voor een klant van me die hem graag wilde kopen. In juli heeft hij bijna de helft aanbetaald ( 3000,-) . Sinds die dag heb ik niks meer van hem vernomen...en krijg geen contact meer met hem ! blijkt dat het zakelijk niet goed gaat en ze op het randje van faillissement bungelen  :(

Dat ding begint me aardig in de weg te staan en ik wil er echt vanaf!  Van anderen heb ik gehoord dat hij zijn rijbewijs nog steeds niet heeft.
Ik kan hem nu moeilijk op MP aanbieden, hij is immers verkocht, toch ?

Maar stel dat hij zegt dat de koop toch niet doorgaat, om welke reden dan ook, hoe dan verder???
Ben ik verplicht om de aanbetaling ( of een deel ervan ) terug te betalen of is hij verplicht om hem voor de mondeling afgesproken vraagprijs over te nemen ?

Ik weet dat ik natuurlijk wat sterker sta. Ik heb een MT met papieren op mijn naam, 3000 aanbetaling op zak, maar ik wil dit wel netjes oplossen !!!
« Laatst bewerkt op: 20 november 2013, 20:19:41 door Baci »



Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

lage giering

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 973
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2013, 20:22:17 »
Verkopen, je hebt zo een andere als hij hem wil toch?  :P

Joe Bee

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2013, 21:38:58 »
Je zult hem schriftelijk ( aangetekende brief) in gebreke moeten stellen en hem aanmanen de overeenkomst na te komen. Ik ga er vanuit dat je een getekende overeenkomst hebt. Koop is koop. Aan de hand van zijn reactie kun je verdere stappen ondernemen.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2013, 23:32:04 »
Je mag hem nog niet verkopen, want iemand anders heeft nu de recht van koop (degene die de aanbetaling heeft gedaan).
Je hoeft geen schriftelijke koopovereenkomst te hebben, een mondelinge is net zo goed.
Je moet hem nu schriftelijk aanmanen de rest te betalen en de koop af te ronden, en hem daarvoor een paar weken de tijd geven.
En jij stelt dat wanneer hij niet tot betaling overgaat dat jij dan de koop ontbindt.
Als ontbindende voorwaarde stel je hierbij dat jij de gehele (of gedeeltelijke) aanbetaling houdt als compensatie voor de gemaakte en de te maken extra kosten voor de verkoop van de MT01. Meestal wordt 15% van het aankoopbedrag door een rechter wel redelijk gevonden, je zou die nog kunnen verhogen met stallingkosten en met de waardevermindering van je MT01.

Maar als het financieel slecht met hem gaat, zou je hem dit ook mondeling kunnen voor stellen.
Leg de ontbinding van de koop dan wel schriftelijk vast! Misschien is hij dan nog wel gelukkig als hij nog wat van zijn geld terug krijgt.
Mocht hij niet willen dan stuur je hem een aangetekend schrijven met ontvangst bevestiging!

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2013, 10:30:08 »
Als je een mondelinge overeenkomst hebt en 3000 op zak, zou ik zoals big smile zegt 'm even bellen. Mocht hij dan moeilijk doen maan je schriftelijk aan, en geef je hem een maand of zo?

Ik weet dat mijn garagist 5 euro per nacht voor stalling vraagt. Die man word dan ook slapend rijk, maar je kan het proberen.

Devaluatie zal heel weinig zijn, aangezien onze MT's amper nog in waarde dalen...

Maak de ontbinding duidelijk en helder, en neem zinnen zoals 'ontslaat hierbij verkoper van enige verplichting tegenover koper' mee...

Ik zou in elk geval de motor niet uit handen geven zonder het volle bedrag cash te ontvangen of reeds op de rekening te hebben staan, maar dat was wel duidelijk?

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2013, 13:01:25 »
Je mag hem nog niet verkopen, want iemand anders heeft nu de recht van koop (degene die de aanbetaling heeft gedaan).
Je hoeft geen schriftelijke koopovereenkomst te hebben, een mondelinge is net zo goed.
Je moet hem nu schriftelijk aanmanen de rest te betalen en de koop af te ronden, en hem daarvoor een paar weken de tijd geven.
En jij stelt dat wanneer hij niet tot betaling overgaat dat jij dan de koop ontbindt.
Als ontbindende voorwaarde stel je hierbij dat jij de gehele (of gedeeltelijke) aanbetaling houdt als compensatie voor de gemaakte en de te maken extra kosten voor de verkoop van de MT01. Meestal wordt 15% van het aankoopbedrag door een rechter wel redelijk gevonden, je zou die nog kunnen verhogen met stallingkosten en met de waardevermindering van je MT01.

Maar als het financieel slecht met hem gaat, zou je hem dit ook mondeling kunnen voor stellen.
Leg de ontbinding van de koop dan wel schriftelijk vast! Misschien is hij dan nog wel gelukkig als hij nog wat van zijn geld terug krijgt.
Mocht hij niet willen dan stuur je hem een aangetekend schrijven met ontvangst bevestiging!

Het verhaal van BS klopt als een bus en aagezien je hem niet te pakken krijgt zul je  moeten beginnen met een aagetekende brief te sturen.
With blonds more fun.

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2013, 18:37:53 »
Ik heb hem zojuist gesproken  ;D blijkt dat hij al 4 x gezakt is voor theorie en het pas afgelopen week gehaald heeft. Door de zakelijke perikelen is hij op dit moment alleen nog maar met zijn werk bezig !
10-12 doet hij examen, maar of hij nu slaagt of zakt, de MT wil hij sowieso in december ophalen en alles financieel afwerken  ;D


Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2013, 18:44:52 »
Anders betaal ik de tweede helft wel Bart, dan ben je er ook van af!  :-\

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2013, 19:00:39 »
Je kent toch het gezegde: veel beloven en weinig geven doet de gekken in vreugde leven.

Om te voorkomen dat je eind december nog steeds een brommer daar hebt staan, waar je geen kant mee op kunt, moet je nu een datum afspreken , dat ie 'm betaald, op naam zet en ophaald.

Zakelijk heb ik al diverse keren zulke perikelen aan m'n hoofd gehad en daaruit geleerd dat je een bepaald slag mensen zeer kort moet houden. Direkt duidelijke afpraken met ze maken, als de datum verlopen is direkt aan de telefoon hangen en desnoods ook geen geweld schuwen, anders kun je naar je geld en recht fluiten en loop lang je rond met een zeer ontevreden gevoel.
With blonds more fun.

fujin

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 651
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2013, 19:08:55 »
denk dat dat wel duidelijk is..
grote vraag is, als hij de aankoop NIET laat doorgaan… wat zijn dan de rechten van de verkoper? hoeveel van de 3000 euro kan hij houden?
de  -15% van de afgesproken verkoop prijs-  regel klinkt aannemelijk  maar kan nog wel tot verhitte onaangename discussies lijden natuurlijk.


Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2013, 19:17:37 »
denk dat dat wel duidelijk is..
grote vraag is, als hij de aankoop NIET laat doorgaan… wat zijn dan de rechten van de verkoper? hoeveel van de 3000 euro kan hij houden?
de  -15% van de afgesproken verkoop prijs-  regel klinkt aannemelijk  maar kan nog wel tot verhitte onaangename discussies lijden natuurlijk.

Helemaal niet! Baci zit in de goede positie, heeft al de helf gevangen.  8)

Nu hoeft hij alleen de ontbinding,  met de financiele consequenties naar hem op papier te zetten en alles is geregeld. En als de koper het er niet mee eens zou zijn, dan moet hij (de koper) een proces beginnen bij de rechtbank en dat kost vandaag de dag al veel meer dan het hem waarschijnlijk op zal leveren.
Dus al zou Baci alles houden dan kan de koper weinig doen!
« Laatst bewerkt op: 21 november 2013, 19:19:19 door Big Smile »

TheManWithTheHammer

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 305
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2013, 22:18:12 »
blijkt dat hij al 4 x gezakt is voor theorie en het pas afgelopen week gehaald heeft.
10-12 doet hij examen, maar of hij nu slaagt of zakt, de MT wil hij sowieso in december ophalen en alles financieel afwerken  ;D

Welk examen moet ie 10/12 doen? Er zijn tegenwoordig 2 praktijkexamens, A VoertuigBeheersing en A VerkeersDeelneming anders duurt het nog langer. Is die koper ouder dan 24 jaar? Met andere woorden heeft hij straks wel het juiste rijbewijs A en dus geen A1 of A2 rijbewijs? Met die rijbewijzen mag je nog steeds niet op een MT, die valt echt in de zware categorie.

Maar dat is jouw zorg niet Baci. Hij moet gewoon de rest aftikken en als ie niet het goede rijbewijs heeft dan kan die in zijn eigen schuur naar een motor kijken waar ie niet op mag rijden.

Succes! loopt wel los denk ik. In mijn ogen ben je niet iemand die zich zomaar laat piepelen.
TheManWithTheHammer

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2013, 14:18:31 »
In mijn ogen ben je niet iemand die zich zomaar laat piepelen.

Hahaha

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2013, 16:22:04 »
In mijn ogen ben je niet iemand die zich zomaar laat piepelen.

Hahaha

Ik weet wel beter, want dan kennen jullie zijn Blondie niet!  :D

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Juridisch vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2014, 20:28:18 »
het is nu januari, en ik heb de motor en de aanbetaling nog steeds! Niks meer vernomen, terwijl ik 21-11 telefonisch afgesproken heb dat in december alles afgerond zou worden  >:( Via mail is dit eind november bevestigd door de koper!
Morgen bel ik hem en dan kan hij hem gelijk ophalen ! Trekt ie zich terug dan stapt ie maar naar de rechter...maar zijn geld krijgt hij echt niet terug !!! Ik kan aantonen dat ik hem al 6 maanden verzekerd heb en wegenbelasting heb betaald. Dus dat komt er ook nog bij  :P
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2014, 20:32:13 door Baci »

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!