Wat mij betreft ligt de grens in de controle van je rechterhand. Dat is wat de wetgever bedoelt met het gebruik van eigen verantwoordelijkheid, gezond verstand. Je mag op de snelweg 120 km/h. Dat wil niet zeggen dat dat altijd en overal kan. Het klinkt misschien wat simpel; maar als er een file staat, mag je 120, maar kan je het dan ook? Datzelfde geldt voor weggedeelten waar bochten zitten. Je gezonde verstand zegt dan dat je snelheid aan dat stuk weg moet aanpassen. Met een Duc zal je inderdaad vlotter door een bocht kunnen dan met een oude V-max. De vaardigheid van de bestuurder bepaalt ook veel, maar er zijn grenzen. Die worden niet bepaald door de controlerend agent, maar wel probeert hij die grenzen, beschreven in wet- en regeleving te handhaven naar zijn beste eer en geweten. Inderdaad, ook dat is mensenwerk, maar in dit geval wel het werk van een mens die daartoe speciaal is geselecteerd en opgeleid. Ik wil daar vertrouwen in blijven houden.
Ik ken je onderbuurman echt niet, maar als hij met een motor en een dergelijke snelheid door een bocht kan (en durft) van een klaverblad, dan moet hij minimaal een bijzonder goed motorrijder zijn. Hij is dus echt afhankelijk van wat de externe factoren op zijn pad brengen. Ik hoop dat hij zich daarvan bewust is en de gevolgen ook durft te onderkennen.
Je kan en mag, in alle redelijkheid, in dit land ten alle tijden de discussie aangaan met een politieman of -vrouw. Dat doen in andere landen, en denk dan niet al te ver over de landsgrenzen, kan je heel veel geld kosten. Dat soort zaken wordt in dit land niet bestraft, tenzij het de grenzen van het fatsoen overschrijdt, maar dat is weer een op zichzelf staand strafbaar feit. Gelukkig zijn politiemensen ook mensen!
Verwar, wat jij adviessnelheid noemt, niet een een vrijblijvend advies. Dat is van een tijdje geleden. Ook zogenaamde adviessnelheden zijn maximum snelheden en daar moet je je aan houden.