Auteur Topic: Wat gaan we doen in de winter?  (gelezen 431558 keer)

Big Smile

• Global Moderator
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #270 Gepost op: 29 december 2010, 17:02:09 »
Ik twijfel zelf ook nog erg...dat Oranje beviel me wel heel erg goed  :-\ En BS, die carbon spoiler komt er zeker op want die oranje bellypan beviel me niet zo...teveel oranje.
En de ECU 3, heb je gelijk in. Maar dat extra koppel en vermogen word alleen door die nokkenassen gegenereerd. Voor zover ik weet kun je de problemen krijgen die je aangeeft omdat de ECU 3 de toerentalbegrenzer met 500 verhoogt...waardoor je idd problemen kunt krijgen met de mechanische delen omdat die er niet op berekend zijn.
Als ik iets mis of verkeerd zeg hoor ik het graag van je  ;)

Toerental verhoging is het probleem niet direct een ECU2 verhoogt de toerenbegrenser ook met 500 toeren.
Als ik  het goed heb wordt ook de timing van de benzine inspuiting en die van de ontsteking gewijzigd. Deze gewijzigde timing heeft weer te maken met de andere nokvorm van de stage3 nokkenassen waardoor de kleppen ook anders openen en sluiten. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je met een stage3 ECU minder vermogen krijgt dan met je standaard ECU1.  :'(
Erger zou zijn dat de verbranding niet goed plaats vindt (naverbranden in de uitlaat = knallen  :D) maar het kan ook zijn dat de verbrandingstemperatuur te hoog op loopt = verbranden van de uitlaatkleppen en zuigers.

Maar het is voor mij ook een beetje gissen want ik heb nog nooit een ECU3 bestudeerd en ik weet ook niet wat ze precies hebben aangepast. Maar dat hij niet hetzelfde is als een ECU2 staat voor mij wel vast. Maar heb je geen ECU2 meer? Er schijnt een forumlid in Landgraaf te wonen (ondergesneeuwd) die een gebruikte ECU open kan maken!  ;)

Big Smile

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: 29 december 2010, 17:06:38 »
Ik ben er ook nog niet uit Paul. En als de nokkenassen erin gaan gaat alles erin  :P Ik weet echter niet of ik nog een hoop geld wil gaan uitgeven voor de montage  :( Er zitten zoveel pakkingen bij dat volgens mij het hele blok gedemonteerd moet worden  :o

Als je de hele stage drie wilt monteren moet je blok eruit, want je moet de zuigers (hitte bestendigere types en een andere flow) kunnen vervangen en dan moeten de cylinders eraf. Maar dit lijkt mij toch de meest slimme oplossing!!!  ;)

Zoals ik al vermoedde Baci ........... nog een paar uurtjes sleutelen
« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 17:09:36 door Big Smile »

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: 29 december 2010, 17:20:13 »
ECU 2 heb ik niet meer BS, die heb ik samen met de Stage 2 verkocht en ligt binnenkort ergens in Zwitserland  ;)
Ik denk dat ik eerst Otto uit Hongarije maar even vraag wat het verschil tussen de ECU's is en anders....

Ik kan je het nummer van Kasje mailen.........

.....moet ik Kasje ff bellen  :P

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Acom

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: 29 december 2010, 17:23:45 »
Is dit nu de stage 2 of de stage 3 uitlaat?  :)

Welke ECU ga je nu monteren?
Is de Stage 3 uitlaat BS, maar die is hetzelfde als de Stage 2. ECU 3 komt erin want die heb ik nieuw  ;)
Hij is overigens van kleur verschoten  ;D

Ziet er ook weer fraai uit Baci, nu alleen die carbon spoiler nog!  ;)

Waarom ik die opmerking over je uitlaten maakte was natuurlijk duidelijk.
Stage2 en stage 3 uitlaten zijn hetzelfde maar de ECU niet.  :P
ECU3 vraagt eigenlijk om andere nokken assen  ::).
Ik zeg niet dat het fout gaat, maar je kan je uitlaatkleppen of zuigers ernstig mollen,
als door een verkeerde timing de boel te heet wordt.

Mischien toch noch een beetje meer sleutelen........

Succes
Als stage2 en 3 de zelfde uitlaat heeft waarom voldeed een stage2 set dan niet Baci?
The sound of thunder The sound of my heartbeat    MT video's:

brandenburg

• Stage 2 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: 29 december 2010, 17:26:17 »
ik ben hier toch erg benieuwd naar hoe dit nou precies zit de verschillen en of het kan of niet met welke ecu

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: 29 december 2010, 17:43:39 »

Als stage2 en 3 de zelfde uitlaat heeft waarom voldeed een stage2 set dan niet Baci?
Stage 2 voldeed ook! Daarom had ik die gebruikte ook gekocht. De nieuwe stage 3 kon ik echter voor slechts een paar honderd euries meer kopen dan wat ik voor de gebruikte stage 2 betaald heb......en die was al niet duur  ;) Aangezien ik er ook een gebruikte ECU2 bij had zou ik met het resetten van de ECU2 bijna net zo duur zijn uit geweest.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 17:51:16 door Baci »

Big Smile

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: 29 december 2010, 18:58:15 »

Stage 2 voldeed ook! Daarom had ik die gebruikte ook gekocht. De nieuwe stage 3 kon ik echter voor slechts een paar honderd euries meer kopen dan wat ik voor de gebruikte stage 2 betaald heb......en die was al niet duur  ;) Aangezien ik er ook een gebruikte ECU2 bij had zou ik met het resetten van de ECU2 bijna net zo duur zijn uit geweest.
Dat dacht ik al tussen de regels door uit je oudere posts te kunnen lezen....... ;)

Dus nu niet alles even snel afraffelen, gewoon die stage 3 set (laten) monteren ..............
Het meest lastige is het als je uitlaatbochten vast zitten......... maar dat zal bij jou nu geen problemen opleveren.

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: 29 december 2010, 20:20:29 »
Ik heb inmiddels antwoord gekregen van Otto. Hij is echt een expert wat het tunen van de MT betreft.

@BS, er zit nauwelijks verschil tussen een ECU 2 en ECU 3 !
Het verschil is dat de ECU 3 geen enkele sensor nodig heeft!
Dus niet de sensor voor de uitlaat en met name niet de air temp sensor die in de koplamp zit! Die heeft de ECU 2 wel nodig!

Big Smile

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: 29 december 2010, 21:08:24 »
Ik heb inmiddels antwoord gekregen van Otto. Hij is echt een expert wat het tunen van de MT betreft.

@BS, er zit nauwelijks verschil tussen een ECU 2 en ECU 3 !
Het verschil is dat de ECU 3 geen enkele sensor nodig heeft!
Dus niet de sensor voor de uitlaat en met name niet de air temp sensor die in de koplamp zit! Die heeft de ECU 2 wel nodig!

En dat noem jij nauwelijks verschil?  :o

1) Als dat werkelijk zo is laat de ECU3 in de verpakking en probeer deze te verkopen of te ruilen tegen een nieuwe ECU2. Een ECU3 zou dan alleen voor race doeleinden geschikt zijn, en moet voor elke rit afgesteld worden!  :o . Dan zou ik het zo kosten neutraal mogelijk houden en een ECU2 op de kop tikken om een goed rijdende MT over te houden.

2) Maar......als het niet zo is. Ik kan me haast niet voorstellen dat die temperatuur sensor niet gebruikt wordt want die regelt het optimale brandstof mengsel als de buitentemperatuur veranderd. Lucht van lage temperatuur en lage luchtdruk bevat meer zuurstof dan lucht van hoge temperatuur en hoge luchtdruk de ECU rekend dan de ideale brandstofhoeveelheid uit. Je zou dan de stage3 set kompleet in kunnen bouwen. Een monteur is hier 6-8 uur mee bezig kosten bij een Yamaha dealer €500,-?
Maar dan heb je wel een goed rijdende stage 3 voor weinig.
Als die paar pk extra er echter weinig toe doet blijf dan bij optie 1......

Succes met het zoeken naar een nieuwe ECU2  ;D

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: 29 december 2010, 21:21:42 »

Maar het is voor mij ook een beetje gissen want ik heb nog nooit een ECU3 bestudeerd en ik weet ook niet wat ze precies hebben aangepast. Maar dat hij niet hetzelfde is als een ECU2 staat voor mij wel vast.
Af en toe ben ik het spoor een beetje kwijt bij je BS  ???
Eerst is het gissen en dan komt een duidelijk verhaal  ???...maar Otto gaf me een heel duidelijk antwoord.

Als er iemand verstand van heeft is het Otto wel! Hij is continu bezig met het tunen, afstellen en experimenteren met de MT!

Citaat
Hi. I have seen your staffs on the forum - nice and congrat for all of them !
You don't need to use it at all. just the ECU and exhaust combo makes the job for you. That means you are going to have a stage 2 bike but with Stage 3 ECU.
The main diff between stage 2 and stage 3 ecu that stage 3 doesn't handle most of the sensors on your bike - this is why you might remove them ( see the installation guide ) for example it doesn't need the exhaust temp sensor - air pressure sensor etc.
Some of these sensors still need with using Stage 2 ECU.

I prefer Stage 3 than stage 2 gives you more flexibility and at the end of the rev range it doesn't cut the ignition but it lets revolve a little further

otto

« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 21:25:21 door Baci »

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: 29 december 2010, 21:28:44 »
Vraagje van Otto  ;)

Citaat van: stage3
Citaat van: Baci
Thanks Otto  :))

I'm satisfied now because someone on the dutch forum said that using only the ECU 3 and the exhaust could give problems 

ask him what kind of ? and where he does know it from ?  8)

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: 29 december 2010, 21:44:09 »
Ik heb net Otto gesproken aan de telefoon via mijn buren. Die komen uit hongarije en kunnen dus perfect als tolk figureren  ;D
Hij heeft me uit genodigd om naar Hongarije te komen, dan gaan zijn monteurs de Stage 3 gratis erin zetten en komt er gelijk een Dyno run bij  8) En als ik langer blijf dan gaan ze ook de tank vergroten  ;D

Kreeg dit ook nog via PB.

Citaat
send the bike over to us and we make it for you. it will be still much cheaper than in holland with all the transports . or bring it for 2 days and while the guys make it for you you might be there to watch it or/and spend 2-3 days here with dynotuning as well + fuel tank extension ... ;)

Ik heb nog 29 vrije dagen  :P Ik denk dat ik met Blondie een weekje naar Hongarije ga  8)
« Laatst bewerkt op: 30 december 2010, 10:21:42 door Baci »

brandenburg

• Stage 2 poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: 29 december 2010, 22:20:36 »
Nou Bart als je die stage 3 toch zo goed koop hebt zou ik zeggen hup erheen en die kit erin, ik zou het dan wel weten
Hoe kom je aan zo een mazzel

Baci

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: 29 december 2010, 22:36:34 »
Mazzel ivm de S3 kit kom je idd nauwelijks tegen. Maar de mazzel vanwege het aanbod krijg je alleen door dagelijks op de fora te verschijnen en veel contacten te leggen  ;) MT wereldje is niet zo groot en met name de enthousiaste MT bezitters zoeken toch vaak contact met elkaar  8)

Ik denk dat ik idd maar een weekje vakantie ga vieren in Hongarije samen met mijn vriendin  ;D
En ondertussen word dan mijn bike door Otto en zijn monteurs onderhanden genomen  8)

Ik heb een trailer dus dat is geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 23:10:36 door Baci »

Acom

• Heavy weight poster
    • Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: 29 december 2010, 23:14:38 »
Jij heb het wel allemaal goed voor elkaar he 8)
The sound of thunder The sound of my heartbeat    MT video's: