Een poging om wat duidelijkheid in dit vraagstukje te brengen. Eigenlijk staat het er al: optie a zou bij Jo van toepassing moeten zijn; kentekenplaat in het midden van de motor, tekstzijde naar "boven" gekeerd, niet hoger dan 120 cm vanaf het wegdek, en max 30 graden.
Echter bestaat er ook de regel dat een voertuig zo moet blijven zoals deze ooit door de importeur ter keuring is aangeboden, en zijn type goedkeuring heeft gekregen. Dat is de basis regel. Staat ook nog een verwijzing naar in de Regeling Kentekens en Kentekenplaten:
Artikel 7
2.Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
Als daartoe bestemde plaats bedoelt de wetgever de plaats die door de constructeur oorspronkelijk is aangebracht en bedoeld tbv die kentekenplaat.
Dus als je de basisregel aanhoudt, mag je feitelijk niets aan de constructie van het voertuig wijzigen. Blijven er niet veel MT's meer over als daarop gehandhaaft gaat worden..... Buiten dat zijn er niet veel handhavers ("zwaantjes" kende ik nog niet) die zich aan dit soort feiten wagen. Veel verder dan af en toe een geluidsmeting gaat het niet.
Kentekenplaat aan de zijkant van een motorfiets, ter hoogte van bv de achteras, is dus absoluut uit den boze. Mag niet en daar wordt sporadisch op geverbaliseerd.
Even terug naar de casus van Jo; de kentekenplaat in het midden van z'n motor, onder het achterlicht en boven het achterwiel, is dus de beste optie. Discussie over de originele staat van zijn motor, of voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring, is m.i. ruim gepasseerd....! De plaat mag hier een helingshoek hebben van max 30 graden. Als je zicht hebt op de linkerzijde van de motor dan loopt de plaat van linksboven naar rechtsonder. zo dus:
\ klik Daarbij mag de plaat max 120 cm hoog zijn aangebracht, dat heeft weer te maken met het zicht op de plaat. Vooral die van "de camera"!!!
Optie b, met de max hellingshoek van 15 graden, zie wel eens als de kentekenplaat boven het achterspatbord wordt gemonteerd of bv aan de achterzijde van een sissybar. Feitelijk helt de plaat dan "achterover", zo dus
/ klik Tevens moet hier sprake zijn van 120 cm of hoger, zodat er voldoende zicht blijft op de plaat. (klopt dan weer niet in het voorbeeldplaatje....)
Deze dicussie is ook al een op een ander forum gevoerd:
forum En daar vind je veel terug wat hier ook gezegd is, met nog wat aanvulling.