Auteur Topic: hallo iedereen  (gelezen 27869 keer)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2011, 19:57:27 »
Akra Stage 1 zijn enkel dempers. Bij de RP12 kun je ze gelijk aansluiten op het Y-stuk. RP18 Stage 1 Akras passen niet op het originele Y-stuk en worden geleverd met een Akra Y-stuk. Wil je ook Akra bochten dan moet je een complete set incl ECU aanschaffen!
Akra Stage 2 dempers zijn anders dan Stage 1 dempers!
Optimaal resultaat qua power en sound is de Stage 2 set....maar die kost dan ook wat meer  :-[
Wil je nog meer dan de Stage 3 set.
Ik weet waarschijnlijk nog wel een set Stage 1 Akras te koop.....voor veel minder dan 2000,-  ;)

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

matej

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2011, 21:12:16 »
[Ik weet waarschijnlijk nog wel een set Stage 1 Akras te koop.....voor veel minder dan 2000,-  ;)
[/quote]
Aha music to my ears ;D Misschien kan je me de coordinaten eens doorgeven...

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #32 Gepost op: 21 februari 2011, 22:17:37 »
Ik zal ff informeren  ;) Solozadel met carbonschilden ook erbij ? Die kan ik ook nog krijgen.....en evt ook nog Rizoma rem/schakelset, carbon spatborden en airboxcover  ;)

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

matej

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #33 Gepost op: 21 februari 2011, 22:48:49 »
Hello Baci
super dat je dat zou willen doen!..maar misschien ben ik wat voorbarig geweest :-[. Dit is allemaal heel nieuw voor me.. Wie weet opteer ik uiteindelijk wel voor een stage 2 als ik meer en meer bijleer over deze bike, en dan heb ik geld uitgegeven voor iets wat ik niet nodig heb. Carbon hitteschilden, zou niet weten hoe dat er dan gaat uitzien. En het duo zadel wil ik echt wel behouden.
Een Rizoma rem/ schakelset, kan je me daar iets meer over vertellen??
Maar hej nogmaals heel tof van je dat je een leek op weg wil helpen :-*

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2011, 22:53:18 »
Lees dit topic goed door....dat helpt je een heel eind op weg  ;) http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=637.0

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

matej

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #35 Gepost op: 21 februari 2011, 22:58:47 »
Lees dit topic goed door....dat helpt je een heel eind op weg  ;) http://mt01.valenkamp.nl/index.php?topic=637.0
Ga er mateen werk van maken! btw is dat jouw bike met die rode accenten?? wat een prachtmachine man :)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #36 Gepost op: 21 februari 2011, 23:00:57 »
Ja, die rode is van mij....maar die delen liggen allemaal op zolder  ;) Oranje bevalt me beter  ;D

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

matej

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #37 Gepost op: 15 september 2011, 12:53:47 »
Hallo jongens (..en meisjes )
Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets van mij heb laten horen. Ik hoop dat iedereeen deze zomer van veel prettige en veilige kilometers heeft genoten!
 Ik ben sinds het voorjaar de trotse bezitter van de bike waarover iedereen praat hier ;) en wilde na een er een duizendtal kilometertjes mee gereden te hebben graag m'n bevindingen even "in de groep gooien"

Even samenvatten..mijn moto is van einde 2005, in de kleuren kobaltblauw-grijs, geen enkele mod erop, dus zoals ie van de band rolde, net geen 12000 km op de teller.
Vlak na aankoop bij de dealer laten doen: Groot onderhoud, nieuwe batterij, nieuw ketting-tandwielenset en nieuwe banden ( Michelin pilot pct 2).
Omdat ik al vrij snel doorkreeg dat de positie van standaard spiegels voor niet veel deugde ( had ik hier ook al gelezen ;)) heb ik een verbreding- verhogingset van motozoom geplaatst, waar ik héél tevreden van ben (http://www.motozoom.nl/)

En nu m'n bevindingen bij het rijden met deze unieke bike: Ik had voor m'n aankoop al heel wat gelezen, onderandere hier op het forum, dus wist ongeveer wat ik kon verwachten maar zoals bij de meeste zaken in het leven moet je het echt zelf ondervinden..goed..ga ik dan:
-Het is een redelijk zware bike, de machine een kleine helling opduwen met de motor af is zweten geblazen, maar eens de 1700 zn toertjes draait vind ik hem licht handelbaar, goed in balans en stabiel, zelfs bij lage snelheden.
- Bochtenwerk gaat verassend goed vind ik, ook hier een gevoel van stabiliteit en zekerheid.
-De remmen zijn echt goed en geven veel vertrouwen, het gedrag tijdens stevig doorremmen heel positief (Gelukkig nog geen echte noodstop moeten maken, fingers crossed)
-Het comfort in het zadel en de zithouding: comfortabel!, zelf bij lange afstanden, en de rechtop/licht-sportieve zithouding geeft me een goed overzicht in het verkeer. lange stukken autostrade zijn minder comfortabel wegens veel wind ( naked bike toch!?)
-Nu wat over de krachtbron..een beetje gemengde gevoelens..De twin 1700 is een krachtig blok zonder twijfel, als je op snelheid bent tegen pak 4000rpm en je draait eens goed de kraan open, nou dat is wel indrukwekkend ( ;D)en de topsnelheid is meer dan genoeg naar mijn mening.
Maar ik twijfel.... of ik het blok wel echt soepel vind.... en de MT01 laat hier een kant zien die ik niet echt verwacht had...en waar ik misschien wel iets zou willen aan verbeteren(tuning??)
Ik had dit graag even geillustreerd met enkele voorbeelden, dingen die ik ervaren heb tijdens het rijden. HEEL BELANGRIJK moet ik erbij vermelden dat het misschien allemaal aan mij ligt, aan mijn relatief kleine rijervaring op de motorfiets!

Enkele voorbeelden dus..
-Een vriend van me rijdt met een bmw scarver en tijdens éen van onze ritten daagde hij mij uit om eens een stoplichtrace te doen. Nou waarom niet dacht ik..bijna 1700cc, 150nm tegen 650cc 1 pitter, iets van een 50 nm(?)..kan geen probleem zijn, toch? Bleek dat we gelijke tred hielden! Iets wat ik helemaal niet verwacht had en me toch een beetje een minder fijn gevoel gaf. Ik had verwacht dat de MT PRESIES op dit vlak uitblonk...maar nogmaals misschien lag het aan mij..zeker zijn er mensen hier met meer ervaring die me hier wat over kunnen vertellen..
-Ik ben rustig op een normale manier aan het rijden, tweede versnelling, iets boven de 1000rpm. Ik wil links of rechtsaflaan dus rem een beetje en rond de hoek nog steeds in z'n tweede. Bij het uitkomen van de bocht begint het blok nukkig te stampen, de toerenteller zakt en ik moet naar z'n eerste terugschakelen om terug goed op gang te komen. Ik had verwacht dat juist dit iets zou zijn waar de MT door z'n massa aan koppel geen problemen mee had!! Weeral, misschien moet ik maar eens leren rijden  ;)

Je leest hier veel over tunig van het blok. Misschien zijn het wel de zaken die ik hierboven vermeld die de mensen aanzet het blok te gaan tunen..Iets wat ik nu ook aan het overwegen ben.
Het is wel een heel technisch onderwerp waar ik soms door het bos de bomen niet meer zie, de ene zegt zus , de andere zegt zo...  moet m'n weg hier nog in zoeken..

Mijn dealer zei me het volgende over tuning:
 "Blijf van het blok af, ten eerste je went aan alles, en je gaat veel centen spenderen voor een minimaal verschil" En: " Door tunig ga je de harmonie in de motorfiets verstoren, het is een straatje zonder einde, en het komt de levensduur van je blok niet ten goede"

Ga nu eens rustig terug lezen wat hier allemaal over tuning te lezen staat en of het uberhaupt wel zin heeft het blok te tunen..Feedback en goede raad is zeer welkom mensen!!

greetz, jan
« Laatst bewerkt op: 15 september 2011, 13:02:40 door matej »

KlaasH63

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
    • Fotopagina
Re: hallo iedereen
« Reactie #38 Gepost op: 15 september 2011, 17:41:18 »
Als je net boven de 1000 toeren bij de bocht komt en je remt iets af, dan kom je net onder de 1000 toeren. Dat is zo'n beetje het stationair toerental. Dan moet je heel rustig het gas open draaien om bokken te voorkomen. Je kunt betere voor de bocht terugschakelen en als je meer ervaring hebt opgedaan, ga je vanzelf wat sneller door de bocht.
Nog veel rij plezier van het jaar.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #39 Gepost op: 15 september 2011, 18:00:04 »
Tja Jan, wat ik er van zeggen. Je hebt je MT01 prima aangevoeld, daar is niets mis mee. Het is leuk om weer eens iemand enthousiast over z'n motor te zien schrijven.
Je hebt ook prima de fun en de zwaktes van de MT bloot gelegd. En ik ben het met je dealer eens blijf van dat blok af.
Kan je alleen nog het een en ander toelichten;
Het blok van de MT01 stamt uit de Warrier een echte cruser. Het verschil is echter dat Yamaha het blok een 14 kilo's gemaakt heeft voor de MT01.
De grootste gewichts besparing komt van een veel lichter vliegwiel. Het voordeel hiervan is dat het blok sneller op toeren komt en je er dus sportiever mee kunt rijden.
Nadeel is (en dat heb je zelf al gemerkt) dat hij bij lage toeren tallen minder makkelijk rond draait. Yamaha heeft dit proberen te compenseren door een ingenieus brandstof injectiesysteem voor de MT01 te ontwikkelen en een exup klep te monteren. Maar als je dus langzaam rijdt en je vraagt dan ineens veel vermogen laat het systeem het afweten en begint hij te bokken. Vooral mensen die een viercilinder hebben gereden hebben hier in het begin moeite mee. Korte rechtsebochten neem ik ook meestal in de eerste versnelling. (Of even met twee vingers de koppeling erbij gebruiken.  ;))

Ja en als je sprintjes wilt trekken met een motor die de helft weegt moet je wel zelf heel veel trekkracht extra hebben  ;)
en die eerste 1500 toeren zijn niet de beste van de MT01. Maar probeer volgende keer maar eens een vliegende start vanaf 25 km/uur kijken of hij je nog bij kan houden.

Tja en opvoeren, dat geef je zelf al aan is meestal een heleboel geld voor een handje vol extra PK's.
Het enige wat wel je rijplezier doet toenemen (vooral in het middentoeren gebied) is een stage 2 setje, je motor hangt dan veel beter aan het gas, loopt veel makkelijker rond (omdat o.a. de exup-klep is verdwenen) en het koppel in met midden gebied neemt merkbaar toe.
Maar er is tegenwoordig steeds moeilijker aan te komen en het kost heel veel euri's, maar je krijgt er een helboel fun voor terug, al was het alleen al het geluid  :D

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #40 Gepost op: 15 september 2011, 21:07:58 »


-Ik ben rustig op een normale manier aan het rijden, tweede versnelling, iets boven de 1000rpm. Ik wil links of rechtsaflaan dus rem een beetje en rond de hoek nog steeds in z'n tweede. Bij het uitkomen van de bocht begint het blok nukkig te stampen, de toerenteller zakt en ik moet naar z'n eerste terugschakelen om terug goed op gang te komen. Ik had verwacht dat juist dit iets zou zijn waar de MT door z'n massa aan koppel geen problemen mee had!! Weeral, misschien moet ik maar eens leren rijden  ;)

greetz, jan

Fout, fout, je moet 'm minimaal met 1500tpm rijden , beter 1800 tpm.
 Zoals BS al verteld heeft, de krukas is extra gemaakt om met hoge toeren te rijden.
Met 1000tpm door de bocht is echt een kwelling voor de motor, beter terug schakelen en met meer toeren door de bocht.
Als ik aan het cruisen ben dan tussen de 2200 en 3200 tpm.
Als je het terugschakelen vervelend vindt, is een oplossing een groter tandwiel achter. De overbrenging wordt minder en de motor moet meer toeren maken voor dezelfde snelheid.
Ik heb achter 41 (39 orgineel) en alleen in korte haarspeldbochten moet ik nog wel eens terugschakelen in de 1.

Tja en wat het tunen betrefd, je kunt het zo gek maken als je portemonnee dik is. Veel meer zal je motor er niet van slijten, bij de Hongaren zit iemand die de 100.000km is gepasserd met een Stage3.
Mijn ervaring is dat het vooral van de berijder afhangt. Hoe meer durf, hoe sneller ie gaat. Nog niet zo lang geleden aan de  borrel met de "hardcore" MT01 piloten (Gruppe 1) Die waren aan het klagen dat ze zoveel setjes banden per jaar nodig hadden, want na 2500km was het setje opgebrand. De kampioen had na 800km (Dunlop Roadsmart) het setje versleten.
Misschien een cursusje volgen bij hun. ;), is zeker goedkoper.
With blonds more fun.

matej

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #41 Gepost op: 16 september 2011, 19:42:34 »
Hallo Klaash63, BS en E44, heb met veel plezier jullie entry's gelezen....heel interressant!

Ik reed de MT01 op momenten als ware het een diesel...en dat is ie niet echt helemaal. Een beetje hoger in de toeren, eventueel wat met de koppeling spelen...ik ga het zodadelijk uitproberen  :)

Stage 2 kitje zegt me wel wat. klinkt goed.. Ik zal eens googelen en kijken hoe en waar ik er aan kan geraken, ook eens kijken wat het kost..

Een tandje minder achteraan lijkt me wel een effectieve en relatief goedkope keuze. maar ik heb net een nieuw set tandwielen/ ketting.. :-\

2500 km voor een stel banden, en zelfs iemand die er maar 800km mee doet!..Wordt een cursusje bij Gruppe 1 toch een dure zaak uiteindelijk ;D

dankjewel jongens!

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #42 Gepost op: 16 september 2011, 19:47:43 »


Stage 2 kitje zegt me wel wat. klinkt goed.. Ik zal eens googelen en kijken hoe en waar ik er aan kan geraken, ook eens kijken wat het kost..



Stage 2 kom je bijna niet meer aan  :( Kostte  ruim € 4000,- !
Evertje heeft nog wel wat te koop voor een mooie prijs.....en ik misschien binnenkort  ;)

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

matej

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #43 Gepost op: 17 september 2011, 01:51:22 »
Dankjewel voor je reaktie Baci

4000 euro... oesje! 
Verkoop jij binnenkort de gehele stage twee kit, of onderdelen daarvan?
En wie is evertje?
mvg
jan

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: hallo iedereen
« Reactie #44 Gepost op: 17 september 2011, 11:48:00 »

Een tandje minder achteraan lijkt me wel een effectieve en relatief goedkope keuze. maar ik heb net een nieuw set tandwielen/ ketting.. :-\

Niet zo'n probleem, het 41" er tandwiel kan net met de orginele kettinglengte.
With blonds more fun.