Maandag moest ik bij de ARBO-arts zijn - 't bleek later een communicatiefout te zijn, 't had ook telefonisch gekund - en die morgen was de pijn ineens meer dan verdubbeld en kon ik op noch neer. De pijnstillers konden het niet aan en de hele rit heen, het consult en de rit terug waren een hel. Bij thuiskomst meteen de zorgverzekeraar gebeld om wachtlijstbemiddeling. Eind deze week zou ik teruggebeld worden. 's Middag fysiotherapie, alle oefeningen overboord gezet en magnetische stimulatie om de pijn te verminderen. Het had geen effect. Ter plekke de huisarts gebeld door de fysiotherapeut en ik mocht meteen de pijnstillers verdubbelen - hoi

.
Dinsdagmorgen bij de huisarts langs en dat was ook een teleurstelling. In plaats van hulp bij het oplossen van mijn pijnprobleem, kreeg ik over me heen dat hij nog steeds de uitslag van de MRI niet had gekregen - daar was hij dus zelf sinds m'n vorige consult nog steeds niet achteraan gegaan - en daarom twijfelde hij nog steeds of een operatie wel nodig was. Ik had geen uitval en geen krachtsverlies en dat waren volgens hem de enige criteria voor een operatie. Ja, hallo, en die verschrikkelijke pijn dan?

Vervolgens krijg ik een wazig verhaal over een onderzoek onder geopereerde mensen en niet geopereerde mensen en dat bij geopereerde mensen er vaker weer rugklachten terug komen dan bij niet geopereerde mensen en dat het lichaam ook een zelf-genezende werking heeft. Ik zie mezelf al tegen m'n baas zeggen dat hij geduld moet hebben, omdat ik wacht op de zelf-genezende werking van m'n lichaam en dat je dan niet op een half jaar moet kijken. En ondertussen mezelf maar 'onder d'n drog' houden om de pijn te weerstaan.
Maar goed, de twijfel was al weer gezaaid. Zou ik nou wel of niet opereren?
Gisteren belde de zorgverzekeraar al: ze hebben vier opties voor me, zonder de klinieken bij naam te noemen: ik kan in België op twee locaties geholpen worden, te weten een kliniek in Turnhout en een kliniek in Brasschaat (AZ Klina, vermoed ik); en ik kan in Nederland op twee locaties geholpen worden, te weten een kliniek in Ede (Nedspine, vermoed ik) en een kliniek in Arnhem (Medinovo Klein Rosendael, vermoed ik). Dan kan ik over drie weken al geopereerd en al zijn. En nu zit ik me al anderhalve dag de haren uit m'n hoofd te trekken over welke keus ik zal maken. Als je nazoekt op internet, lees je de meest verschrikkelijke verhalen over operaties die zijn misgegaan bij Medinovo door dr. Homminga - nu, die werkt daar inmiddels niet meer, maar, o verrassing, deze werkt nu bij Nedspine - en ook daar lees je niet al te fijne verhalen over. Als je Tros Radar hebt gezien over die slachter bij het Waterland Ziekenhuis in Purmerend, dan durf je nu dus al helemaal niet meer. België dan maar? Ik weet het echt niet, ik weet het echt niet. Die rotte morfinetroep zorgt er al helemaal voor dat je niet meer rechtuit kan denken. Iemand hier nog een ervaring met genoemde klinieken? Want ik zal toch echt een keus moeten maken.
Greetz, kowalski.