Auteur Topic: design/gepruts  (gelezen 68696 keer)

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #75 Gepost op: 16 februari 2014, 17:41:25 »
Een poging om wat duidelijkheid in dit vraagstukje te brengen. Eigenlijk staat het er al: optie a zou bij Jo van toepassing moeten zijn; kentekenplaat in het midden van de motor, tekstzijde naar "boven" gekeerd, niet hoger dan 120 cm vanaf het wegdek, en max 30 graden.......................................

Zoals ik al schreef eigenlijk BartjeV het precies goed omschreven, nu maar hopen dat Jo het ook heeft begrepen!  ;)
Lezen is ook een kunst.

Fout dus, de plaat helt achterover heb ik al die tijd proberen te vertellen. Situatie b
Zal toch maar een fotootje posten. Ik heb maar weer alles effe in mekaar geschroefd.
Het stokje is die 120 mm veerweg en staat niet helemaal juist, maar heb ik hier zo ertussen gezet  om de plaat vast te houden.
De plaat staat zo wel in de juiste stand ivm veerweg en heeft nu een schuinte van 30 graden terwijl in dit geval maar 15 graden mag, als ie hoger zat als die 1,20m en dat is ook niet het geval.
De plaat draaien naar achteren ( de normale stand) is ook geen optie, want dan staat ie nagenoeg horizontaal.

De kentekenbeugel is klaar. De plaat zit in het midden op zo'n 35-40 cm boven het asfalt met nog een lampje voor de plaatverlichting erop.

« Laatst bewerkt op: 16 februari 2014, 18:26:31 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

GJ

  • Gast
Re: design/gepruts
« Reactie #76 Gepost op: 16 februari 2014, 18:36:16 »
Een poging om wat duidelijkheid in dit vraagstukje te brengen. Eigenlijk staat het er al: optie a zou bij Jo van toepassing moeten zijn; kentekenplaat in het midden van de motor, tekstzijde naar "boven" gekeerd, niet hoger dan 120 cm vanaf het wegdek, en max 30 graden.......................................

Zoals ik al schreef eigenlijk BartjeV het precies goed omschreven, nu maar hopen dat Jo het ook heeft begrepen!  ;)
Lezen is ook een kunst.

Fout dus, de plaat helt achterover heb ik al die tijd proberen te vertellen. Situatie b
Zal toch maar een fotootje posten. Ik heb maar weer alles effe in mekaar geschroefd.
Het stokje is die 120 mm veerweg en staat niet helemaal juist, maar heb ik hier zo ertussen gezet  om de plaat vast te houden.
De plaat staat zo wel in de juiste stand ivm veerweg en heeft nu een schuinte van 30 graden terwijl in dit geval maar 15 graden mag, als ie hoger zat als die 1,20m en dat is ook niet het geval.
De plaat draaien naar achteren ( de normale stand) is ook geen optie, want dan staat ie nagenoeg horizontaal.

De kentekenbeugel is klaar. De plaat zit in het midden op zo'n 35-40 cm boven het asfalt met nog een lampje voor de plaatverlichting erop.



Deze had ik niet verwacht! Zo zie je maar, dat niet alles is zoals het lijkt. Een heel bijzondere oplossing Jo.
Maar wel eentje die in strijd is met eerder genoemde regelgeving. Nu maar hopen dat de "zwaantjes" je dichtelijke vrijheid willen gaan tolereren......!


fujin

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 651
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #77 Gepost op: 16 februari 2014, 19:43:58 »
"zwaantjes" kende ik nog niet

Is een Belgisch koosnaampje voor oom agent  ;)

niet helemaal, zwaantje is koosnaampje exclusief voor politie op de moto.

Leuk hoor, ben wel benieuwd waar dat nou weer z'n oorsprong heeft.....!

ik weet niet als het klopt en kan het niet verifiëren maar staat ergens op wikipedia:

"Zwaantje
(Vlaams) Motoragent, van de Wegpolitie (Federale Politie, vroeger Rijkswacht) door hun opzwaaiende Kledij"

ik gokte wel al dat het klopt dat het iets te maken had met kledij van vroeger, dat ze misschien in wit/zwarte  lederen kleren op die moto's zaten en wat weg had van zwaan maar blijkbaar niet. weet alleen niet wat 'opzwaaiende met zwaantje heeft maken behalve de overeenkomst van enkele letters...'

kowalski

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1065
  • He, who has MT-01 friends, is a rich man!
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #78 Gepost op: 16 februari 2014, 20:54:18 »
Vroeger hadden de motoragenten van die lange leren jassen aan, die een lange split hadden aan de achterkant, zodat de lange panden over de dijbenen konden blijven zitten, terwijl men op de motor zat. Dat dit bij op snelheid rijden niet altijd bleef zitten en dus opwaaide, zorgde voor de naam 'zwaantjes' waarbij de panden reminiscenties oproepen aan de vleugels van een zwaan op volle snelheid zwemmend in het water. ;)

Greetz, kowalski.
State Of Mind: Six Degrees Of Inner Turbulence & Systematic Chaos
Prozac: Yamaha MT-01 Stage 1
How will I laugh tomorrow, when I can't even smile today?

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #79 Gepost op: 16 februari 2014, 21:27:56 »
Gj nog een bedankje, was ik vergeten.

De oplossing ziet er heel normaal uit. Ik denk dat de "vriend en helpers" hier geen aanstoot aan zullen nemen.
Lijkt op de nummerplaatbevestiging van de Ducati Diavel.
With blonds more fun.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #80 Gepost op: 16 februari 2014, 22:39:42 »
Lezen is ook een kunst. Zeg dat wel  ;)

Fout dus, de plaat helt achterover heb ik al die tijd proberen te vertellen. Dat heb ik wel begrepen! Situatie b Dat zou je het liefst willen, maar omdat de bovenrand van je kenteken plaat beneden de 120cm zit kan dit dus niet en val je dus in categorie A waardoor je je kenteken alleen verticaal mag plaatsen of mag je de zijde met het kenteken 30 graden naar boven draaien! (Voor jouw motor dus de onderzijde van de plaat naar achteren!)
Zal toch maar een fotootje posten. Ik heb maar weer alles effe in mekaar geschroefd.
Het stokje is die 120 mm veerweg en staat niet helemaal juist, maar heb ik hier zo ertussen gezet  om de plaat vast te houden.
De plaat staat zo wel in de juiste stand ivm veerweg en heeft nu een schuinte van 30 graden terwijl in dit geval maar 15 graden mag (en dat is dus niet juist je plaat moet verticaal staan!), als ie hoger zat als die 1,20m en dat is ook niet het geval.(Dus verticaal!)
De plaat draaien naar achteren ( de normale stand) is ook geen optie, want dan staat ie nagenoeg horizontaal.

De kentekenbeugel is klaar. De plaat zit in het midden op zo'n 35-40 cm boven het asfalt met nog een lampje voor de plaatverlichting erop.

Dit was mijn laatste poging hoor!  >:(

Maar van mij mag je doen wat je wilt.  ;D

O.ja en niet meer over vuile wegen rijden want een kenteken plaat moet ook nog eens goed leesbaar zijn!  ;)

GJ

  • Gast
Re: design/gepruts
« Reactie #81 Gepost op: 17 februari 2014, 11:38:12 »
O.ja en niet meer over vuile wegen rijden want een kenteken plaat moet ook nog eens goed leesbaar zijn!  ;)

Na zoveel "disign en gepruts" moet er toch ook nog wel tijd en ruimte over blijven om een kleine sproei-installatie op die kentekenplaat te monteren.....!  ;)

En het tweede woord van dit topic: gePRUTs, krijgt zo een heel nieuwe betekenis!!!  ???

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #82 Gepost op: 20 februari 2014, 19:42:34 »
Vandaag de hele dag in de weer geweest met spuiten. Helaas is er lak onder de tape gekomen ondanks stevig aandrukken. De boel maar laten drogen en dan eraf schuren.
Een tweede poging zal weinig zin hebben denk ik, de fine line tape krijg ik niet diep genoeg aangedrukt in  de overlap. De spuit heb ik ook al wat verder af gehouden, zodat de lak er niet in geperst wordt.
Heeft iemand een idee of het schaakbord patroon ook in folie te koop is,  die moet wel overspuitbaar zijn met blanke lak.
Of iemand misschien toch een idee hoe ik de blokjes kan spuiten, dat heeft nog steeds m'n voorkeur.
De blokjes zijn 12x12mm ,,kan max 15x15mm.



« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 21:40:44 door eliminator 44 »
With blonds more fun.

etinus

  • Fly weight poster
  • **
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #83 Gepost op: 20 februari 2014, 20:41:21 »
http://www.presentsathome.nl/plakfolie-dambord-zwart-wit.html

of hij overspuitbaar is met blanke lak durf ik je niet te zeggen, maar zou je het ook niet nadat je het geheel hebt gelakt kunnen aanbrengen?

Heb zelf wel eens de de kuip proberen te wrappen maar dat viel vies tegen. maar het zit er nog strak op!
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 20:43:08 door etinus »

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #84 Gepost op: 20 februari 2014, 22:27:59 »
Hey Jo,

Ik denk dat het het handigst is om gewoon blokjes te snijden, is wel lekker wat werk maar dan moet je niet het klassieke kruisschema afplakken - nog een keer kruisschema afplakken om ze te krijgen. Kun je een mal voor maken om snel te snijden, zou het niet zo heel erg veel tijd moeten kosten.... Je zou ook low-tac kunnen halen, en die met een latje lekker lui in blokjes kunnen snijden, ben je nog sneller uit...

Welke maskingtape gebruik je? Gewone blauwe KIP of HPX of zo? Die zijn best irritant om te snijden...

Je zou ook clear coat kunnen zetten om te proberen die randjes te sealen, maar dan heb je ook weer een of twee lagen clear coat nodig, is ook extra werk, en misschien neem je ze niet allemaal mee en dan kan het nog steeds fout gaan....

Denk trouwens dat jou laag nogal dik erop ligt, heb je met spuitbussen gespoten? Voor dit soort werk gebruik je eigenlijk best een airbrush, denk ik, maar da's mijn mening :)
Als je er echt niet uitkomt kan ik volgende week eventueel een testje draaien met mijn airbrush, zien of het mij lukt?

Deze mensen hebben er misschien ook verstand van: http://www.airbrush-services-almere.nl, zou je eens kunnen bellen?
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 22:34:29 door ElTimm »

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #85 Gepost op: 20 februari 2014, 22:34:09 »
Elk reclame bedrijf die stikkers en letters snijdt kan voor jouw zo'n patroon snijden in folie.
Je kan het zelfs laten verlopen van kleine naar grote blokjes.
Die blokjes, of wat dan, ook plaatsen ze op een drager folie zodat je gemakkelijk ergens op kunt plakken.
Kost vaak maar een paar tientjes. Wij doen dit op hele tekst blokken in een keer ergens op te plakken.

Wij gebruiken ze ook vaak als een negatieve lettermal om snel tekst ergens op te kunnen spuiten.
En wij gebruiken 2 componenten lakken  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 22:36:45 door Big Smile »

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #86 Gepost op: 20 februari 2014, 22:37:24 »
Elk reclame bedrijf die stikkers en letters snijdt kan voor jouw zo'n patroon snijden.
Je kan het zelfs laten verlopen van kleine naar grote blokjes.
Die blokjes, of wat dan, ook plaatsen ze op een drager folie zodat je gemakkelijk ergens op kunt plakken.
Kost vaak maar een paar tientjes.
Wij gebruiken ze ook vaak als een negatieve lettermal om snel tekst ergens op te kunnen spuiten.
En wij gebruiken 2 componenten lakken  ;)

Je kan het ook laten snijden, natuurlijk...
Maar in mijn ervaring is het plakken van zo'n dragervel op gebogen oppervlaktes tricky, en moet je ook weer naar  de winkel, etc... als je het manueel doet kost het misschien wat meer tijd, maar het is wel zekerder :) En aangezien je het toch voor de lol doet...

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #87 Gepost op: 20 februari 2014, 22:44:48 »
@El44

Ik vind dat je hele dikke tape gebruikt hebt, en het spuitwerk is ook erg dik!
Beter meerder dunne lagen spuiten!
Je moet veel dunnere tape gebruiken (of folie laten snijden).
Je kan namelijk zien dat in de zwarte blokjes de verf tegen de taperanden omhoog is gekropen!  >:(
(en natuurlijk onder de tape)

Een scalpel doet wonderen daarmee kun je de tape netjes langs elkaar afsnijden, of dubbel doorsnijden zodat ze precies in elkaar passen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 22:47:49 door Big Smile »

ElTimm

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 467
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #88 Gepost op: 20 februari 2014, 22:58:05 »
@El44

Ik vind dat je hele dikke tape gebruikt hebt, en het spuitwerk is ook erg dik!
Beter meerder dunne lagen spuiten!
Je moet veel dunnere tape gebruiken (of folie laten snijden).
Je kan namelijk zien dat in de zwarte blokjes de verf tegen de taperanden omhoog is gekropen!  >:(
(en natuurlijk onder de tape)

Een scalpel doet wonderen daarmee kun je de tape netjes langs elkaar afsnijden, of dubbel doorsnijden zodat ze precies in elkaar passen.

Volgens mij zeggen wij net hetzelfde...

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: design/gepruts
« Reactie #89 Gepost op: 21 februari 2014, 07:03:52 »
Ik zal eerst achter de folie aangaan, dat lijkt me de makkelijkste oplossing, als ze het patroon gelijk eruit snijden. Wat waarschijnlijk toch een probleem gaat opleveren met steeds een los blokje in het midden, tevens met de bolling van het voorspatbord.
Anders wordt het  weer handwerk.
Wat op de foto staat is eigenlijk pas de helft van het aantal blokjes.Uiteindelijk moet het een dambordpatroon worden.
De lak die ik gebruikt heb is basislak, daarop komt dan als laatste de blanke lak. Het zwart is gespoten in 3  lagen met het spuitpistool, 2-2,5 bar. Blauwe fine line tape van Follex aan de zijkant, de blokjes met een groene tape is van een Duits merk? en die was inderdaad wat dikker.

@Tim wat is je druk met de airbrush en kan die aan de normale compressor? Een airbrushspuit kan er nog wel bij.

@BS 2k lak gaat bijna niet. Die moet na elke kleur uitharden, dan moet je op de plek waar de volgende kleur komt matteren (licht schuren voor de hechting van de volgende laag). Om die plek te bepalen moet je die eerst aftapen en dan is de kans groot dat je de randjes ervan beschadigt of je moet 'm weer opnieuw aftapen om te spuiten.
Nu kan ik blijven doorgaan met steeds een kleur te spuiten (na een uurtje drogen) en hoef niet te tussendoor te matteren. Pas op het einde komt de afsluitlaag (blanke lak) erop.

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2014, 07:30:40 door eliminator 44 »
With blonds more fun.