Hier alvast een voorproefje:
http://www.motorfreaks.nl/testen/2013/introductie-yamaha-mt-09.html.
Gisteren bij YMN in Schiphol-Rijk een rondleiding gehad in het Wharehouse, waar alle onderdelen binnenkomen en weer Europese Unie-wijd worden verstuurd, in volgorde van belangrijkheid van klant/onderdeel/land. Compleet computergestuurd en -gecontroleerd, indrukwekkend. Daarna een rondleiding in de werkplaats, waar de speciale versies, journalistendemo's en dergelijke worden onderhouden en klaargemaakt. Aan het eind was er een 'verrassing': de onthulling van de nieuwe MT-09 en de XV950R 'Bolt'. Het geluid van de MT-09 is niet te vergelijken met het standaardgeluid van een MT-01 en al helemaal niet als er een andere demper of uitlaat op zit. Dus een andere demper is sowieso al een must om het geluid op te waarderen. De zit vond ik voor mij OK. Wat actiever als op de MT-01, wat meer voorover nog. Spiegels ook hier maar meteen vervangen door bar-ends. SW Motech Quick-Lock tassen zijn ook nu weer mogelijk
.
De Bolt vond ik zelfs prima zitten, anders, maar toch wel prettig. Kan best hoge ogen gaan gooien.
Ton van Geenhuizen vertelde me in de werkplaats dat de crisis de hoofdreden is geweest dat de MT-01 uit het assortiment is verdwenen, maar dat ze hem eigenlijk dolgraag hadden willen behouden, als niche-motor. Ook hoe de XTZ1200 Ténéré uiteindelijk geworden is, is voornamelijk door de crisis gekomen. De bedoeling was dat de XTZ veel meer off-road georiënteerd zou worden - meer KTM dan BMW GS. Maar dat de ontwikkeling door de crisis werd stopgezet en later de motor snel is afgemaakt als all-road om hem op de markt te kunnen zetten. Vooropgesteld dat dit waar is, is dat extra jammer om te horen. Het had dus zo veel anders kunnen zijn
.
En nu is alles gericht op de driecilinder en de meerdere motoren, die dit blok zullen gaan gebruiken. Op mijn suggestie dat de volgende nieuwe Yamaha dan wel een XTZ850 Ténéré zal gaan worden, als concurrent voor de Triumph Explorer 800, kon hij niets zeggen, maar z'n ogen vertelden me genoeg. Er zal ook wel een Touring-versie van uitkomen, net als bij de FZ-serie. Making money, daar gaat hem om.
Het blok:
De MT-09:
De XV950R 'Bolt':
Yamaha gaat ook electrisch: 20 jaar terug is Motobécane ofwel MBK overgenomen, daar komen nu electrische fietsen van op de markt met Yamaha-motoren voor trapondersteuning:
Als dat aanslaat, komen er echte Yamaha-voertuigen met electrische ondersteuning danwel voortbeweging aan.
De FB-pagina van Van Meel met hun foto's:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.434668923308726.1073741837.108728585902763&type=1Greetz, kowalski.