De permanente voertuigeisen voor richtingaanwijzers van een motorfiets, zoals te lezen staat op de site van de overheid.
Deze eisen zullen door de EU zijn opgesteld en zijn in Duitsland echt niet soepeler, eerder strenger.
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.
Persoonlijk zou ik het niet durven om zonder richtingaanwijzers te rijden, niet zozeer voor mezelf en bekeuringen maar voor de anderen die niet op mij kunnen inspelen als ik geen richting aangeef. Dat is toch wel één van mijn grootste ergernissen in het verkeer, mensen die geen richting aangeven bij afslaan en op rotondes.

Let ook op punt H, voor iedereen die zijn taartschep bij het achterspatbord eraf heeft gezaagd (hoor ik ook bij).
Is je rode reflector eraf? Plak desnoods een rood reflecterend stickertje op de houder van je kentekenplaat of kentekenverlichtingskapje. Hier ben ik een keer op aangesproken door "Die Deutsche Polizisten", bij terugkomst de reflector maar weer teruggezet met een extra beugeltje, want ERAAN zagen ging niet meer

.
En als jullie het helemaal goed willen doen, neem ook per persoon een verbandtrommeltje en los reflecterend veiligheidshesje mee. Dat is ook verplicht in Duitsland. Ik vond vorig jaar bij de ANWB winkel een verbandtrommeltje dat zo klein is, dat het precies onder het zadel past in het vakje en dan kan je je gereedschap gewoon laten zitten.
Nondeju, ik ben wel jaloers op jullie!!!! Ik moet nog een klein maandje wachten voor dat ik weer met de motortour club 4 dagen in Duitsland kan rijden. Prachtige bochten met asfalt als biljartlakens!
En nu echt vlak van tevoren, HEEL VEEL PLEZIER dit weekend jongens. (In een ander topic was ik een week te vroeg

.)
Allemaal weer veilig terug volgende week!