Auteur Topic: Wat gaan we doen in de winter?  (gelezen 431548 keer)

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #285 Gepost op: 29 december 2010, 23:56:50 »


Maar het is voor mij ook een beetje gissen want ik heb nog nooit een ECU3 bestudeerd en ik weet ook niet wat ze precies hebben aangepast. Maar dat hij niet hetzelfde is als een ECU2 staat voor mij wel vast.
Af en toe ben ik het spoor een beetje kwijt bij je BS  ???
Eerst is het gissen en dan komt een duidelijk verhaal  ???...maar Otto gaf me een heel duidelijk antwoord.

Ik denk dat ik heel duidelijk ben, ik weet niet wat een ECU 3 precies doet , maar ik weet wel hoe een ECU in een motor funktioneerd!

Jij zaaide verwarring (geeft niet)door over een air-temp-sensor in de koplamp te beginnen. (zie ik nergens staan hoor)



Als er iemand verstand van heeft is het Otto wel! Hij is continu bezig met het tunen, afstellen en experimenteren met de MT!

Citaat
Hi. I have seen your staffs on the forum - nice and congrat for all of them !
You don't need to use it at all. just the ECU and exhaust combo makes the job for you. That means you are going to have a stage 2 bike but with Stage 3 ECU.
The main diff between stage 2 and stage 3 ecu that stage 3 doesn't handle most of the sensors on your bike - this is why you might remove them ( see the installation guide ) for example it doesn't need the exhaust temp sensor - air pressure sensor etc.
Some of these sensors still need with using Stage 2 ECU.

I prefer Stage 3 than stage 2 gives you more flexibility and at the end of the rev range it doesn't cut the ignition but it lets revolve a little further

Tja, ik weet niet waar die Otto zijn wijsheid vandaan heeft maar dat doet een ECU2 ook hoor!

otto

Maar om een lang verhaal kort te maken ik heb zo mijn vraagtekens bij het lezen van het verhaal van Otto!

In de praktijk is het vaak is het zo dat hele goeie monteurs (sleutelaars) vaak een beperkte kennis van electronica hebben. Ze sleutelen dan ook het liefst net zo lang tot ze alle electronica eraf hebben. Maar of dat nu de beste methode is? Ik zeg dus niet dat Otto niet goed zou zijn, maar ik vind zijn antwoord in iedergeval wazig!

Maar heb jij ook een installatie handleiding gekregen? Als je wilt kan ik daaruit misschien de verschillen met de stage 2 zien en wat duidelijkheid scheppen.
Of ga je definitief op een sneeuwcross vakantie naar Hongarije  ;)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #286 Gepost op: 30 december 2010, 09:57:02 »
Ik heb er een installatie handleiding bij maar daar staat niet in wat de verschillen met ECU 2 en 3 zijn. Verwijst voor montage alleen naar het handboek en staat alleen bij dat de zadel ventilator en de temp sensor er vanaf kunnen.

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #287 Gepost op: 30 december 2010, 11:50:48 »
Ik heb er een installatie handleiding bij maar daar staat niet in wat de verschillen met ECU 2 en 3 zijn. Verwijst voor montage alleen naar het handboek en staat alleen bij dat de zadel ventilator en de temp sensor er vanaf kunnen.

Zo komen we dus niet veel verder, want die kan er voor de stage 2 ook van af.
Maar ik denk dat er dus wel meer van af moet (=ook stage 2) exup-klep met kabels, lambda-sonde met kabels dat moet er toch ook ergens in staan!
Maar de rest van de sensoren blijft dus wel gewoon zitten  ;)

Ik neem aan dat Yamaha weet, wanneer zij een stage2 en stage3 "opvoersetje" op de markt brengen en per setje een andere ECU leveren, dat er verschillen in zitten.
Dat er kwa aansluitingen geen verschillen tussen de ECU2 en 3 zitten wil dus niet zeggen dat de mapping (ontsteking en brandstofinspuiting!) van deze twee ook hetzelfde is. Sterker nog ik weet wel bijna zeker dat deze anders is, en of je deze ook zonder bezwaar onderling kan verwisselen????? Kan misschien wel maar of het optimaal is?

Ik vermoed dat alleen een technicus van Yamaha het juiste antwoord zou kunnen geven.

Kan je die ECU3 niet gewoon verpatsen?


Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #288 Gepost op: 30 december 2010, 12:38:56 »

Zo komen we dus niet veel verder, want die kan er voor de stage 2 ook van af.
Maar ik denk dat er dus wel meer van af moet (=ook stage 2) exup-klep met kabels, lambda-sonde met kabels dat moet er toch ook ergens in staan!
Maar de rest van de sensoren blijft dus wel gewoon zitten  ;)

Dat van de exup en lambdasonde staat in de montage handleiding voor de Akras, dat is gewoon dezelfde handleiding als de stage 2.
En die temp sensor en de ventilator staat natuurlijk specifiek vermeld omdat je bij het plaatsen van het solozadel geen bevestigingspunt meer hebt voor de sensor. Staat ook bij dat hij eraf mag, hoeft niet.
Dat is denk ik wat Otto ook bedoelt met die sensoren....de ECU3 kan zonder, zonder foutmelding, maar hoeft niet.

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #289 Gepost op: 30 december 2010, 17:49:03 »
Ik lees nu heel veel over eceeuus,maar heb je al een Powercommander?
Ik denk dat die ook onmisbaar zijn,zeker met de hardware waar je dadelijk mee rondrijdt 8)
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #290 Gepost op: 30 december 2010, 17:59:00 »
Heb ik nog nieuw in de verpakking liggen  ;) Ik twijfel om toch voor de PC V met autotune kit te gaan.
Hij schijnt inmiddels te werken op de MT  8)

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #291 Gepost op: 31 december 2010, 09:15:06 »
dan moet er een O2 sensor op je MT,dus moet er een bus op je hoogkaraatstitanium gelast worden.
als ik het zo bekijk is dan het enige voordeel dat je geen mapping nodig hebt.
Zou het nou werkelijk een voel- en meetbare meerwaarde hebben?
It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #292 Gepost op: 31 december 2010, 10:01:59 »
dan moet er een O2 sensor op je MT,dus moet er een bus op je hoogkaraatstitanium gelast worden.
als ik het zo bekijk is dan het enige voordeel dat je geen mapping nodig hebt.
Zou het nou werkelijk een voel- en meetbare meerwaarde hebben?

Ja  ;D ...............helaas nog niet voor RP12.............
tenminste als je een ECU1 hebt. (het oude probleem)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2010, 10:03:54 door Big Smile »

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #293 Gepost op: 31 december 2010, 13:39:53 »
Is waarschijnlijk afhankelijk van welk type ECU1 je hebt en niet eens of het om een RP12 of RP18 gaat. Eerste types RP 18 hebben denk ik dezelfde ECU1 als de RP12.
Volgens mij staat op de eerste ECU1  5YU 00, op de mijne staat 5YU 20, ECU2 staat 70 en ECU3 80.

De mijne doet het inmiddels  ;D Sleutels geregistreerd...was idd niet moeilijk Paul  ;)
Noch wat dingen vast zetten en schoon maken voordat ik een stukkie ga proberen. Dat duurt nog wel ff.

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #294 Gepost op: 31 december 2010, 14:11:57 »
Vanavond moet je knallen Bart!!  8)

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #295 Gepost op: 31 december 2010, 16:24:12 »
Heb ik net ff in de loods gedaan  8) Tering, zelfs met killers erin maakt ie al een takkeherrie  :o
En af en toe komen er vlammen uit !!!
Vanmiddag ook de oranje tank weer terug erop gezet....die kleur bevalt me toch beter  :-*

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

brandenburg

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 232
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #296 Gepost op: 31 december 2010, 17:04:44 »
Persoonlijk vind ik de oranje spulletjes ook mooier

Acom

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 1041
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #297 Gepost op: 31 december 2010, 22:38:17 »
Persoonlijk vind ik de oranje spulletjes ook mooier
+1
The sound of thunder The sound of my heartbeat    MT video's:

brandenburg

  • Stage 2 poster
  • ****
  • Berichten: 232
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #298 Gepost op: 02 januari 2011, 12:27:08 »
de achterzijde weer wat netter gemaakt was de eerste keer niet zo mooi gelukt,
nu alleen nog wat bij spuiten


Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Wat gaan we doen in de winter?
« Reactie #299 Gepost op: 02 januari 2011, 21:08:20 »
De gele spulletjes gaan naar Duitsland, worden volgende week opgehaald. Hij blijft dus definitief oranje  ;D

BTW, de Zwitser die de gebruikte Stage 2 van me gekocht heeft, heeft hem inmiddels weer door verkocht aan een Duitser die in Frankrijk woont....hij was achteraf toch bang voor de boetes die hem in Zwitserland boven het hoofd hingen! Pakketje is nog onderweg dus kan gelijk door gestuurd worden  ;D

Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!