Auteur Topic: Klaverblad en artikel 5?  (gelezen 22386 keer)

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Klaverblad en artikel 5?
« Gepost op: 31 mei 2010, 12:41:38 »
Heren,

Mijn onderbuurman reed afgelopen weekend op een leeg klaverblad. Helemaal leeg bleek het niet te zijn, want (ruim) achter hem reed één auto waarin twee agenten bleken te zitten. Zij hebben hem geklokt op 128km/u en hem vervolgens staande gehouden en voorzien van een prent op basis van artikel 5. Zijn rijbewijs is niet ingenomen, aangezien hij volgens de verbalisant alleen zichzelf in gevaar heeft gebracht. Ter aanvulling: beide knieen zaten gewoon aan de tank en niet op de weg ;)

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening hierover is. Ik ben redelijk op de hoogte van de verkeersregels, maar ik vind dit een discutabele beslissing. Een bekeuring voor overschrijding van de max. snelheid met 8km/u zou m.i. het enige harde kunnen zijn waarvoor een bekeuring wordt uitgeschreven.

Wat vinden jullie hiervan?






Kododododododododododo

eliminator 44

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 2790
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2010, 14:52:51 »
Ik heb wat gegoogled. Veel kun je er niet over vinden.

Alleen dit stukje in wikipedia.
Motorrijders gebruiken een klaverblad wel eens om snel bochten te kunnen rijden. Ze rijden dan steeds weer door de lussen. Aangezien het een snelweg is, mag dat met hoge snelheid, wat als een sportieve belevenis wordt ervaren.


Als er inderdaad geen bord staat voor snelheidsvermindering, was ie 8 km te snel (als de max snelheid 120 was). In dat geval lijkt het me ondenkbaar dat de politie hem kan bekeuren voor art. 5.

Anders is de vraag of het slim is wat ie deed.
Gaat het mis, dan vlieg je in de vangrail en is het geen motorvriendelijke vangrail, dan is de kans groot dat er wat geamputeerd wordt.
Is het een motorvriendelijke vangrail, dan lig je nog flink in de kreukels.
With blonds more fun.

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2010, 15:38:12 »
Das ook de reden dat ik een MT01 rij en geen R1, Ducati 748 of iets anders in die categorie. Ik ken mijn rechterhand te goed. Mijn buurman heeft echter een racelicentie, die weet echt wel wat ie doet.

Ik snap ook wel dat die agent zegt dat ie het niet slim vindt, maar ik ben wel benieuwd naar de juridische basis, dit lijkt namelijk wel op willekeur.
Kododododododododododo

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2010, 16:47:15 »
Citaat
Wegenverkeerswet 1994

Hoofdstuk II. Verkeersgedrag
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Tja, en als je hierop bekeurd wordt lijkt dit op willekeur, maar hier kan een heleboel onder vallen en hiermee heeft de politie altijd een mogelijkheid om je te bekeuren.
Dat je geen wheely op je motor mag maken staat ook nergens in de wegenverkeerswet, maar artikel 5 dekt ook dit onveilige gedrag  ;) en zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen.
Juridisch heeft je buurman dus geen poot om op te staan.
Hij mag nog blij wezen met een bekeuring, want op een artikel 5 overtreding kunnen ze ook je rijbewijs invorderen!
En of hij nu alleen zichzelf in gevaar bracht heeft hier eigenlijk niets mee te maken, dat is nu de coulance of willekeur van de dienst doende agent geweest!

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2010, 16:54:13 »
Ik ken de inhoud van artikel 5, en ik weet dat het een kapstok artikel is waar je alles aan kan ophangen, maar dan nog...welk gevaar zit hier nou specifiek aan? Je kan jezelf ook doodrijden met een gangetje van 30 in de bebouwde kom, maar daar krijg je geen artikel 5 voor aan de broek.

Een wheely kan ik overigens wel verklaren : je gebruikt je voertuig gebruiken een manier waarvoor hij niet bedoeld is.

En blij zijn met een bekeuring die eigenlijk nergens op gebaseerd is, vind ik een rare. Nog bozer zijn als je rijbewijs ook nog eens onterecht ingenomen zou worden, lijkt me een logischere ;)
Kododododododododododo

PaulC

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 542
  • Yamaha MT01 What else ?
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2010, 16:58:43 »
Politieagenten....Persoonlijk denk ik altijd; dat zijn nou de volwassen uitvoeringen van de lulletjes die gepest werden op school.

It feeds on gasoline and air. Oil flows in its veins.
It shakes the human soul with its soulbeat.
A beat which is ever changing, in response to human sensuality.
It is not an engine but a vital organ.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2010, 17:17:51 »
Ik ken de inhoud van artikel 5, en ik weet dat het een kapstok artikel is waar je alles aan kan ophangen, maar dan nog...welk gevaar zit hier nou specifiek aan? Je kan jezelf ook doodrijden met een gangetje van 30 in de bebouwde kom, maar daar krijg je geen artikel 5 voor aan de broek.

Daar krijg je dus wel een artikel 5 voor aan je broek als daarmee het overige verkeer ernstig in gevaar wordt gebracht of wordt gehinderd!

Het enige wat me nog een beetje vreemd over komt is de hoogte van de bekeuring (want die is niet bekend bij de politie!). Hiervoor moeten ze contact met een officier van justitie hebben gehad, die bepaalt normaliter de hoogte van de bekeuring.
Wij zijn er natuurlijk niet bij geweest maar ik neem aan dat ze zijn rijgedrag zodanig slecht (onverantwoord) vonden, dat ze deze bekeuring nodig vonden.

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2010, 17:28:00 »
Politieagenten....Persoonlijk denk ik altijd; dat zijn nou de volwassen uitvoeringen van de lulletjes die gepest werden op school.

Is wel een dooddoener voor aan de stamtafel hoor!!!
Maar ik zou een beetje voorzichtig zijn met dit soort uitlatingen in dit forum, want Oom agent leest mee!  ;)

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2010, 17:28:38 »
Niet als de weg leeg is hoor. En als ik op een lege weg in een 30km zone 32km/u rij krijg ik echt geen artikel 5 aan mn broek. Daarnaast geldt in dit geval de toelichting van de agent dat hij niemand anders (buiten zichzelf) in gevaar gebracht heeft.

Wat jij volgens mij wil zeggen is dat het gaat over gevaarlijk rijgedrag. Maar ik vraag me af waarom het in dit geval gevaarlijk rijgedrag is en als ik met 90 door zo'n bocht ga het géén gevaarlijk rijgedrag zou zijn. Dus ik ben erg benieuwd waar de grens voor onverantwoord ligt en áls 120 onverantwoord zou zijn, waarom er dan geen borden staan dat je maar 90, 70, 60 of 50 mag.

Het is een aankondiging van bekeuring, verhaal ligt nu bij de OvJ. Kan natuurlijk altijd nog een invordering worden ;)
Kododododododododododo

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2010, 17:29:50 »
Ik heb overigens helemaal niets tegen agenten, in tegendeel, ben blij dat ze er zijn. Ik zou willen dat ze zich wat meer bezighielden met de dingen die écht belangrijk zijn, maar dat ligt niet aan de agent, maar aan Den Haag. ;)
Kododododododododododo

Big Smile

  • Global Moderator
  • *****
  • Berichten: 3764
  • When good I'm very good, when bad I'm better
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2010, 17:54:45 »
Niet als de weg leeg is hoor. En als ik op een lege weg in een 30km zone 32km/u rij krijg ik echt geen artikel 5 aan mn broek. Daarnaast geldt in dit geval de toelichting van de agent dat hij niemand anders (buiten zichzelf) in gevaar gebracht heeft.

Je bent teveel gefocust op snelheid, artikel 5 gaat niet over snelheid. Artikel 5 gaat over een gevaar op de weg zijn en het verkeer (kunnen) hinderen! Hiervoor krijgt hij dan ook een waarschijnlijk een bekeuring, maar dat hangt van de OvJ af.
Ik kan wel honderd voorbeelden in een 30km/h zone bedenken waarbij je dit wel zou kunnen krijgen op basis van artikel 5!

Citaat
Wat jij volgens mij wil zeggen is dat het gaat over gevaarlijk rijgedrag. Maar ik vraag me af waarom het in dit geval gevaarlijk rijgedrag is en als ik met 90 door zo'n bocht ga het géén gevaarlijk rijgedrag zou zijn. Dus ik ben erg benieuwd waar de grens voor onverantwoord ligt en áls 120 onverantwoord zou zijn, waarom er dan geen borden staan dat je maar 90, 70, 60 of 50 mag.

Hoeft niet percé gevaarlijk rijgedrag te zijn; zou ook het kunnen hinderen van het overige verkeer kunnen zijn.
Kijk een slippertje met een motor in een bocht is zo gebeurt. Als dat een bocht is waar je normaal 60 of van mij part met 80 km/h door heen rijdt, kan een goede rijder dat misschien wel met 120km/h maar het onnodige risico wat dat met zich mee brengt daarvoor wordt hij bekeurd. Als in zo'n bocht wat gebeurt liggen gelijk twee snelwegen plat, dus hoezo dan geen hinder voor het overige verkeer!
RWS heeft nu zelfs de richtlijn dat wanneer je met pech op de vluchtstrook staat je meteen gratis door een sleepwagen naar de eerstvolgende afrit wordt gesleept. Alleen om hinder en files (plus de nodige kopstaart botsingen) te voorkomen!
 
Citaat
Het is een aankondiging van bekeuring, verhaal ligt nu bij de OvJ. Kan natuurlijk altijd nog een invordering worden ;)

Wat ik al vermoedde! zijn er misschien nog meer aanvullingen?  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2010, 18:13:05 door Big Smile »

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2010, 18:14:52 »
Nee, geen aanvullingen meer, bovendien was deze mi niet relevant totdat jij erover begon. En jij wil ook niet lezen;), want:

- Er was geen verkeer
- Hij rijdt normaal de bocht door als in: geen knee down, normale lijn. Alleen harder dan we normaalgesproken doen, dus ja, ik ben gefocust op snelheid.

In jouw redenatie kan de politie dus ook gaan staan flitsen langs de snelweg en iedereen die harder dan 70 rijdt en ouder is dan 60 een artikel 5 aan de broek doen: u kunt wel een hartaanval krijgen en een file veroorzaken.

Maar jouw mening is me duidelijk. Ik ben benieuwd naar andere zienswijzen!

Kododododododododododo

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2010, 18:59:33 »
Ik bemoei me er niet mee, maar ben wel benieuwd met wat voor motor de overtreding begaan is ?

Ga je met een Dragstar, Shadow of een Harley met 128 over het klaverblad dan kan ik me voorstellen dat zelfs artikel 5 nog te licht gestraft is  :P  ;D


Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!

Ullie

  • Stage 3 poster
  • *****
  • Berichten: 393
    • Bekijk profiel
    • http://www.ratatosk.nl
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2010, 19:18:55 »
Hahaha! In dit geval was het een Ducati 748 ;)
Kododododododododododo

Baci

  • Heavy weight poster
  • ******
  • Berichten: 4902
    • Bekijk profiel
Re: Klaverblad en artikel 5?
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2010, 19:25:26 »
OK, wat een belachelijk verhaal dan :(
Heb zelf nog ff getwijfeld over een 848  ;)


Horsepower is how fast you hit the wall...
Torque is how far you take the wall with you!!!