Auteur Topic: Klaverblad en artikel 5?  (gelezen 22526 keer)

GJ

  • Gast
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #30 Gepost op: 01 juni 2010, 22:02:10 »
Wat mij betreft ligt de grens in de controle van je rechterhand. Dat is wat de wetgever bedoelt met het gebruik van eigen verantwoordelijkheid, gezond verstand. Je mag op de snelweg 120 km/h. Dat wil niet zeggen dat dat altijd en overal kan. Het klinkt misschien wat simpel; maar als er een file staat, mag je 120, maar kan je het dan ook? Datzelfde geldt voor weggedeelten waar bochten zitten. Je gezonde verstand zegt dan dat je snelheid aan dat stuk weg moet aanpassen. Met een Duc zal je inderdaad vlotter door een bocht kunnen dan met een oude V-max. De vaardigheid van de bestuurder bepaalt ook veel, maar er zijn grenzen. Die worden niet bepaald door de controlerend agent, maar wel probeert hij die grenzen, beschreven in wet- en regeleving te handhaven naar zijn beste eer en geweten. Inderdaad, ook dat is mensenwerk, maar in dit geval wel het werk van een mens die daartoe speciaal is geselecteerd en opgeleid. Ik wil daar vertrouwen in blijven houden.

Ik ken je onderbuurman echt niet, maar als hij met een motor en een dergelijke snelheid door een bocht kan (en durft) van een klaverblad, dan moet hij minimaal een bijzonder goed motorrijder zijn. Hij is dus echt afhankelijk van wat de externe factoren op zijn pad brengen. Ik hoop dat hij zich daarvan bewust is en de gevolgen ook durft te onderkennen.

Je kan en mag, in alle redelijkheid, in dit land ten alle tijden de discussie aangaan met een politieman of -vrouw. Dat doen in andere landen, en denk dan niet al te ver over de landsgrenzen, kan je heel veel geld kosten. Dat soort zaken wordt in dit land niet bestraft, tenzij het de grenzen van het fatsoen overschrijdt, maar dat is weer een op zichzelf staand strafbaar feit. Gelukkig zijn politiemensen ook mensen!

Verwar, wat jij adviessnelheid noemt, niet een een vrijblijvend advies. Dat is van een tijdje geleden. Ook zogenaamde adviessnelheden zijn maximum snelheden en daar moet je je aan houden.

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #31 Gepost op: 01 juni 2010, 22:03:16 »
Okee!

Wat er op dat klaverblad nou wel of niet gebeurt is maakt me niet zoveel uit.
Als er geen max snelheid of advies snelheid op dat klaverblad staat hebben die Agenten niks meer te melden als een overschrijding van 8 km gewoon lekker laten voorkomen wedden dat ie dit wint.

Wat ik ff wil toelichten is mijn uitlating over politieagenten,blijkbaar is dat niet in goede aarde gevallen :o
Misschien wel terecht :-[
Het was kort door de bocht maar ik verlies mijn geduld als ik dit soort dingen lees/hoor.

Zoals enkele van jullie weten ben ik winkelier en heb ik de loop der jaren gevallen van vandalisme,winkeldiefstal al dan niet gepaard met geweld en enkele doodsbedreigingen achter de rug.Aangifte gedaan en daar houdt het dan vaak mee op >:(
Ik moet heel veel moeite doen om daar begrip voor op te brengen,nog meer moeite moet ik doen om niet volledig uit mijn dak te gaan als ik zie dat er dan agenten de tijd hebben om bv winkelend publiek te bekeuren omdat er geen blauwe kaart achter de voorruit ligt, en zo kan ik nog meer voorbeelden aanhalen,Ja ze doen erg veel goed werk en ja ook het voorbeeld wat GJ hierboven geeft klopt.Je zult maar ergens met slecht nieuws moeten aanbellen.......

Maar zo gauw ze de verkapte belastingambtenaar gaan uithangen verlies ik iedere vorm van respekt.Om nog maar niet te spreken over het machogedrag wat daar vaak mee gepaart gaat bahbahbah.

Btw mijn laatste bekeuring dateert van 2006 ;D
Mijn enige zonde is dat ik in onze polders weleens te hard rij ;)verder speel ik het maatschappelijkspel geheel volgens de regels.



It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #32 Gepost op: 01 juni 2010, 23:27:12 »
Hallo allemaal. In bovenstaande staan veel waarheden maar ook enkele onwaarheden. Mijn mening/visie: De motorrijder die met genoemde snelheid over het klaverblad reed, heeft wel zeker gevaar op de weg veroorzaakt (onderdeel van art 5 WVW1994 = een misdrijf, geen overtreding!). Dit gevaar betrof hemzelf en als ze er waren, ook ten aanzien van overige weggebruikers. Ik heb gelezen dat die er niet waren, maar dat wist deze motorrijder niet toen hij aan zijn klaverbladtoertocht begon. De kans dat ze er wel waren is wel degelijk aanwezig geweest. Waar bestond dit gevaar dan uit? De wegbeheerder heeft de bochten van een klaverblad ontworpen op basis van een bepaalde maximum snelheid. Die snelheid staat niet met borden aangegeven. Als dat wel gaat gebeuren wordt het een woud aan borden langs de weg/in de berm, dat is niet de bedoeling. De huidige wetgeving gaat uit van een stuk gezond verstand van de weggebruiker, noem het vooral ook eigen verantwoording. Daarom staan niet alle gedragingen meer vermeld in de verkeerswetgeving en is er een zgn 'kapstokartikel' waar je niet genoemde gedragingen aan op kan hangen. Hier gaat het bij onze motorrijder over. Het gezonde verstand liet hem kennelijk even in de steek en maakte plaats voor een adrenaline kick. De bocht, ik ken hem niet maar durf dat best wel te beweren, is niet ontworpen voor deze snelheid. Daarbij, hij is geklokt op 128 km/h. Van zijn werkelijk gereden snelheid gaat 3% af, geen 3 km/h. (3 km/h wordt toegepast bij snelheden tot 100km/h). dus dat is al 4 km/h erbij. Daarbij inderdaad de afwijking van zijn teller; tussen de 5 en 10 % is normaal. Hij zal dus op zijn snelheidsmeter 128 + 4 + 7 = 139 km/h hebben zien staan in die bocht. Ga uit van een ontwerpsnelheid van ongeveer 80 a 90 km/h, dan heeft hij constructief een overschrijding van ruim of noem het minimaal, 50 km/h! Ik vind dat nogal wat. Dat is tevens de invorderingsgrens.

Bij deze snelheid zit een ongeluk in een klein hoekje. Een plekje olie, een kiezeltje, een knaagdier wat de weg juist op dat moment wil oversteken, noem maar op. Het is niet alleen de bestuurder die bepaalt wat hem of haar in het verkeer overkomt. Juist de externe factoren bepalen het wel of niet ondergaan van een ongeval. Als deze bestuurder met deze snelheid onder deze omstandigheden om wat voor reden dan ook niet op de twee minuscule vlakjes rubber blijft staan die zijn motor met het wegdek verbinden, gaat het gruwelijk mis. U mag bepalen wat de toesnellende hulpverleners (en toevallig passerende burgers) daar te zien krijgen. Die ambulancebroeder, brandweerman en jawel daar is 'ie weer, de politieagent (die doorgaans als eerste ter plaatse is) mag al die ellende aanschouwen, opruimen en oplossen. Daarbij komt ook nog het berichtje wat door alweer die politieman/vrouw overgebracht mag worden aan de nabestaanden. Jawel, dat is dat lulletje wat vroeger op school gepest werd! Denk je er nog steeds zo over?

Je begrijpt het, ik ben het volledig eens met de beslissing van de politiemensen om deze motorrijder te bekeuren. Hij is er mijns inziens mild vanaf gekomen; hij heeft zijn rijbewijs mogen houden. De officier van justitie zal op basis van de historie van deze motorrijder, aan de hand van daartoe vastgestelde basis bedragen, een sanctie aan hem aanbieden. In dit geval zal dat waarschijnlijk, een forse geldboete worden als het de eerste keer is. Daarbij staat deze gedraging geregistreerd.

Voor dit soort weggedrag is wel een prima oplossing. Ga naar een circuit en race daar tot je tank leeg is. Wel eerste even je verzekering voor die dag aanpassen. Dat is overigens nog een bijkomend nadeel voor onze motorrijder; als het in zijn casus misgegaan zou zijn, dan laat hij zijn nabestaanden met een flinke financiele vordering achter! Reken maar dat zijn verzekeringsmaatschappij de schade gaat terugvorderen.

Oh ja, als je door het rode licht rijdt is, een camera geen noodzaak. De waarneming van de achterover tegen zijn motor leunende motoragent is meer dan voldoende. Zijn waarneming wordt vastgelegd onder ambtseed(belofte) en simpel uitgedrukt telt die dubbel. Dus in bezwaar gaan tegen die waarneming heeft geen zin, koste je 166 euries.....!

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het bovenstaande stukje proza wel wat reacties op gaat leveren, die wacht ik dan maar lijdzaam af!

Wat kan je het ook snel met iemand eens zijn :-*

Het wordt tijd voor koffie ...........................kom je nog 6 juni?

Citaat
En BS, ik las inderdaad mee..... ;)

Was ook alleen voor insiders bedoeld  ;)


Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #33 Gepost op: 01 juni 2010, 23:28:48 »
Wat door het rood licht rijden betreft...ben ik eens met GJ, heeft geen zin om in verweer te gaan. Maar toch vind ik dit niet terecht.

Je ziet per provincie de verschillen in prioriteit en optreden van de politie!
Ik heb 40 jaar in Kaatsheuvel gewoont en nog nooit een snelheidsbekeuring gehad! Zelfs niet met mijn Celica GTI en mijn Calibra Turbo...waar ik structureel veel te hard mee reed  :-[ Alcohol controles daarentegen.....praktisch elk weekend, zodat je zelfs na een wedstrijd met je eigen voetbal elftal niet eens een pilsje in de kantine durfde te nemen!

Ik woon nu 4 jaar in regio Haarlem, rijd een Hyundai H 300 en heb inmiddels een stuk of 8 snelheids bekeuringen binnen  >:( Alcoholcontroles zijn hier nauwelijks!

Heb nu de remedie gevonden  :P
Als ik naar Brabant rijd, zo gauw ik de brug bij Gorinchem over ben, géén pilsje en gas erop!!! Als ik weer terug rijd, voorbij de brug pilsje pakken en lekker rustig door rijden  ;D :P

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #34 Gepost op: 01 juni 2010, 23:33:33 »
In de Randstad hebben ze altijd haast om in ons gezellige Brabant dronken te worden.  ;)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2010, 23:37:27 »
In de Randstad hebben ze altijd haast om in ons gezellige Brabant dronken te worden.  ;)
Daarom rijd ik ook vaak terug naar mijn roots  ;D

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #36 Gepost op: 02 juni 2010, 10:01:30 »
@GJ:

@GJ:
De man kan sturen, echt ;) Ik ben het met je eens dat je in de meeste politieagenten vertrouwen kan hebben. Er zijn echter uitzonderingen en daar ageer ik tegen. Dit soort constateringen blijven in mijn optiek erg op willekeur lijken en dienen niet het ‘algemeen belang’ en/of de publieke opinie. Ik pleit daarom voor duidelijkere (en vooral objectief meetbare!) regels.

Vergelijk bijvoorbeeld de situatie een paar maanden geleden in Wegmisbruikers, waarin een paar agenten een stel professionele stuntrijders een artikel 5 aan de broek doet omdat zij op een leeg parkeerterrein een wheely uitvoeren. Volgens mij is niemand daarbij gebaat, behalve de staatskas. In dat geval stel ik voor om de brandstofprijzen nog maar een cent te verhogen en het blauw wat we hebben in te zetten waar het echt nodig is en ik kan wel een paar voorbeelden uit eigen praktijk noemen met mijn 80.000km per jaar.

Last but not least, is een adviessnelheid een maximumsnelheid? Hebben we het over hetzelfde? Ik bedoel niet de snelheid aangegeven op matrixborden boven de weg – die zijn verplicht - , maar de snelheid aangegeven op een vierkant blauw bord (http://www.wegenverkeer.nl/sdu-wev/preview/binaries/wegenverkeer/verkeersborden/hoofdstuk-a/a4.png)
Kododododododododododo

GJ

  • Gast
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #37 Gepost op: 02 juni 2010, 19:49:54 »
@Ullie,
Daar kan ik me helemaal in vinden! Ik heb die uitzending ook gezien met de stuntrijder op dat parkeerterrein. Formeel hebben ze gelijk, maar hier mag je toch zeker een bepaalde vorm van coulance verwachten. Eigenlijk is gewoon leuk als die mannen op zo'n terrein een gratis showtje weggeven. Hier is inderdaad geen sprake van 'gevaar'. Dat is voer voor juristen. Ik verwacht ook dat deze stunters hiertegen beroep hebben aangetekend. De uitslag daarvan komt niet bij wegmisbruikers....!

Objectief meetbare regels zal lastig worden. Ik kan daar geen vorm in bedenken. De gedane waarneming zal altijd zwaarder wegen als de woorden van de betrokkene/verdachte. Dat is nu eenmaal het systeem waarin we zitten. Gelukkig wordt er meer en meer apparatuur ingezet zodat niet alleen de waarneming preveleert, maar juist het technische en fysieke bewijs van een camera ozid. Maar ja, ook hier blijft het soms eenvoudig handwerk!

Wat betreft de matrixborden heb je gelijk, die bedoelde ik. Die vierkante blauwe (bord model A4 RVV1990) was even uit mijn gedachte, die zie ik nauwelijks meer en dat is inderdaad een advies.

Enuh, die staatskas spekken we toch al dagelijks met al die belastingen, toeslagen, kwartjes van Kok, noem maar op. Ik probeer me dagelijks aan de maximum toegestane snelheid te houden en toch krijg ik regelmatig zo'n mini bekeurinkje binnen van 16 euro of zo. Laatst bij Utrecht, ik had m'n auto 13 minuten op naam staan; 22 euro!


Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2013, 11:22:51 »
@Ullie, ..... Hoe is dit afgelopen. Wat moest je buurman betalen ? Heeft hij de zaak voor laten komen ?

Gewoon nieuwsgierig .
I'd rather be riding

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2013, 11:29:30 »
Bekeuring van ergens rond de 150 euro voor het overschrijden van de maximum snelheid (opbasis van de snelsheidmeter van de politieauto en ambtseed van de dienstdoenend pliesiemeneer).

Rijbewijs is niet in gevaar geweest ;)

Ik hoop toch niet dat jij een soortgelijke agent getroffen hebt een dezer dagen?
Kododododododododododo

Zap

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2006
    • Bekijk profiel
    • Nieuw Youtube filmpje: Zomer 2015 (beetje laat)
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2013, 11:54:51 »
Nee, ik wilde alleen maar weten of art 5 stand zou houden.
Niet dus, zoals ik toen al dacht.
I'd rather be riding