Auteur Topic: Nieuwe trommel  (gelezen 10873 keer)

Do It

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 153
    • Bekijk profiel
Nieuwe trommel
« Gepost op: 17 augustus 2014, 14:20:50 »
Hallo MT 01 Fanaten,
Normaal gesproken stap je op mijn leeftijd (bijna 63) over op een makkelijker te berijden motor. Na ruim 8 jaar Honda Super Magna weer het gevoel een jongen te zijn die zijn eerste trommel ka(o)do krijgt. Een vriend stapte 3 jaar geleden van een TDM over op een MT 01 en ik werd gelijk verliefd op de looks en het geluid van deze machine. Twee jaar geleden het besluit genomen te sparen voor mijn standaard (blauwe tank en spatbord) MT 01, import uit België bouwjaar juli 2008 met lekke voorvorkkeerringen. Op mijn eerst proefrit vond ik de MT 01 nogal zwaar (onder-)sturen maar merkte tijdens mijn tweede proefrit dat het wellicht gewenning zal zijn. Sinds 4 weken dat ik hem heb valt het me op steeds meer één te zijn met dit prachtige lichaam en wat een trekkracht...heeeerlijk. Ik ben en blijf lid van de MC Magna en van MCZegveld met een hoog BMW gehalte. Jullie allen dank voor de leerzame berichten via dit forum en hoop jullie een keer te ontmoeten op een rit.
Groeten uit Den Haag,
Andre


Anything good in life is either illegal, immoral, fattening or... rides a MT 01

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2014, 14:36:25 »
Welkom Andre en tot ziens op 1 van de ritten. Volgens mij hebben we via mail al contact gehad  ;)

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:22:01 »
Welkom Rene.
Nog vele veilige kilometers op je MT.

Zap.
I'd rather be riding

MakkelijkZat

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 792
  • MakkelijkZat Motorpoetsbedrijf Heerhugowaard
    • Bekijk profiel
    • Makkelijkzat Motor poetsbedrijf
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2014, 23:24:57 »
Welkom andre, dat plezier op de mt komt wel goed :D en wieweet tot een volgende rit. De 30e kun je je vering laten afstellen 8)

groet marcel
"Silence is better than Bullshit"


eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2014, 10:00:59 »
Welkom Andre, nog vele jaren trommelplezier.
Da's wel een hele verandering van de super magna naar de 01. Heb er ook een gehad, half jaartje.


Welkom Rene.
Nog vele veilige kilometers op je MT.

Zap.

Flink aan de wiskey geweest Zap? ;)
With blonds more fun.

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2014, 16:49:48 »
HiK,

Whats in a name......  ;)
I'd rather be riding

Berry

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2014, 17:10:35 »
Welkom Andre,

Veel mooie kilometers gewenst, en pas op met je grijns, die kan blijvend zijn.  :P
De 30e ben je van harte welkom voor een afstelsessie vering, ritje, drankje en aansluitende BBQ.
(De 31e ook, al kan ik dan geen ritje verzorgen)

Grtz,

Berry

Do It

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 153
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2014, 21:52:17 »
Bedankt voor de welkomsberichten.

Het voelt aan als een warme motor die dankbaar al tikkend van het verreden genot aan het afkoelen is.
Ik zie het helemaal zitten om de 30e langs te komen en bij droog weer mijn fiets kennis te laten maken met de rest van al die mooie MT maccinas uit NL.

Ik heb wel gemerkt dat als ik over een kuiltje rijd ik een bonkje voel; kan dat een speling zijn van het balhoofdlager of een versleten onderdeel boven aan de veerpoten? Dit was al zo voordat ik verleden week de lekkende oliekeerringen heb laten vervangen door vanveenmotoren.nl

@Bart; heb je al je GSG boodschappen gedaan?

Zie graag jullie berichten tegemoet.
Anything good in life is either illegal, immoral, fattening or... rides a MT 01

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2014, 17:39:43 »

Ik heb wel gemerkt dat als ik over een kuiltje rijd ik een bonkje voel; kan dat een speling zijn van het balhoofdlager of een versleten onderdeel boven aan de veerpoten?

Kan speling of meestal een versleten balhoofdlager zijn, andere onderdelen van de voorvork gaan nagenoeg niet kapot. Behalve de keerringen dan.  De orginele kogellagers zijn vaak verroest.
Kun je zelf controleren door met een krik de voorkant van de motor omhoog te krikken, zodat het voorwiel vrij van de grond is. Dan de onderkant van de vorpoten vast te houden en naar voren en achteren bewegen, een speling kun je dan voelen. ook moet je het stuur makkelijk kunnen draaien.
With blonds more fun.

Do It

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 153
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:23:36 »
Ben bang dat je gelijk hebt E44, wat gaat het vervangen van een balhoofdlager(s) ongeveer kosten?
Anything good in life is either illegal, immoral, fattening or... rides a MT 01

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2014, 13:12:22 »
Is goedkoper als je ineens Hyperpro's laat steken... tip: neem conische balhoofdlagers, die gaan langer mee...

Do It

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 153
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2014, 20:01:22 »
Kan speling of meestal een versleten balhoofdlager zijn, andere onderdelen van de voorvork gaan nagenoeg niet kapot. Behalve de keerringen dan.  De orginele kogellagers zijn vaak verroest.


Heb eea na laten kijken. Klopt het was speling en de bovenste moer kon behoorlijk worden aangetrokken. Het balhoofdlager is ietwat versleten en dat na nog geen 15K km? Nou maar hopen dat het as zaterdag droog blijft en wij Berry met zijn verjaardag kunnen feliciteren.
Van mijn oude Jethelm vizier kan ik een windscreen maken; heeft iemand nog steuntjes die ik hiervoor nodig heb?
Anything good in life is either illegal, immoral, fattening or... rides a MT 01

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2014, 15:25:57 »
Welkom op het MT forum, ben zelf net terug van een rondje Duitsland Frankrijk en Italië, en bij deze voor jou ook veel veilige kilometers op je MT gewenst.

Even nog wat jouw MT betreft, ik heb zelf al voor vele duizenden euro's aan mijn MT verbouwd, maar geen één is zijn geld zo waard geweest als een bezoekje aan Hyperpro! Als ik een motor uit 2008 zou rijden waar misschien de voorvork olie dus al ruim zes jaar in zit, dan kan je afstellen aan de vering wat je wil, maar het komt eigenlijk nooit goed! Je laat toch ook geen motorblok afstellen als je waarschijnlijk al weet dat er zes jaar geen olie ververst is? Het enige goede advies in deze is ga naar Hyperpro en laat je voorvorken nakijken, doorspoelen!, olie vernieuwen en afstellen. En gelijk eventueel progressieve veren, oliekeerringen en balhoofdlegers vernieuwen en monteren. Ben je voor iets meer dan € 400,- klaar en je krijgt echt een nieuwe véél beter sturende fiets terug. En dit moet je echt alleen bij Hyperpro zelf laten doen en niet bij een motordealer.

Tweede advies wat ik je kan geven is; heb je al gekeken wat voor banden erop zitten en hoe oud zijn die?
Onze MT is gevoelig voor een verkeerd type band.

Succes met je keuzes en je MT
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2014, 15:28:36 door Big Smile »

Do It

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 153
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:53:17 »
Hoi Big Smile; fijn te lezen dat je weer veilige kms achter de rug hebt. Zelf ga ik jaarlijks met een aantal maten toeren in het buitenland zoals: Route des Grandes Alpes; zuid West Engeland; Pyreneeën; Dolomieten, Vogezen enz. Jammer dat ik je goede voorstellen nu pas lees. Inmiddels zijn de voorvorkkeerringen vervangen en de speling van het balhoofdlager aangedraaid. Volgende keer volg ik je Hypro advies op. De banden zijn nog goed en niet uitgedroogd en zonder cupping: Batlax voor en Pirelli achter. Nog even zoeken naar het mm?? jaartal.
Heb wel vanmiddag een behoorlijk glijmoment met de achterband gehad in de regen remmend voor een rood stoplicht bij de Meern oprit richting Den Haag. Je kent het wel, na een rotonde even hard optrekken en tussen de gladde pijlen ietwat harder remmen om op tijd stil te staan bij het stoplicht. Ben er niet echt van geschrokken maar er zal wel wat oliesporen op het middenvlak van de baan hebben gelegen.
Ik heb wel een lekkage ontdekt in de buurt van het voortandwiel van de ketting. Zit daar een oliekeerring achter?
Heb inmiddels op het forum gezien dat je een prachtig exemplaar heb.
Bedankt voor je welkomswoorden.
Anything good in life is either illegal, immoral, fattening or... rides a MT 01

wimpel

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 114
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe trommel
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:58:05 »
Is er in het Noorden van Nederland ook een goed bedrijf voor de afstelling dan wel aanpassing van vering en voorvork?