Auteur Topic: Klaverblad en artikel 5?  (gelezen 22524 keer)

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2010, 20:45:30 »
Geklokt met 128km/h.
Ik kan de locatie niet, maar knooppunt kerensheide neem je niet met 128 echte kilometers.
Daar komt bij dat er nog een 3% correctie op zit, dat maakt het 131 km/h. Moet je nog de correctie van je snelheidsmeter bij optellen. Elk snelheidsmeter geeft namelijk meer aan dan je werkelijk rijdt. Dit om claims te voorkomen. De MT is behoorlijk precies, maar geeft een afwijking van 5 kilometer aan bij die snelheid.
Ik moet de motorrijder nog tegenkomen die met 135km/h door een lus rijdt.

Een probleem dus............

Hoe hebben ze gemeten ?.
Vanuit een auto kan op twee manieren. Met een traject controle (een VASCAR bv), of een geijkte snelheidsmeter.
Laatste methode valt eigenlijk af omdat het een constante snelheid moet zijn over een afstand van minimaal 800 meter. Een bocht kom je harder uit dan je erin gegaan bent. BIj een klaverblad heb je een rechte stuk tussen twee lussen. Daar geef je natuurlijk flink gas om weer te remmen voor de volgende lus.
Dus niet echt geschikt om een snelheid te meten met een geijkte teller.

Methode traject controle is hier veel beter voor. Voor een traject controle hoeft geen constante snelheid gereden te worden. Het moet wel over een minimale afstand van 1300 meter of 38 seconden.

Dit zijn de enige manieren om een snelheid vast te stellen met een achtervolgende personenauto.

Hoe er vastgesteld is dat er 128, nee 131 km/h gereden werd in een lus is mij een raadsel.   Volgens mij ook technisch onmogelijk, zelfs met een auto.

In het verhaal is er een art. 5 WVW opgemaakt zonder daadwerkelijk gevaar. Justitie wilt eigenlijk alleen een artikel 5 WVW zien als iemand daadwerkelijk opzij moest springen, een auto moest remmen om een aanrijding te voorkomen, de motorrijder bijna ten val kwam en ga zo maar door.
Het strak volgen van een lus zonder incident is niet wat justitie wilt zien.
De agenten zullen met redenen van wetenschap de officier van Justitie moeten overtuigen dat ze een sterke zaak hebben.
In bovenstaande zaak, behoorlijk lastig. Als ik je onderbuurman was zou ik niet de acceptgiro betalen, maar de zaak voor laten komen.

Bij enig twijfel gaat in strafrecht de zaak kapot. Alleen het vaststellen van de snelheid roept al vraagtekens op.

Zap
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2010, 22:50:41 door Zapflex »
I'd rather be riding

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2010, 20:50:30 »
Ik denk dat je buurman sterk staat als ie niet akkoord gaat met de schikking van de OvJ.
Als de overheid/politie vindt dat je daar ter plekke niet de max. snelheid mag rijden, dan moet de overheid daar borden plaatsen.
Als ik daar de max. snelheid rijd, dan kan geen agent me daar een bekeuring geven voor art. 5, tenzij ik daar wheelies aan het maken ben of andere fratsen.
Mijn inziens kunnen ze hem een boete geven voor die 8 kmh te snel.
Ik zou het laten voorkomen bij de rechtbank.
Als ik mijn achterbuurman zie, zal ik het aan hem vragen.(politieagent, rijdt HD)
With blonds more fun.

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2010, 20:57:16 »
@ zapflex,   betalen moet je altijd, ook al laat je de zaak voorkomen. Als je de rechtszaak wint, krijg je je geld terug.

Je kon wel in het verkeer zitten.
With blonds more fun.

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2010, 22:24:09 »
Ze hebben hem met videosurveillance aangehouden, maar ik weet eigenlijk niet hoe lang de meting geweest is. Als ik hem goed begrijp zijn ze onder het viaduct gestopt  en hebben ze hem de volgende ronde aangehouden.

Hoe komt het dat jij dit allemaal zo goed weet? :D
Kododododododododododo

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2010, 22:32:27 »
Jo:
Bij mulder moet je vooraf betalen. Dat zijn eenvoudige verkeersovertredingen. Bij zwaardere overtredingen (art 5 WVW, onvoldoende afstand, > 40km/h op een autosnelweg) krijg je een schikkingsvoorstel van de officier van Justitie. Ben je het niet eens met dit voorstel zal de OVJ zich er nog eens over buigen. Zo nodig een aanvullend proces verbaal van de verbaliserende agenten opvragen. Vindt de OVJ zijn zaak nog altijd sterk zal er een borg betaald moeten worden door de overtreder. Borg is het bedrag van de schikkingsvoorstel. Een rechter zal zich erover buigen. De OVJ moet de rechter overtuigen dat de overtreding is gepleegd. Bij twijfel gaat de zaak niet door.

Ullie: ieder heeft zijn gebrek. Goed google gebruiken.
Videosurveillance is traject meting.
50 door een lus en 100 op 't rechte stuk is 75 gemiddeld.
Maar je reed 50 door een lus. Volop twijfel.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2010, 22:46:25 door Zapflex »
I'd rather be riding

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2010, 23:30:36 »
Nee, geen aanvullingen meer, bovendien was deze mi niet relevant totdat jij erover begon. 

Citaat
Ze hebben hem met videosurveillance aangehouden, maar ik weet eigenlijk niet hoe lang de meting geweest is. Als ik hem goed begrijp zijn ze onder het viaduct gestopt  en hebben ze hem de volgende ronde aangehouden.

En jij bepaalt voor ons of iets relevant is, is dat jouw "objectieve" manier om de zaak weer te geven? >:(

Even ter aanvulling ook om het wat algemener te houden, want het gaat niet alleen over de zienswijze, maar wat hier eventueel nog aan is te doen!
Probleem: Bekeuring waar je niet mee eens bent.

Nu is artikel 5 gelijk een van de moeilijkste want jouw visie staat tegenover die van de diender(s).
En die van de dienders weegt zwaarder in ons rechtsysteem, dus dat verlies je altijd.
Maar het is ook een makkelijke want er is meestal (Videosurveillance!  >:( ) weinig hard bewijs! Er zijn geen foto's of er zijn geen extra bewijzen of getuigen
Daarom is het belangrijk om te weten wat er precies in het procesverbaal staat.

Waarom was het nu belangrijk om te weten of hij (de buurman) al een bekeuring of schikking heeft gehad.
Om dat de buurman nog twee troefkaarten heeft en deze zijn initiatief en tijd.

Als buurman werkelijk van onbesprokengedrag is kan hij het initiatief nemen door aan de OvJ een brief te schrijven waar hij zijn visie op het gebeurde weer geeft. (Laat je hierbij goed juridisch voorlichten, want je kan ook te veel schrijven, wat later weer als bewijs zou kunnen dienen.)
De Officier zal dit altijd mee laten wegen in zijn eis of de zaak zelfs vernietigen als hij weinig juridisch gronden heeft tot straffen. Doe je dit niet dan hakt hij met de normale botte bijl.

Stel je krijgt dan toch een bekeuring, gelijk een brief aan de rechtbank sturen dat je het er niet mee eens bent (initiatief vast houden). Niet eerst de betaling laten verlopen en wachten op aanmaningen, maar er gelijk werk van maken.
Als je werkelijk weinig op je kerfstok hebt dan wordt de zaak geseponeerd. (= vervalt, want bij de rechtbank hebben ze weinig tijd!)
In een enkel geval moet je toch voorkomen maar dan zal de rechter jou initiatief zwaar laten meewegen. En valt de straf bijna altijd lager uit. Je kan dan bv veroordeeld worden zonder strafoplegging.

Maar aan het bovenstaande zitten wat mitsen en maren.


Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2010, 23:38:52 »
Aangezien het mijn vraag is, bepaal ik inderdaad of ik iets relevant vind :)

Het gaat mij simpelweg om de verkeersregels en de toepassing en/of interpretatie daarvan. That's all. Dus jouw "het gaat er ook om wat er aan te doen valt", is dus helemaal niet de vraag die ik gesteld heb. Jouw toon komt verwijtend en belerend over, en m.i. is dat niet nodig en ik stel er in ieder geval geen prijs op.

Zullen we weer ontopic gaan?
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2010, 23:46:48 door Ullie »
Kododododododododododo

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2010, 23:49:15 »
Vind het best een leuke discussie  ;D

Nou, dan doe ik ook maar mee....kreeg laatst met mijn lease bak een bekeuring voor het door rood licht rijden bij de Mac in Hoofddorp, € 160,- en € 6,- administratiekosten  >:( Gelukkig betaalt de baas de helft mee  :)

Nu staat daar niet eens een flitspaal...???

Zag een dag later dat een motor politieagent achter de heg achterover geleund op zijn motor zit met een boekje in zijn hand... ???

Door rood rijden...of net niet....kenteken noteren en vervolgens krijg je een bekeuring binnen!
Is hier iets tegen te doen ?

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2010, 23:51:55 »
Aangezien het mijn vraag is, bepaal ik inderdaad of ik iets relevant vind :)

Mee eens  :-*

Ik maak alleen bezwaar tegen het feit dat je gaande weg toch steeds meer feiten in brengt en daarmee eigenlijk iedereen op het verkeerde been zet.

Citaat
Het gaat mij simpelweg om de verkeersregels en de juiste toepassing en interpretatie daarvan. That's all.

Deze zijn nu duidelijk?



Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2010, 23:55:50 »
Vind het best een leuke discussie  ;D

Nou, dan doe ik ook maar mee....kreeg laatst met mijn lease bak een bekeuring voor het door rood licht rijden bij de Mac in Hoofddorp, € 160,- en € 6,- administratiekosten  >:( Gelukkig betaalt de baas de helft mee  :)

Nu staat daar niet eens een flitspaal...???

Zag een dag later dat een motor politieagent achter de heg achterover geleund op zijn motor zit met een boekje in zijn hand... ???

Door rood rijden...of net niet....kenteken noteren en vervolgens krijg je een bekeuring binnen!
Is hier iets tegen te doen ?

Antwoord staat hierboven al, gelijk protest aantekenen en hopen dat het geseponeerd wordt. (meestal wel!)
Maar je staat altijd zwak als je voor moet komen.

Zijn dure hamburgers trouwens  ;)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #25 Gepost op: 01 juni 2010, 00:07:29 »
Dat is dan weer het nadeel van een lease auto...althans in mijn geval. Mijn vriendin rijd ook een lease auto, maar zij krijgt de bekeuring rechtstreeks thuis gestuurd. Die van mij gaat eerst naar de lease maatschappij, dan naar mijn werkgever en vervolgens krijg ik hem pas! De tijd die je hebt om in verweer te gaan is dan praktisch al verstreken  :-\

Voordeel bij mij is dat mijn baas de helft mee betaald, en mijn vriendin moet alles zelf betalen  :(

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2010, 00:21:00 »
Jouw vriendin staat geregistreerd als bestuurder van de auto, en dan krijgt ze ze dus thuis.

Jij hebt een nette baas en die heeft de bestuurders niet opgegeven.
Maar ...........psst........ officieel kan het eigenlijk niet en zou je over het andere deel van de bekeuringen eigenlijk loon/inkomsten belasting moeten betalen. Om dat de belastingdienst dit zit als loonsverhoging!

GJ

  • Gast
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #27 Gepost op: 01 juni 2010, 20:03:23 »
Hallo allemaal. In bovenstaande staan veel waarheden maar ook enkele onwaarheden. Mijn mening/visie: De motorrijder die met genoemde snelheid over het klaverblad reed, heeft wel zeker gevaar op de weg veroorzaakt (onderdeel van art 5 WVW1994 = een misdrijf, geen overtreding!). Dit gevaar betrof hemzelf en als ze er waren, ook ten aanzien van overige weggebruikers. Ik heb gelezen dat die er niet waren, maar dat wist deze motorrijder niet toen hij aan zijn klaverbladtoertocht begon. De kans dat ze er wel waren is wel degelijk aanwezig geweest. Waar bestond dit gevaar dan uit? De wegbeheerder heeft de bochten van een klaverblad ontworpen op basis van een bepaalde maximum snelheid. Die snelheid staat niet met borden aangegeven. Als dat wel gaat gebeuren wordt het een woud aan borden langs de weg/in de berm, dat is niet de bedoeling. De huidige wetgeving gaat uit van een stuk gezond verstand van de weggebruiker, noem het vooral ook eigen verantwoording. Daarom staan niet alle gedragingen meer vermeld in de verkeerswetgeving en is er een zgn 'kapstokartikel' waar je niet genoemde gedragingen aan op kan hangen. Hier gaat het bij onze motorrijder over. Het gezonde verstand liet hem kennelijk even in de steek en maakte plaats voor een adrenaline kick. De bocht, ik ken hem niet maar durf dat best wel te beweren, is niet ontworpen voor deze snelheid. Daarbij, hij is geklokt op 128 km/h. Van zijn werkelijk gereden snelheid gaat 3% af, geen 3 km/h. (3 km/h wordt toegepast bij snelheden tot 100km/h). dus dat is al 4 km/h erbij. Daarbij inderdaad de afwijking van zijn teller; tussen de 5 en 10 % is normaal. Hij zal dus op zijn snelheidsmeter 128 + 4 + 7 = 139 km/h hebben zien staan in die bocht. Ga uit van een ontwerpsnelheid van ongeveer 80 a 90 km/h, dan heeft hij constructief een overschrijding van ruim of noem het minimaal, 50 km/h! Ik vind dat nogal wat. Dat is tevens de invorderingsgrens.

Bij deze snelheid zit een ongeluk in een klein hoekje. Een plekje olie, een kiezeltje, een knaagdier wat de weg juist op dat moment wil oversteken, noem maar op. Het is niet alleen de bestuurder die bepaalt wat hem of haar in het verkeer overkomt. Juist de externe factoren bepalen het wel of niet ondergaan van een ongeval. Als deze bestuurder met deze snelheid onder deze omstandigheden om wat voor reden dan ook niet op de twee minuscule vlakjes rubber blijft staan die zijn motor met het wegdek verbinden, gaat het gruwelijk mis. U mag bepalen wat de toesnellende hulpverleners (en toevallig passerende burgers) daar te zien krijgen. Die ambulancebroeder, brandweerman en jawel daar is 'ie weer, de politieagent (die doorgaans als eerste ter plaatse is) mag al die ellende aanschouwen, opruimen en oplossen. Daarbij komt ook nog het berichtje wat door alweer die politieman/vrouw overgebracht mag worden aan de nabestaanden. Jawel, dat is dat lulletje wat vroeger op school gepest werd! Denk je er nog steeds zo over?

Je begrijpt het, ik ben het volledig eens met de beslissing van de politiemensen om deze motorrijder te bekeuren. Hij is er mijns inziens mild vanaf gekomen; hij heeft zijn rijbewijs mogen houden. De officier van justitie zal op basis van de historie van deze motorrijder, aan de hand van daartoe vastgestelde basis bedragen, een sanctie aan hem aanbieden. In dit geval zal dat waarschijnlijk, een forse geldboete worden als het de eerste keer is. Daarbij staat deze gedraging geregistreerd.

Voor dit soort weggedrag is wel een prima oplossing. Ga naar een circuit en race daar tot je tank leeg is. Wel eerste even je verzekering voor die dag aanpassen. Dat is overigens nog een bijkomend nadeel voor onze motorrijder; als het in zijn casus misgegaan zou zijn, dan laat hij zijn nabestaanden met een flinke financiele vordering achter! Reken maar dat zijn verzekeringsmaatschappij de schade gaat terugvorderen.

Oh ja, als je door het rode licht rijdt is, een camera geen noodzaak. De waarneming van de achterover tegen zijn motor leunende motoragent is meer dan voldoende. Zijn waarneming wordt vastgelegd onder ambtseed(belofte) en simpel uitgedrukt telt die dubbel. Dus in bezwaar gaan tegen die waarneming heeft geen zin, koste je 166 euries.....!

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het bovenstaande stukje proza wel wat reacties op gaat leveren, die wacht ik dan maar lijdzaam af!

En BS, ik las inderdaad mee..... ;)

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #28 Gepost op: 01 juni 2010, 21:22:16 »
Ik vind het een duidelijk en evenwichtig verhaal en ik begrijp inmiddels wat de overwegingen van de desbetreffende agent geweest zijn. Op basis van die redenatie snap ik waarom hij deze gedraging onder artikel 5 rangschikt. Toch een paar opmerkingen:

- Volgens mij gaat het nogsteeds om werkelijk gereden snelheid. Die is en blijft 128km/u. Ik vind de wettelijke correctie (sowieso al een discutabel iets) en de afwijking van de snelheid zaken waar je als bestuurder rekening mee kan en mag houden. Daarmee bedoel ik te zeggen dat als ik 100 rij op de teller, ik weet dat ik slechts 95 werkelijke km rijd (<getallen zijn een voorbeeld)

- De wegbeheerder zet te kust en te keur borden neer op stukken waar het mi stukken minder nodig is, als in dergelijke bochten. Ik zie ook regelmatig borden met een adviessnelheid staan (A27/A28 Amersfoort ri Breda) en/of een maximum snelheid (A1/A10, Diemen). Daarmee kán je als weggebruiker redeneren dat de wegbeheerder in dit geval een snelheid van 120km/u redelijk vindt.

-Alle zaken die gelden voor overstekende dieren, steentjes, olie e.d. kunnen ook als je een dergelijke bocht met 70 neemt al fataal zijn.
Waarom haal ik dit nou aan? Ik ben zo benieuwd waar nou de grens ligt. Begrijp me goed, ik zal zelf nooit met een dergelijke snelheid zo’n bocht doorrijden. Gewoonweg omdat ik mezelf ken en ik mezelf niet in staat acht om op die wijze een bocht te nemen. Mijn onderbuurman is inderdaad regelmatig op het circuit te vinden en ik durf te zeggen dat hij zijn fiets bovengemiddeld goed onder controle heeft.
Bovendien weet ik dat mócht ik door een agent aangehouden worden, je in een discussie verzeild raakt die je in dit land inderdaad niet wint. Je begrijpt dat ik het niet zo op heb met de ambtseed. Ik geloof in gelijkheid (maar vooral de faalbaarheid) van mensen en volgens mij zijn politieagenten ook nog steeds mensen.
Maar zoals ik al zei, waar ligt de grens in een dergelijke situatie. Is 100 wel ok? 80?
Kododododododododododo

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #29 Gepost op: 01 juni 2010, 21:37:39 »
even los van de bekeuring......is een snelheid van meer dan 130 haalbaar in een lus ?
I'd rather be riding