Auteur Topic: Rijden in groepen  (gelezen 6544 keer)

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Rijden in groepen
« Gepost op: 04 oktober 2010, 09:31:19 »
Goed idee van GJ en Marco om een nieuw topic te starten. Bij deze!
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2010, 09:36:56 door Ullie »


Kododododododododododo

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Rijden in groepen
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2010, 09:31:42 »
Kopie uit bericht GJ:

BV. niet inhalen, baksteengewijs rijden, en voor gisteren de allerbelangrijktse; als je in je spiegel geen achterrijder meer ziet en er is een afslag, blijf dan op die hoek staan totdat de eerst arriverende achterligger jou positie overneemt. Een regel hierbij is wel dat je een vaste, herkenbare,
slotrijder moet hebben!
Kododododododododododo

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Rijden in groepen
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2010, 09:36:06 »
Helemaal mee eens! Behalve dat ik zou willen voorstellen dat de herkenbare achterste man de voorliggers opveegt. Aangezien die herkenbaar is, is er geen risico dat je wegrijdt voor een achterligger , terwijl die niet bij de groep hoort.

Ik weet het ... met 25 MT's is dat risico niet zo groot...maar als het verkeerd gaat...zijn we weer gesplitst ;)

Daarnaast: rijdt baksteensgewijs, maar hou zoveel afstand dat je in de spiegel van je voorganger diens helmvizier goed kan zien. Dan weet je namelijk dat je voorganger jou ook kan zien en je niet alsnog in een dode hoek hangt :)

En voor bochten - ook rotondes- , natuurlijk wel zicht halen en een goede bochtenlijn rijden. Daarvoor is het ook weer van belang dat je weet waar je achterligger is, je krijgt nare ongeluken als blijkt dat die toch nog ter hoogte van je achterwiel hangt...:P

En hier nog een artikeltje wat -alhoewel minder concreet- ook nog wat nuttige tips geeft. Zie ook de verzameling handgebaren, met name de laatste (A)

http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief23.htm

« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2010, 09:43:03 door Ullie »
Kododododododododododo

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2010, 10:24:09 »
Dit zo ongeveer wat het remi-systeem ook behelst.

Bij rechtuitrijden weg blijven volgen, maar bij het afslaan kijken of degene achter je het gezien heeft, anders op de hoek blijven wachten. Maar dit hoeft niet door te gaan tot de voorrijder nog in zijn eentje rijdt, het is misschien verstandiger om eerder te wachten vooral met een grote groep.

Voor wat betreft de gebaren zijn de been gebaren voor gevaar links of rechts wel het gemakkelijkste en voor de meesten ook het eenvoudigste uit te voeren. En natuurlijk als laatste deze



Maar laten we vooral gezellig blijven rijden en er geen Duitse strak georganiseerde toertochten van maken.  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2010, 10:25:49 door Big Smile »

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2010, 15:46:11 »
Tijdens de toertocht van Mc de Chicane zijn we met 10(?)MTees op pad geweest en onze eigen BS reed achteraan met zijn mooie gele (Tweety)Vestje ;)
Dan heeft de voorrijder prima zicht op de laatste rijder.

Tijdens die rit heb ik me vooraan aan de snelheidsregels gehouden en begreep van BS dat hij achteraan een keer 160 had gereden om bij te komen.Volgens mij vond ie dat niet zo erg hoor  ;) Maar kun je nagaan als er vooraan gas gegeven wordt.

Wat wij bij de Chicane meestal doen is in principe niet meer als 10-12 rijders per groep,komen er meer dan maar in twee groepen rijden.Moet ik er wel bij zeggen dat wij bijna allemaal met navigatie rijden.

Dus proberen om in ieder geval de laatste rijder de route te geven op GPS en nog mooier midden in de groep nog een of twee rijders met navigatie met de route uiteraard.
Dan zou er bijna niets fout kunnen gaan...
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2010, 15:49:48 door PaulC »
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2010, 15:48:29 »
Tips en regels voor het groepsrijden
•   We starten allemaal met een volle tank (dan zijn er geen onvoorziene tankstops nodig).
•   We rijden over verschillende soorten wegen. Op de grote wegen moet er vooral met voldoende afstand worden gereden (baksteensgewijs) in verband met het overzicht van de rijders. Ook op de secundaire wegen rijden we zoveel mogelijk baksteensgewijs met voldoende onderlinge afstand om de groep zo compact mogelijk te houden als veilig is.
•   Niemand passeert de voorrijder.
•   We rijden ook vaak door gebieden met smalle, bochtige wegen waarop tegenliggers te verwachten zijn en waarvoor moet worden uitgeweken. We gaan daar in één rij achter elkaar rijden. Houd vooral op die wegen voldoende afstand tot je voorligger en blijf alert.
•   Let op! Bij het afslaan zal de voorrijder tenminste 200 meter tevoren zijn richtingaanwijzer aanzetten en (indien nodig) op tijd voorsorteren. Geef dat direct door naar achteren door middel van de richtingaanwijzer.
•   Als de voorrijder verkeerd rijdt, rijdt de groep achter de voorrijder aan.
•   Als er gestopt moet worden, zoekt voorrijder zoekt een geschikte plaats om met de groep te kunnen stoppen  dat zal bij voorkeur een tankstation zijn of een wegrestaurantje.
•   Houd degene die achter je rijdt in de gaten en geef met lichtsignalen of claxon naar voren door als er iets mis gaat.
•   Wanneer er obstakels op, of gaten in de weg zitten, wijs ze dan duidelijk aan voor de achterliggers. Neem dat van elkaar over en geef dat naar achteren door.
•   Wanneer de groep rijders bij een motortocht groter wordt dan 12 motoren gaan we in twee of meerdere groepen rijden Dit wordt op het vertrekpunt bepaalt na gelang de opkomst.
•   



Deze tips en regels heb ik van een website geplukt als voorbeeld.

« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2010, 19:40:16 door PaulC »
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

Acom

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1041
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #6 Gepost op: 04 oktober 2010, 15:52:31 »
Tijdens de toertocht van Mc de Chicane zijn we met 10(?)MTees op pad geweest en onze eigen BS reed achteraan met zijn mooie gele (Tweety)Vestje ;)
Dan heeft de voorrijder prima zicht op de laatste rijder.

Tijdens die rit heb ik me vooraan aan de snelheidsregels gehouden en begreep van BS dat hij achteraan een keer 160 had gereden om bij te komen.Volgens mij vond ie dat niet zo erg hoor  ;) Maar kun je nagaan als er vooraan gas gegeven wordt.

Wat wij bij de Chicane meestal doen is in principe niet meer als 10-12 rijders per groep,komen er meer dan maar in twee groepen rijden.Moet ik er wel bij zeggen dat wij bijna allemaal met navigatie rijden.

Dus proberen om in ieder geval de laatste rijder de route te geven op GPS en nog mooier midden in de groep nog een of twee rijders met navigatie met de route uiteraard.
Dan zou er bijna niets fout kunnen gaan...
Dat misten we dus ook een navigatie route er reden genoeg navs mee ;)
The sound of thunder The sound of my heartbeat    MT video's:

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2010, 17:08:18 »
Tijdens de toertocht van Mc de Chicane zijn we met 10(?)MTees op pad geweest en onze eigen BS reed achteraan met zijn mooie gele (Tweety)Vestje ;)
Dan heeft de voorrijder prima zicht op de laatste rijder.




Mag ik U erop wijzen dat het mooie vestje van BS volgens de laatste mode is uitgevoerd in het

Big Smiley geel

Groetjes,

Tweety

mt01nijmegen

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 139
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2010, 19:54:12 »
Tips en regels voor het groepsrijden
•   We starten allemaal met een volle tank (dan zijn er geen onvoorziene tankstops nodig).
•   We rijden over verschillende soorten wegen. Op de grote wegen moet er vooral met voldoende afstand worden gereden (baksteensgewijs) in verband met het overzicht van de rijders. Ook op de secundaire wegen rijden we zoveel mogelijk baksteensgewijs met voldoende onderlinge afstand om de groep zo compact mogelijk te houden als veilig is.
•   Niemand passeert de voorrijder.
•   We rijden ook vaak door gebieden met smalle, bochtige wegen waarop tegenliggers te verwachten zijn en waarvoor moet worden uitgeweken. We gaan daar in één rij achter elkaar rijden. Houd vooral op die wegen voldoende afstand tot je voorligger en blijf alert.
•   Let op! Bij het afslaan zal de voorrijder tenminste 200 meter tevoren zijn richtingaanwijzer aanzetten en (indien nodig) op tijd voorsorteren. Geef dat direct door naar achteren door middel van de richtingaanwijzer.
•   Als de voorrijder verkeerd rijdt, rijdt de groep achter de voorrijder aan.
•   Als er gestopt moet worden, zoekt voorrijder zoekt een geschikte plaats om met de groep te kunnen stoppen  dat zal bij voorkeur een tankstation zijn of een wegrestaurantje.
•   Houd degene die achter je rijdt in de gaten en geef met lichtsignalen of claxon naar voren door als er iets mis gaat.
•   Wanneer er obstakels op, of gaten in de weg zitten, wijs ze dan duidelijk aan voor de achterliggers. Neem dat van elkaar over en geef dat naar achteren door.
•   Wanneer de groep rijders bij een motortocht groter wordt dan 12 motoren gaan we in twee of meerdere groepen rijden Dit wordt op het vertrekpunt bepaalt na gelang de opkomst.
•   



Deze tips en regels heb ik van een website geplukt als voorbeeld.
van die claxon is een goed idee maar met die uitlaten van de meeste van ons niet hoorbaar ben ik bang
ernst

Acom

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1041
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2010, 19:57:10 »
Dat valt reuze mee die claxon maakt ook een hoop herrie ;) en als 1 claxonneert moet de rest dat ook gaan doen dan komt het vanzelf bij de voorste
The sound of thunder The sound of my heartbeat    MT video's:

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2010, 20:10:01 »
Nou heb ik al wel jarenlang ervaring met rijden in grote groepen. meestal ca 40 man maar soms ook 60 en zelfs een keer 115 !
Kruisingen blokkeren deden we ook. Gids, road captain die de blocks neer zette, en back riders. Is op zich stoer en een prima idee maar bij elke rit ging het wel mis omdat de regels niet na geleefd werden  :-\

Belangrijkst vind ik het kruimel effect, om te voorkomen wat afgelopen zondag gebeurde. In je lijn blijven rijden, dus niet van links naar rechts. En zeker niet inhalen in bochten of op rotondes!!! Iedereen neemt de bocht op zijn manier en de rijvaardigheden zijn niet bij iedereen gelijk.


Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Re: Rijden in groepen
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2010, 21:18:10 »
Tijdens de toertocht van Mc de Chicane zijn we met 10(?)MTees op pad geweest en onze eigen BS reed achteraan met zijn mooie gele (Tweety)Vestje ;)
Dan heeft de voorrijder prima zicht op de laatste rijder.







Mag ik U erop wijzen dat het mooie vestje van BS volgens de laatste mode is uitgevoerd in het

Big Smiley geel

Groetjes,

Tweety


HAHAHAHAHA
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2010, 21:20:31 door PaulC »
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.