Auteur Topic: dB's en circuittraining  (gelezen 11264 keer)

MT-Paul

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
dB's en circuittraining
« Gepost op: 08 september 2016, 19:25:17 »
Ik ben van plan om komend seizoen op mijn BT een aantal circuit trainingen te gaan volgen. Maar de MT maakt nogal wat geluid (wat mij overigens als muziek in de oren klinkt).
Nu wordt tijdens deze trainingen het geluid gemeten. Heeft er iemand ervaring met geluidsmetingen, ev op circuits, van de MT.
Mijn MT is uitgerust met een Acropovic uitlaatsysteem. Enig idee hoeveel dB deze produceert? (overigens zitten er wel dB killers in de dempers). Of waar ik dat kunnen laten meten?



Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2016, 15:48:28 »
Wat wordt het nou Paul......... een BT of een MT.

Als de standaard dempers er nog op zitten mag het geen probleem wezen, maar als er aan is geknoeid of er zitten stage 2 Acra's op kan je het vergeten om aan circuit trainingen mee te doen. Als er stage 1 dempers op zitten zou het moeten lukken ware het niet dat als deze ouder worden ze meer geluid gaan produceren, waardoor de kans bestaat dat je toch niet mee mag rijden.
Ze zijn vandaag de dag behoorlijk streng qua geluid op circuits.
Ik heb vroeger nog met open pijpen op Assen gereden.......Heerlijk!  ;D

De RP12 mag 94 dB produceren de RP18 mag maar 93 dB produceren bij 3000 toeren. (en dat is behoorlijk stil)
Mijn stage 2 met dB-killers produceert 105dB (Dat is ongeveer 10 keer te veel!)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2016, 15:54:19 door Big Smile »

MT-Paul

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2016, 16:04:44 »
ehhh, op de MT natuurlijk, moet nog een beetje wennen.
Thx voor je duidelijk uitleg, Big Smile

MT-Paul

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2016, 16:22:20 »
het uitlaatsysteem is volledig een Acropovic (stage3). Kan ik daar originele dempers op monteren?

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2016, 20:06:37 »
het uitlaatsysteem is volledig een Acropovic (stage3). Kan ik daar originele dempers op monteren?

Alles gaat, maar het is een nee.

(Ik zal bij de volgende samenzwering een geluidsmeter meenemen....... Voor de geïnteresseerden)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2016, 20:08:48 door Zap »
I'd rather be riding

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2016, 21:09:26 »
het uitlaatsysteem is volledig een Acropovic (stage3). Kan ik daar originele dempers op monteren?

Uitlaat van stage 2 en 3 zijn precies hetzelfde! Stage 3 heeft andere nokkenassen, zuigers en een aangepaste mapping en nog een paar kkeine aanpassingen. Er zijn in Nederland maar een paar stage3 verkocht, weet je zeker dat je een stage 3 hebt! Terug naar standaard is dus niet echt simpel.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2016, 21:11:24 door Big Smile »

MT-Paul

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2016, 21:57:37 »
hij is voorzien van een acropovice uitlaatsysteem en een ander mapping. Tenminste, dat hebben ze me wijsgemaakt. Als ik de MT vergelijk met de BT is het echt een bruut. Ik dacht dus dat het stage 3 was. Niet dus? Waarom kan ik de Acropovice dempers niet vervangen door orginele? Het gaat me er alleen om eens met een circuittraining mee te doen.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2016, 22:32:22 »
Je kan het ECU nummer aflezen dat zegt al iets.

Er staan een serie nummer etc in kleine cijfers op en twee grote cijfers
Als er een 00 - 10 - 20 - 30 op staat is het een ECU1
Als er een 70 staat is het een ECU2
Als er een 80 staat is het een ECU3

Omdat je een hele Acrapovic uitlaat hebt moet je het hele originele uitlaatsysteem terug plaatsen.
Maar in de originele uitlaat bevindt zich ook een EXUP-klep en een lambda sonde die je dan ook weer aan moet sluiten, maar die kan alleen werken met een ECU1 etc etc.

Acrapovic uitlaten hebben verder andere aansluitingen, lengtes en andere diameters.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2016, 22:35:07 door Big Smile »

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2016, 22:45:05 »
Klopt precies wat BS zegt! Met compleet Akrapovic systeem, dus met bochten, kun je de training wel vergeten! Of het nou Stage 2 of 3 is maakt dan niks uit. Alleen dempers vervangen gaat dan ook niet....komt veel meer bij kijken.

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

TheManWithTheHammer

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 305
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2016, 00:11:10 »


Er stond me iets bij over circuits.... in de originele folder staat stage 2 en stage 3 alleen voor circuit gebruik.
En nu hoor ik dat je op een circuit er ook niet mee mag rijden ??? ???
Waar wel dan?
TheManWithTheHammer

TheManWithTheHammer

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 305
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2016, 00:12:20 »
Hoe krijg ik die foto gewoon recht ??? ???
TheManWithTheHammer

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2016, 00:19:54 »
Hoe krijg ik die foto gewoon recht ??? ???

Moet je hem "recht" uploaden naar Postimage!  ;)

Eerst bewerken en draaien, dan uploaden, daarna linken.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2016, 00:24:05 »


Er stond me iets bij over circuits.... in de originele folder staat stage 2 en stage 3 alleen voor circuit gebruik.
En nu hoor ik dat je op een circuit er ook niet mee mag rijden ??? ???
Waar wel dan?

Die folder is al meer dan tien jaar oud; Vroeger  ;D werden er geen eisen gesteld aan het geluid op het circuit, tegenwoordig wel.
Zelfs in de MotoGP moeten ze aan bepaalde geluidsnormen voldoen anders mogen ze niet starten!  ;)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2016, 00:27:52 »
Dat circuitgebruik wil alleen maar zeggen dat het niet legaal is voor openbare weg. Maar als je privé op het circuit wilt rijden dan hanteren ze in NL die stomme regels  >:( wel eens in Assen of Zandvoort geweest? Tijdens georganiseerde wedstrijden maken al die auto's en motoren meer lawaai dan mijn Stage 3 zonder DB Killers !!!

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

MT-Paul

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: dB's en circuittraining
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2016, 19:05:10 »
er zijn verschillende aanbieders die circuitrainingen aanbieden. Bij de één mag je niet meer dan 87dB produceren, een ander heeft het over 101 dB bij een dynamische meting.
Er zijn dus verschillende soorten metingen. Wie weet wat zo'n dynamische meting inhoud?
Als de stage 2 van Big Smile al 105dB produceert, zal die van mij vergelijkbaar zijn. Weet iemand nog een truck om dat geluid naar beneden te krijgen?