De rubbers zijn aangekomen, het is een setje van Touratech typenr. BCF-215. Op het setje staat Tourmax.
Je moet eerst effe alles sorteren. Er zijn 8 dikke en 8 dunne ringen met ook nog eens verschillende diameters, uiteindelijk heb je 4 setjes. De dikke hebben aan de buitenkant een kleurcode, zo kun je ze makkelijk bij mekaar zoeken.
Je zult de remklauw los moeten schroeven, de remleiding moet later los, en de remblokken eruit halen.
Het veiligst is de zuigertjes eerst eruit pompen met de handle, met je vingers moet je dan sturen dat ze er gelijk uit komen, anders floept 1 eruit en de andere zit er nog onder in. Ook kun je ze eruit laten ploppen mbv compressorlucht, echter dit gaat nogal explosief. Ter voorkoming van schade aan de zuigertjes moet je dan er een doek tussen stoppen.
De oude ringen kun je makkelijk met een schroevendraaiertje eruit wippen. Dan remmenreiniger in de klauw spuiten, zodat de remolie uit de groeven verdwijnt. De de groeven grondig inspecteren op corrosie, als iets in de groef zit drukt dat later tegen de dichtring en die houdt het zuigertje vast.
De tijd nemen zodat de remmenreiniger uit de klauw is verdampt. De dichtring insmeren met het remmenvet (roze spul) en dan de dichtringen in de groeven stoppen. De dikke moet onderin, de dunne boven. De dunne is de stofkap en heeft 2 lippen. De zuigertjes insmeren met het remmenvet, die kun je dan moeiteloos in het gat drukken. Moet je hierbij meer druk uit oefenen dan zit er iets verkeerd met de rubbers.
De achterste remklauw heb ik inmiddels gedaan en het wiel draait merkbaar makkelijker rond.