Auteur Topic: yamaha mt 09..  (gelezen 27950 keer)

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #30 Gepost op: 15 juni 2013, 22:42:46 »
Ik denk dat het ook moeilijk zou zijn om een opvolger te maken voor de MT-01. Wat voor blok moet je kiezen? Dat van de XV1900? Een nieuw blok? Luchtgekoeld is bijna op sterven na dood en een watergekoelde V-twin (zie bv. de Appie's, de KTM's en Morini's) hebben zonder die koelribben niet echt de uitstraling van de MT-01. Als ik het mocht zeggen: een nieuw blok, toch watergekoelde V-twin vanwege de EU-normen voor wat betreft de uitstoot. Maar dan mét koelribben. Liefst dezelfde inhoud of iets meer, zeg eens 1800cc en een koppel van 180Nm bij 100 pk? Ik heb geen idee of dat onhaalbare waardes zijn. En een R1/M1-achtig frame met onderliggende uitlaat ŕ la Buell, KTM, CR&S e.d. En - op nog wat persoonlijkere noot ;) - een grotere tank en cardanaandrijving. Eigenlijk dus een gemoderniseerde versie van wat we nu hebben - iets beters kan ik niet verzinnen, want ik ben verder zeer tevreden met the package as it is.

Met wie ik ook praat - vanmiddag ook weer met 2 MT-01 mannen bij Molenaar - gaat het bij de MT-01 over emotie, karakter, het gevoel dat de motor je geeft als je er op rijdt, de grijns op je smoel, het 'hooligan-on-a-bike-gevoel' dat je voelt (ik dan toch) als je voluit accelererend de motor hoort brullen. Ik heb vandaag dan ook de dB-killers weer gedemonteerd. De files waren niet hetzelfde met die dingen er in ;). En aangezien ik nog geen kans heb gezien om een setje killers drastisch in te korten en een nieuwe conus te geven, rijden we voorlopig weer open. :-[ En niet over over de 200 rijden, het Vale-gevoel, knieën en/of ellebogen aan de grond.

Maar een nieuwe zal er niet komen, Zap verwoordde het goed: FZ, want dat verkoopt. En aangezien Yamaha wil/moet overleven, komt er wat de koper wil en da's geen MT-01. Waarom hij hier MT heet en elders FZ zal wel opgesloten liggen in de marketings-strategie per land/werelddeel. Dus wees zuinig op je MT of koop er één bij (ik zal geen namen noemen ;) ) want over een paar jaar kun je ze met een lampje zoeken.

Tot zover de overdenking van uw MT-dominee! Een fijne vaderdag! ;D

Greetz, kowalski.
State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

GJ

  • Gast
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2013, 16:04:53 »
We worden al gelokt: MT-09

En op de Yamaha site wordt een beroep gedaan op je 'duistere kant': MT-09
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2013, 16:08:26 door GJ »

fujin

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 651
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #32 Gepost op: 30 juli 2013, 16:33:01 »
We worden al gelokt: MT-09

En op de Yamaha site wordt een beroep gedaan op je 'duistere kant': MT-09
hij komt in beperkte oplage??? hoezo, geloof ik niks van.
wat een simpele marketingtruck is me dat nu :-)

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #33 Gepost op: 21 september 2013, 14:38:40 »
Hier alvast een voorproefje: http://www.motorfreaks.nl/testen/2013/introductie-yamaha-mt-09.html.

Gisteren bij YMN in Schiphol-Rijk een rondleiding gehad in het Wharehouse, waar alle onderdelen binnenkomen en weer Europese Unie-wijd worden verstuurd, in volgorde van belangrijkheid van klant/onderdeel/land. Compleet computergestuurd en -gecontroleerd, indrukwekkend. Daarna een rondleiding in de werkplaats, waar de speciale versies, journalistendemo's en dergelijke worden onderhouden en klaargemaakt. Aan het eind was er een 'verrassing': de onthulling van de nieuwe MT-09 en de XV950R 'Bolt'. Het geluid van de MT-09 is niet te vergelijken met het standaardgeluid van een MT-01 en al helemaal niet als er een andere demper of uitlaat op zit. Dus een andere demper is sowieso al een must om het geluid op te waarderen. De zit vond ik voor mij OK. Wat actiever als op de MT-01, wat meer voorover nog. Spiegels ook hier maar meteen vervangen door bar-ends. SW Motech Quick-Lock tassen zijn ook nu weer mogelijk ;) .
De Bolt vond ik zelfs prima zitten, anders, maar toch wel prettig. Kan best hoge ogen gaan gooien.

Ton van Geenhuizen vertelde me in de werkplaats dat de crisis de hoofdreden is geweest dat de MT-01 uit het assortiment is verdwenen, maar dat ze hem eigenlijk dolgraag hadden willen behouden, als niche-motor. Ook hoe de XTZ1200 Ténéré uiteindelijk geworden is, is voornamelijk door de crisis gekomen. De bedoeling was dat de XTZ veel meer off-road georiënteerd zou worden - meer KTM dan BMW GS. Maar dat de ontwikkeling door de crisis werd stopgezet en later de motor snel is afgemaakt als all-road om hem op de markt te kunnen zetten. Vooropgesteld dat dit waar is, is dat extra jammer om te horen. Het had dus zo veel anders kunnen zijn :( .

En nu is alles gericht op de driecilinder en de meerdere motoren, die dit blok zullen gaan gebruiken. Op mijn suggestie dat de volgende nieuwe Yamaha dan wel een XTZ850 Ténéré zal gaan worden, als concurrent voor de Triumph Explorer 800, kon hij niets zeggen, maar z'n ogen vertelden me genoeg. Er zal ook wel een Touring-versie van uitkomen, net als bij de FZ-serie. Making money, daar gaat hem om.

Het blok:


De MT-09:


De XV950R 'Bolt':


Yamaha gaat ook electrisch: 20 jaar terug is Motobécane ofwel MBK overgenomen, daar komen nu electrische fietsen van op de markt met Yamaha-motoren voor trapondersteuning:
   
Als dat aanslaat, komen er echte Yamaha-voertuigen met electrische ondersteuning danwel voortbeweging aan.

De FB-pagina van Van Meel met hun foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.434668923308726.1073741837.108728585902763&type=1

Greetz, kowalski.
State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #34 Gepost op: 21 september 2013, 17:43:14 »
Mooi verslag Jan.

Was graag met je meegegaan.  :)

Ik weet niet of ik de 09 nu mooi of lelijk vind. Ik denk dat je hem in het echt moet zien.
I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #35 Gepost op: 21 september 2013, 21:07:26 »
De crisis maakt meer kapot dan je denkt. :o
Als er een gunstige gelegenheid is nog maar een MT01 kopen en opslaan voor als die ene versleten is.
With blonds more fun.

fujin

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 651
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2013, 21:32:14 »
De crisis maakt meer kapot dan je denkt. :o
Als er een gunstige gelegenheid is nog maar een MT01 kopen en opslaan voor als die ene versleten is.

denk ik van tijd ook...  of 2 hebben zodat ze minder snel slijten :-)
opslag is niet handig echter.

vraag me eigenlijf af als het totale aantal sterk daalt van mt01 is rotatie. heb niet het gevoel dat er zoveel crashes mee zijn. tis ook geen r6 ahctige die gekocht word door beginners en hem helft van de tijd binnen de twee jaar pert total hebben gereden :-)

NielsG

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #37 Gepost op: 22 september 2013, 08:03:45 »
Hoe kun je eigenlijk een motor het best opslaan ?
banden eraf, olie er uit en helemaal invetten of zo ? :)

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #38 Gepost op: 22 september 2013, 18:48:20 »
De crisis maakt meer kapot dan je denkt. :o
Als er een gunstige gelegenheid is nog maar een MT01 kopen en opslaan voor als die ene versleten is.

denk ik van tijd ook...  of 2 hebben zodat ze minder snel slijten :-)
opslag is niet handig echter.
2 tegelijkertijd rijden werkt op de een of andere manier niet. Je hebt steeds toch een favoriete motor, die ander staat dan daar maar wat te staan. Tevens de kosten voor 2 motoren.
Gelukkig is er een categorie bezitters die er meer naar kijken dan er op rijden. Zo koop je voor relatief weinig geld een brommer met weinig kilometers.
With blonds more fun.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #39 Gepost op: 22 september 2013, 22:29:41 »
Hoe kun je eigenlijk een motor het best opslaan ?
banden eraf, olie er uit en helemaal invetten of zo ? :)

Droog!  ::)


Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #40 Gepost op: 22 september 2013, 22:34:27 »
Niels is de laatste tijd zo bezig met die customs....wil er 1 bij kopen denk ik  :P

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #41 Gepost op: 22 september 2013, 22:49:52 »
Niels is de laatste tijd zo bezig met die customs....wil er 1 bij kopen denk ik  :P
Moet ie eerst een vergunning aanvragen om een motorstalling op de stoep te beginnen  ::)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #42 Gepost op: 22 september 2013, 22:52:24 »
 ;D ;D ;D

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

fujin

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 651
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #43 Gepost op: 23 september 2013, 02:22:48 »
De crisis maakt meer kapot dan je denkt. :o
Als er een gunstige gelegenheid is nog maar een MT01 kopen en opslaan voor als die ene versleten is.

denk ik van tijd ook...  of 2 hebben zodat ze minder snel slijten :-)
opslag is niet handig echter.
2 tegelijkertijd rijden werkt op de een of andere manier niet. Je hebt steeds toch een favoriete motor, die ander staat dan daar maar wat te staan. Tevens de kosten voor 2 motoren.
Gelukkig is er een categorie bezitters die er meer naar kijken dan er op rijden. Zo koop je voor relatief weinig geld een brommer met weinig kilometers.

bij mij lukte dat wel eigenlijk, op het stuk van de kosten na dan.. twee keer verzekering, twee keer belasting en twee keer dure sloten natuurlijk. maar het aantal totale kilometers met 1 of 2 motoren bleef gelijk, dus onderhoud, verbruik en banden kostte me niet meer.

had 1 minder mooie (bmw f650) motor met koffer/abs/handvatverwarming en erg zuinig: pendelen + slecht weer (abs). dat was de 'ratio' moto
de mt01 (emo moto) was dan voor  mooi weer, plezierritjes of als er iets aan de andere was. nu is de mt01 voor alles overigens.

de bmw kreeg veel teveel dure reparties die te zot waren om in een motor met al erg lage restwaarde te steken. dus verkocht ,aan een nederlander overigens die hem zelf mooi terug als project in orde ging zetten.

NielsG

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Re: yamaha mt 09..
« Reactie #44 Gepost op: 23 september 2013, 14:02:49 »
Ik ben bezig met wat jongens om een grote ruimte te huren, maar dat is voor klassiekers.
Maar misschien wil ik nog een keer een MT kopen voor de toekomst ...
1 motor gaat dan gewoon op zolder.
Dus liefst alles er uit en inpakken :)