Auteur Topic: remmen lopen aan  (gelezen 7386 keer)

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
remmen lopen aan
« Gepost op: 08 juli 2021, 21:48:34 »
Twee van de drie remmen lopen aan. Vandaag in de achterste rem gezocht naar de oorzaak.
De zuigertes eruit gepompt, die zien er nog goed uit, glad. gaan ook weer makkelijk in de remklauw. De remklauw is heen en weer te bewegen en op de glijbout zat nog vet.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat de dichtrubbers in de remklauw uitgehard zijn in de 15 jaar.
Ik heb een setje nieuwe dichtrubbers  voor alle remklauwen besteld.




With blonds more fun.

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: remmen lopen aan
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2021, 09:43:45 »
Als ik de mijne aan de hand meeneem hoor ik altijd een slepend geluid. Heeft ie vanaf het begin gedaan.
I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2021, 21:38:55 »
Dit is erger.
Ik stond bij een kruispunt met een rij auto's voor me, de weg liep iets omlaag. Het rijtje voor me ging iets vooruit, dus ik liet de remmen los, met het idee dat de motor vanzelf omlaag zou lopen, maar dat gebeurde nagenoeg niet.
Thuis heb ik de motor opgebokt, zodat de wielen van de grond kwamen en er toen aan gedraaid, dan stond het wiel weer snel stil. Ik heb toen de remklauw losgemaakt en van de schijf af getrokken, daarna draaide het wiel een stuk beter.
Op weg naar huis heb ik nog eens aan de schijven gevoeld of ze niet warm waren,  dat viel wel mee, dus hopelijk zijn de schijven niet krom.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2021, 21:45:32 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2021, 18:19:56 »
Even met de hamer een slag in je remschijf slaan, dan heb je van aanlopen nooit geen last meer  ;D

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2021, 19:57:16 »
De rubbers zijn aangekomen, het is een setje van Touratech typenr. BCF-215. Op het setje staat Tourmax.


Je moet eerst effe alles sorteren. Er zijn 8 dikke en 8 dunne ringen met ook nog eens verschillende diameters, uiteindelijk heb je 4 setjes. De dikke hebben aan de buitenkant een kleurcode, zo kun je ze makkelijk bij mekaar zoeken.

Je zult de remklauw los moeten schroeven, de remleiding moet later los, en de remblokken eruit halen.
Het veiligst is de zuigertjes eerst eruit pompen met de handle, met je vingers moet je dan sturen dat ze er gelijk uit komen, anders floept 1 eruit en de andere zit er nog onder in. Ook kun je ze eruit laten ploppen mbv compressorlucht, echter dit gaat nogal explosief. Ter voorkoming van schade aan de zuigertjes moet je dan er een doek tussen stoppen.
De oude ringen kun je makkelijk met een schroevendraaiertje eruit wippen. Dan remmenreiniger in de klauw spuiten, zodat de remolie uit de groeven verdwijnt. De de groeven grondig inspecteren op corrosie, als iets in de groef zit drukt dat later tegen de dichtring en die houdt het zuigertje vast.
De tijd nemen zodat de remmenreiniger uit de klauw is verdampt. De dichtring insmeren met het remmenvet  (roze spul) en dan de dichtringen  in de groeven stoppen. De dikke moet onderin, de dunne boven. De dunne is de stofkap en heeft 2 lippen. De zuigertjes insmeren met het remmenvet, die kun je dan moeiteloos in het gat drukken. Moet je hierbij meer druk uit oefenen dan zit er iets verkeerd met de rubbers.
De achterste remklauw heb ik inmiddels gedaan en het wiel draait merkbaar makkelijker rond.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 15:44:37 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: remmen lopen aan
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2021, 17:24:27 »
Aaaah kijk. Weer wat geleerd. Al hoop ik natuurlijk dat mijn zuigertjes zich netjes blijven terugtrekken na elke remming.
I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2021, 20:29:54 »
Ik had nog een 2de setje dichtringen besteld, want 1 setje is alleen voor 2 remklauwen.

Vandaag heb ik de 2 remklauwen van het voorwiel gedaan, dat is een stuk lastiger dan de remklauw achteren, want je moet er 4 zuigertjes uit pompen. Met een beetje handigheid kan je er 2 zuigertjes uit pompen met de remhandel, dan de remleiding los draaien van de remklauw, daarna moet je de 2 andere zuigertjes met compressorlucht eruit blazen.
De lastigheid is dat op de plek waar de zuigertjes niet meer zitten, de lucht weg loopt.
Na veel proberen lukte het toch  de 2 overige zuigertjes eruit te krijgen.
In elk gat heb ik een dunne latex handschoen gestopt en dan met een stokje op de handschoen gedrukt en zo de gaten dichtgedrukt, met het luchtpistool kan je dan de 2 andere zuigertjes eruit blazen.

Wil je het makkelijker doen, dan moet je een soort sleutel bestellen, zodat je de 2 grijze deksels
aan de zijkant van de remklauw eruit kan schroeven. Je kan dan 2 zuigertjes met de vingers eruit drukken.
De sleutel wordt in Engeland gemaakt.
Googelen op: Yamaha caliper insert removal tool



« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 15:39:43 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2021, 22:11:44 »
Ik heb vorige week een proefrit gemaakt, voor loopt niets meer aan, nog beter, het slepend geluid als je de motor verplaatst is er ook niet meer.
Achter loopt de rem nog steeds aan. Vandaag heb ik achter de boel weer uit mekaar gehaald, op 1 van de zuigertjes waren enkele kleine putjes, die heb ik met 1200 waterproofschuurpapier gepolijst.
Daarna de hoofdremcilinder uit mekaar gehaald. De druk in de remleiding kon niet weg als je het rempedaal na het intrappen los liet.
Een nieuw setje binnenwerk voor de hoofdremcilinder besteld. Partnr.  5vsw00425000

Hier nog een foto van het binnenwerk in de hoofdremcilinder, de foto staat wel op z'n kop. De veer zit normaal boven. Nu boven de veer zit een dichtring, die is iets uitgezet, nu komt ie voor het gat , waardoor de remolie naar en van het reservoir loopt, en zo blokkeerd.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2021, 18:50:16 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2021, 11:51:35 »
De winter nadert en het remprobleem achter is nog steeds niet opgelost.Ik heb de zuigertjes ook vervangen en weer de dichtrubbers door een Yamaha setje. Pas heb ik ,m naar de motoshop gebracht. De speling van het rempedaal hadden ze bijgesteld en het rubber op de glijbout. Ze hadden een proefrit gemaakt en volgens hun was het goed. Thuis aangekomen was de schijf nog steeds warm. :(
« Laatst bewerkt op: 20 november 2021, 12:09:00 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2021, 18:45:49 »
Wie gebruikt er nu een achterrem op een MT01? levensgevaarlijk wanneer je achterwiel plotseling blokkeert. Ik gebruik alleen mijn voorrem en als ik hard genoeg knijp maak ik een stoppie en komt mijn achterwiel los van het wegdek. Wat moet ik dan nog met een achterrem, als ik met de voorrem al maximaal kan remmen. Dus ik heb nog een splinternieuwe achterrrem in mijn MT01 slechts 15 jaar oud.  ;) Misschien een VRO remtechniek volgend jaar bij de KNMV.  ;D Gewoon demonteren die achterrem  ;D

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2021, 14:48:17 »
Ik gebruik al 44 jaar de achterrem, niet die voet erop stampen, maar met gevoel bijremmen. Blokkeren is alleen voor die tijd gebeurd op de Kreidler met remtrommels.
De achterrem is onmisbaar als je stop staat in een helling/berg. Voet op de achterrem, zodat ie niet bergaf loopt, de handen heb je nodig voor de koppeling en gas geven. Hoe doe jij dat zonder achterrem ??? .  Hij begint achteruit te lopen, dat wordt lachen voor de omstaanders. ;D
Afgezien van dat, hij moet gewoon niet aanlopen.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 15:14:37 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: remmen lopen aan
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2021, 15:26:43 »
Misschien toch een VRO bochten en rem techniek?  :-\
Ik doe de helling proef op de voorrem. Rem inknijpen, koppeling op laten komen tot je voelt dat de ECU gaat ingrijpen door extra brandstof in te spuiten om de motor draaiende te houden. Rem los en gas erop en de koppeling op laten komen. Geen voetrem nodig.  :D. Ik heb de achterrem één keer gebruikt op een helling met los grind boven de 20% maar zelfs met de achterrem hield ik hem nog niet staande. Moeilijkste was nog achteruit glijdend om hem in zijn één te krijgen.  ;D

Nou jou achterrem. Ik neem aan dat je de remklauw aan de binnenzijde ook schoon gemaakt hebt? Anders blijven de nieuwe zuigertjes nog hangen.
Bouten van de remklauw losdraaien, voorzichtig remmen en de bouten van je remklauw weer vast zetten.
Deze truc zou het moeten doen als je iets meer speling aan één kant nodig hebt. Het is vaak maar een paar honderdste mm. En als je rem warm wordt bij schijfremmen is niet abnormaal, wel als ie heet wordt.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 15:29:16 door Big Smile »