Vorig weekend een VRO bochten bij de KNMV te Lelystad gedaan, natuurlijk op verzoek van mijn vrouw want die vond dat ze nog wel wat bij kon spijkeren. Het leuke van zo'n VRO is wel dat alles mag maar niets moet, je krijgt alleen een heleboel tips. Maar als je het te moeilijk vindt of het te snel vindt gaan dan haak je gewoon af. Je gaat tijdens een VRO er niet direct sneller van rijden (hoewel
) maar je gaat er wel beter van rijden.
Nu had ik geen idee wat me te wachten stond maar moet zeggen het is me geweldig bevallen. Natuurlijk goed weer en een leuke groep van 8 man (en vrouwen).
Wat me het meeste is bij gebleven: een noodstop maken en oefenen zodat je net geen stoppie maakt.
En dan het verschil in remweg tussen een stop van 50, 80 en 100 km/h wat zijn die verschillen groot. Daar sta je tijdens het rijden niet bij stil!!
Helling proef (stop) op een helling van 25%, maar nog leuker met een MT een klinker helling van 100% op en af rijden. Voor veel GS'en die mee reden trouwens ook een heel leuke oefening.
Maar het allerleukste was rondjes over het circuit rijden met acht man achter de instructeur (op BMW) aan en dan na één rondje wisselen. En dat waren rondjes met hele korte bochtjes als over een dijk, maar ook grote doordraaiers en knijpende bochten en bochten na een helling. Maar na een paar rondjes werd het tempo aardig opgevoerd en tegen de tijd dat Gerrie achter de instructeur reed moest ik alle zeilen bij zette om haar bij te kunnen houden op de MT. In middels de rest van de groep al lang kwijt, bleven die twee BMW rijders het tempo maar opvoeren, en toen voelde ik dat mijn achterband begon te protesteren in de snelle bochten. De Michelin PP ging wringend en schuivend door de bocht. Gelukkig was het weer snel verzamelen, en kon ik een blik werpen op die achterband van de RnineT van Gerrie;
Tot het randje afgesleten! . En wat zegt ze dan triomfantelijk, je kon het maar net bijhouden hè!